[frustratie] inductie kookplaten

Op 15 juni 2019 22:43:29 schreef r-p:
Maar ik dacht, al dan niet terecht, een paar keer een wat negatieve toon te horen over de keuze van High met Henk om naar 3 fasen te gaan.

het was niet negatief bedoeld. Alleen verwondering over het feit dat hij voor elektrisch koken 3 fasen had aangevraagd. Later bleek hij dat nodig te hebben voor zijn werkplaats.
Maar ik denk nog steeds dat je voor een normaal woonhuis genoeg hebt aan 1x35A.

het hangt ervanaf wat je tegenwoordig nog een normaal woonhuis noemt, een modern huis met 5 koppig gezin, moderne keuken met veel apparatuur erin, niet zelden een autolader en ook inductie koken is 1x40A C automaat steeds vaker krap aan. gelukkig is de piek maar kortstondig steeds en dat vangt zeker een trage zekering van 35A nog wel af.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Op 15 juni 2019 23:17:25 schreef testman:
het hangt er nogal vanaf, hoe ver je van de wijkkabel zit. als je maar 4 meter kabel hebt tot de wijkkabel laten ze de 4x6 wrs nog liggen met verzwaring naar 3x35A. als je al 60mtr hebt tot de wijkkabel gaat die 4x6 er toch wel uit. de eerste 25mtr kabel zit in de prijs van de verzwaring, maar is je eigen terrein langer als dat zul je die kosten zelf moeten betalen, dus lange oprit oid. als de straat gewoon 10mtr van je huis ligt en hun de wijkkabel kort hebben gehouden op het einde van de straat is dat hun probleem.
[....]

Zoals ik elders al eerder vermeldde is bij mij de afstand tussen wijkkabel en meterkast c.a. 10 m; geen probleem dus en voor de netbeherder alleen maar voordelig om er direct 5× 6 of 10mm² in te schieten...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
High met Henk

Special Member

Op 14 juni 2019 07:20:46 schreef High met Henk:
[...]
Maar een plaat die past is bijna altijd 1 of 2 F. En sorry, (deze bijt mijn nek door mede forumgebruikers) ik vindt een 2F kookgroep op een perilex gewoon een K*T oplossing.

Op 15 juni 2019 23:26:25 schreef KlaasZ:
[...]het was niet negatief bedoeld. Alleen verwondering over het feit dat hij voor elektrisch koken 3 fasen had aangevraagd. [...]

Lezen is ook een vak ;)

Mijn kristallen bol deed het hier prima

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

4 pits in moderne uitvoering is 7kW+, de oude platen met wisselrelais zijn doorgaans 5,4kW+. 4 pits heeft nooit de 3e fase nodig en dus maakt het ook niet uit of je 3 fasen op die perilex zet of 2 fasen, de 2,5mm2 nul kan dat aan, hoewel die nooit af laat weten, maar wel de perilex. ander verhaal uiteraard met een enkele 230V voeding.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
High met Henk

Special Member

Tja, maar een cee-form staat zo raar.
Zou wel beter zijn!

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Sine

Moderator

Uitgefikte perilex komt meestal omdate keukenboerenbeunhazen de kabel afmonteren door de soepele draadjes direct onder de stekker te zetten.
Wat er dan gebeurt kun je zelf bedenken.

Op 15 juni 2019 19:53:10 schreef kris van damme:
[...]

Je, maar bij die geschiedenis hoort dan ook een stoof..(kachel) waarop gekookt werd of een petroleumpit (die je eerst op druk moest pompen) ;-)

Ten tijde van de stoof hadden we nog helemaal geen meterkast, laat staan dat van zo'n stoof de KW-waarde bekend was. Dan wordt het een beetje moeilijk vergelijken met de de aansluitwaarden van bijv. 75 jaar geleden, tegenwoordig en in de niet al te verre toekomst......

Op 16 juni 2019 10:31:49 schreef Sine:
Uitgefikte perilex komt meestal omdate keukenboerenbeunhazen de kabel afmonteren door de soepele draadjes direct onder de stekker te zetten.
Wat er dan gebeurt kun je zelf bedenken.

uitgefikte nulpen is vaak omdat men alles op 1 nul heeft gezet met een kookgroep, dan loopt er 30A over die pen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Op 16 juni 2019 09:17:07 schreef High met Henk:
Tja, maar een cee-form staat zo raar.
Zou wel beter zijn!

Schaf dan een Bulgin Buccaneer® aan, die is ook nog es IP68 (kan je dus een emmer water over gooien). Ik heb er een voor de oven. Male en female en een los snoer uit een waterdichte inbouwdoos. Alles onder de aanrechtkastjes, zodat je er hebbelijk bij kunt en er geen muizen via de achterwand binnen komen om je spaghetti op te vreten :(

https://www.bulgin.com/products/pub/media/import/attachments/Circular_…

Hmmm, gaat maar tot 18A, maar met een 7 polige versie (16A max) zou je uitkomen (3 pennen voor de N).

Deze is beter (32A), maar heeft dan weer een fel blauwe wartel:

https://www.bulgin.com/products/pub/media/import/attachments/900%20Ser…

Lekker alles onder de aanrechtkastjes monteren en je ziet er geen snars meer van ('t is toch IP68).

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 16 juni 2019 10:31:49 schreef Sine:
Uitgefikte perilex komt meestal omdate keukenboerenbeunhazen de kabel afmonteren door de soepele draadjes direct onder de stekker te zetten.

