Zonnepaneel kapot of verkeerde combi? Lithium 4s

Arco

Special Member

Ali is sowieso niet een adres waar je (betrouwbare) accu's kunt bestellen. Meestal is driekwart van het opgegeven vermogen gelogen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb niet gezegd dat ik de accu daar gekocht heb. Het ging over de laadregelaar.

hoeba hoeba

Het wordt een beetje OT maar door wat REW vertelde ben ik gaan uitzoeken wat nou eigenlijk de verschillen zijn tussen de verschillende Lithium accu's ofwel hun cellen. Wellicht voor meer mensen dan ik zelf handig om te weten. (liefst vóór aanschaf van al die dure spullen, maar goed.. ;-) ik was gewoon te ongeduldig)

Ik wist niet meer dan dat elke cel 3,7V nominaal gaf en vermenigvuldigde dit met 4 voor een 4s accu. Toen echter bleek dat mijn lithium accu een lithium ion accu was en derhalve elke cel tot maarliefst 4,2V kon worden opgeladen en de accu spanning dus tot 16,8V opliep kwamen de problemen ten opzichte van de omliggende elementen (zonnepaneel, verbruikers) aan het licht.

Dit zijn de gebruikswaarden (leeg en vol):
Li-ion: 3,6V (leeg) - 4,2V (vol) -> 4s accu tussen 14,4V en 16,8V
Li-ion: 3,6V (leeg) - 4,2V (vol) -> 3s accu tussen 10,8V en 12,6V
LiFePo4: 2,5V (leeg) - 3,65V (vol) -> 4s accu tussen 10V en 14,6V
(4s = 4 cellen in serie, 3s = 3 cellen in serie)

Nou neem ik aan dat 100Ah 100Ah is, dus dat de capaciteit bij 3s niet per sé kleiner is dan bij 4s, dus zou ik denken dat LiFePo4 4s de voorkeur geniet boven Li-ion 3s bij het zoeken naar een huishoud accu die te gebruiken is in combinatie met een 18V 200W zonnepaneel, opgeladen moet kunnen worden met de auto dynamo, en geschikt voor normale '12V' verbruikers. Mee eens? Of zeggen jullie: Waarom zou je 4s verkiezen als 3s (goedkoper?) hetzelfde aantal Ah's kan opslaan?

hoeba hoeba
maartenbakker

Golden Member

De opslagcapaciteit (in Wh) van een 4s 100Ah accu is 4/3 keer zo groot als van een 3s accu met identieke cellen. Vandaar dat Ah eigenlijk een slechte maat is als je accu's van verschillende spanningen vergelijkt.

Als je wilt doen alsof het een 12V loodaccu is (laden op een autoboordnet, autoverbruikers eraan), kom je echter altijd uit op een 4s LiFePO4. Je hebt in alle gevallen een laadregelaar (MPPT) achter je zonnepaneel nodig, dus dat maakt geen verschil.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ah dus eigenlijk moet je zeggen: De capaciteit is het aantal cellen maal het aantal Ah van de cellen. ("Ahs")

hoeba hoeba
Arco

Special Member

(k)Wh is dan makkelijker. (vermogensvergelijking onafhankelijk van stroom en/of spanning)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Op 20 juni 2019 13:49:45 schreef Teet:
Ah dus eigenlijk moet je zeggen: De capaciteit is het aantal cellen maal het aantal Ah van de cellen. ("Ahs")

Dat gebruikt niemand omdat het eigenlijk om de celspanning gaat. Wh is het handigst als je verschillende accu's vergelijkt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 20 juni 2019 13:49:45 schreef Teet:
Ah dus eigenlijk moet je zeggen: De capaciteit is het aantal cellen maal het aantal Ah van de cellen. ("Ahs")

Uh, nee. De cellen staan in serie, dus 3 cellen van ieder 100Ah leveren een accu op met een capaciteit van 100Ah. En zo leveren 4 cellen van ieder 100Ah in serie ook een accu op met een capaciteit van 100Ah, maar met een spanning die 1,3 maal zo hoog is.

Is je laadregelaar geschikt voor jou type accu? Met je onderzoek erbij ga ik daar wel van uit. Dat zou betekenen dat je misschien een hogere ingangsspanning moet aanbieden om de lader tot zijn recht te laten komen. Meestal zijn ze beter in de spanning omlaag werken dan omhoog.
Dit zou kunnen betekenen dat wanneer je bijvoorbeeld 2 panelen in serie zet/een paneer met hogere uitgangsspanning neemt je de accu en de laadregelaar prima kan gebruiken.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Op 20 juni 2019 10:07:59 schreef Teet:
[...]
Het is er een van AliExpress. Ik heb er veel onderzoek naar gedaan en meerdere exemplaren getest. Deze is heel goed en makkelijk programmeerbaar via een IR afstandbediening. Ik kan hem aanbevelen.
[...]

Misschien is een linkje dan handig ;)

Idem voor het zonnepaneel. En de accu.
Dan kunnen we je wellicht nog meer/betere ideeën aandragen.

Als je de accu voor een leuke prijs kwijt kunt, prima. Maar een 100Ah LiIon moet een bakbeest van een paar honderd euro zijn. Een krenterige 'hoarder' (verzamelaar) als ik, zou toch drie keer nadenken voordat ik die weg doe...

Op 20 juni 2019 15:48:26 schreef MAH:
Is je laadregelaar geschikt voor jou type accu? Met je onderzoek erbij ga ik daar wel van uit. Dat zou betekenen dat je misschien een hogere ingangsspanning moet aanbieden om de lader tot zijn recht te laten komen. Meestal zijn ze beter in de spanning omlaag werken dan omhoog.
Dit zou kunnen betekenen dat wanneer je bijvoorbeeld 2 panelen in serie zet/een paneer met hogere uitgangsspanning neemt je de accu en de laadregelaar prima kan gebruiken.

Dat denk ik ook. En ja, de laadregelaar is instelbaar op lood (liquid, gel, agm) en lithium, en vervolgens de max laadspanning en ontlaad spanning, dat heb ik met hulp van de mensen hier nog wat geoptimaliseerd.

hoeba hoeba

Ik zal andere vragen (zoals het linkje) gauw beantwoorden maar eerst even melden dat ik een paar andere opzetjes geprobeerd heb om te kijken of het paneel nou doet wat het moet doen, wat mijn oorspronkelijke vraag was:

1: Ik heb de (lithium ion) accu ontladen tot zijn toelaatbare minimum: 14,6V en toen gemeten wat het paneel leverde (via de afstandbediening van de laadregelaar doe ik dat). Nog steeds het zelfde: 17V en 2 Amp. Dus geen 200W maar 34, zover ik kan berekenen. (en ja, in volle zon)

2: Ik heb de auto accu uit de motor gehaald (normale 12V loodzuur accu) en deze aan het zonnepaneel/laadregelaar combi gehangen. Weer 16 / 17 volt en 2 Amp!!

Ik ben er dus toch van overtuigd dat er iets met het paneel is. (of de laadregelaar houdt stroom tegen, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk) Ik heb van de tests filmpjes gemaakt en deze op zijn verzoek naar de leverancier gestuurd.

hoeba hoeba

Op 20 juni 2019 18:10:23 schreef Teet:
2: Ik heb de auto accu uit de motor gehaald (normale 12V loodzuur accu) en deze aan het zonnepaneel/laadregelaar combi gehangen. Weer 16 / 17 volt en 2 Amp!!

Waar meet je die 16/17 Volt?

Zit je in Nederland? Mensen zijn HEEL slecht in het inschatten van hoe licht het buiten is. Met een zonsverduistering hier in NL liepen we buiten en hadden niets door totdat er 10x tot 20x minder licht was dan eerst. En vandaag had ik in mijn keuken ineens een momentje van: verrek het ziet er licht uit maar het is hier donkerder dan normaal. Het kan heel goed dat er vandaag veel minder vermogen beschikbaar is dan normaal.

Maar goed. Het zonnepaneel kan je met een goede multimeter de kortsluitstroom gewoon van meten, dus kijk eens dat dat wordt....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 20 juni 2019 18:37:26 schreef rew:
[...]Waar meet je die 16/17 Volt?

Dat is wat de laadregelaar binnen krijgt. Ik lees het af op een schermpje.

