2 Penbobines ipv 1 dubbele bobine


RAAF12

Golden Member

Op 17 juni 2019 21:06:43 schreef KlaasZ:
[...]Wat de slakkegang betreft ben ik het met je eens. Met de rest niet. Ik heb zelf zo'n auto gehad en die was niet van de weg te branden. Wat de wind betreft valt het ook erg mee. Als het zo hard waait dat alle vrachtwagens al op hun zijkant liggen blijft een 2CV fier overeind.

Ik vond het onaangenaam rijden in die auto met harde zijwind, de koets helt dan ver over naar de zijkant. Om over de cw waarde maar niet te spreken. Met windje tegen mag je blij zijn dat je 70km/u haalt. Maar een mandje eieren vervoeren lukt prima, dat was ie ook voor ontworpen...

Op 17 juni 2019 21:40:55 schreef RAAF12:
Ik vond het onaangenaam rijden in die auto met harde zijwind, de koets helt dan ver over naar de zijkant.

Oké, hij helde wel over, maar bleef met al zijn wielen op de weg. Je kon zo'n wagen wel op zijn kant krijgen, maar daar moest je echt moeite voor doen.

Je kan de bobines gewoon in serie schakelen zoals Maarten al aangaf zo doet Renault het ook in de Clio 3.
Een beetje electronisch ontsteking begrensd de laadstroom tot max 6A.
Bij een 1-2-3 ontsteking is juist de laadstroom te laag en niet consequent.
Die stroom is max 3A. Er zit ,of zat, ook een soort look ahead dwell regeling in, als een verbranding slecht verliep of een mis fire was wordt de dwell aangepast maar daardoor varieert het tijdstip ook iets.
De tune versie heeft dat niet.
Als je de Velleman schakeling gebruikt kan je beter een Igbt als power transistor gebruiken, dan heb je geen zeners of snubber nodig. De IRGB14C40 is speciaal voor dit doel.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl
maartenbakker

Special Member

Op 17 juni 2019 21:06:43 schreef KlaasZ:
[...]Wat de slakkegang betreft ben ik het met je eens. Met de rest niet. Ik heb zelf zo'n auto gehad en die was niet van de weg te branden. Wat de wind betreft valt het ook erg mee. Als het zo hard waait dat alle vrachtwagens al op hun zijkant liggen blijft een 2CV fier overeind.

Ik las dat je op de Auto-RAI ooit een 2CV kon winnen als je hem op het proefterrein op zijn kant kon leggen.

Is daar schijnbaar niemand gelukt, maar er was wel een truukje voor. Iemand een idee? (als iemand hier degene was die dat al eens schreef mag die niet meedoen) :P

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Aan Paul Welther :De Renault penbobines zijn zonder driver ?
Bedoelde je dat de Renault bobines in serie kunnen op het schema van Lambiek ?
Mijn Visa motor is al voorzien van een 123 Tune+, dus een Velleman circuit lijkt me eentje te veel.

Ik begrijp dat de schakeling die Lambiek aanbiedt in feite een vervanger is voor de 123 Tune+ die al op de motor zit. Mogelijk is mijn vraag niet helemaal goed overgekomen. Derhalve een aanvulling op mijn vraag : hoe kan de uitgang van een 123 Tune+ gebruikt worden om 2 penbobines te bedienen, al dan niet gelijktijdig ? Kan dit door een extra schakeling of gewoon door twee penbobines van 0,6 Ohm in serie te verbinden ? De 123 begrenst de laadstroom op 3 A.

Op 18 juni 2019 01:40:38 schreef maartenbakker:
[...]Ik las dat je op de Auto-RAI ooit een 2CV kon winnen als je hem op het proefterrein op zijn kant kon leggen.

