TTF symbolen voor Coreldraw

Bapaktus

Special Member

Ik wil met behulp van Coreldraw12 (ja een oudje) schema's te tekenen.
In een boek las ik dat er een bibliothee in het programma zou zitten met o.a. ".TTF Electronics" symbols.
Ik kan deze echter niet vinden. Weet iemand hoe ik aan deze symbolen kan komen?
Ik heb de Nederlandse versie van Coreldraw12.
Alvast bedankt.
ruud

Hugo Welther

Moderator

Volgens mij is dat alleen het lettertype.
TTF betekent True Type Font.

Met Google zoeken op .ttf Electronics geeft ook alleen letter types.
https://groups.google.com/forum/#!topic/comp.graphics.apps.corel/2X69k…

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Bapaktus

Special Member

Hallo Hugo,
het zijn de .ttf symbols die in de list als "Symbol/TTF/Electronics.ttf" genoemd wordt.
Dat zijn allemaal electronica symbolen, spoelen, condensatoren etc.
De code pagina is 65001 (UTF-8) .
Naar die lijst ben ik dus op zoek.
Bedankt trouwens voor je reactie.
ruud

Bapaktus

Special Member

Hier een afbeelding uit een Syllabus over Coreltrace12
ruud

Tidak Ada

Golden Member

Er was een bibliotheek daarvoor in CorelDraw-3.
Misschien kan ik die opdiepen of zelfs de gehele versie. via MeTransfer oversturen. Ik heb namelijk alle versies bewaard.
Stel je er alleen niet veel van voor. Met een beetje creatieviteit en geduld zou je ze er ook zelf kunnen maken en als scalable graphic kunnen opslaan.

Zowel Coreldraw-3 als -4 hebben overigens de mogelijkehid om vectorgraphics om te zetten naar TTF

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Bapaktus

Special Member

Ik heb dank zij jullie een website gevonden waar ik een zip file kon downloaden met deze electronica symbolen.
Deze site is http://FontIneed.com.
Deze zip file utgepakt en geplaatst in c:/windows/fonts.
Vervolgens kan ik nu deze symbolen in Word én Coreldraw gebruiken.
Iedereen bedankt, terimah kekassi banyak. :)
ruud

Tidak Ada

Golden Member

Hi Ruud Bapaktus,

Sayangnya, ada beberapa font di set. Saya tidak dapat menemukan transistor, dioda dan semacamnya, dan akan ada lebih banyak yang hilang.
Anda seharusnya memiliki '.cmx-iles' yang merupakan simbolnya.
Masih situs yang bagus :)

Dng. hormat,

T.A.

P.S. Bpk dari mana?

Hi Ruud Meneertus,

Helaas zitten er maar weinig fonts in de set. Ik kan noch transsistors, noch diodes en zo vinden en er zal nog wel veel meer missen.
Je moet eigenlijk '.cmx-files' hebben dat zijn de symbolen.
Toch een leuke site vooral voor de andere lettertypen :)

Groet, T.A

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Bapaktus

Special Member

Beste Tidak Ada,
bedankt voor je reactie.
Mijn Indonesisch is niet zo goed, mijn vrouw en ik kunnen ons wel aardig redden in Indonesië en Maleisië.
Ik had tijdens mijn militaire dienstplicht (1961-1963) bij de Klu op Biak NNG, al wat woorden opgedaan en heb daarna voor onze reizen naar o.a. Indonesié drie winters op Indonesische les gezeten.
Ik woon in Haarlem.
Meer informatie over mij op mijn website:
www.jendela.nl
En voor onze vakanties "in de Oost" de website van mijn vrouw:
www.kookadri.nl
Overigens heb ik met de gedownloade Fonts file veel afbeeldingen verkregen.
Met de combinatie lettertype 0 electronic en als gekozen Codepagina 1144 (IBM EBCDIC-Italie) buiten transistoren, dioden, Fets etc óók een aantal buizen plaatjes zoals triden, penthoden etc gevonden.
Andere Code-pagina's hebben ook dat type symbolen maar niet zoveel.
Tot zover, nogmaals vriendelijk bedankt en ik lees in mijn E-mail je eventuele reactie op onze websites wel.
Groet, ruud

Tidak Ada

Golden Member

OT
Ha ruud,
Ik reageerde op jouw ‘terima kasih banyak’ ;)
Later kwam ik er achter waar je gezeten hebt.
Ik zal je later via PM meer vertellen.

