2 Penbobines ipv 1 dubbele bobine

Ja klem15 is de voeding (12v), klem1 gaat naar klem15 van de tweede bobine en die klem1 naar de 1-2-3.
Bijvoorbeeld deze
https://www.mijnautoonderdelen.nl/auto-onderdelen/bremi-20111-bobine.h…

[Bericht gewijzigd door Paul Welther op woensdag 19 juni 2019 21:10:50 (50%)

Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Lambiek

Special Member

Op 17 juni 2019 23:29:57 schreef Paul Welther:
Je kan de bobines gewoon in serie schakelen zoals Maarten al aangaf zo doet Renault het ook in de Clio 3.... Bij een 1-2-3 ontsteking is juist de laadstroom te laag en niet consequent. Die stroom is max 3A.

Krijg je dan wel genoeg energie in je bobines met die 1-2-3 ontsteking?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik vrees er ook voor omdat 123 max 3 A laadstroom toelaat.

Ondertussen heeft de topic starter mij benaderd om met een 1-2-spark ontsteking 2 penbobines aan te sturen. Die uitdaging ging ik maar al te graag aan en sinds augustus dit jaar rijd ik met 2 penbobines van Renault die ik uiteindelijk in serie aanstuur. Paralel ging ook wel naar omdat ik op LPG rijd was de kracht van de vonk te gering. Nu in serie heb ik een mooie krachtige vonk waarbij ik de dwell teruggebracht heb naar 0,002 seconden. Bij een grotere dwelltijd gaan de bobines spontaan ontsteken waardoor de vonk veel te vroeg komt. Dit gebeurt zonder aankondiging, waarbij de motor zo heftig detoneert dat naar mijn mening de motor binnen een minuut kapot zal zijn.. Naar mijn mening zal je deze penbonines nooit met 123 en co fatsoenlijk kunnen gebruiken. Overigens heb ik de penbobines met een houdertje aan het inlaatspruitstuk vastgezet.. Overigens heeft de topic starter een 1-2-Spark ontsteking bij mij gekocht.. Mochten jullie foto,s of filmpjes willen zien schrijf dan maar even een reactie.

Mooi dat LPGo voorgaand item heeft toegevoegd. Na alle info op dit forum over de penbobines, echter zonder veel uitkomst, heb ik LPGo benaderd en hem gevraagd of hij een oplossing zag. Hij had en heeft veel kennis vergaard over het aansturen van bobines zoals die in de 2CV en Visa gebruikt worden.
Ik had voor hem penbobines gezocht die zonder driver en op 12 V aangestuurd kunnen worden. Zoals hij nu schrijft heeft zijn oplossing de testfase doorstaan. De penbobines worden, zoals in de Renault motor (Mégane, Scénic, Clio en aanverwante modellen, in serie (0,6 + 0,6 = 1,2 Ohm primaire weerstand) aangestuurd door de door hem ontwikkelde schakeling. Gezien de dwell-tijd zeer precies kan ingesteld worden, kan de vonk net zo geregeld worden dat deze krachtig genoeg is zonder dat de windingen van de bobines heet worden. Bovendien staan de bobines gewoon in de rijwind en worden zij goed gekoeld (beter dan in een Renault motor). Dus penbobines zijn een prima oplossing omdat geen bougiekabels meer nodig zijn en omdat geen energie verloren gaat tussen bobine en bougie.
Even terzijde : penbobines in parallel maken dat de primaire weerstand gezien door de ontsteking slechts 0,3 Ohm bedraagt. Dit houdt ook in dat de dwell-tijd heel erg klein wordt en dat de energie naar de bougie toe onvoldoende kan zijn. Bovendien kunnen twee windingen in parallel gaan resoneren en is de functie daardoor onvoorspelbaar. Van de twee bobines is de weerstand van één winding altijd lager en dus krijgt deze de meeste stroom te verwerken, de andere zal dan niet goed werken. In de 2cv motor resulteert dit in één cylinder die geen ontsteking krijgt.
En extra : De twee penbobines in serie (1,2 Ohm) kunnen niet op een 123 tune omdat deze minimaal een primaire weerstand van 1,8 ohm moet zien. Voor deze ontsteking is een zwarte bobine beschikbaar met deze weerstand. Normaal heeft de gekende (oude) 2cv bobine een weerstand van 3,8 Ohm. De energie die in de primaire spoel van een bobine kan opgeslagen worden is afhankelijk van de inductantie van de windingen en de Ohmse weerstand. Een juiste dwell-tijd is die tijd waarbij de maximale energie in de primaire winding opslagen wordt. Maximaal betekent hier : grootst mogelijke vonk zonder oververhitting van de windingen.
LPGo heet het zeer goed voor elkaar met zijn ontwerp van de ontsteking.
Bedankt voor alle bijdragen betreffende dit topic.