Aristona tv

ja hij viel van ongeveer 30 cm recht op de buis plat op de grond. wat betreft de info over de buis is grappig om te weten.. Zat erg goed beeld in met volle heldere kleuren zoals op de eerste foto's te zien is.

maartenbakker

Golden Member

Nog uit nieuwsgierigheid, als het echt een gerelabeld Japans buisje is en niet een Japans type in licentie gebouwd bij een Philipsfabriek, staat er ook geen witte opdruk op de kolf. Had je dat gecheckt?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Beste Maarten. Dit is wat er op staat.. hopelijk kan je er wat mee :)

[Bericht gewijzigd door aristonaboy op donderdag 19 maart 2020 19:43:39 (28%)

Op 19 maart 2020 13:25:22 schreef aristonaboy:
Zat erg goed beeld in met volle heldere kleuren zoals op de eerste foto's te zien is.

Ja, kleine tv'tjs zijn kwa levensduur in het voordeel, want zowat alle problemen nemen toe met het kwadraat van de diagonaal vh het scherm.

idd. zolang ze niet vallen kunnen ze erg lang mee hahaha.
Heb het scherm verwijdert en hoop er een andere in te kunnen zetten.we zullen zien

in het verleden heb ik vaker buizen geschoven, kwam nogal eens toestellen tegen met kapotte buis. de 37cm toestellen onderling hadden weinig verschil, dus een jubilee paste ook in philips ( was het ook wrs ) en erres of aristona ook. ik keek naar de aansluitingen op de voet, als die gelijk waren ging het doorgaans gewoon.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

heb helaas niet veel tv's meer over van wat ik ooit aan tv's heb gehad.maar de toestellen die ik had, had geen van allen het scherm in deze gepast.

maartenbakker

Golden Member

De Jubilee waar testman aan denkt is waarschijnlijk een Tecnimagen toestel met een Philips of misschien al Barayo buis. De andere fabrikant was Onwa met mogelijk een Orion of Chinese buis.

In dit geval zal het erom hangen of een gangbare Philipsbuis zonder aanpassingen past, maar ik vermoed wel dat die ook gebruikt zijn met dit chassis. Liefst het afbuigjuk bij de buis houden, anders sta je nog voor een flinke klus.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Heb alleen nog een vestel, jvc (vestel) grote Philips tv uit 1993 en dan stopt het helaas.

maartenbakker

Golden Member

Er duikt vast wel een buisje op. Misschien iemand hier, anders marktplaats ofzo.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

heb net een seleco 14se121 op kunnen halen en een grundig davio 37. zou er mogelijk iets van over gezet kunnen worden??Liefst laat ik de seleco heel. Zou gerust kunnen proberen het scherm van de grundig er uit te halen en over te bouwen. die potmeter is aan de onder kant van de seleco gesoldeert. Niet eerder gezien.

maartenbakker

Golden Member

Ik zou gokken op de buis van de "Grundig" (Beko). Gewoon inclusief juk overzetten, aansluiten en kijken waar het schip strandt.

In de service manual van het CF1 chassis staat niets over buizen maar ook geen onderdelen die afhangen van de buiskeuze.

Die Seleco is als verzamelobject vast leuker inderdaad. Designmodel? Dat hij in Malta gemaakt is, is een leuke curiositeit. Ik wist niet dat daar televisiefabrieken stonden.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 20 maart 2020 14:39:10 (26%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Heb alles van de Philips op de grundig gezet en zie hier!Alles gemerkt zoals ook de flippers om bij te stellen en na alles netjes in lijn te hebben gezet alles aan gesloten en gaan. De seleco werkt op av kanaal niet met de video recorder helaas. Mocht er iemand nog belang hebben bij het chassis van de grundig of de kast dan mag hij gratis afgehaald worden.Zit uiteraard geen scherm meer in

Ging het goed met originele juk of moest je deze overzetten??

Ik heb de originele overgezet. mocht het niet werken was ie iig origineel op de buis na. en had anders de draden om moeten solderen en dit was makkelijker en het werkt gelukkig goed. Heb de buis eerst kaal en schoon gemaakt en alles van t oude scherm over gezet dus ook de de-magnetisatie en de massadraad. alles werkt perfect alleen minder mooie kleuren als origineel maar dat deed hij in die Beko Grundig ook al het zelfde.

[Bericht gewijzigd door aristonaboy op vrijdag 20 maart 2020 19:22:52 (40%)

maartenbakker

Golden Member

Het overzetten is verrassend goed, maar toch niet helemaal, gelukt. Je statische convergentie staat ernaast. Misschien dynamische ook wel, maar dat zie ik op dit beeld niet zo heel goed. Dynamische convergentie kun je in elk geval instellen door het juk af te stellen. Statisch is een wat moeilijker verhaal, maar...

