Dompelpomp aan uit schakelen

Hallo,

Ik ben nieuw hier op het forum en kom meteen met een vraag.
Ik wil een dompelpomp aan en uit kunnen schakelen zonder de stekker er iedere keer uit te halen. Ik heb een schakelaar liggen maar weet niet hoe ik daar 220v op kan aansluiten. In de bijlage een voorbeeld vd de schakelaar. Ik weet überhaupt niet of dat wel kan met deze schakelaar dus vandaar mijn vraag.

Groeten Hans

GJ_

Moderator

Deze schakelaar is een motorbeveiliging, automaat en schakelaar in een. Prima geschikt dus. Als je hem op 230V (fase en nul) wil gebruiken moet je wel een van de twee draden twee keer door de schakelaar heen lussen zodat er door alle drie de fasen evenveel stroom loopt.

De beveiliging is in te stellen. Zorg er voor dat de maximale instelling groter is dan de nominale stroom van je pomp.

code:


  |  |
  |  |  +---+
  |  |  |   |
 \  \  \    |
  |  |  |   |
  |  +------+
  |     |

En een dusdanig type kiezen zodat deze klopt met de nominaal stroom van je dompelpomp.

Ok, ik heb al een schakelaar liggen. Zal er wel een foto van maken en dan mogen jullie zeggen wat ik moet doorlussen ?

Hierbij een foto van de schakelaar

wat zijn de specs van de pomp? nul op L1 eruit en ingaand op T1. fase op T2 erin en L3 eruit, L2 en T3 koppelen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ok. De pomp zit al in de tank dus kan ik moeilijk zien. Ik heb drie draden, aarde en blauw en bruin dus waar moeten die in?

Jochem

Golden Member

De aansluitingen heeft testman je hierboven al verteld, dat is conform wat GJ_ ook schetste. Blauw is nul, bruin is fase.

De aarde moet constant verbonden blijven, die gaat dus niet via de schakelaar.

edit: vooruit, even een tekeningetje gemaakt

De rode draad lust dus door. Uiteraard mag je daar ook bruin voor nemen.

[Bericht gewijzigd door Jochem op 22 juni 2019 18:05:42 (26%)]

Heb geduld: alle dingen zijn moeilijk voordat ze gemakkelijk worden.
Shiptronic

Golden Member

Voeding en stekker staan verkeerd om (niet dat het voor de werking uit maakt :) )

@TS, kan je een foto posten van het type plaatje op de motor?

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op 22 juni 2019 18:15:40 (29%)]

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Jochem

Golden Member

Ja, het leek mij ook logischer om de voeding op L1/L2/L3 te hebben maar omdat ik mezelf niet de meest deskundige acht op dit gebied heb ik de beschrijving van testman aangehouden bij m'n tekening.

Afijn, dan draai je de woorden "voeding/stekker" en "pomp" dus om. En zoals het nu staat zal het in de praktijk ook werken.

Op 22 juni 2019 18:09:22 schreef Shiptronic:
@TS, kan je een foto posten van het type plaatje op de motor?

Op 22 juni 2019 17:52:19 schreef Hans84:
De pomp zit al in de tank dus kan ik moeilijk zien.

Heb geduld: alle dingen zijn moeilijk voordat ze gemakkelijk worden.

Heeft de pomp geen vlotterschakelaar?

de voeding van zo'n pkz is normaal afhankelijk van waar de kabels op toekomen, voeding van onderuit is dus T1 T2 T3. zit niks als een thermisch pakket in, werkt in beide richtingen net als een zekeringautomaat.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik zal er maandag mee bezig gaan en laat het dan weten

Op 22 juni 2019 20:40:06 schreef testman:
de voeding van zo'n pkz is normaal afhankelijk van waar de kabels op toekomen, voeding van onderuit is dus T1 T2 T3. zit niks als een thermisch pakket in, werkt in beide richtingen net als een zekeringautomaat.

Niks mis mee, maar ik ben gewend dat de voeding op de "L"klemmen zit.
En , zoals ik, zullen er wel meerdere eigenwijze lieden zijn, :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

@edwass, ja zit wen vlotterschakelaar op, maar die hangt in een 1000ltr vat, ik heb per dag ca 800ltr nodig. Ooit komt er nog een grotere pomp aan maar voor nu is dit het makkelijkst en goedkoopste

Lambiek

Special Member

Op 23 juni 2019 02:32:34 schreef mel:
Niks mis mee, maar ik ben gewend dat de voeding op de "L"klemmen zit.
En , zoals ik, zullen er wel meerdere eigenwijze lieden zijn, :P

Precies, want daar verwacht je de spanning als het ding uitgeschakeld is.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
GJ_

Moderator

Op 22 juni 2019 20:40:06 schreef testman:
de voeding van zo'n pkz is normaal afhankelijk van waar de kabels op toekomen, voeding van onderuit is dus T1 T2 T3.

Automaten en magneetschakelaars hebben een standaard nummering en dus maakt het niet veel uit. Maar een PKZ heeft een wat "dwingender" klemnummering. Die verwisselen is wel heel erg lelijk en vrijwel nooit goed te praten. Ik zou het niet toestaan.

probeer maar eens om 6 stugge aders netjes rondom de pkz heen te leiden dan. en aannemen of ergens spanning staat omdat dat zou moeten is sowiso fout, meten is weten :P

evengoed, voeding komt meestal van bovenaf, dus geen punt in de meeste gevallen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Golden Member

Op 23 juni 2019 10:48:43 schreef testman:
probeer maar eens om 6 stugge aders netjes rondom de pkz heen te leiden dan.

Hier heet dat lui ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

De schakelaar werkt! Alleen hij gaat door de thermische beveiliging. Hoe kan dat? Dat gele rondje staat al op de Max.

Als de pomp wel heeft gewerkt buiten de thermische beveiliging en met de thermische beveiliging is het toch raadzaam om te weten hoeveel stroom de pomp mag trekken.
Dat kan je vinden op de pomp en de documentatie. Mogelijk een factuur waar een typenummer op staat?

Dit zijn de specificaties vd pomp

Lambiek

Special Member

Op 23 juni 2019 10:48:43 schreef testman:
probeer maar eens om 6 stugge aders netjes rondom de pkz heen te leiden dan.

Als je dat goed doet gebruik je goot, en wat is stug een 4 of een 6mm2 tje.

Weet je wat stug is, een 195 185 of een 240mm2, en dat met de blote handjes. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
GJ_

Moderator

Heb je wel alle 6 de aansluitingen van de PKZ gebruikt?
Welk exacte type PKZ heb je?
Een PKZ tot 4A is ook rijkelijk krap voor deze pomp. Je kunt proberen de afgaande leiding te knijpen.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op 26 juni 2019 12:37:06 (13%)]

Bij 750 watt zou je denken: 750 watt gedeeld door 230 volt geeft 3,25 ampere.
Maar bij zo'n motor moet je rekenen op minstens 50% meer. Niet elke fabrikant geeft aan wat de stroom is, maar ik vond een aantal motoren van 750 watt waarbij de nominale stroom rond de 5A lag. Je kan dus beter een motorbeveiligingsschakelaar nemen die minstens 6A aankan.