Opladen autobatterij met zonnepaneel

Goededag iedereen,

Ik ben relatief nieuw op dit forum, althans als lid. Ik heb dit forum namelijk al vaker bezocht om iets bij te leren over elektronica.

Om even de situatie te schetsen waar de vraag zich voordoet: om te voorkomen dat dieren van een weide ontsnappen wordt er gebruik gemaakt van een schikdraadapparaat. Aangezien het bij ons om meerdere wieden gaat, die niet in de buurt liggen van een lichtnet, gebruiken we voor onze apparaten een autobatterij (12v). Echter lopen deze na enkele weken, soms enkele dagen al leeg door de lekstroom wanneer er planten of takken op de schrikdraad hangen.
Nu zagen we onlangs iemand die zijn batterij contact oplaad d.m.v. een zonnepaneel.

Vraag: Moet de batterij niet beveiligd worden, zodat deze niet overladen kan worden wanneer het zonnepaneel constant spanning afgeeft?

Batterij: standaard autobatterij, verschillende merken
Zonnepaneel: Aliexpress
spanning: 12v
Vermogen:5,5w
Kortsluitstroom: 0,5A
Nominale stroom 0-0,35A

Ik ben benieuwd naar jullie deskundigheid, al denk ik dat er niet echt veel kan misgaan met 5,5w, maar na wat opzoekwerk op google, raadden toch vele bronnen aan een beveiliging te gebruiken. Echter is deze beveiliging meestal duurder dan het zonnepaneel zelf haha.

Alvast bedankt
Groeten Pastinaak

[Bericht gewijzigd door Pastinaak op 27 juni 2019 11:22:41 (100%)]

als ik een grote auto accu neem, 12V 80Ah en die loopt over 1week leeg (voorbeeldje), dan loopt er ongeveer 0,5A continue uit

jij gaat er een zonnepaneel aanhangen die 0,35A nominaal levert (bij VEEEL zon, reken maar de helft in realiteit). dit gedurende een goeie 8uur lang.

dan steek jij er elke dag 8h lang x 0,2A in en loopt er 24h lang 0,5A uit. zonnepaneel veel te klein.
om dit verbruik te neutraliseren, moet je dus 3x meer stroom erin steken, dan er uit loopt.
dus 8uur lang 1,5A opladen zodat je 24h lang 0,5A eruit kan halen. voorzie misschien ook nog wat reserve.
jouw huidige zonnepaneel van 5,5W zou ik rechtstreeks zonder controller aansluiten, die is niet in staat een autoaccu te mollen. tot een 15-20W solarpanel zou ik nog zo aansluiten.
een autoaccu heeft zowieso al een grote zelfontlading.

ga maar voor een zonnepaneel van min 30W (12V 2,5A) als je toch een controller gebruikt.. een loodaccu mag je tamelijk mishandelen, die kan nonstop 13,5V laadspanning aan.
er bestaan zat zonnepanelen die gemaakt zijn om een auto accu op te laden, met de electronica er al in

5€ voor een intelligentere solar controller (ik gebruik ook dit model zonder display)
https://www.aliexpress.com/item/32818868189.html

3,5€ voor een basismodel
https://www.aliexpress.com/item/33026019628.html

of 2€ waar je zelf een behuizing moet aan hangen (of lijm het onderaan je zonnepaneel met plastic spray erover)
https://www.aliexpress.com/item/32904638159.html

[Bericht gewijzigd door fcapri op 27 juni 2019 12:11:39 (10%)]

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Dit is het perfecte antwoord!
Bedankt.

Aansluitend op het vorige antwoord: inderdaad geen zorgen maken over overladen, als de laadspanning niet te hoog wordt ingesteld is er geen probleem. Ik zou zelfs iets hoger durven gaan dan de genoemde 13,5 V= maar dat is een nevenkwestie.

Belangrijker is al dat je niet al te diep ontlaadt, dat is nl. nefast voor de levensduur van de batterij. Sommige solar-regelaars hebben al een onderspanningsbeveiliging aan boord, let er op dat je zo eentje aanschaft - uw batterij zal u dankbaar zijn!

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Frederick E. Terman

Golden Member

de lekstroom wanneer er planten of takken op de schrikdraad hangen.

Los van het accuprobleem, maar zijn de 'tikken' op de draad dan nog wel hoog genoeg, met zoveel lek?

