watervernevelaar

Besten,
Ik weet niet of ik hier goed, maar ik wil wel eens proberen.
Ik heb op terasjes ventilatoren gezien waarmee water verneveld wordt.
Ik zou zelf zo iets willen bouwen, maar ik weet niet hoe te beginnen.
De bedoeling van in de zomer onze mechelse herders wat afkoeling te geven in hun kennel.
Er bestaan ultrasoon vernevelaars, maar ik vrees dat de honden dit signaal zullen kunnen horen.

Iemand een idee?
Ik ben aan het denken aan een verfspuit op perslucht, maar ik vind nergens een spuitmond die klein genoeg is om echt fijne nevel te maken

Bedankt voor jullie reakties

Jos

bprosman

Golden Member

Daar ben ik dan weer heel huiverig voor. Terassen met verneveling vermijd ik altijd , ik weet niet waar ze dat water vandaan pompen :
https://www.stichtingveteranenziekte.nl/over-legionella/tips

Er bestaan ultrasoon vernevelaars, maar ik vrees dat de honden dit signaal zullen kunnen horen.

Mijn (Philips) luchtbevochtiger werkt ook met een ultrasoon vernevelaar , maar met hele kleine waterdeeltjes waar geen bacterien aan kunnen hechten, nooit gemerkt dat huisdieren daar (negatief) op reageren. Terwijl mijn elektrische vliegenmepper hoef ik maar aan te zetten en de kat vliegt naar buiten.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 23 juni 2019 21:27:45 schreef bprosman:
Daar ben ik dan weer heel huiverig voor. Terassen met verneveling vermijd ik altijd , ik weet niet waar ze dat water vandaan pompen :
https://www.stichtingveteranenziekte.nl/over-legionella/tips

gaat hier over een ventilator met vernevelaar ervoor. Dat vul je met kraantjes water en is na enkele uren leeg. Zeer populair in zuiderse landen en in principe geen enkel probleem met de fameuze bacterie.
Koelt ook echt goed,dit in tegenstelling tot zo een ultrasoon ding.

Werkt door een venturie voor de fan die het water aanzuigt uit de waterbak. even googelen op venturie levert misschien wat op.

C161 Mist fan koeler indoor outdoor rvs ring portable water spray cooling systeem 320/330/340/ 350mm diameter sproeiers

https://nl.aliexpress.com/item/32923887092.html

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Ik heb van een fransman vernomen dat zij gewoon een gardena setje gebruiken van ongeveer 5 tientjes. Geheel passief, geen elektriciteit en werkt zeer goed, koelt ongeveer 6 graden en voor het gevoel nog meer:

https://www.gardena.com/int/products/watering/micro-drip/outdoor-cooli…

"Misting systems work by forcing water via a high pressure pump and tubing through a brass and stainless steel ... Misting is used for applications such as flowerbeds, pets, livestock, kennels, insect control, odor control, zoos, veterinary clinics, cooling of produce, and greenhouses."

Bij de Albert Heijn hangt er tegenwoordig ook zo'n buis boven de groenten, die voelt ook niet warm of koud aan en blaast een soort nevel.

[Bericht gewijzigd door K7Jz op maandag 24 juni 2019 16:38:51 (25%)

Arco

Special Member

Ik heb zo'n geval:

Werkt heel efficient, en ongelofelijk simpel:
Onderin zit een bak met water.
Langs de acterzijde loopt vertikaal een soort eindeloos water absorberend horregaas, wat door een motortje langzaam wordt getransporteerd.
De onderzijde loopt door de waterbak, en de fan blaast door het gaas en verdampt zo het water.

Bovenin kun je eventueel nog ijsblokjes gooien. Die smelten langzaam, waarna het ijswater aan de bovenzijde op het ronddraaiende gaas druppelt...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

Op 24 juni 2019 16:26:38 schreef K7Jz:
[....]
Bij de Albert Heijn hangt er tegenwoordig ook zo'n buis boven de groenten, die voelt ook niet warm of koud aan en blaast een soort nevel.

Zag ik tien jaar geleden al in de VS, maar nu zie je ze tegenwoordig ook bij de "betere vishandel" *). Je ziet alleen bijna de aanwezige vis niet meer, laat staan de kwaliteit daarvan :( (zou dat het hoofddoel zijn?).

*) Nee, niet Kostunrix ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
pietplof

Golden Member

Heer Tidak, wat ben jij toch een argwanende man.
Jij weet echt wel dat de kleine neringdoende alleen het allerbeste met zijn/ haar klanten voorheeft.
Je koopt daat mooie vers lijkende vis.

festina lente
Tidak Ada

Golden Member

Het blijft schimmig.
Zojuist enige verse maatjes verworven voor het avondbrood :9~
Overigens komt Argje niet in mijn wanen voor

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op dinsdag 25 juni 2019 16:46:09 (21%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Arco

Special Member

Die 'groentemist' is volgens mij hoofdzakelijk een verkoopargument.
(als je hier bij AH kijkt, blaast die mist meestal alle kanten op en meestal niet richting groete/fruit... ;) )

Maar dat geldt voor meer. Vruchtensappen van Coolbest bijvoorbeeld.
Wordt bij verteld dat je 't in de koelkast moet bewaren. Is een keer bij keuringsdienst van waarde geweest.
Bij navraag bleek dat koelen helemaal niet nodig, maar 't verkocht wel 15% meer vruchtensap... (omdat men dacht 'zal wel verser zijn...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

OT:
Groentemist vermindert de verdamping van het water in de groente, die daardoor verser lijkt/blijft.
In de US ook wel een nevelsproeier gezien bij de groente, met hetzelfde doel.
Ook die gesealde plastic (PET(?)) zakken om de producten zijn voor dat doel, bovendien is de lucht vervangen door een inert niet zuurstof loos, niet toxisch gas, waardoor een groot deel van de bacteriegroei geremd wordt.
/OT

Dit heeft dus allemaal niets meer met elektronica te maken....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

En nog steeds geen praktische info!!!!

Sine

Moderator

Ik zie anders een aantal links naar bruikbare producten die je zo kunt toepassen.

Ik weet niet wat je verwacht, maar met ieder uitroepteken heb ik in ieder geval minder zin in antwoorden.

Arco

Special Member

Vraag is ook of het een esthetische of praktische oplossing moet zijn om water te laten verdampen...
(methode met bevochtigd gaas + fan werkt prima en betrouwbaar, maar is esthetisch wat minder, natuurlijk... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Op 26 juni 2019 00:09:06 schreef Ascanus:
En nog steeds geen praktische info!!!!

Behalve dat dat niet waar is, kun je beter een paar euro aan een ingenieursbureau betalen als je niet zelf door gratis informatie heen wilt struinen, of als je de materie zelf niet goed genoeg onder de knie hebt om aangedragen informatie te beoordelen of duidelijk te maken waarom je er niets mee kunt. Niet vervelend bedoeld, maar in topics waar de TS meerdere uitroeptekens gebruikt is dat meestal geen heel slechte oplossing.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Op 25 juni 2019 22:42:10 schreef Tidak Ada:
OT:
Groentemist vermindert de verdamping van het water in de groente, die daardoor verser lijkt/blijft.
In de US ook wel een nevelsproeier gezien bij de groente, met hetzelfde doel.
Ook die gesealde plastic (PET(?)) zakken om de producten zijn voor dat doel, bovendien is de lucht vervangen door een inert, zuurstofloos, niet toxisch gasmengs, waardoor een groot deel van de bacteriegroei geremd wordt.
/OT

Dit heeft dus allemaal niets meer met elektronica te maken....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †