Grundig RF711 doet niets

Ik heb onlangs een defecte Grundig RF711 uit 1974 op de kop getikt.

Het toestel doet helemaal niets, schaalverlichting brand niet en er komt op geen enkele band geluid uit.

Als ik de stekker in steek is er wel een licht gebrom te horen (waarschijnlijk de trafo)

De zekering van 800mA is nog goed.

Iemand een idee waar ik moet zoeken?

Alvast bedankt

Bij https://elektrotanya.com/grundig_rf731_rf711.pdf/download.html#dl kan je de servicedocumentatie downloaden.
Controleer de transformatorspanningen, zowel primair als secundair.
Controleer de werking van de aan/uit schakelaar

Heb de spanningen van de transformator gemeten:

Op de rood en rood-witte draad links staat 12,5V
Op de wit en wit-rode draad rechts staat 42,5V
Op de 2 primaire draden in het midden staat 235V

Er is niet echt een aan/uit schakelaar. Elke band heeft zijn eigen schakelaar en ze doen allemaal niets.

Er is ook zeker 1 van de 2 schaallampjes stuk, Mag hier een gewone 12V W5W/T10 lamp in of is dit een speciaal type T10?

Iemand die weet hoe ik het chassis uitbouw? dan kan ik er een stuk beter bij.

vergeten

Golden Member

Knoppen eraf, onderkant schroeven zoeken mogelijk onder de pootjes.
Dan chassis naar achter uit de behuizing schuiven.
Denk om de speakerdraden zijn niet erg lang.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

voeg eens audio toe via de externe ingang. (DIN plug ) en controleer of dit alvast doorkomt of niet.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 20 juni 2019 21:02:06 schreef lucvo1961:
Op de rood en rood-witte draad links staat 125V

Ik hoop dat je bedoelt 12,5 V. Dat zou kloppen.

Mag hier een gewone 12V W5W/T10 lamp in of is dit een speciaal type T10?

In het schema staat bij de lampjes dat ze 0,1 A zijn. Een 5 W lampje is dus te zwaar.

Waar ongeveer zit je ergens? Een toestel als dit is meestal nog goed te repareren.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Je moet minstens één lampje werkend krijgen. Dan kan je verder zoeken waarom hij het niet doet. Er zit ergens een schakelaar in het schema aangeduid met de letter 'S'. Vind die en kijk of die schakelaar het doet. Hij zal wel ergens gekoppeld zijn aan het schakelblok waar ook de schakelaar 'AUS' deel uit maakt.

Heb het chassis uitgebouwd en de lampjes (beide doorgebrand) er uit gehaald. Ik ga morgen een paar nieuwe halen en kijken of ze werken.

@FET: Moet inderdaad 12,5V zijn. Foutje.

Morgen zal ik bij het monteren van de lampjes die schakelaar eens zoeken en de DIN-ingang testen (Heb nu geen kabel liggen)

Je kan een schroevedraaier of ander metalen scherp voorwerp in de gaatjes vd dinplug steken, bij de radio in de PU stand moet je dan een brom horen.

@pararuud: Heb geprobeerd met een fijne schroevendraaier en een meetpen, maar niets te horen.

Ik heb de schakelaar gevonden, maar het is een type dat ik nog nooit gezien heb, het heeft 3 contactjes die bewegen

Bij het indrukken van de AUS knop zie ik de contactjes bewegen en ook bij het indrukken van de L,M,TA knop komende van de AUS stand.

De schakelaar beweegt niet bij het schakelen tussen de banden zelf, enkel naar en komende van AUS.

Heb ook nog geen nieuwe lampjes kunnen vinden aangezien de elektroboer maar vanaf dinsdag open is.

vergeten

Golden Member

@lucvo1961
wat hier staat:

Op 21 juni 2019 20:01:14 schreef ohm pi:
Je moet minstens één lampje werkend krijgen.

Is natuurlijk onzin :), hij bedoeld dat er dan (zichtbaar)spanning is op dat punt na de schakelaar "S", waarna je verder kunt zoeken. :)

Met kapotte lampjes zou de radio ook moeten spelen!

Breng eens een doorverbinding aan (eventueel met schakelaar erin opgenomen) zoals de rode kronkelige draad is getekend.
Je bypassed dan de echte schakelaar "S", er zou dan al "leven" moeten zijn in je radio.

En meet dan of de omcirkelde spanningen er zijn.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 22 juni 2019 19:15:54 schreef vergeten:
@lucvo1961
wat hier staat:
[...]

Is natuurlijk onzin :),

Strikt genomen heb je gelijk. Ook met kapotte lampjes zou de radio moeten (kunnen) werken, maar ik vind het persoonlijk wel fijn dat de feestverlichting het doet. En die wil je uiteindelijk ook werkend hebben.

vergeten

Golden Member

Zeker!
Maar om daar nou mee te beginnen, het is niet eens bekend of de rest wel levensvatbaar is :)

[Bericht gewijzigd door vergeten op zaterdag 22 juni 2019 21:29:42 (61%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Er staat spanning (12,5V) over de schaalverlichting dus de schakelaar is nog goed.

