Grundig RF711 doet niets

Aan R83 en R84 is er niet echt iets te zien.

Had ook eerder de indruk dat de rook van de linkerkant vandaag komt, in de buurt van de afstemcondensator, maar heb geen idee wat er daar zou kunnen roken.

vergeten

Golden Member

Meten ze nog 150Ω ? (of wat minder in circuit)
Het beste kan je de collector van T19 los laten, dan de de radio inschakelen en de spanningen in de voeding meten O en L (wat je eerder hebt gedaan) dan hebben we weer een uitgangspunt om verder te gaan.

Roken kunnen alleen IC's, weerstanden, transistoren en diodes. (in deze radio)
En dan alleen als ze teveel vermogen, stroom x spanning te verwerken krijgen.

Petje af voor je volhardendheid, er zijn er zat die het bijltje er allang bij neergegooid hadden, en hem het raam hadden uitgesmeten. _/-\o_
Hou vol! :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
RAAF12

Golden Member

Als de zekering nu wel doorgebrand is er achteruit gerepareerd. Probeer eens te ruiken waar het rookwolkje ontsnapte. Een loeplamp wil ook weleens helpen de verdachte te ontmaskeren.

Op 12 juli 2019 16:31:25 schreef RAAF12:
Als de zekering nu wel doorbrand is er achteruit gerepareerd. Probeer eens te ruiken waar het rookwolkje ontsnapte. Een loeplamp wil ook weleens helpen de verdachte te ontmaskeren.

Zekering brand niet meer door na correct aansluiten van T19.

Ik denk dat ik de schuldige gevonden heb, D15 was al gebarsten maar is nu ook een beetje zwart Was al zwart.

De 2 weerstanden meten nog ongeveer 150 Ohm in circuit.

Als D15 gesneuveld is dan moet je hem vervangen.
Als je geen vervanger hebt, dan kun je tijdelijk deze diode vervangen door een goede AC187 of AC188 die je als diode schakelt. Verbindt de collector met de basis van de te gebruiken transistor en zet deze 'diode' in geleidende richting op de plaats van D15.

Beter is D15 met een draadje overbruggen.
Als de radio werkt en de spanningen over R83 (3,3V) en R84 (3,3V) kloppen dan kan je een goede werkende D15 plaatsen en de overbrugging wegnemen.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op zaterdag 13 juli 2019 13:23:24 (24%)

vergeten

Golden Member

Op 12 juli 2019 22:41:46 schreef ohm pi:
Als D15 gesneuveld is dan moet je hem vervangen.

Precies!

D15 is gesneuveld door een te grote stroom erdoor.

Die stroom kan alleen weg door de basis-collector overgang van T20, of
door de collector-emitter overgang van T18.

Dat betekent dat een van die twee of zelfs allebei (weer)defect zijn.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.