Je kunt inderdaad veel beter een goed geïsoleerde bak water koud houden op een reguliere manier (reservoir in koelkast ofzo) en dat koele water rondpompen door een spiraal die om je bierleiding zit. Die combinatie van spiraal en bierleiding moet je dan wel goed geïsoleerd inpakken samen. Als de afstand tot de bierzuil groot is dan moet je de rest van de leiding ook koelen (python). Weetje: Voor Heineken 0.0 hebben ze de koeling zelfs doorlopen tot IN de tapzuil.
Omdat er relatief weinig bier gekoeld kan worden, moet het temperatuurverschil tussen koelwater en bier behoorlijk groot zijn!*
Het kan ook andersom: je bierleiding verlengen en in een spiraal door die bak water laten lopen die in je koelkast staat. Dit soort spiralen zijn kant-en-klaar te koop. De bierleiding wordt daarmee bijvoorbeeld met 15m verlengd. Het temperatuurverschil hoeft dan minder te zijn. Wel meer verlies bij fustwissel en doorspoelen ivm reinigen.
Je bak water moet natuurlijk koud zijn voordat je bier kunt gaan drinken. Onverwacht bezoek heeft dan dus niet gelijk koud bier. Echter: als je een zak ijsklonten op voorraad houdt in je vriezer, dan kun je die gewoon even in de waterbak gooien en dan gaat het natuurlijk erg snel.
*Als je een oude vriezer pakt, en het water van een hoeveelheid zout voorziet kun je de temperatuur indien nodig nog wat lager maken.
Een andere oplossing, die in veel café's gebruikt wordt voor de wisseltap, of speciaalbieren waar minder vraag naar is, is simpelweg het fust koelen. Het voordeel is dat je dat heel eenvoudig kunt doen door een gat in de koelkast te maken (let op waar de leidingen met koelgas lopen!) en daar je bier- en koolzuurslang doorheen te doen naar de aansluiting voor het fust. Verder hoef je niks ingewikkelds in elkaar te hobbyen met waterleidingen en reservoirs.
Ik kan laatstgenoemde oplossing (vanuit praktijkervaring) van harte aanbevelen. Een groot voordeel is dat je een korte bierleiding kunt aanhouden. Bij het doorspoelen (ivm fustwissel of reinigen of simpelweg een paar dagen stilstaan) heb je een stuk minder bierverlies. Zodra de tap de komende dagen niet wordt gebruikt spoel je simpelweg met leidingwater de slang even door**, en idem dito voordat er weer een feestje is. Eens in de zoveel tijd (een jaar?) zet je er, voor de frissigheid, een nieuw stukje slang aan. Kost immers geen zak. In geval van een gekoelde bierleiding is het veel minder eenvoudig om hem even te vervangen, en als je een bierspiraal door een bak laat lopen is het nog veel kostbaarder als die vervangen moet worden. Je moet dan echt zeer regelmatig en heel goed reinigen met het speciaal reinigingsmiddel en sponsballetjes.
** Wij hebben daarvoor een "inverse" fustkoppeling (gender gelijk aan fust) met een slangaansluiting, die gewoon onder de bar aan een wasmachinekraan zit.
Het nadeel is echter dat je hele fust op temperatuur moet zijn voordat je kunt gaan drinken. Je zult dus even rekening moeten houden met je bezoek dat morgen komt, of de voetbalwedstrijd op zondag, waar je 's ochtends alvast de koelkast voor aan zet. Zelfde als je fust leeg is: het volgende fust moet al koel zijn. Dat kun je eenvoudig oplossen door niet al te grote fusten te nemen. Dan passen er namelijk gewoon 2 in dezelfde koelkast. Wat ook scheelt is je voorraad in een koele ruimte te bewaren, zoals de garage of de kelder, dan is je starttemperatuur lager.
Wij hebben voor persoonlijk gebruik in de tuinkroeg van m'n broer meestal 10 liter fusten als er niets bijzonders op het programma staat (vrienden komen even voetbal kijken). Als er een BBQ ofzo is, of een andere reden dat het bier gegarandeerd gretig aftrek zal vinden, gaat er om te beginnen een 20 liter fust aan, en als die leeg is wordt die afhankelijk van de verstreken tijd vervangen door een nieuwe van 20 liter of 10 liter. Doorgaans staat er op die momenten ook nog een extra koelkast aan voor frisdrank en vlees/hapjes/etc. dus daar kan vaak ook nog wel een reserve fust bij voor als het toch nog laat wordt