Is daar schijnbaar niemand gelukt, maar er was wel een truukje voor. Iemand een idee? (als iemand hier degene was die dat al eens schreef mag die niet meedoen) :P

Zolang je vooruit rijdt, krijg je 'm op geen mogelijkheid om ver. Zelfs de bestelbus-variant niet al ziet het er wel heel dramatisch uit:
https://youtu.be/8KQuQ-3F8n0?t=904
Als je het te bont maakt, schuift ie gewoon over z'n voorwielen: https://www.youtube.com/watch?v=0yMIvzD9lnM

De enige manier om 'm om te laten rollen, is door achteruit te rijden en dan flinke slingerbewegingen te maken. Dan rolt ie vrij gauw om.
Als je er bredere banden onder zet, dan ga je ook risico's nemen. Maar met de standaard bandjes lukt het je niet om genoeg middelpuntvliedende kracht op te wekken.

Je kan die in serie op de 1-2-3 tune aansluiten, echter heb ik dat zelf nog niet aan de hand gehad.
Je moet de temperatuur van die bobines in de gaten houden. Die Renault bobines zijn zonder driver.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Aan Paul Welther : wat bedoel je met " heb ikzelf nog niet aan de hand gehad " ?

Op 18 juni 2019 11:02:02 schreef Ledlover:Maar met de standaard bandjes lukt het je niet om genoeg middelpuntvliedende kracht op te wekken.

Glijdend zijwaarts tegen een hoge stoeprand parkeren?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Aan Paul Welther : de standaard bobine van een 2pk heeft 3,8 Ohm primaire weerstand. Met twee penbobines van 0,6 Ohm in serie kom ik nog maar aan 1,2 Ohm. Het zou beter zijn als ik penbobines zonder driver en met met 1 Ohm primaire weerstand zou kunnen kopen. Enig idee of die bestaan ?

Zou die 1-2-3 tune lekker met rust laten en als backup gebruiken. Voor je eigen frutsel een opnemer op het vliegwiel maken met de schakeling van Lambiek er achter.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Dat kan, maar ontstekingsvervroeging is best een nuttige uitvinding.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Inderdaad anders moet je alles zelf bouwen of weer de mechanische vervroeging inbouwen...

Ik bedoel dat ikzelf nooit dat geprobeerd heb 2 pen bobines op een 1-2-3.
Wel weet ik dat een normale bobine van bijv. een bosch transistor systeem ook 0,6 ohm is en dat is te laag voor de 1-2-3.
Ik heb wel bobines van 1,5 ohm getest dat ging wel.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Aan Paul Welther : welk type penbobines (merk, model) waren dan van 1,5 Ohm ?

Dat waren gewone bobines maar even als voorbeeld aangehaald.
Hou er ook rekening mee dat een penbobine los met een veer op de bougie contact maakt, mechanisch wordt kan dat nog een uitdaging zijn om die bobine te bevestigen.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Bevestiging kan heel simpel met een beugeltje gelast op het inlaatspruitstuk.

Paul Welther, weet je ook of die Renault bobines 12 V nodig hebben of slechts 5 V ?

Alleen 12v. Er zitten uiteraard geen drivers in.
Alleen klem 15 en klem 1

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Hoe bepaalt men de polariteit ? Klem 15 aan + ?

Ja klem15 is de voeding (12v), klem1 gaat naar klem15 van de tweede bobine en die klem1 naar de 1-2-3.
Bijvoorbeeld deze
https://www.mijnautoonderdelen.nl/auto-onderdelen/bremi-2011...hkQAvD_BwE

[Bericht gewijzigd door Paul Welther op 19 juni 2019 21:10:50 (50%)]

Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Lambiek

Special Member

Op 17 juni 2019 23:29:57 schreef Paul Welther:
Je kan de bobines gewoon in serie schakelen zoals Maarten al aangaf zo doet Renault het ook in de Clio 3.... Bij een 1-2-3 ontsteking is juist de laadstroom te laag en niet consequent. Die stroom is max 3A.

Krijg je dan wel genoeg energie in je bobines met die 1-2-3 ontsteking?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik vrees er ook voor omdat 123 max 3 A laadstroom toelaat.

