Vraag over alternatieve manier verhelpen aardlus op bootje

RAAF12

Golden Member

minister traden

:?

minister Is mini-ster 8)7

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op maandag 24 juni 2019 00:47:29 (29%)

Lambiek

Special Member

Op 24 juni 2019 00:46:26 schreef RAAF12:
minister Is mini-ster 8)7

Had ik op mijn mobiel getypt, en die maakt er wel eens iets onduidelijks van. :)

Op 23 juni 2019 16:34:33 schreef Gerard1978:
Het is een polyester sloepje, dus corrosie speelt geen rol. Elektrolyse is dan ook geen probleem naar ik aanneem?

Nee, daar hoef je niet bang voor te zijn. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 23 juni 2019 17:37:16 schreef testman:
als je 2 accu's hebt met op ieder een deel van de hifi, en je koppelt de minpolen niet door dan lopen er stromen door je audio kabel massa's. daar krijg je dan idd brom van.

dat hoeft niet per definitie , je kan 2 gescheiden stroombronnen gebruiken , maar dan mag er in de rest van het circuit niet iets of een apparaat zitten die de accu`s met elkaar verbind .
in ieder geval zijn de beide accu`s via de verbinding snoeren van radio naar versterker met de massa`s aan elkaar verbonden , dit is geen goede massa verbinding vanwege de dunne kabels.
duidelijk is dat de motor de brom veroorzaakt door laadstroom / ontsteking .
ik zou alles op de recreatie accu aansluiten en de start accu met rust laten of de 2 accu`s parallel zetten met een accu scheider / relais en alle apparatuur op de recreatie accu aansluiten .

gebruik voldoende dikke kabels en zekeringen voor de veiligheid .
als ik soms zie hoe er wat afgeknoeid word op boten , verbaasd het me elke keer weer dat er niet meer boten af fikken
nu ik er over na denk kan ik me niet herinneren dat ik op een pleziervaartuig ben geweest die de boel wel goed op orde had .

Jinny

Golden Member

nu ik er over na denk kan ik me niet herinneren dat ik op een pleziervaartuig ben geweest die de boel wel goed op orde had .

Je bent nog niet op onze tobbe geweest dus.. :)
Maar zonder gekheid, het totale gebrek aan inzicht verbaas ik me ook wel over ja.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Lambiek

Special Member

Op 24 juni 2019 09:31:21 schreef klaasy:
duidelijk is dat de motor de brom veroorzaakt door laadstroom / ontsteking .

Dat weet je niet en dat hoeft ook niet. Zoiets veroorzaakt meestal geen brom maar meer een soort ruis met het tikken van de ontsteking erin.

ik zou alles op de recreatie accu aansluiten en de start accu met rust laten of de 2 accu`s parallel zetten met een accu scheider / relais en alle apparatuur op de recreatie accu aansluiten.

En zo hoort het ook.

als ik soms zie hoe er wat afgeknoeid word op boten , verbaasd het me elke keer weer dat er niet meer boten af fikken.

Ja precies, als je dat spinrag soms ziet op sommige jachten. Al is het bij de nieuwe jachten tegenwoordig wel in orde.

Op 24 juni 2019 09:45:12 schreef Jinny:
Je bent nog niet op onze tobbe geweest dus.. :)

Nee, kom je nog naar .......... deze zomer?

@TS,
Hier heb je een voorbeeld van een gedeeltelijk schema.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 24 juni 2019 09:55:18 schreef Lambiek:
[...]
Dat weet je niet en dat hoeft ook niet. Zoiets veroorzaakt meestal geen brom maar meer een soort ruis met het tikken van de ontsteking erin.

TS heeft aangegeven dat de brom veranderd na gelang het toerental van de motor .
dit kan maar 1 ding betekenen dat de storing van de ontsteking komt, of van het laad circuit .
storing van ontsteking vaak rf storing , mogelijk op te lossen met ontstoorde bougie doppen en bougies met een ingebouwde weerstand ( te herkennen aan de R in het type nummer)

storing laadcircuit , beter gelijkrichten en afvlakken met condensatoren

Op 24 juni 2019 09:45:12 schreef Jinny:
[...]