(Nu heb ik zelf weleens enige IJslanderpaardjes een paar uurtjes bijeengehouden op een weitje met een draad zónder spanning erop - de beesten durfden het niet te proberen. :) )

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Tikken heb je eigenlijk enkel wanneer er een verbinding is met de grond, bv plant of een slechte connectie tussen meerdere schrikdraden. Die tikken vormen kleine vonken en zijn dus energieverlies. Verder hoeven ze het maar 1 keer te voelen hoor, maar je weet nooit als ze net dat grasje achter de draad lekkerder vinden, dat ze niet proberen.

Wat het ontladen betreft, de batterijen komen van een garagist, die ze vervangen heeft uit auto's, dus echt 100% werkend zijn ze nu ook weer niet qua laadvermogen. Maar geven mits tijdige oplading wel nog mooi 12v. Alleen moeten ze sneller opgeladen worden dan een normaal werkende autobatterij.

Op 27 juni 2019 13:04:22 schreef Frederick E. Terman:
(Nu heb ik zelf weleens enige IJslanderpaardjes een paar uurtjes bijeengehouden op een weitje met een draad zónder spanning erop - de beesten durfden het niet te proberen. :) )

Ja schrikdraad zorgt dat ze 1x schrikken en iedere keer dat ze het nog eens proberen weer. Misschien proberen ze het 1x per dag, week, maand, jaar. Je komt dus uiteindelijk in de problemen als het apparaat het niet meer doet, maar als je er een paar uurtjes bijstaat dan is het onwaarschijnlijk dat je ziet dat ze het proberen.

Volgens mij is die "0.5A continue" een VEEL te hoge schatting.

Ik heb even een paar schrikdraadapparaten opgezocht en de eerste met specs over hoeveel ie verbruikt is deze: https://www.agradi.nl/corral-a100-m-10-joule.htm

Dus "ongeveer 1W" aan vermogen.

Dan: Een autoaccu opladen lukt niet met een voeding van 12V. In hoeverre zo'n 12V zonnepaneel ook echt een werk-spanning heeft van precies 12V weet ik niet. Van zonnepanelen wordt vaak de "openklemspanning" opgegeven. Dan is dat zeker te weinig om je 12V accu op te laden!

Als je zonnepaneel MEER dan 13.8V kan leveren, dan is er genoeg energie om water uit mekaar te trekken. Dan krijg je knalgas. Daar zullen in de wei de dieren niet high van worden o.i.d. en in de open lucht is het risio op "knallen" ook gering. Het probleem is dat dit water kost en dat als je de accu niet bijvult met gedestilleerd water, dan gaat de accu wegens "te weinig water" kapot. Anderzijds, tegenwoordig zou een accu in staat moeten zijn om dat knalgas weer tot water te laten reageren en het "aan boord" te houden. Dan heet ie "onderhoudsvrij" of zo. Vandaar dat die mensen hierboven iets zeggen over: "tot 20W zou ik het wel aandurven". Dan denken ze dus dat de accu het aankan om 20W aan waterstof+zuurstof weer tot water te laten reageren. Of en hoe je dat kan opzoeken wat de werkelijke grens is weet ik niet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Als je zonnepaneel MEER dan 13.8V kan leveren, dan is er genoeg energie om

Het lijkt me dat ik een en ander gemist moet hebben:
* energie wordt toch in Wh gemeten, niet in V?
* zelfs als het paneel MEER dan 13,8V kan leveren, dan is er toch een regelaar precies om aan de batterij te leveren wat er goed voor is??

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

13,6-13,8V is de floatspanning die een accu nonstop kan verwerken. er loopt dan quasi geen stroom meer eens ze vol is.
ga je laden op 14,4V, dan ga je knalgas maken ééns ze vol is.

als je zonnepaneel meer dan 13,8V levert, zal je laadcontroller dat begrenzen.
een 20W paneel waar geen stroom uit getrokken wordt, zal zijn spanning laten stijgen, echter kom je dan buiten zijn mppt bereik waardoor de geleverde stroom zakt. de loodaccu kan er wel mee om. een 80Ah accu trekt zich niks aan van 1A laadstroom

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 27 juni 2019 15:42:43 schreef big_fat_mama:
[...]

Het lijkt me dat ik een en ander gemist moet hebben:
* energie wordt toch in Wh gemeten, niet in V?
* zelfs als het paneel MEER dan 13,8V kan leveren, dan is er toch een regelaar precies om aan de batterij te leveren wat er goed voor is??

Toen ik zonder verdere context jou quote plus commentaar las, dacht ik: je hebt helemaal gelijk, die gast heeft onzin lopen verkopen. Toen ik opzocht waar die quote precies vandaan kwam blijk ik "die gast" te zijn en... Ik sta voor 100% achter wat ik gezegd hebt en je hebt suggestief lopen knippen zodat wat ik gezegd heb fout lijkt.

