Schoonblazen elektronica/computers

Op 21 juni 2019 22:43:19 schreef daandc:
BRRR een stofzuiger is een bron statische elektriciteit .

Er bestaan speciale stofzuigers voor computers die geen statische elektriciteit veroorzaken.

Op 21 juni 2019 23:20:00 schreef Hubie:
Of dit:
[bijlage]

De fietspomp, wel eens geprobeerd, maar dat kan zo in een slapstickfilm wat een getob als je alleen bent :)

Als het nu kapot is, was het eerst heel! :)

Op 21 juni 2019 23:12:57 schreef Pentium-Pro:
Maar zal dat toch niet snel leeg zijn?

Binnen een minuut ;)
Ik heb zo'n klein Stanley compressortje, ding is echt zo leeg.

Ik pak meestal een zachte borstel/kwast en de meeste onderdelen kunnen daar tegen, stofzuiger in de buurt zodat het niet overal heen waait. Opgehoopt stof in fannetjes kan er makkelijk uit als je hem even uit elkaar haalt.

Moederborden spoelde ik vroeger, in het ergste geval, gewoon af onder de kraan. Goed laten drogen en gaan. Maar dat is geen tip, gewoon een mededeling :D

Anoniem

ik gebruik altijd perslucht uit een kleine compressor met reduceerventiel en een antistatische borstel.

mel

Golden Member

Wat maus zegt, zo doe ik het ook altijd, gewoon boenen onder de kraan..
Dan afkloppen zodat het ergste water weg is, dan op de verwarming leggen.
Na een paar uur is het strijkdroog, en de volgende dag is het weer als nieuw..
Werkt bij mij prima . :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

heb ik weleens gedaan met een oplader die 400V voor zn kiezen had gehad en wat geklapt elco sop over de print had lopen. onder de kraan afgespoeld en op de fiets paar km open op de bagagedrager mee gereden, onderdelen vervangen en 2 uur later draaide het ding weer :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

onder de kraan afgespoeld en op de fiets paar km open op de bagagedrager mee gereden

Heb je wel kans dat er de verkeerde soort torren op de print komt te zitten... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 21 juni 2019 22:22:21 schreef DJSmiley:
Kleine compressor, maar liefst wel een olievrije.

[...]

Nog nooit gehoord van een olie afscheider? In elke karosserieafdeling van een garage gebruiken ze die. Of denk je dat de (water)verf zo gelukkig is met olie? Wil je echt zeker zijn? zet er dan ook nog een koolstofpatroon tussen zoals gebruikt wordt in de 200/300 bar compressoren voor ademlucht.

Een 5 liter duikflesje op 300 bar geeft >1300 liter bruikbare lucht. Eerste trap van een dubbeltraps ontspanner geeft normaal omgevingsdruk + 6 bar.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Is statische elektriciteit echt zon groot probleem met stofzuigers? Ik doe dat al jaren zo en heb er nooit wat van gemerkt. En anders lijkt het me dat de de zuigmond in kan wikkelen in alufolie en kan aarden / vereffenen aan de kast. Dan heb je geen potentiaalverschil meer.
Wat ik wel ooit heb meegemaakt is dat als je de stofzuiger bij een fan houdt, deze harder kan gaan draaien dan normaal. Ik heb de vergissing ooit gemaakt deze dan met mijn vinger tegen te houden nadat hij draaide. Resultaat waren 4 afgebroken schoepen en een spray bloedspettertjes door de hele kamer en op het witte behang...

Spanning staat en stroom gaat!

Stofzuigers kunnen inderdaad uitstekend dienst doen als statische elektriciteitsgenerator. Mijn ouders hadden een Philips waar door het handvat een metalen stripje liep, dat je in de praktijk altijd aanraakt. Om de een of andere manier hield ik 'm bij het schoonzuigen van een stoffige, gruizige betonvloer verkeerd vast en toen kreeg ik een paar tikken van die strip. Alleen zolang er betongruis door de buis schoot. Puur lucht deed het niet.

Ik gebruik zelf een ouderwetse stofzuiger waarbij je de slang aan het blaas-einde kan koppelen. Lage druk, grote luchtstroom. Wel buiten doen, hele wolken stof komen er uit :)

[Bericht gewijzigd door Ledlover op zaterdag 22 juni 2019 12:05:43 (17%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 21 juni 2019 23:05:17 schreef Arco:
Ik heb ook nooit begrepen dat zelfs bij Action een bus met lucht nog 2 euro moet kosten...

Misschien is de reden dat er geen lucht in zit... In mijn spuitbus "Dust Off 67" van Kontakt Chemie zit voor 75-100% tetrafluoroethaan en 5-10% dimethylether. Er is dan niet veel ruimte meer over voor lucht ;-)

En dan iedereen op straat komen voor het klimaat...Dweilen met de kraan open dus.