Je bent nog niet op onze tobbe geweest dus.. :)
Maar zonder gekheid, het totale gebrek aan inzicht verbaas ik me ook wel over ja.

mwwaa roeibootje met elektrische bb motor ... kun je niet zien als elektrische installatie :p

Lambiek

Special Member

Op 24 juni 2019 10:33:01 schreef klaasy:
TS heeft aangegeven dat de brom veranderd na gelang het toerental van de motor .

Die had ik even niet gezien, maar inderdaad.

Op 23 juni 2019 16:34:33 schreef Gerard1978:
2. JA de brom frequentie gaat idd duidelijk omhoog met het toerental

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Jinny

Golden Member

@Lambiek, de kans zou zomaar bestaan dat we daarlangs komen.
Stuur je wel een PB..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 24 juni 2019 09:31:21 schreef klaasy:
[...]
dat hoeft niet per definitie , je kan 2 gescheiden stroombronnen gebruiken , maar dan mag er in de rest van het circuit niet iets of een apparaat zitten die de accu`s met elkaar verbind .
in ieder geval zijn de beide accu`s via de verbinding snoeren van radio naar versterker met de massa`s aan elkaar verbonden , dit is geen goede massa verbinding vanwege de dunne kabels.
duidelijk is dat de motor de brom veroorzaakt door laadstroom / ontsteking .
ik zou alles op de recreatie accu aansluiten en de start accu met rust laten of de 2 accu`s parallel zetten met een accu scheider / relais en alle apparatuur op de recreatie accu aansluiten .

gebruik voldoende dikke kabels en zekeringen voor de veiligheid .
als ik soms zie hoe er wat afgeknoeid word op boten , verbaasd het me elke keer weer dat er niet meer boten af fikken
nu ik er over na denk kan ik me niet herinneren dat ik op een pleziervaartuig ben geweest die de boel wel goed op orde had .

Ik snap dat het beter zou zijn alle gebruikers op dezelfde accu te hebben, maar de recreatieaccu gaat er na ieder tochtje uit om thuis aan de lader gezet te worden. En dan ben ik alle instellingen, zenders, etc. van m'n radio weer kwijt. Dat wil ik echt niet het hele jaar door voor ieder tochtje opnieuw instellen.

Maar als ik jullie goed begrijp zou ik met de huidige setup 2 oplossingen kunnen proberen:
1. De minpolen van de 2 accu's met elkaar verbinden. Is er dan geen risico dat de accu's per abuis met elkaar worden geschakeld? Parallel zetten lijkt me niet handig, 2 totaal verschillende accu's en maar beperkte laadstroom van m'n bb-motor...
Hoeveel qmm draad zou er moeten lopen dan tussen de 2 minpolen?

2. Het plaatsen van ontstoorde bougie doppen of bougies met een ingebouwde weerstand.
Geen idee of die er zijn voor mijn bb-motor, er zit nu DPR6EA-9 in... welke zou ik dan moeten plaatsen?

Ik snap dat het beter zou zijn alle gebruikers op dezelfde accu te hebben, maar de recreatieaccu gaat er na ieder tochtje uit om thuis aan de lader gezet te worden.

Dat lijkt me nu niks. Elke keer als je even wil gaan varen met die accu lopen sjouwen.

Maar waarom heb je die accu eigenlijk bij je? Alleen om die versterker te voeden?
Eje gebruikt de motor niet. Als je veel op de motor vaart zou ik de accu laden met de motor. Of gewoon geen extra accu.

Motor je te weinig of niet dan is een zonnepaneel misschien een optie. wel een tweede accu zodat je altijd weer kunt starten. Tenzij je motor een slingerstart heeft of zo'n trektouwtje.

benleentje

Golden Member

Je hebt dus een versterker dan nu eerst eens kijken waar de storing vandaan komt. Dus met versterker uit en dan even 1 speaker op de radio heb je dan ook al storing?