Sampai jumpa,

T.A.
/OT

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
bprosman

Golden Member

Dan van mijn kant een oprechte vraag mbt het schema tekenen :
Waarom in CorelDraw ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

De hoogste tijd voor een CO-Indo-bijeenkomst... :-)
Maar wel gewoon Nederlands praten, aub.

Vervangen DOOR.
Tidak Ada

Golden Member

Met CorelDraw kan je prima schema's tekenen als je niks beters hebt.
In de oude versies (3 en 4) kun je gemakkelijk in je eigen stijl symbolen maken. Daar zit dus al een elektronica symbolen pakket in. En waarom nog een programma er bij, als je in Corel al bent ingewerkt?
Verder is het veel flexibeler als je bijvoorbeeld frontjes wilt maken.

Een ander optie is natuurlijk de duurdere concurrent Adobe Illustrator....

Corel PhotoPaint is echter lomp vergeleken met Adobe PhotoShop

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Bapaktus

Special Member

Beste mensen,
voor mijn foto's gebruik ik al jaren Photoshop CS3, uit ongeveer dezelfde tijd.
Ik sta ook regelmatig achter mijn Emco 8 draaibank om verlengasjes of onderdelen voor defecte bandrecorders etc te maken.
Ik gebruikte op "mijn" school (eerst HTS-Haarlem, vervolgens Hogeschool Haarlem en ben met pensioen gegaan bij de Hogeschool "Inholland) het Autocad pakket. Thuis gebruikte ik het pakket AutoCAD LT uit 2004.
Maar na een upgrade van mijn XP-PC naar W8.1 werkte dat pakket niet meer. En omdat ik in mijn bakje (school-software) deze CorelDraw 12 versie tegenkwam ging ik meteen met dit programma aan de slag .
Vervolgens vertelde een vriend van mij dat hij ook schema's maakte met dit programma.
Ik heb nog wel andere programma's liggen waarmee ik schema's kan maken maar wil het aantal programma's verminderen.
Vandaar!
En inderdaad was mijn eerste Coreldraw ontwerp er eentje voor een zelfbouw voorversterker Frontplaat.
Zo, een lang verhaal.
Misschien kan ik ook de symbolen die bij CD3 werden geleverd gebruiken?
Groet aan allen, ruud

bprosman

Golden Member

Dat je het gebruikt voor frontplaten snap ik prima , vooral omdat het vectored is. Verschalen is dan simpel.

Voor schema's zou ik toch een "echt" schema teken programma nemen als sPlan of Kicad oid. Vooral als je er later een print van wil (laten) maken (laatst wel gezien bij de wisselsturing). Of QElectroTech voor besturingen e.d.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
bprosman

Golden Member

De hoogste tijd voor een CO-Indo-bijeenkomst...

Of een BBQ ;-)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Tidak Ada

Golden Member

Passar Malam Elektronik?
(Maar dan geen kroncong.... ;) )

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

TS, het leven wordt niet aangenamer als je voor schematekenen teruggaat naar zo'n fossiel als Corel. Ja, ik zeg het maar recht voor z'n raap :-)
Er zijn tegenwoordig zoveel gratis mogelijkheden om echt schemas te tekenen. Geef jezelf wat luxe en gebruik dat. Het is ervoor gemaakt. Zelfs voor tekenprogrammas om die frontpanelen te tekenen zijn al betere alternatieven.

[Bericht gewijzigd door flipflop op vrijdag 21 juni 2019 20:00:04 (15%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Tidak Ada

Golden Member

Helaas bieden die elektronica gerelateerde programmaatjes weinig wekelijk creatieve mogelijkheden. Voor een voedinkje of een meetinstrument niet strikt noodzakelijk, maar voor audio en andere apparatuur, die buiten het lab terecht moet komen is dat een andere zaak.
Ik heb ooit eens een nixieklokje gezien, waar zelfs de print in het design was meegenomen, door er Chinese motieven in te verwerken (zal met hf natuurlijk niet werken ;) ). Er regulier pcb programma zal hier waarschijnlijk volkomen de weg kwijt raken.