Zit je in Nederland? Mensen zijn HEEL slecht in het inschatten van hoe licht het buiten is. Met een zonsverduistering hier in NL liepen we buiten en hadden niets door totdat er 10x tot 20x minder licht was dan eerst. En vandaag had ik in mijn keuken ineens een momentje van: verrek het ziet er licht uit maar het is hier donkerder dan normaal. Het kan heel goed dat er vandaag veel minder vermogen beschikbaar is dan normaal.

Dat geloof ik graag maar dan zou ik toch heel graag een verschil meten in vermogen wanneer de zon achter de wolken vandaan komt. Het zou ook kunnen dat de laadregelaar de metingen baseert op het gemiddelde van een bepaalde periode, maar ik heb heel veel getest en die waarden veranderen wel als de zon achter een wolk is maar niet noemenswaardig als ik een andere accu aansluit. Wel meet de laadregelaar nu eens 1 Amp dan weer 2 (bij 16 of 17 volt).

Maar goed. Het zonnepaneel kan je met een goede multimeter de kortsluitstroom gewoon van meten, dus kijk eens dat dat wordt....

Ja dat durfde ik eerst niet (heb nog nooit ampere gemeten en het voelt raar om een kortsluiting te veroorzaken plus ik weet niet wat ik precies meet, maar ik deed het heel kort en mat ongeveer 3 Amp. Wat betekent dat?

hoeba hoeba

Je paneel is 18V en 200W. Menig voltmeter heeft problemen met meer dan 10A, dus pas op... (Mijn ~180W paneel geeft 36V (45V max) en 5A (5,4 kortsluit), dus omgerekend naar jouw situatie verwacht ik ~11A typical en ~12A kortsluitstroom).

Met wat knutselen en meten kun je eens twee 12V autolampen in serie zetten, of de twee gloeidraden van een 55/60W ouderwetse H4 halogeen in serie zetten. Deze dan MET JE AMPEREMETER ook in serie hiermee op je zonnepaneel zetten. Als je dan rond de 4A ziet in volle zon, weet je dat je paneel dat in ieder geval kan leveren. (Pas op, lampje wordt erg heet)

Mits dit plaatje klopt is het dus de low-beam aansluiting en de high-beam aansluiting. Via de ground (of common) worden de gloeidraden dan in serie gezet (dus niets op de ground aansluiten).
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSHUXCUatHP96vJucyV4atVyff1iZi6eK6yFuh_aHw2EXsWCOpNHw

Onbelast verwacht ik sowieso een spanning van ruim boven de 20V op je paneel, ook nog iets dat je even kunt meten.

Ik ben het geheel met r-p eens. Weinig aan toe te voegen.

Het begint er op te lijken dat je paneel dus pak 'm beet 3A bij 20V = 60W kan. Als ie bij dit soort tests precies haaks op de zon staat en de zon VOL schijnt, zou je m.i. rond de 60-80% van het rated vermogen moeten kunnen halen.

Hoe GROOT is het paneel? (fysiek!) Misschien kunnen we daar nog wat aan rekenen.

Je accu is 100Ah, 14.8V nominaal -> 1.5kWh. Dat is inderdaad een accu die je liever verkoopt dan laat verstoffen in een hoekje.....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Heel erg bedankt Rew en R-P! Ik zal gauw die dingen checken.

Groet!
Teet

hoeba hoeba

ik begin te ook te vermoeden dat de specs van het zonnepaneel niet zijn wat ze zeggen dat ze zijn.
misschien kortsluitstroom x openklemspanning gedaan?

mijn oud 30W paneel is iets van 80x50cm.
dus 200W moet vlot 4-5keer groter zijn van oppervlakte

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 21 juni 2019 16:58:39 schreef fcapri:
mijn oud 30W paneel is iets van 80x50cm.
dus 200W moet vlot 4-5keer groter zijn van oppervlakte

Mijn 185W is 160x80 (bij benadering). Zonder alustrips: 157,4x80,2.Is dus ruim 3x groter. Even uit mijn hoofd zijn mijn 139W panelen dat ook.
139W is uit ~2001, 185W uit 2015 of zo. Mits ik de 139W goed inschat (*), is dat dus een stukje efficiëntieverbetering in 15 jaar.