Vaak komt de storing binnen via de tulpkabel die naar de versterker gaat. De tulpkabel mag nergens in de buurt van een stroom draad liggen. De verschillende spanningen en massa draden maken in een auto eigenlijk ook nooit uit maar wel de route van de tulpkabel. Die legde ik in de auto altijd via een route waar geen andere draden waren en dat was dan vaak via de midden console.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Shiptronic

Overleden

Je hebt de accus al met de minnen aan elkaar liggen, middels de Tulp kabel. Die is daar veel te dun voor, en daarom nu ook het probleem.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Anoniem

Op 25 juni 2019 14:05:50 schreef Gerard1978:
Ik snap dat het beter zou zijn alle gebruikers op dezelfde accu te hebben, maar de recreatieaccu gaat er na ieder tochtje uit om thuis aan de lader gezet te worden. En dan ben ik alle instellingen, zenders, etc. van m'n radio weer kwijt. Dat wil ik echt niet het hele jaar door voor ieder tochtje opnieuw instellen.

Met een accuscheider zo opgelost
https://www.victronenergy.nl/upload/documents/Datasheet-Cyrix-ct-120A-…

Op 25 juni 2019 14:05:50 schreef Gerard1978:
[...]

Ik snap dat het beter zou zijn alle gebruikers op dezelfde accu te hebben, maar de recreatieaccu gaat er na ieder tochtje uit om thuis aan de lader gezet te worden. En dan ben ik alle instellingen, zenders, etc. van m'n radio weer kwijt. Dat wil ik echt niet het hele jaar door voor ieder tochtje opnieuw instellen.

Maar als ik jullie goed begrijp zou ik met de huidige setup 2 oplossingen kunnen proberen:
1. De minpolen van de 2 accu's met elkaar verbinden. Is er dan geen risico dat de accu's per abuis met elkaar worden geschakeld? Parallel zetten lijkt me niet handig, 2 totaal verschillende accu's en maar beperkte laadstroom van m'n bb-motor...
Hoeveel qmm draad zou er moeten lopen dan tussen de 2 minpolen?

2. Het plaatsen van ontstoorde bougie doppen of bougies met een ingebouwde weerstand.
Geen idee of die er zijn voor mijn bb-motor, er zit nu DPR6EA-9 in... welke zou ik dan moeten plaatsen?

je kan beide minpolen ongestraft aan elkaar knopen met een dikke accu kabel . 35mm2 of meer
je hoeft ze niet allebei te laden met de motor , je kan alleen de start accu laden en de andere thuis opladen .
vrijwel voor elke motor zijn bougies te krijgen met weerstand gewoon even het type wat er nu inzit googelen of de specs van de motor erbij pakken,echter zijn deze bougies al ontstoord met een weerstand van 5Kohm, dus je hoeft ze niet te vervangen , aan het type te zien denk ik dat je een yamaha of mariner motor hebt
storing op gepikt door de tulp kabels geven aan dat de kabels onvoldoende zijn afgeschermd en dus van slechte kwaliteit zijn .

Super bedankt voor jullie input allemaal. Ik heb inderdaad een Yamaha :)

Ik heb (dacht ik) echt goede tulpkabels (Oehlback car connect), maar het is wel zo dat ze in de buurt van contact-kabeltjes van m'n elektrische start liggen (niet bij de start/laad accu-kabels, maar toch). De storing komt echt van de radio af. Er is echter maar 1 doorvoer koker van de achter(bak)/motor via die koker onder de bodem naar de stuurconsole, er is gewoon geen andere route naar m'n radio. Helaas pindakaas...

Ik heb geprobeerd een tekeningetje te maken, maar ik ben bang dat niemand veel wijzer wordt van dat zoekplaatje ;-)

Ik ga in ieder geval het volgende nog aanpakken:
- Die dikke 35mm kabel tussen de 2 minpolen van de start- en semi-tractie accu plaatsen (is 25mm niet voldoende voor slechts 30cm lengte en max. +/- 100 ampere?)

en
- Toch ook maar een Nóg dikkere massa kabel (35mm) van de versterker naar de min-pool (mij werd geadviseerd 10mm voor m'n 500watt versterker, maar wellicht helpt een nog dikkere toch nog iets meer tegen storingen)

Verder laat ik voor nu toch ook maar even het stuk koper/aarde pijpje achter de boot in het water aangesloten op de massa (GND) van de versterker als alternatief tegen de bromtoon, ik heb nog geen levensgrote risico's hierover gehoord. Uiteraard wil ik het wel graag zo goed en correct mogelijk aangesloten hebben, dus ik ga zeker nog verder naar oplossingen zoeken. Te beginnen dus bij de andere (dikkere) massa-draden.

Op 25 juni 2019 17:57:35 schreef anoniem015:
[...]
Met een accuscheider zo opgelost
https://www.victronenergy.nl/upload/documents/Datasheet-Cyrix-ct-120A-…

Erg interessant! Als ik de hele dag aan het varen ben kan dit vast helpen ook de recreatieaccu een beetje op peil te houden. Moet me er wel even goed in verdiepen en een aansluitschema vinden. Mooi projectje voor als ik de huidige setup goed voor elkaar heb.

Ik heb alles volgens mij veilig aangesloten, er zit zo op iedere plusdraad wel een correcte zekering. Wellicht dat ik toch nog 'ns een meer deskundige mee laat kijken, met name handig als ik toch die accuscheider er ook nog tussen wil zetten.

denk er wel aan de de laad stroom van de motor meestal rond de 6A hangt
daarvoor moet je even de specs bekijken van je motor .

er is trouwens ook een accu scheider systeem dat als volgt werk
eerst word de start accu geladen en pas als deze vol is word de recreatie accu bij gekoppeld .
hoe dit systeem heet weet ik zo even niet , maar het lijkt me beter voor de motor , hier mee voorkom je over belasting van de laad spoel

foto`s van je projectje zijn hier altijd welkom , sommigen lijken wel te ge..len op foto`s :p

mogelijk krijg je nog wat tips enzo

[Bericht gewijzigd door klaasy op vrijdag 28 juni 2019 20:57:38 (14%)

Lambiek

Special Member

Op 28 juni 2019 20:54:35 schreef klaasy:
er is trouwens ook een accu scheider systeem dat als volgt werk
eerst word de start accu geladen en pas als deze vol is word de recreatie accu bij gekoppeld . Hoe dit systeem heet weet ik zo even niet ,.....

Ik ken er maar drie en heb er regelmatig mee temaken. En dat is het scheidingsrelais, scheidingsdiode en de argofet. De eerste en de laatste zijn het beste, alleen het scheidingsrelais moet je niet gebruiken als er een boegschroef aan boord is. Daar is de argofet dan weer beter voor, is ook de duurste oplossing trouwens.

...maar het lijkt me beter voor de motor , hier mee voorkom je over belasting van de laad spoel.

Maakt niet zo heel veel uit, je accu's pakken toch niet meer dan je dynamo of laadspoel kan leveren. En als het goed is, is je startaccu zo vol. Je boordaccu duurt wat langer omdat daar vaak een continue vermogen van gevraagd wordt.

....., sommigen lijken wel te ge..len op foto`s :p

Omdat daar vaak op te zien is hoe het daadwerkelijk zit en dat is vaak anders als er verteld wordt. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Mij lijkt het sterk dat je via een koperen pijpje in het water een betere massakoppeling krijgt tussen de twee accu's. Toch werkt de truuk met het pijpje,dus de oorzaak moet wat anders zijn.

Aangezien het een polyesterboot is met buitenboordmotor kan die als enige, de boordmassa (-klem van de accu) met spanning moduleren tov het zeewater. Dit kan resulteren in "antennemodulatie" met brom in de radio als gevolg. Het extra pijpje in het water en tevens verbonden met de massa maakt dit verschijnsel gedeeltelijk ongedaan.'t is een theorie als een ander, maar je kan het controleren door een hoogohmige AC voltmeter te verbinden met de massa en de andere pen in het zeewater te houden, en dan de spanning te meten zonder en met het pijpje in het water. zonder de pijp zou je een beduidend hogere spanning moeten meten.
bij nader inzien..de meting kan ook makkelijker... draad die het pijpje met de massa verbind even losmaken en meten tussen de massa en het draadje

Lambiek

Special Member

Op 30 juni 2019 03:35:39 schreef kris van damme:
Mij lijkt het sterk dat je via een koperen pijpje in het water een betere massakoppeling krijgt tussen de twee accu's. Toch werkt de truuk met het pijpje,dus de oorzaak moet wat anders zijn.