Mijn moeder was bang voor gas (nog meer dan voor elektriciteit), dus thuis (v.a. 1970, tevens mijn bouwjaar) draaide alles behalve de CV op elektriciteit met een enkele fase-aansluiting.
Zo ook het 4 pits kook-toestel met ingebouwde oven (>7kW???).
Na verplaatsen keuken heel veel problemen gehad, volgens mij draaide dat hele ding toen op een enkel stopcontact met inderdaad uitgefikt stopcontact en regelmatig eruitvliegend 16A patroon tot gevolg. Waarschijnlijk was het daarvoor wel op 2x16A aangesloten (weet ik niet zeker, was ik echt nog te jong voor). Had ik misschien eens uit moeten zoeken toen ik er wat meer verstand van kreeg...

Tidak Ada

Golden Member

Even een klein zijsprongetje:
Naar aanleiding van de Perilex opmerkingen laat ik hier en foto zien van de contactschroeven uit een Perilex contactdoos.

Het cadmium is flink gecorrodeerd. Overgangsweerstand is nu flink hoog. Kan dat met iets als WD40 verholpen worden?

Voor alle duidelijkheid: Ik wil de schroefjes niet schoonmaken, maar de contacten en de klemmen waar die schroefjes in zaten.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zondag 16 juni 2019 17:43:28 (18%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

je gaat een antiek perilex wcd van 9 euro nog lopen schoonmaken voor hergebruik ?

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 16 juni 2019 19:39:54 (64%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Niet herstellen, nieuwe kopen! Blijft een ramp welke elke keer terug komt...

Tidak Ada

Golden Member

Goed, dan geen Perilex. Jammer want de set is nieuw en van de CO-beurs.

Ik ga wel voor Bulgin Buccaneer®

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
High met Henk

Special Member

En elke keer je steker overzetten met kans op fouten.. Nee dank je.

Dan maar gewoon een Perilex eraan..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Tidak Ada

Golden Member

Hoezo? Wil je die kookplaat meenemen op reis?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
High met Henk

Special Member

Kookplaten hebben weleens de neiging om defect te gaan.
Nieuwe komen met perilex.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Sine

Moderator

Nieuwe komen met een los eindje kabel. Dus daar hoef je je niet zo druk over te maken.

Niet dat ik een zo'n bulgin connector zou gebruiken, er is wat te vertellen voor een standaard aansluiting.

ik ook niet, standaard houden is wel zo fijn. als je dan toch wilt besparen, een rechte perilex stekker is goedkoper als een haakse.

er was een tijd dat fornuizen een stekker hadden met oranje sticker erop, voor kookgroep of krachtstroom bedraad stond erop. nu zit er ofwel een los snoer met aderhulzen aan, of geen snoer en moet je die zelf eraan zetten. dan worden er minder fouten gemaakt met zo maar insteken op een kracht gevoed perilex wcd.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Ben je dan van plan om jaarlijks een nieuwe kookplaat aan te schaffen, of is dat nodig? Je hebt toch in een kwartier zo'n connector aan dat snoer gezet?

@Guido:
Ik ben blij dat ik zo'n Bulgin er aan heb gezet. Sindsdien geen buis meer in de spaghetti :) Bovendien kom ik er veel makkelijker bij.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
RAAF12

Golden Member

buis=muis :-) Muizenverjager ultrasoon €15 bij de grote C

@testman hieronder ja maar muizen komen vaak voor in keukens, zo blijkt.....

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zondag 16 juni 2019 22:55:34 (35%)

verkeerde topic zeker raaf12?

in NL zit een perilex aan t fornuis, dat is een afgesproken standaard. doet me denken aan dat topic onlangs met die 3 polige fornuis wcd uit 1950 nog, dat kom je ook liever niet meer tegen, net als een bulgin stekker zwevend aan de VD of ymvk die zo uit de muur komt.

soms heb je wel aparte dingen in de keuken, onlangs een geval gehad waar men een perilex wcd had gemaakt, maar de keuken had uiteindelijk 3 kleine fornuizen met een gewone stekker eraan. dus maar een perilex verloop gemaakt met 5x2,5mm2 vmvl eraan, en op een 3 voudige ip44 wcd gezet, verdeeld over de fasen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

Op 16 juni 2019 17:22:19 schreef Tidak Ada:
Even een klein zijsprongetje:
Naar aanleiding van de Perilex opmerkingen laat ik hier en foto zien van de contactschroeven uit een Perilex contactdoos.

[bijlage]

Het cadmium is flink gecorrodeerd. Overgangsweerstand is nu flink hoog. Kan dat met iets als WD40 verholpen worden?

Voor alle duidelijkheid: Ik wil de schroefjes niet schoonmaken, maar de contacten en de klemmen waar die schroefjes in zaten.

Dat meen je toch niet echt? Waarom enkel een foto van de schroefjes? Ik ben benieuwd hoe de rest er uitziet.Volgens mij hadden je ouders na de overstroming in 1953 beter de kelder leeg geschept ;-)

Maar je schrijft verder dat je dat ding voor nieuw gekocht hebt op de
CO rommelbeurs. Dan had je die dag toch ook je goede bril niet bij je?

Tidak Ada

Golden Member

Helaas geen X-ray bril (dat zou trouwens ook niet hebben geholpen) :P

Het ding zat in een soort inbouwdoos, maar is verder nooit gebruikt. Daarom heb ik het ook niet kunnen zien. De stekker is zeker nieuw en ziet er ook daarnaar uit.
Ik weet dat gecadmeerd staal soms zo kan uitslaan. Oorzaak, mogelijk vochtige atmosfeer plus nog iets. Maar wat.... ?
Maar niemand zal me horen zeuren over die paar frankjes verlies. Dat is het risico op een rommelmarkt...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †