Dual CV120

Geert111

Golden Member

Beste leden,

Enkele weken geleden heb ik mij 2 nieuwe speakers B&W 685S2 (30-100W en 8 ohm) aangeschaft.
Deze kwamen als beste 'boekenplankluidsprekers' uit de test van Testaankoop.
Ik gebruik nog steeds mijn meer dan 40 jaar oude Dual CV120 (60W - 4 ohm) en het is niet eenvoudig om nog 4 ohm-speakers te vinden maar voor zover ik weet mag men 8 ohm-speakers zonder meer aansluiten op een 4 ohm-versterker, het zal enkel minder luid klinken.
Volgens Testaankoop mag men 8 ohm-speakers niet op een 4 ohm-versterker aansluiten en juist of niet, toeval of niet, deze week is mijn versterker uitgevallen.
Op dat moment zat ik in een andere kamer en omdat ik geen muziek meer hoorde ben ik gaan kijken en er kwam reeds een brandgeur uit het toestel.
In de gauwte en toch wat paniek ben ik vergeten te voelen of de transfo warm of heet aanvoelde maar hij zag er nog goed uit enkel de zekering was defect en de C70 gebarsten.
Beide zijn reeds vervangen en het toestel doet het, na een korte test, gelukkig weer. Ik had nog geen tijd om hem enkele uren aan te laten en er bij te blijven om zeker te zijn dat de brandgeur niet meer terug zal komen.
Heeft dit toch iets te maken met de ohmse weerstand of is het gewoon toeval?
Bedankt voor een reactie.
Grtjs / Geert

C70 is voor de netontstoring, die dingen gaan wel vaker vanzelf stuk. gezien de leeftijd van deze versterker ( 45 jaar ) heeft ie dat nog lang volgehouden.

een 8 ohm speaker op een 4ohm versterker aansluiten is geen punt, andersom juist wel, de stroom door de speaker is bij 4ohm 1x hoger als bij 8ohm, wat de eindtrappen niet fijn vinden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Geert111

Golden Member

oké bedankt Testman voor je reactie, nu ben ik gerustgesteld.
Ik probeer hem deze namiddag eens voor een langere periode en blijf dan in de buurt (met een brandblusapparaat. :)

Ik zie dat je transformator de mogelijkheid heeft om in te stellen op 240V.
Gezien de netspanning tegenwoordig rond de 230V zit zou je hem kunnen instellen op 240V. Dat werkt levensduur bevorderend voor je apparaat.

Shiptronic

Golden Member

Nieuwe C erin en je kan weer 40 jaar vooruit :) , toen wisten ze nog iets voor de lange duur te maken :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Geert111

Golden Member

@Zonnepaneeltje, zal ik idd. eens nakijken of het niet te lastig is om te wijzigen want ik heb de spanning even gemeten en de FLUKE gaf 237V aan.
@Shiptronic, dan gaat hij me nog overleven :) maar er zitten nog genoeg onderdelen in die op termijn kunnen sneuvelen. :P

OP 240V instellen zijn maar 2 draadbruggen om solderen.

Geert111

Golden Member

@Zonnepaneeltje en benleentje,
Gisteren even tijd gemaakt en toestel op 240V gezet, stelde inderdaad niet veel voor.
Ik had onze netbeheerder eerder ook gecontacteerd i.v.m. de hoge spanningen die ik meet (zelfs pieken tot 238,9V).
In hun systeem staan wij genoteerd als 230V-verbruiker en ze geven toe dat 238,9V teveel is.
De fout zou volgens hen ook aan onze zonnepanelen kunnen liggen.
Ze willen ter plaatse komen meten maar als ze lager meten dan moet ik 85,- euro + BTW betalen.
Heb hiervoor bedankt want je weet maar nooit met welke toestellen ze komen meten.

maartenbakker

Golden Member

238,9V valt prima binnen alle mogelijke marges.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."