Gewoon een ouderwetse compressor is het beste, dat gedoe met een stofzuiger en borsteltjes hoeft allemaal niet.
Doe ik al vele jaren zo tot volle tevredenheid van mij en klanten.
Ik gebruik een compressor met olie, dat zijn de beste compressors namelijk. Beestje is al minimaal 10 jaar oud.
Problemen moeten zich na al die jaren nog stellen.

Enkel een waarschuwing, ventilators en koelingsfan even blokken met een stokje of iets dergelijks voor je ze proper blaast.
Je kan een fan makkelijk stuk laten draaien en schade veroorzaken aan de lagers. Of even met je vingers tegenhouden en dan pas uitblazen.
Doe je dat niet en blaas je de ventilator af tot een hoog gierend geluid ontstaat, dan veroorzaak je schade.

Soms gebruik ik ook zachte verfborstels op printplaten en ventilators. Ook hier; in 10 jaar nog nooit een probleem gehad ermee.

Een stofzuiger kan niet op tegen een goede knal perslucht.
Is het apparaat erg vuil dan doe ik dat buiten, de katten vliegen overal weg mee met de wind. Daarna is alles werkelijk volledig stofvrij.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op zaterdag 22 juni 2019 13:58:57 (17%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Tidak Ada

Golden Member

Kies voor een membraancompressortje, dat geeft voldoende por en blaast ook niet alle componenten van je print (3,5-4 bar). Is per definitie olievrij en een stuk stiller.
Je kunt ze op Banggood of AliExpress kopen of bij en zaak als HBM, eventueel bij vanCraenenbroek en soms bij Aldi of Lidl, maar die hebben geen buffervat. Zorg voor een antistatische slang (rubber) en een metalen blaaspistool die je kunt aarden.

Een ander handig hulpmiddeltje is een elektrische tandenborstel. Eentje met batterijen (hoef je je geen zorgen te maken over accu onderhoud) koop je bij de prijsvechtende grootgrutters voor €7,50 als ze ze in de actie aanbiden.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op mijn werk gebruiken ze verse zuivere stikstof om alles af te blazen en te ontstoffen. Ook bij de lasers om alle onderdelen van de snijkop te ontdoen van stof.

Doe ik zelf ook voor ik een beschermglaasje vervang in de Fiber-Laser.
Ook bij de oudere CO2 lasers doen we dit op die manier.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op zaterdag 22 juni 2019 14:05:31 (11%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Ik heb een koffercompressortje (Revolution air boxy 1100 geloof ik), maar nadat ik de link van de TS had gezien, vroeg ik me af of de luchtbedden opblazer niet even goed is... Blaast flink maar niet zo extreem als een compressor.

Ik heb d'r één op 230V die ik veel gebruik (opblaaszwembad kids) en één op 12V die nog in de verpakking zit.

https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3/large/FC/0/0/1/9/9200000088949100.jpg

Confirmed! Ik gebruik al jaren zo'n luchtbed "compressor" om vanalles proper te blazen. Werkt super! Al een camion persluchtbusjes gespaard met dat ding!

vergeten

Golden Member

Op 21 juni 2019 23:31:56 schreef Pentium-Pro:
[...]De fietspomp, wel eens geprobeerd, maar dat kan zo in een slapstickfilm wat een getob als je alleen bent :)

Ik zie het voor me, dan gebruik je een voetpomp heb je je beide handen vrij :)
Ze zijn er in vele soorten met dubbele cylinders of volledig van kunststof.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
maartenbakker

Golden Member

Een orgelpomp wellicht.

Maar ik denk dat een luchtmatrasopblaasventilator inderdaad prima zal voldoen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 23 juni 2019 00:59:06 (64%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hubie

Special Member

Goed idee,maar dan wel een langer stukje slang eraan!

bprosman

Golden Member

Zelf heb ik deze op zolder staan. Vaste aansluiting naar beneden met "afstandsbediening". Reduceerventiel staat op Max zodat ik er beneden nog een reduceerventiel aan zou kunnen koppelen.
Meestal niet nodig, word het vaakst gebruikt voor het schoonblazen van zaken en het opppompen van banden.
Noodstop is voor de scheidingstrafo.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Een compressor zonder ketel, zoals die Parkside hierboven, zou ik dus niet gebruiken om dingen schoon te blazen. Door het ontbreken van een ketel heb je geen buffer, waardoor de compressor aanslaat telkens je het spuitpistool bedient. Ongetwijfeld niet erg lekker voor de motor.

Een ketel die al op druk staat, kan ook veel meer liters lucht per seconde produceren dan de compressor zelf (vergelijk het met een condensator).

De Parkside heeft wel een ketel, maar die is maar 0,5 liter.

Mijn oude olie-Compressor heeft een vat van 25L., genoeg om een tweetal computers uit te blazen zonder dat ie aanslaat.Met motor van 2.5PK.
Ding is oerdegelijk en niet kapot te krijgen. Van het merk WELCO air.
Maar voor iemand die er geen heeft thuis, is zo eentje van action of zo geen probleem. Voor de enige keren dat je hem effectief gebruikt.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.