(*)liggen op het dak dus ik moet het doen met een foto van de achterkant van het paneel van de sticker met specs: deze geeft geen maten, in tegenstelling tot het 185W paneel die netjes de specs maar ook de maten op deze sticker heeft staan: en daaronder zat nog een sticker van de gegevens+maten ZONDER de aluminium strips (iets lichter in gewicht en iets kleiner)

Op 21 juni 2019 16:58:39 schreef fcapri:
ik begin te ook te vermoeden dat de specs van het zonnepaneel niet zijn wat ze zeggen dat ze zijn.
misschien kortsluitstroom x openklemspanning gedaan?

mijn oud 30W paneel is iets van 80x50cm.
dus 200W moet vlot 4-5keer groter zijn van oppervlakte

Mijn paneel is een semi-flexibel paneel van 144 x 78,5 cm. Link:
https://greenerconvenience.com/product/kinco-el-09-18v-200w-semi-flexi…

hoeba hoeba

Op 21 juni 2019 16:58:39 schreef fcapri:
ik begin te ook te vermoeden dat de specs van het zonnepaneel niet zijn wat ze zeggen dat ze zijn.
misschien kortsluitstroom x openklemspanning gedaan?

Kortsluitstroom weet ik niet meer heel zeker hoe precies gemeten: max gemeten 3 Amp kortsluitstroom, open spanning 18v
Nu net even helemaal los van laadregelaar, met avond zon en vrij schuin aangeschenen: 18,6V open spanning en 1,46A kortsluitstroom

hoeba hoeba

Ik zag op de specs dat mijn paneel meer dan 10A zou moeten kunnen leveren. Oh ja: Het paneel is nieuw.

hoeba hoeba

Ik wil je niet bang maken, maar recent (op CO?) gezien dat iemand een flexibel paneel op zijn VW camper-hefdak had geplakt en ook gekke waardes kreeg: het paneel was domweg gebroken door torderen van het hefdak op zo'n manier dat het 'flexibele' paneel dit niet aankon.

Ik hoop het niet, maar ik vermoed dat dit hier ook het geval zou kunnen zijn. :(

EDIT: ook recent iemand met een inverter/solar systeem geholpen en er staat me iets bij dat de leverancier hun flexibele panelen met een dun aluminium stripje levert. Volgens mij ook om ze beter geschikt te maken voor sommige 'flexibele' toepassingen. Zal eens navragen hoe dat nu zat.

EDIT2:
Bron onderstaande gegevens
Voc 20V,
Isc 12,2A,
Vpmax 18V
Ipmax 11,1A

[Bericht gewijzigd door r-p op vrijdag 21 juni 2019 23:13:24 (39%)

Je hebt me niet banger gemaakt dan ik al was. ;) Ik denk alleen dat die torsie die je noemt niet de reden kan zijn van het kapot gaan, maar eerder een beschadiging bij montage. Het zijn namelijk behoorlijk flexibele panelen en bij warm weer nog flexibeler, dus het binnenwerk, wat officiëel een buiging van 15 graden kan hebben (meen ik gelezen te hebben maar ik vraag me af hoe ze dat bedoelen want op de plaatjes vormt het ding zowat een kwart cirkel en dat zou ik zelf 45 graden noemen-over-de-volle-lengte), breekt heel snel als je hem even in één hand vast denkt te kunnen houden terwijl je hem op je dak manoeuvreert. Want misschien oefen je wel een beetje meer buigkracht uit, plaatselijk, om hem recht te houden. Ik voelde bij mijn paneel - hoewel ik het super voorzichtig deed maar toch door de schuifdeur omhoog moest met dat grote ding, twee keer hele lichte tikjes van binnen. Dat waren breukjes, vrees ik nu. :X

hoeba hoeba

Met 180 dagen credit card verzekering gekocht hoop ik???

Stukje over de aluminium strips was in een brief van een leverancier geloof ik. Op hun site staat er wel *iets* over:

Bij grotere panelen adviseren we wel om de panelen aan de achterkant dan van extra stevigheid te voorzien. Bijvoorbeeld door een plaatje aluminium of plexiglas aan de achterkant te verlijmen.

Punt 8 op deze pagina.

[Bericht gewijzigd door r-p op zaterdag 22 juni 2019 22:07:34 (79%)