Met meer dan 13.8V op een 12V batterij is er genoeg spanning om water uit mekaar te trekken. Dat heeft met bindings-energie te maken. Vandaar dat ik het over "genoeg energie" had. En dat wordt niet gemeten in Wh (= niet SI eenheid, gelijk aan 3600J), maar in Electron Volt (= niet SI eenheid, gelijk aan 1.6E-19 J).

Ik ben nog niet overtuigd dat er een regelaar in het spel is. Vaag plan was volgens sommigen om het paneel direct op de accu te zetten. Als er een goede laad-controller is dan zou die inderdaad de accu heel moeten houden als de accu te vol dreigt te worden. Daar is een laad-controller voor.

Nog even teruggelezen: Het is fcapri die in zijn eerste post zegt "zonder controller aansluiten". Daarnaast stelt hij laadcontrollers voor die ik zojuist voor het eerste beken heb. Bij de eerste en enige die ik gekeken heb, staat "voltage: 11.1V" dat is een lipo-acccu-spanning. Je mag me een bangerd noemen, maar dan ben ik huiverig om dat ding voor een lood-accu te gebruiken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik heb zo’n controller voor je liggen als je wilt experimenteren..
Hoeft er niet weer een pakketje uit China te komen..
Ik gebruik zelf alleen MPPT controlers en heb nog PWM over..

Op 28 juni 2019 07:47:26 schreef rew:

Nog even teruggelezen: Het is fcapri die in zijn eerste post zegt "zonder controller aansluiten". Daarnaast stelt hij laadcontrollers voor die ik zojuist voor het eerste beken heb. Bij de eerste en enige die ik gekeken heb, staat "voltage: 11.1V" dat is een lipo-acccu-spanning. Je mag me een bangerd noemen, maar dan ben ik huiverig om dat ding voor een lood-accu te gebruiken.

dat 5,5W zonnepaneel die TS in gedachten had, zou ik zo direct op een loodaccu hangen, die 200-300mA is niet voldoende om die accu te slopen, zelf al zou je 12uur lange volle zon op je zonnepaneel hebben
ff mezelf quoten nu:

jouw huidige zonnepaneel van 5,5W zou ik rechtstreeks zonder controller aansluiten, die is niet in staat een autoaccu te mollen. tot een 15-20W solarpanel zou ik nog zo aansluiten.
een autoaccu heeft zowieso al een grote zelfontlading.

en nu die controllers dat ik voorstelde...

de eerste, zou het machtig vinden als er sealed en gel li-ion bestond:

Equalization 14.4V(Sealed) 14.2V(Gel) 14.6V(Flood)
Float charge 13.7V(defaul,adjustable)
Discharge stop 10.7V(defaul,adjustable)
Discharge reconnect 12.6V(defaul,adjustable)
Charge reconnect 13V

2de link, ze spreken wel over een 11,1V regelaar, maar in de specs

Overvoltage protection voltage:13.6V±1.5%
Overpressure recovery voltage: 13.1V±1.5%
Put protection voltage: 9.0V±1.5%
Put the recovery voltage: 11.1V±1.5%
Charge cut-off voltage: 12.6V ±1.5%
Charging return voltage: 11.1V ±1.5%

....

Just working for lead-acid battery‘s charging control
Equipped with the MCU, artificially controlled.
Equipped with device to avoid the overcharge...

3de link

The DC output voltage can be between 13.8 and 14.8 V.

die eerste regelaar heb ik zelf ook (maar zonder display) en werd me verkocht als 'li-ion 3S laad regelaar.
als ik echter test laad die op tot 12,6V en gaat dan in een druppelmodus. maw heeft de chinees gewoon een loodaccu regelchip genomen en die afgeregeld op 12,6V.
nuja, ik misbruik die nu ook als li-ion laadregelaar maar heb die afgeregeld op 12,00V. simpelweg omdat mijn verbruik en accucapaciteit zoveel keer groter is dan mijn zonnepaneel.

ik heb 3 zonnepanelen van 5V 1A in serie staan, daaraan die controller afgeregeld op 12,00V en daar een 3S li-ion accy van 7,5Ah.
Met volle zon perfect op mijn zonnepaneel, kan ik een 0,9A halen (op 11V), dan zou mijn accu van halfvol naar vol geraken in een 4uur. echter staat mijn fiets in een fietsstalling en zit ik na 4uur zowieso in de schaduw. moet de fiets gaan verzetten als ik wil verder laden.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Franssel

Golden Member

ONbegrijpelijk dat er nog steeds gezeurd wordt op ouderwetse lood/zuur accu's met hun max spanning van 14V (veilige spanning van 13,8V , die alleen nog maar in 7 tot 12Ah geleverd worden voor alarm-backups-ed .

de al lang normale accu's uit automobiele toepassing zijn combinaties van loodzuur met cadmium en zilvercadmium met toegestane spanningen tot 16VOLT .

loop ik vooruit of jullie achter , of overdreven veiligheid .