Ondertussen heeft de topic starter mij benaderd om met een 1-2-spark ontsteking 2 penbobines aan te sturen. Die uitdaging ging ik maar al te graag aan en sinds augustus dit jaar rijd ik met 2 penbobines van Renault die ik uiteindelijk in serie aanstuur. Paralel ging ook wel naar omdat ik op LPG rijd was de kracht van de vonk te gering. Nu in serie heb ik een mooie krachtige vonk waarbij ik de dwell teruggebracht heb naar 0,002 seconden. Bij een grotere dwelltijd gaan de bobines spontaan ontsteken waardoor de vonk veel te vroeg komt. Dit gebeurt zonder aankondiging, waarbij de motor zo heftig detoneert dat naar mijn mening de motor binnen een minuut kapot zal zijn.. Naar mijn mening zal je deze penbonines nooit met 123 en co fatsoenlijk kunnen gebruiken. Overigens heb ik de penbobines met een houdertje aan het inlaatspruitstuk vastgezet.. Overigens heeft de topic starter een 1-2-Spark ontsteking bij mij gekocht.. Mochten jullie foto,s of filmpjes willen zien schrijf dan maar even een reactie.

Mooi dat LPGo voorgaand item heeft toegevoegd. Na alle info op dit forum over de penbobines, echter zonder veel uitkomst, heb ik LPGo benaderd en hem gevraagd of hij een oplossing zag. Hij had en heeft veel kennis vergaard over het aansturen van bobines zoals die in de 2CV en Visa gebruikt worden.
Ik had voor hem penbobines gezocht die zonder driver en op 12 V aangestuurd kunnen worden. Zoals hij nu schrijft heeft zijn oplossing de testfase doorstaan. De penbobines worden, zoals in de Renault motor (Mégane, Scénic, Clio en aanverwante modellen, in serie (0,6 + 0,6 = 1,2 Ohm primaire weerstand) aangestuurd door de door hem ontwikkelde schakeling. Gezien de dwell-tijd zeer precies kan ingesteld worden, kan de vonk net zo geregeld worden dat deze krachtig genoeg is zonder dat de windingen van de bobines heet worden. Bovendien staan de bobines gewoon in de rijwind en worden zij goed gekoeld (beter dan in een Renault motor). Dus penbobines zijn een prima oplossing omdat geen bougiekabels meer nodig zijn en omdat geen energie verloren gaat tussen bobine en bougie.
Even terzijde : penbobines in parallel maken dat de primaire weerstand gezien door de ontsteking slechts 0,3 Ohm bedraagt. Dit houdt ook in dat de dwell-tijd heel erg klein wordt en dat de energie naar de bougie toe onvoldoende kan zijn. Bovendien kunnen twee windingen in parallel gaan resoneren en is de functie daardoor onvoorspelbaar. Van de twee bobines is de weerstand van één winding altijd lager en dus krijgt deze de meeste stroom te verwerken, de andere zal dan niet goed werken. In de 2cv motor resulteert dit in één cylinder die geen ontsteking krijgt.
En extra : De twee penbobines in serie (1,2 Ohm) kunnen niet op een 123 tune omdat deze minimaal een primaire weerstand van 1,8 ohm moet zien. Voor deze ontsteking is een zwarte bobine beschikbaar met deze weerstand. Normaal heeft de gekende (oude) 2cv bobine een weerstand van 3,8 Ohm. De energie die in de primaire spoel van een bobine kan opgeslagen worden is afhankelijk van de inductantie van de windingen en de Ohmse weerstand. Een juiste dwell-tijd is die tijd waarbij de maximale energie in de primaire winding opslagen wordt. Maximaal betekent hier : grootst mogelijke vonk zonder oververhitting van de windingen.
LPGo heet het zeer goed voor elkaar met zijn ontwerp van de ontsteking.
Bedankt voor alle bijdragen betreffende dit topic.