Ionisator - juiste polariteit?

Met een Simco FMX-003 heb ik de stofcollector van een Lifeair Ionflow gemeten; +16 kV.
Bovenaan zitten nog 3 naalden, ik weet niet wat daar op staat.

Er zouden heel veel negatieve ionen uit moeten komen.
Klopt dit verhaal?

Is ie misschien verkeerd aangesloten, normaal moet de hoogspanning toch negatief zijn?

Arco

Special Member

Stof trekt altijd naar de positieve pool... (daarom werkten oude telefooncentrales ook op -48v...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

De naalden zouden negatief moeten zijn.

Bij losse ionisatoren slaat het stof ook altijd ervoor neer en niet op de naalden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
fatbeard

Honourable Member

Op 20 juni 2019 19:33:00 schreef Arco:
Stof trekt altijd naar de positieve pool... (daarom werkten oude telefooncentrales ook op -48v...)

Dat had eigenlijk een andere reden: electrolyse...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Arco

Special Member

Toch zeker ook voor stof: dat was de grootste vijand van mechanische centrales...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
GJ_

Moderator

Op 20 juni 2019 19:47:26 schreef maartenbakker:
Bij losse ionisatoren slaat het stof ook altijd ervoor neer en niet op de naalden.

Dat hangt een beetje van de toepassing af. Ik kom er nogal wat tegen en bij de meeste gaat het gewoon om spanningen van tussen de 6 en de 10kV wisselspanning. Overigens ontstaat er dan ook van tijd tot tijd pluis aan de naalden.

Ik kan me indenken dat een stofcollector inderdaad positief moet zijn. Die reiniger is op het eerste gezicht sowieso een beetje wonderlijk apparaat.

De lichtere vuilclusters worden aangetrokken door de positief geladen statische collector, die in feite werkt als een grote magneet.

Apart hiervan zitten inderdaad nog negatief geladen naalden.