Inverter

anjer

Golden Member

Beste elektra vrienden,

Merkloze, ooit in de jaren 90 bij Radio Twente Den Haag gekochte inverter geeft problemen.

Kleine elektrische apparaten gaan stuk, grotere doen het wel goed.
Heb geen helaas geen schema kunnen vinden.

De inverter lijkt mooi gemaakt.
Er is een dikke trafo, kleine stuur trafo, twee zijplaten met elk vier maal C2750,
een stuurprintje met onder andere drie chips: HD14011 BP, MC14013 BCP, DM7408 N.

Er is een schakelaar Lo/Hi power.

Eerst gemeten:

Zonder belasting: 260V Lo, 280V Hi.
Met belasting 90W: 245V Lo, 265V Hi.
Er komt, zo te zien een blokgolf uit, ook bij belasting.

Wie weet:

Of een blokgolf hoort, ik verwachtte een soort sinus?
De spanning lijkt te hoog, hoe te regelen?
Waar is het instel ding op de stuurprint voor, ik vermoed de uitgangsfrequentie?

Tips welkom, met vriendelijke groet, Arjen.

Sine

Moderator

Cheap and nasty,

De standaard omvormer doosjes die iedere elektronica shop in de 90's op de plank had staan ( niet zelden konden ze ook nog een accu laden.)

En er is niks stuk aan, dit zijn blokgolf omvormers. Ik weet niet waarmee je meet, maar een niet- true RMS meter gaat hier problemen mee hebben.
Net zoals alles waar een beetje gevoelige elektronica in zit ... maar daar was je al achter.
Actieve PFC's en condensator voedingen zijn hier heel erg niet blij mee.

[Bericht gewijzigd door Sine op 24 juni 2019 21:48:08 (21%)]

Angaben sind wie immer ohne Gewähr.
anjer

Golden Member

Als je kwaliteit wil dan zou ik zoeken naar eentje van het merk 'Victron'. Is erg degelijk spul volgens mij hebben de meesten, zo niet allen, een zuivere sinus.

Zie bijv. https://stroomwinkel.nl/omvormer-lader/victron-omvormer-ac.h...rder=price

[Bericht gewijzigd door ThinkPad op 24 juni 2019 22:05:59 (45%)]

heb zo'n ding weleens zelf gebouwd, met als basis een 4047. trafo met middenaftakking en wat dikke fets erin. toen ie klaar was kon ie 1500VA leveren. blokgolf uitgang was het, een sinus model is wat ingewikkelder bouwen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Voor een condensatorvoeding is het een ramp, voor een actieve PFC hangt het een beetje van de kwaliteit af.

Opzich zijn het vrij degelijke dingen, maar je moet er geen gevoelige apparatuur op aansluiten. Ook wisselstroommotoren vallen daaronder. Een stofzuiger zonder snelheidsregeling gaat dan weer prima.

Kleine apparaten hoeven niet persé stuk te gaan, dat hangt af van hun opbouw. Schakelende voedingen doen het ook gewoon op een blokgolf zolang de effectieve spanning een beetje ergens op lijkt. Het kan wel zijn dat je er in verband met de spanning nog een last parallel aan moet zetten. Je zou eigenlijk op een gecalibreerde scope moeten kijken hoe hoog de blokgolf precies is.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 24 juni 2019 23:08:25 (38%)]

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
anjer

Golden Member

Allen dank voor de tips.
Uitsluitend gebruik voor grofstoffelige toepassingen dus.