Het staartstuk van een buitenboordmotor hangt in rubbers, maar daar zit bij iedere overgang een massa draad. De massa van de startaccu zit aan de motor, dus ook het hele staartstuk is massa. Dus als de TS een draad of pijpje aan de min van de boordaccu hangt en vervolgens hangt hij die draad of het pijpje in het water, dan hangen de minnen van de beide accu's aan elkaar met wel een behoorlijke overgangsweerstand. Dit is natuurlijk niet de weg, maar het kan wel helpen. En dat doet het ook volgens de TS.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 30 juni 2019 10:48:38 schreef Lambiek:
Dus als de TS een draad of pijpje aan de min van de boordaccu hangt en vervolgens hangt hij die draad of het pijpje in het water, dan hangen de minnen van de beide accu's aan elkaar met wel een behoorlijke overgangsweerstand. Dit is natuurlijk niet de weg, maar het kan wel helpen. En dat doet het ook volgens de TS.

Het helpt, maar niet op de manier waar men hier vanuit gaat.

Het staartstuk zit in het water, maar de massauitgang naar de accu, daar zit vanalles tussen.. oa de alternator met diodes. en die schakelen aan en uit. massa van de motor naar accu kan een schakelende spanning bevatten, of een wisselende RF weerstand. Het pijpje geeft dan een RF aarde, net zoals een ratelcondensator dat doet.
Ik vermoed dat dit de oorzaak is,enalsdat zo is dan..
kan je een 100mm² direct tussen beide - klemmen van de accu's aanbrengen, maar gaat niet helpen zoals het pijpje dat doet..

Lambiek

Special Member

Op 30 juni 2019 14:30:08 schreef kris van damme:
Het helpt, maar niet op de manier waar men hier vanuit gaat.

Dat weet ik en dat heb ik ook gezegd.

Op 30 juni 2019 10:48:38 schreef Lambiek:
...dan hangen de minnen van de beide accu's aan elkaar met wel een behoorlijke overgangsweerstand. Dit is natuurlijk niet de weg,...

Op 30 juni 2019 14:30:08 schreef kris van damme:
Het staartstuk zit in het water, maar de massauitgang naar de accu, daar zit van alles tussen.. oa de alternator met diodes. en die schakelen aan en uit.

Onzin.

De min van de startaccu zit direct op het blok en daar zit helemaal niets tussen. Dit is gedaan voor de verschillende gevers, die schakelen allemaal naar de massa. Dus als de massa iedere keer onderbroken wordt door van alles en nog wat, werken je gevers ook niet goed.

De TS moet gewoon de min aansluiting van de startaccu en boordaccu aan elkaar zetten. Maar dat is al door meerdere gezegd hier. En als de TS er dan ook nog een accuscheider tussen zet, kan hij de boordaccu gewoon laten staan, die wordt gewoon opgeladen door de laadspoel of dynamo.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Als je van de twee accu's de minpolen verbindt, kan het dan ook zin hebben om de afscherming van de cinchkabel slechts aan één kant aan een apparaat (bijv de bron) te verbinden, zoals intern in versterkers ook wel wordt gedaan?

Anoniem

De min van de startbatterij ligt via de buitenboord in het water
De min van de recreatiebatterij ligt via het 'aardepijpje' in het water.
Dus het aardepijpje doet niet meer dan de 2 minpolen met elkaar verbinden...
... en het water tussen bb en pijpje is de weerstand die een aardlus voorkomt.

Als TS eens een draadje maakt (dat moet zelfs geen 100mm2 zijn) tussen de 2 minpolen van zijn batterijen weten we al wat meer...
Als daarmee juist wel een storende aardlus ontstaat brengt een loop- isolator hiervoor oplossing

In nog dikkere mindraden naar de versterker zie ik geen oplossing
We volgen het (en andere theorieen) verder... dat pijpje werkt alleszins intrigerend ;-)