Corel is overigens verre van fossiel, maar richt zich op andere gebruikersgroepen.....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Heb je het nou over de front of over de PCB? Waarom zou je geen nixieklok met bv KiCad kunnen maken?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Tidak Ada

Golden Member

Omdat CAd programma's niet de nodige creatieve vrijheid bieden, die een CorelDraw of Illustrator bieden.
Ik had het ook niet over het frontje van die klok, maar het gebruik van de pcb zelf om van de sporen gebruik te maken in het creatieve design door er van die typisch Chinese motieven mee te maken. De routering zal volkomen in de war raken.

Edit:
Je kan op een pcb ook een foto een al dan niet blote dame esten, mocht je dat willen. Maar een cartoon van Fokke en Sukke gaat beter >:)
Het gaat er dus om dat je je sporen in en niet logisch plan legt om een afbeelding te creëren. Bijvoorbeeld in een meander patroon, of nog ingewikkelder. Dat maakt onder andere de WAF groter.
Ik kan helaas het voorbeeld niet terughalen.

Hier zomaar wat van internet geplukt, maar het kan mooier en ingewikkelder:

De Chinees in kwestie wist in dit soort patronen ook nog de componenten te verwerken!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
bprosman

Golden Member

En waarom zou dat niet in Kicad kunnen ? Zo lang het maar klopt met de netlist. Gooi alles wat elkaar raakt in 1 net en de routering raakt echt niet in de war. Van de andere kant, wat voor praktisch nut dient het. Blote dames worden al jarenlang via een geetste plaat in glossy (dus afwasbaar ) in full color op papier gedrukt. Is veel mooier.

[Bericht gewijzigd door bprosman op vrijdag 21 juni 2019 23:29:21 (37%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Bapaktus

Special Member

Voor mijn schema's c.q. printontwerpen etc gebruikte ik eerst Orcad etc.
De laatste tijd voor mijn proefschakelingen op printplaat met rijen van eilandjes met drie gaten, Diy Layout Creator.

Ik heb vanochtend KiCad geladen. Tjonge wat een mogelijkheden.
Ik kreeg wel een foutmelding dat "iets" niet kon omdat het programma OpenGL2.1 mistte.
Waar haal ik dat vandaan?
Ik moet nu op zoek gaan naar een goede beschrijving van de mogelijkheden.
Is er ergens een step by step bouw beschrijving?
Ik kan wel een bliotheek openen en een NE5532 vinden. Dat type gebruik ik in mijn voorversterker schakelingen.
Altijd interessant om met een nieuw programma aaan de slag te gaan. Tot zover.
ruud

bprosman

Golden Member

Ik moet nu op zoek gaan naar een goede beschrijving van de mogelijkheden

Onder <Help> vind je:

<Kicad Manual>
<Getting started in Kicad>

Wat betreft OpenGL, je gebruikt wel Windows ? Welke versie ? En zijn je video drivers een beetje up-2-date ?

Ik kan wel een bliotheek openen en een NE5532 vinden

En als een component niet bestaat heb je dat heel snel aangemaakt of je verbouwt iets wat er al erg op lijkt.

[Bericht gewijzigd door bprosman op zaterdag 22 juni 2019 10:34:54 (25%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Bapaktus

Special Member

In de Help vind ik al een bestand "Getting started with CiCad".
Eerst maar eens goed bestuderen.
ruud

Bapaktus

Special Member

Beste Bprosman,
Ik merkte dat jij ook al had aangegeven dat er een helpfile te vinden was. Ik type langzaam en dan gebeurt het vaak dat iemand al een antwoord heeft gegeven terwijl ik nog zit te zoeken.
Ik gebruik W8.1, naar de Video drivers moet ik nog kijken.
Maar eerst goed studeren.
In ieder geval bedankt, groet ruud