Fordcapri ik zou ook naar li-ion kijken in deze situatie .

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

Op 28 juni 2019 12:31:10 schreef Franssel:
ONbegrijpelijk dat er nog steeds gezeurd wordt op ouderwetse lood/zuur accu's met hun max spanning van 14V (veilige spanning van 13,8V , die alleen nog maar in 7 tot 12Ah geleverd worden voor alarm-backups-ed .

de al lang normale accu's uit automobiele toepassing zijn combinaties van loodzuur met cadmium en zilvercadmium met toegestane spanningen tot 16VOLT .

loop ik vooruit of jullie achter , of overdreven veiligheid .

hmmmm.... ik denk het niet.
70% van de accu's is nog zonder calcium erin, enkel als je duurdere modellen pakt krijg je de onderhoudsvrije.
ik heb een kleine 7-8 autos nog staan en er is maar 1 calcium silver accu (bosch)hier aanwezig, de rest heeft normale lood batterijen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Franssel

Golden Member

Op 28 juni 2019 12:36:06 schreef fcapri:
[...]

hmmmm.... ik denk het niet.
70% van de accu's is nog zonder cadmium erin, enkel als je duurdere modellen pakt krijg je de onderhoudsvrije.
ik heb een kleine 7-8 autos nog staan en er is maar 1 cadmium silver accu (bosch)hier aanwezig, de rest heeft normale lood batterijen

hoop dat je het niet erg vind dat ik het niet bij je eens ben , mijn ervaring is geheel anders .
mijn buurman had veel problemen met zijn kleine Mercedes uit 2000 met lege accu problemen en heb toen in 2005 veel moeten zoeken naar een loodzuur accu , zijn verkoper HAD er een NIEUWE lood-calcium ingezet , tot ik er een loodzuur in had gezet .

mijn ervaring als 1e auto elektricien sinds 1976 , en ik rij altijd oudere auto's van 1985 tot heden met ford-taunus mitsub-lancer 2x (sinds 1966 tot heden 7 auto's)

[Bericht gewijzigd door Franssel op 28 juni 2019 12:50:02 (11%)]

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

Bedankt voor de antwoorden alvast, al ben ik meer van de elektriciteit dan van de elektronica, ik begrijp een deel van de discussie.

Wij hebben 2 soorten batterijen, die overigens allebei gebruikt worden voor het schrikdraadapparaat.
Namelijk de kleine, zonder opvuldoppen, en de grote lange met 8 van die opvuldoppen. De laatste worden zoals in het topic beschreven regelmatig opgevuld met water.

Maar als ik nu even mag resumeren; is er geen probleem wanneer ik deze batterijen oplaadt met een zonnepaneel van 5,5 watt, toch?

Franssel

Golden Member

met 5,5W kun je deze accu's niet overladen .
de onderhoudsvrije mag tot 16V laden (op accu staat vaak afgekort Ca ofzo ).

op de grote met 6 ipv 8 vuldoppen meestal gewoon loodzuur en iets van 120Ah , geschikt tot 14V oftewel 13,8V laden .
deze kan makkelijker jou laadstroom verwerken , zo'n grote accu is met het 5 voudige niet te overladen

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

Op 27 juni 2019 11:21:46 schreef Pastinaak:
(...)
Nu zagen we onlangs iemand die zijn batterij contact oplaad d.m.v. een zonnepaneel.
(...)

Dan kijk je toch hoe die "iemand" het doet?
Beter goed gejat dan slecht zelf bedacht.

Op 28 juni 2019 12:44:07 schreef Franssel:
[...]hoop dat je het niet erg vind dat ik het niet bij je eens ben , mijn ervaring is geheel anders .
mijn buurman had veel problemen met zijn kleine Mercedes uit 2000 met lege accu problemen en heb toen in 2005 veel moeten zoeken naar een loodzuur accu , zijn verkoper HAD er een NIEUWE lood-calcium ingezet , tot ik er een loodzuur in had gezet .

mijn ervaring als 1e auto elektricien sinds 1976 , en ik rij altijd oudere auto's van 1985 tot heden met ford-taunus mitsub-lancer 2x (sinds 1966 tot heden 7 auto's)

ben dus even gaan nachecken, mijn volvo heeft 3maand geleden een nieuwe accu gekregen,
daar staat overal in het groot Pb op, maar geen CA. in het boekje staat niks dat er calcium zou inzitten.
deze volvo is de EERSTE auto in 15jaar waar ik mee rijd, die nog geen oldtimer is. ik rijd quasi altijd met oldtimers en heb nog nooit accu problemen gehad.
ik heb ook nog nooit moeten zoeken achter een accu zonder calcium, cadmium....
mijn volvo laad met 13,5V (heb een display waar het op weer gegeven staat) en heb geen accu problemen. mijn golf in de garage heeft ook een andere accu, staat al 3jaar stil en wordt zo een 2-3keer per jaar gestart. ook daar geen calcium accu maar een doodnormale loodaccu. die laag met een 14,2-14,3V op.
mijn escort heeft een silver accu zitten van bosch, simpelweg omdat die 3keer rijd in 5jaar tijd.
mijn vrouw haar mini cooper uit 2008, op het eerste zicht ook geen calcium erin en toch originele accu. (mini logo staat er nog op), mijn golf diesel heeft 9jaar rondgereden met een oude accu, nooit moeten vervangen, geen calcium, onze mercedes uit 2001 had ook een oude accu, 1x leeggelopen na 30dagen op reis te gaan, opgeladen en mee verder gereden (wel foutmeldingen in boordcomputer dat de accu zou dood zijn, gewoon negeren)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 28 juni 2019 17:00:34 schreef fcapri:
[...]

ben dus even gaan nachecken, mijn volvo heeft 3maand geleden een nieuwe accu gekregen,
daar staat overal in het groot Pb op, maar geen CA. in het boekje staat niks dat er cadmium zou inzitten.

Zo zie je maar hoe een simpele verschrijving (cadmium versus calcium) een hoop verwarring kan zaaien. Franssel bedoelde volgens mij gewoon calcium maar schreef perongeluk cadmium (hetgeen zodanig giftig is dat het nauwelijks meer gebruikt mag worden).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Franssel

Golden Member

Op 28 juni 2019 17:06:40 schreef rew:
[...]Zo zie je maar hoe een simpele verschrijving (cadmium versus calcium) een hoop verwarring kan zaaien. Franssel bedoelde volgens mij gewoon calcium maar schreef perongeluk cadmium (hetgeen zodanig giftig is dat het nauwelijks meer gebruikt mag worden).

Oww waar schrijf ik cadmium ? verwarring compleet .

Oke toch gevonden haha en onderstreept

calcium hoeft er ook niet op te staan ook al zit het erin , omdat het algemeen is sinds begin 2005 , daarom laden moderne auto's ook hoger dan met 14V

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

Maar als ik nu even mag resumeren; is er geen probleem wanneer ik deze batterijen oplaadt met een zonnepaneel van 5,5 watt, toch?

Dat werd nmbm reeds duidelijk beantwoord:

* een zo klein paneeltje kan zondermeer op een stevige loodbatterij worden aangesloten zonder regelaar of wat dan ook; het vermogen is te klein om enige schade te kunnen aanrichten. Wel het vochtniveau opvolgen.

* wel een mogelijk probleem dat het vermogen onvoldoende is voor de toepassing: alnaargelang hoe vaak er een tik wordt uitgedeeld zou de afname groter kunnen zijn dan wat dit kleine paneeltje kan leveren. Dat geldt dan vooral in de winter, als de lucht vochtiger is zodat er al eens meer een onbedoelde tik kan gebeuren; en er bovendien veel minder zonlicht is om mee op te laden.

* onderspanningsbeveiliging zou een meerwaarde betekenen, door de batterij nooit te diep te laten ontladen.

Daarom zou mijn idee zijn om een groter paneel te gebruiken, EN een laadregelaar, liefst met ingebouwde onderspanningsbeveiliging.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Oké duidelijk, bedankt voor de vele antwoorden!

Bedenk wel dat al die antwoorden - de mijne inbegrepen - zoveel waard zijn als ervoor betaald werd!

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Een calcium accu heeft andere laadeigenschappen. Alleen geschikt voor een auto met speciaal laadcircuit. Dit is bij b.v. de meeste Ford's sinds 2000. Deze zijn dan niet geschikt meer voor gewone lood-zuur accu's.