Over C92 staat 15,6V.
Over C83 staat 11,9V.

Volgens de vorige eigenaar is de radio 1x aan gezet met de netschakelaar op 127V. Zou dit schade veroorzaakt hebben?

Op 24 juni 2019 10:32:16 schreef lucvo1961:

Volgens de vorige eigenaar is de radio 1x aan gezet met de netschakelaar op 127V. Zou dit schade veroorzaakt hebben?

dat vind het eindtrapje alvast niet leuk. als die toestand even geduurd heeft, hebben de GE torren dat niet overleefd.

maartenbakker

Golden Member

Normaalgesproken knalt dan de trafo of de primaire zekering er eerst uit, maar als die voldoende overgedimensioneerd is, kun je inderdaad secundair overspanning krijgen.

De gemeten spanningen zijn goed. Misschien inderdaad handig om even rondom de eindtrap te meten.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 24 juni 2019 12:17:41 (23%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ha lucvo1961,

Ik denk dat de fout m.b.t. de spanning goed is afgelopen :D ik betwijfel dan ook of de radio aangezet is.
De spanningen welke je meet zijn in orde maar het controleren van de voeding heeft twee kanten de DC spanning en het AC component en beide moet je controleren.
Omdat de radio helemaal niets doet kan de tweede meting aan de voeding ook later gebeuren want als er geluid uit de radio komt merk je dat gelijk of er brom aanwezig is >:)

Een radio ontvanger is grofweg te splitsen in drie delen.
A het voedingsgedeelte.
B het hoogfrequentiegedeelte.
C het laagfrequentiegedeelte.

Altijd eerst met het voedingsgedeelte beginnen als dat er niet is werkt er niets.
Dan is het vaak door gebrek aan kennis/meetapparatuur het gemakkelijkst om eerst het laagfrequentiegedeelte te controleren.
Ook bij deze radio is er de mogelijkheid om een pick-up of bandrecorder aan te sluiten via deze weg kan mooi het laagfrequent gedeelte gecontroleerd worden.
Heb je (voor ik verder ga) iets om hier op aan te sluiten ?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

testen van de DIN ingang is hierboven al gebeurd, en gaf geen resultaat.

Als het toestel toch heeft aangestaan op 127 zijn de Ge eindtorren zo weg, die slaan snel in Avalanche.

edit : zit gestabiliseerde voeding in. die krijgt de eerste klap. gelukkig voorde eindtorren. :-)

[Bericht gewijzigd door kris van damme op maandag 24 juni 2019 12:41:23 (22%)

Over R83 en R84 meet ik 6V, volgens het schema zou dit 3.3V moeten zijn.

Ha lucvo1961,

Tja.... dan is de basis instelling verlopen dat je over beide weerstanden de zelfde spanning meet die staan in serie en hebben de zelfde waarde dus ;( je heb nu een te kleine stroom lopen.
Kijk eens zonder spanning naar de diode D15 en de TR19, TR20 kan je die testen ?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Kan ik de diode en de 2 transistoren uitmeten in circuit of zal ik deze moeten uitsolderen?

Ha lucvo1961,

Je kunt ze laten zitten en in eerste instantie de diode doorgang testen.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
vergeten

Golden Member

Op 24 juni 2019 13:06:20 schreef lucvo1961:
Over R83 en R84 meet ik 6V, volgens het schema zou dit 3.3V moeten zijn.

Dat betekent dat er meer ruststroom door de eindtrap loopt dan gewenst.
Dus controleer T19 + T20 en D15 wat @electron920 al schreef.

Verder ben ik benieuwd of de Varicap afstemspanning er is, zonder die spanning gaat de ontvanger zeker niet goed afgestemd kunnen worden.
Het gaat om C87 (100µF/40v), daar moet 30volt ±100mv over staan.

Meet ook de spanning over R55(?) (zit aan de collector van T16, BC308) die zou 0,62 volt moeten zijn, als dat zo is dan loopt er door R55 ±1,36mA.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
vergeten

Golden Member

Op 24 juni 2019 12:40:02 schreef kris van damme:
testen van de DIN ingang is hierboven al gebeurd, en gaf geen resultaat.

Als het toestel toch heeft aangestaan op 127 zijn de Ge eindtorren zo weg, die slaan snel in Avalanche.

edit : zit gestabiliseerde voeding in. die krijgt de eerste klap. gelukkig voorde eindtorren. :-)

Helaas worden die gevoed direct vanaf de bufferelco dus ze hebben toch even de "volle" mep gekregen tot de zekering doorsmolt, grofweg zo'n 230/127 x 15= 27+ VDC.

Grote kans dat de lampjes ook daardoor zijn gesneuveld, als ze niet al stuk waren vóór deze vergissing.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Spanning over C87 is 26V.

Op R66 (weerstand aan collector van T16) staat 0V.

D15 geeft op diodestand ongeveer 140mV weer in circuit, ook met de meetpennen omgekeerd.

Bij de AC187 meet ik op diodestand 60mV tussen collector en emitter en bij de AC188 80mV.