Op de orginele buis zat achter het juk ook een dingetje met draaischijfjes, dat is een "multipole permalloy assembly". Bij de nieuwe buis zat er geen op neem ik aan? Monteer je hem wel, dan kun je juist convergentiefouten krijgen. Verreweg de meeste Philipsbuizen hadden die draairingen intern in de nek zitten in de vorm van een enkele ring die in de fabriek eenmalig gemagnetiseerd werd.

EDIT: nog een keer goed naar de foto gekeken. Misschien staat juist vooral je dynamische convergentie ernaast. Mogelijk moet je het juk met behulp van de rubberen wiggen een klein beetje kantelen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 20 maart 2020 21:31:43 (12%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Maarten, zou het beter zijn als ik die ringen er afhaal? Zie in het echt geen fouten in beeld eigenlijk. Maar dat kan aan mij liggen.

Hier een filmpje van de tv.
https://www.youtube.com/watch?v=7PVNENvJDVg

maartenbakker

Golden Member

Als die ringen niet op de buis zaten in de Grundig, is de kans heel groot dat je beeld in de Philips beter is als je die ringen er niet op doet. Als er in het Grundigtoestel ook een setje ringen zat, werkt het beter als je die nauwkeurig overzet, maar ik neem aan dat die er gewoon niet opzaten en de ring intern is bij de nieuwe buis.

Als je de convergentiefouten niet ziet, moet je voor de grap eens een goed testbeeld zoeken (witte lijnen/ruiten of stippen). Dan zie je duidelijk dat sommige witte lijnen of stippen, gekleurde randjes hebben.

Ruwweg geldt dat de ringen effect hebben op het hele beeld, en de kanteling van het juk invloed op zones van je beeld.

Ik denk dat het juk misschien ook wel iets anders gekanteld moet worden, maar het allermakkelijkst is om te kijken wat het effect van het verwijderen van de set ringen is.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 20 maart 2020 23:10:04 (21%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

oke dank voor je heldere uitleg maarten! ga er morgen mee verder en dan zal ik weer een foto en video plaatsen.

Dat idee had ik ook al Maarten, mestal laat ik het originele bij de buis behorende juk er op zitten, hoef je meestal niets qua convergentie af te regelen...

maartenbakker

Golden Member

In dit geval zou er denk ik een klein risico zijn dat het juk niet dezelfde inductie en impedantie heeft, dus dan zou je electronisch misschien nog wat moeten doen als je het juk bij de buis laat. In het beste geval alleen de beeldbreedte of hoogte bijstellen. Zou sowieso ook mijn eerste keuze zijn, maar...

Aangezien het beeld toch 'bijna goed' is denk ik dat de multipole eraf en eventueel het juk bijstellen de eerste dingen zijn om nu te proberen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Leuk je enthousiasme te lezen Aristonaboy. Flinke tegenvaller (letterlijk) en had niet verwacht dat een buis uit een willekeurige Grundig TV zo netjes zou passen! :)

zonder prutsen kom je nergens!

Heb de tips gevolgd en de ringen verwijdert. beeld is wel beter geworden en na dat ik de g2 spanning opvoerde en contrast bij stelde naar beneden kwamen de kleuren meer terug. net naast de letters is hij iets blauw maar omdat hij af en toe gebruikt word en op wat grotere afstand ben ik blij dat hij nu is zoals hij is. https://youtu.be/ksGyovHkncE De tekst is nog wat scheef maar na bij stellen wel recht. Alleen geen filmpje van opgenomen.

@piet elektro: hij past maar je zier er nog net iets onder door schijnen
(met de kap los iig)dus ik maak er geen drama van. als ik hem zie staan is het alsof er nooit wat geweest is en hij speelt voor mij weer goed.en daar ging het me om. dat ik hem werkend heb en er weer heel blij naar kan kijken zoals hij er bij staat. Op de eerste foto staat hij op de wandbeugel waar hij voornamelijk voor de sier hangt en af gehaald word als ik daar op tv wil kijken of een videobandje. Foto 2 is de tv die boven word gebruikt om gewoon tv te kijken omdat deze tv er als nieuw uit ziet en ook zo speelt. er is geen verkleuring van de kast of iets te zien.(opruimen en netjes maken komt binnenkort wel haha)

maartenbakker

Golden Member

Dat beeld ziet er heel aardig uit :) Fijn dat je hem zo hebt kunnen repareren.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

voor mij is het iig goed genoeg. een ander had m bij de stort geknikkerd.perfect is ie niet maar ach. hij is er nog en speelt prima naar mijn zin.En ben heel blij met alle hulp die ik van jullie gehad heb wederom!