Spanning stabiliseren

Hallo iedereen,

Wellicht een eenvoudige vraag, maar ik krijg het zo snel niet gevonden.
Ik heb thuis een 100w zonnepaneel dat via een MPPT omvormer een 230A AGM accu oplaad.

Dit alles is voornamelijk een knutsel project geweest waarbij o.a. een Raspberry Pi de omvormer uitleest een diverse grafieken genereert.

Nu wil ik graag wat buiten verlichting en wat (12v) led panelen aansluiten op de accu. Hoewel er zomerdag meer dan voldoende stroom opgewekt wordt om in de energiebehoefte te voorzien, zijn er in de wintermaanden natuurlijk genoeg dagen waarop het zonnepaneel weinig doet.
Daarom ben ik van plan om de uitvoer (12v) van de accu via een systeem te schakelen dat bij een te laag accu voltage automatisch overschakelt op een 230V transformator.
Hiervoor heb ik het volgende bedacht:
Ik heb een XH-M602 (Battery Charger Control Module) welke het voltage van de accu in de gaten houd en bij een instelbaar voltage 230V via een relais schakelt.

Op deze module wil ik een 230V 30A DPDT relais, en 12V transformator aansluiten. Zodra de module een te lage spanning meet schakelt deze de transformator in en schakelt het geheel om van de accu naar de transformator.

Hoewel beide voltage 12v zullen zijn, lijkt het me beter om hier nog iets tussen te plaatsen om een eventuele stroompiek, welke kan ontstaan bij het wisselen, af te vangen.
Wat is hier een goede oplossing voor? Een kant-en-klare module is prima, maar het mag ook een schema zijn wat ik zelf moet bouwen.

Schematische weergave:
https://i.imgur.com/HI5xNjB.png

Link naar de XH-M602:
http://www.smartclima.com/battery-charger-control-module-xh-m602.htm

Wat terzijde, maar mogelijk heeft de lege accu een vrij hoge inwendige weerstand waardoor een flinke hysteresis nodig is om klapperen rond het omschakelen te voorkomen.

Mogelijk is een elektronische oplossing een beter idee, afhankelijk van de schaal en verhoudingen gewoon twee dikke schottkey diodes of een zogeheten ideale diode, een schakeling die een FET aanstuurt als diode en minder verliezen kent als een gewone diode.

Dit is een noodverlichting met een 12V accu.
Met wat aanpassingen is dit te gebruiken.

Wat een vreemde schakeling. Is dit een bestaand product ?

Dit is een variant van een noodverlichting waarvan ik jaren geleden een paar gebouwd heb.
Het gedeelte rond het IC is de diepontlaad beveiliging met een bistabiel relais. Het oorspronkelijke idee van deze schakeling kwam van Elektuur en gebruikte een uA723.

Op 13 juni 2019 10:17:45 schreef Aart:
Wat terzijde, maar mogelijk heeft de lege accu een vrij hoge inwendige weerstand waardoor een flinke hysteresis nodig is om klapperen rond het omschakelen te voorkomen.

Mogelijk is een elektronische oplossing een beter idee, afhankelijk van de schaal en verhoudingen gewoon twee dikke schottkey diodes of een zogeheten ideale diode, een schakeling die een FET aanstuurt als diode en minder verliezen kent als een gewone diode.

Terechte reactie, maar de module kun je programmeren met 2 voltages, een voltage waarbij hij inschakeld (bijv <12v) en een voltage waarbij hij weer uitschakeld (bijv >13.5).

Ik kwam op internet ook al de DC-DC converters (bijv. T121204) tegen met een input van 6V~20V DC en een uitvoer van 12V4A. Het is natuurlijk leuker om zelf iets in elkaar te knutselen, zeker omdat 4A eigenlijk te weinig is, of ik moet per 4A een omvormer plaatsen.