Tikkend geluid in draadloze speaker

Hallo,

Ik heb een draadloze speaker van Pioneer (XW-SMA3-K). Erg mooi ding met erg goed geluid.
Nu zit er echter en constante tik in. Het tikkend geluid is harder als ik de voeding aansluit, maar blijft ook als ik de voeding eraf haal en de speaker dus op de accu draait.
Ik heb zelf wel elektronica kennis maar ben zeker geen hobbyist zoals de meesten hier.
Iemand een idee?

Frederick E. Terman

Golden Member

Hoe gebruik je de speaker? Met kabeltje naar een iPhone, met een LAN-kabel, draadloos? Kun je ook eens een andere manier van afspelen proberen en tikt het dan ook?
Hoor je het tikken ook als je niets afspeelt?

Bij een analoge speaker zou ik zeggen: kijk eens of er een weide-afrastering met schrikdraad in de buurt staat te werken. Daar kun je natuurlijk voor de zekerheid evengoed even naar kijken, wie weet.

Kun je eens een geluidsopname maken van het getik (met je telefoon bijvoorbeeld) en die hier posten?

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Inderdaad, even de grootste zaken afdekken:

- locatie (staat er iets bij de buren dat stoort?)
- bron (zit het in je telefoon of de app?)

Hallo, Dank voor de snelle reacties.

Het zit echt in het apparaat, getik (zie video) komt ook maar uit 1 van de twee speakers.
Niets in de buurt van stoorbron of zo en tik start zodra ik 'm aanzet, dus zonder input signaal.
Ik gebruik 'm normaal alleen in draadloze mode (Airplay).

als het ding al uren heeft geladen en de accu is vol, ledje groen? is die tik er dan nog? voeding/ converter die je hoort, kan elco gaar zijn. ook de eindtrap kan het zijn, vooral de randcomponenten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Kan oscilatie zijn,maar ik heb eerder een jbl gehad. Die hield 1 helft van de de eindeversterker tegen massa. De andere helft probeert steeds op te starten. Oorzaak was een slordige tindruppel tussen 2 pinnen op het eindversterker ic.