2000k LED

Arco

Special Member

2000k is een onnatuurlijk geel soort wit, wat je niet gauw zult vinden. (is eigenlijk een soort lichtgeel)

https://www.ledsrefresh.nl/UserFiles/Images/Original/Omschrijvingen-kleurtemperaturen.jpg

Neem een RGB of RGBWW led, dan kun je alle kleuren maken die je wilt...

[Bericht gewijzigd door Arco op dinsdag 25 juni 2019 02:16:01 (24%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 25 juni 2019 00:15:37 schreef Mrkiemrk:
[...]
Is er iets van een merkje op ledjes aangebracht of een ander herkenningspunten?

Ja.. LEDs van gerenommeerde fabrikant, die daar een datasheet bij heeft waar alle info in te vinden is, en gekocht via een betrouwbare leverancier. Bonuspunten voor high CRI (min. 90) types. Bijv. echte 2800K (of zelfs 2300K) kleurtemperatuur zit al héél dicht bij wat meeste mensen gloeilamp kleur zouden noemen.

Overigens zul je die zelden vinden in 3 of 5 mm. uitvoering, maar eerder als SMT component of Chip-on-Board uitvoering. Dus gezien wat je in je breadboard hebt steken, niet zo verwonderlijk dat het niet bevalt wat je tegenkomt. Heb je nog specifieke eisen wat betreft fysieke uitvoering? (vorm / grootte / met draden eraan of SMT etc)

Met een doorsnee 'no name' LED is het maar afwachten wat je krijgt, en kan "warm wit" van alles zijn tussen "geel" en de koel witte troep uit een € 2 zaklampje.

Als het zo goedkoop mogelijk moet: ergens een afgedankte warm witte LED strip of -lamp (230V) wegvissen, en losse LEDs daar uit peuteren. Afzonderlijke LEDs doen het meestal nog wel ook al is de lamp overleden.

2000K Is heel heel warm wit, kwasi oranje volgens het CIE diagramma, maar het bestaat wel volgens Planck zijn zwarte straler. :-)

2000K in SMD package (RS components)

In standaard 3 of 5mm niet courant. Te zien in welke toepassing je dat specifiek kleur nodig hebt als de SMD kan.

Meten is weten

Dank voor de info allemaal dit helpt mij enorm!
Aangezien ik een 3 mm led heb in de juiste kleur krijg ik het vermoeden dat ik naar het verkeerde opzoek ben. Mijn vermoeden is nu dat ik aan de ene kant een mooie led hebt die beweert 2000k te zijn maar dat werkelijk niet is. En aan de andere kant heb ik warm witte leds die in werkelijkheid blauwig wit zijn.

Ik zal een verzameling leds kopen van een gerenomeerd merk in warm wit waarvan de specificatie ergen rond de 2800k ligt.. welke merken adviseren jullie? Ik heb nu HuiYuan en Yoldal beide van Conrad.

De leds worden zichtbaar.. daarom stel ik de stap naar SMD nog even uit tot ik echt alles getest hebben... ik geef niet snel op?

Op 24 juni 2019 23:42:05 schreef Mrkiemrk:
Voor een project zoek ik exact de juister lichtkeur en dat moet omstreeks de 2000k zitten.

Wat zoek je nu precies? Exact of ongeveer 2000K ?

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Op 25 juni 2019 09:14:34 schreef MNM(tm):
[...]
Wat zoek je nu precies? Exact of ongeveer 2000K ?

Lekkere kromme zin idd..
Ik bedoel dat ik de juiste kleur van mijn verlichting zoek en daarom zo dicht mogelijk bij de 2000k wil zitten.

Zo dicht mogelijk bij de 2000k.. op dit moment is alles onder de 2700k welkom.
Standaard 3 of 5 mm led 2 pins... en hij bestaat....

Op 25 juni 2019 08:51:57 schreef Mrkiemrk:
Mijn vermoeden is nu dat ik aan de ene kant een mooie led hebt die beweert 2000k te zijn maar dat werkelijk niet is.

Die kans lijkt me groot ja. Hoe "gelig" is het licht uit die LED in vergelijking met bijv. een gloeilamp of halogeenlamp? Bijv. naast elkaar op een witte muur schijnen kun je wat subtielere verschillen makkelijker zien. Van een of 2 LED zaklampen die ik heb bijvoorbeeld, is de kleurtemperatuur wel goed, maar zit er een groenige zweem doorheen. Kleurtemperatuur zegt daar niks over, maar naast een andere lamp is het duidelijk te zien.

Ik zal een verzameling leds kopen van een gerenomeerd merk in warm wit waarvan de specificatie ergen rond de 2800k ligt..

Ik zou een paar kleine LEDs pakken met verschillende lichtkleuren, bijv. 2700 - 3000 - 3200 - 3500K. En 2300K als je die kunt vinden. Die laatste is denk ik minder gangbaar omdat veel mensen 2700K al aan de gelige kant vinden. Dit hangt ook af van wat je gewend bent: als je halve dagen doorbrengt onder een koel witte 'fabriekshal' TL balk, dan doet een neutraal witte LED (ca. 4000K) al vrij warm aan. Andersom werkt dat net zo. En wat je bijv. uit een fietslampje peutert, is vaak gruwelijk :r in vergelijking met zeg, een doorsnee Ikea LED lamp.

welke merken adviseren jullie? Ik heb nu HuiYuan en Yoldal beide van Conrad.

Cree, Nichia, Lumileds (Luxeon), OSRAM en Seoul Semi zijn wel een paar v/d bekendere fabrikanten denk ik. Als je graag bij de grote C winkelt, lijkt me iets als dit wel een goed beginpunt:

https://www.conrad.nl/p/lumileds-highpower-led-warm-wit-21-lm-116-31-v…

2700K, CRI 80. LEDs met CRI 90 of beter zijn vaak grotere / duurdere CoB LEDs van 10, 20W of meer. Zoiets zou ik niet kopen voordat je je proefondervindelijk overtuigd hebt van de gewenste kleurtemperatuur.

Mijn vermoeden is nu dat ik aan de ene kant een mooie led hebt die beweert 2000k te zijn maar dat werkelijk niet is. En aan de andere kant heb ik warm witte leds die in werkelijkheid blauwig wit zijn.

Zoals arco ook al aangaf moet je de stroom door de leds gaan verlagen door met de stroom te gaan spelen kan je veel kleur variatie krijgen.

[Bericht gewijzigd door benleentje op dinsdag 25 juni 2019 14:36:36 (35%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ik heb van alles geprobeerd om de juiste kleur te krijgen maar het enige goede resultaat is de 3mm led die onderdeel uitmaakt van de 2000k lamp..
Op aanraden heb ik zojuist een bestelling geplaatst van verschillende warm witte leds.

Anoniem

Ik weet niet wat je precies wil bouwen maar laatst ook de kleur van ledspots aangepast.
Lichtkleur was 3000K (volgens mij wel wat meer) en me dus veel te wit
Gewoon een gele folie met gat in het armatuur gelegd.
Effe met de grootte van het gat in de folie experimenteren tot de gewenste lichtkleur wordt bereikt

Is deze optie nog een idee?

Je weet het met dit soort aanbieders nooit maar voor de prijs kun je niet echt over inkooprisico's spreken.

Deze zijn naar aanleiding van mijn vraag toegevoegd aan deze shop en zijn al onderweg vanuit China zodat ik ze kan testen. Bedankt voor het zoeken!

Ik kan zaken moeilijk loslaten wanneer ik de oplossing nog niet gevonden heb..
Waarschijnlijk herkenbaar voor velen van jullie... ?

Een lading merkledjes onderweg vanaf Mouser en twee zendingen uit China maar dan toch nog even iets van de Praxis testen..

Calex Pearl LED Standaardlamp 240V 1,5W E27 A60, 30-leds 2100K

30 LED’s voor 12 euro.. niet de beste maar ook zeker niet de slechtste deal.
Nadeel is dat ze verpakt water in een e27 gloeilamp behuizing.

Wat blijkt... deze ledjes, zowel gezamelijk op 220 als na het snel maar doeltreffend verwijderen van een enkele LED schijnt als een zonnetje! Een mooie (extra) warme gloed komt er van af..
Het bevestigd mij dat ik zonder teveel trucen deze warme kleur ergens moet kunnen kopen..

In mijn proefopstelling is het de middelste LED..
Links de warmste wit die ik los heb kunnen vinden, rechts waar ik hoop uit te komen.

Arco

Special Member

Je camera staat schijnbaar niet goed ingesteld... ;)
De linker lijkt groen op de foto, de middelste geel, en de rechtse gewoon wit... (zeker geen 2000K)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 26 juni 2019 21:59:43 schreef Arco:
Je camera staat schijnbaar niet goed ingesteld... ;)
De linker lijkt groen op de foto, de middelste geel, en de rechtse gewoon wit... (zeker geen 2000K)

Tja.. iPhone kiekje.. ik kijk vanavond of ik het beter krijg..

De camera lijkt sowieso geen toppertje, gezien de geposte foto's...
[edit] Oh, een telefoon, vandaar.

[Bericht gewijzigd door flipflop op woensdag 26 juni 2019 22:08:25 (21%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 26 juni 2019 21:59:43 schreef Arco:
Je camera staat schijnbaar niet goed ingesteld... ;)
De linker lijkt groen op de foto, de middelste geel, en de rechtse gewoon wit... (zeker geen 2000K)

tja, das een relatieve instelling,het hangt af vd witbalans van de camera.en de achtergrond (breadboard) kreeg daarbij de voorkeur. Warmer gaat dan geler lijken. Groen komt in de kelvin bepaling niet voor, maar bij leds zit daar dikwijls een shift (tov de zwarte straler) in die wij met het oog niet zien, maar de camera uiteraard wel.

Ik vond nog wat relatieve energiecurves. 2000 K zit tussen 1600 en 2200

Op 26 juni 2019 21:59:43 schreef Arco:
Je camera staat schijnbaar niet goed ingesteld... ;)
De linker lijkt groen op de foto, de middelste geel, en de rechtse gewoon wit... (zeker geen 2000K)

Mijn spiegelreflex heb ik niet voorhanden maar met wat pielen met camera apps heb ik toch iets beter kunnen vastleggen wat de werkelijke kleuren zijn.

Ik ga een 12v lampje bouwen zodat ik dit weekeind de lichtkleur kan testen van de (middelste) ledjes uit de Calex lamp.

Ik heb met de colorpicker tool in mijn image editor even gekeken welke kleuren je leds hebben. De linker heeft (251, 251, 251), de middelste (251, 251, 251) en de rechter (251, 251, 251)!

Duidelijk verschillend! Dat verschil kon ik met het blote oog niet waarnemen. Sterker nog mijn monitor is zodanig slecht dat ie ze PRECIES hetzelfde weergeeft....

De foto is letterlijk waardeloos. Laat de leds op een wit papiertje schijnen en zorg dat de lichtvlek van de leds niet overbelicht is.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Die hele warm witte (inderdaad ongeveer 2000K) 3 of 5mm LEDs die je in kerstverlichting soms ziet of in die E27 lampen tegen komt heb ik nog nooit los in de verkoop gezien.

Soms zitten er wel aardige LEDs tussen op bijvoorbeeld aliexpress. Maar het blijft gokken.

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Zie ik dat nou goed ? Je zet steeds drie leds parrallel zonder individuele voorschakel weerstand.

Op 27 juni 2019 07:44:12 schreef BenI2C:
Zie ik dat nou goed ? Je zet steeds drie leds parrallel zonder individuele voorschakel weerstand.

Dit is een proefopstelling die gevoed wordt door een regelbare voeding op 3V.
De 3 leds hebben een zelfde Vf van 3,2v.

De 12v serieschakelingen die ik maak hebben een weerstand.

Op 27 juni 2019 06:47:31 schreef rew:
Ik heb met de colorpicker tool in mijn image editor even gekeken welke kleuren je leds hebben. De linker heeft (251, 251, 251), de middelste (251, 251, 251) en de rechter (251, 251, 251)!

Duidelijk verschillend! Dat verschil kon ik met het blote oog niet waarnemen. Sterker nog mijn monitor is zodanig slecht dat ie ze PRECIES hetzelfde weergeeft....

De foto is letterlijk waardeloos. Laat de leds op een wit papiertje schijnen en zorg dat de lichtvlek van de leds niet overbelicht is.

Ik maak de foto’s niet om op te meten maar om het schil te laten zien tussen verschillende leds die als “warm wit” worden verkocht. Ik meet de kleuren niet maar maak simpele proefopstellingen en laat die een paar nachten branden in mijn tuin om mijn voorkeur te bepalen.