Opladen autobatterij met zonnepaneel


Tikken heb je eigenlijk enkel wanneer er een verbinding is met de grond, bv plant of een slechte connectie tussen meerdere schrikdraden. Die tikken vormen kleine vonken en zijn dus energieverlies. Verder hoeven ze het maar 1 keer te voelen hoor, maar je weet nooit als ze net dat grasje achter de draad lekkerder vinden, dat ze niet proberen.

Wat het ontladen betreft, de batterijen komen van een garagist, die ze vervangen heeft uit auto's, dus echt 100% werkend zijn ze nu ook weer niet qua laadvermogen. Maar geven mits tijdige oplading wel nog mooi 12v. Alleen moeten ze sneller opgeladen worden dan een normaal werkende autobatterij.

Op 27 juni 2019 13:04:22 schreef Frederick E. Terman:
(Nu heb ik zelf weleens enige IJslanderpaardjes een paar uurtjes bijeengehouden op een weitje met een draad zónder spanning erop - de beesten durfden het niet te proberen. :) )

Ja schrikdraad zorgt dat ze 1x schrikken en iedere keer dat ze het nog eens proberen weer. Misschien proberen ze het 1x per dag, week, maand, jaar. Je komt dus uiteindelijk in de problemen als het apparaat het niet meer doet, maar als je er een paar uurtjes bijstaat dan is het onwaarschijnlijk dat je ziet dat ze het proberen.

Volgens mij is die "0.5A continue" een VEEL te hoge schatting.

Ik heb even een paar schrikdraadapparaten opgezocht en de eerste met specs over hoeveel ie verbruikt is deze: https://www.agradi.nl/corral-a100-m-10-joule.htm

Dus "ongeveer 1W" aan vermogen.

Dan: Een autoaccu opladen lukt niet met een voeding van 12V. In hoeverre zo'n 12V zonnepaneel ook echt een werk-spanning heeft van precies 12V weet ik niet. Van zonnepanelen wordt vaak de "openklemspanning" opgegeven. Dan is dat zeker te weinig om je 12V accu op te laden!

Als je zonnepaneel MEER dan 13.8V kan leveren, dan is er genoeg energie om water uit mekaar te trekken. Dan krijg je knalgas. Daar zullen in de wei de dieren niet high van worden o.i.d. en in de open lucht is het risio op "knallen" ook gering. Het probleem is dat dit water kost en dat als je de accu niet bijvult met gedestilleerd water, dan gaat de accu wegens "te weinig water" kapot. Anderzijds, tegenwoordig zou een accu in staat moeten zijn om dat knalgas weer tot water te laten reageren en het "aan boord" te houden. Dan heet ie "onderhoudsvrij" of zo. Vandaar dat die mensen hierboven iets zeggen over: "tot 20W zou ik het wel aandurven". Dan denken ze dus dat de accu het aankan om 20W aan waterstof+zuurstof weer tot water te laten reageren. Of en hoe je dat kan opzoeken wat de werkelijke grens is weet ik niet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Als je zonnepaneel MEER dan 13.8V kan leveren, dan is er genoeg energie om

Het lijkt me dat ik een en ander gemist moet hebben:
* energie wordt toch in Wh gemeten, niet in V?
* zelfs als het paneel MEER dan 13,8V kan leveren, dan is er toch een regelaar precies om aan de batterij te leveren wat er goed voor is??

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

13,6-13,8V is de floatspanning die een accu nonstop kan verwerken. er loopt dan quasi geen stroom meer eens ze vol is.
ga je laden op 14,4V, dan ga je knalgas maken ééns ze vol is.

als je zonnepaneel meer dan 13,8V levert, zal je laadcontroller dat begrenzen.
een 20W paneel waar geen stroom uit getrokken wordt, zal zijn spanning laten stijgen, echter kom je dan buiten zijn mppt bereik waardoor de geleverde stroom zakt. de loodaccu kan er wel mee om. een 80Ah accu trekt zich niks aan van 1A laadstroom

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 27 juni 2019 15:42:43 schreef big_fat_mama:
[...]

Het lijkt me dat ik een en ander gemist moet hebben:
* energie wordt toch in Wh gemeten, niet in V?
* zelfs als het paneel MEER dan 13,8V kan leveren, dan is er toch een regelaar precies om aan de batterij te leveren wat er goed voor is??

Toen ik zonder verdere context jou quote plus commentaar las, dacht ik: je hebt helemaal gelijk, die gast heeft onzin lopen verkopen. Toen ik opzocht waar die quote precies vandaan kwam blijk ik "die gast" te zijn en... Ik sta voor 100% achter wat ik gezegd hebt en je hebt suggestief lopen knippen zodat wat ik gezegd heb fout lijkt.

Met meer dan 13.8V op een 12V batterij is er genoeg spanning om water uit mekaar te trekken. Dat heeft met bindings-energie te maken. Vandaar dat ik het over "genoeg energie" had. En dat wordt niet gemeten in Wh (= niet SI eenheid, gelijk aan 3600J), maar in Electron Volt (= niet SI eenheid, gelijk aan 1.6E-19 J).

Ik ben nog niet overtuigd dat er een regelaar in het spel is. Vaag plan was volgens sommigen om het paneel direct op de accu te zetten. Als er een goede laad-controller is dan zou die inderdaad de accu heel moeten houden als de accu te vol dreigt te worden. Daar is een laad-controller voor.

Nog even teruggelezen: Het is fcapri die in zijn eerste post zegt "zonder controller aansluiten". Daarnaast stelt hij laadcontrollers voor die ik zojuist voor het eerste beken heb. Bij de eerste en enige die ik gekeken heb, staat "voltage: 11.1V" dat is een lipo-acccu-spanning. Je mag me een bangerd noemen, maar dan ben ik huiverig om dat ding voor een lood-accu te gebruiken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik heb zo’n controller voor je liggen als je wilt experimenteren..
Hoeft er niet weer een pakketje uit China te komen..
Ik gebruik zelf alleen MPPT controlers en heb nog PWM over..

Op 28 juni 2019 07:47:26 schreef rew:

Nog even teruggelezen: Het is fcapri die in zijn eerste post zegt "zonder controller aansluiten". Daarnaast stelt hij laadcontrollers voor die ik zojuist voor het eerste beken heb. Bij de eerste en enige die ik gekeken heb, staat "voltage: 11.1V" dat is een lipo-acccu-spanning. Je mag me een bangerd noemen, maar dan ben ik huiverig om dat ding voor een lood-accu te gebruiken.

dat 5,5W zonnepaneel die TS in gedachten had, zou ik zo direct op een loodaccu hangen, die 200-300mA is niet voldoende om die accu te slopen, zelf al zou je 12uur lange volle zon op je zonnepaneel hebben
ff mezelf quoten nu:

jouw huidige zonnepaneel van 5,5W zou ik rechtstreeks zonder controller aansluiten, die is niet in staat een autoaccu te mollen. tot een 15-20W solarpanel zou ik nog zo aansluiten.
een autoaccu heeft zowieso al een grote zelfontlading.

en nu die controllers dat ik voorstelde...

de eerste, zou het machtig vinden als er sealed en gel li-ion bestond:

Equalization 14.4V(Sealed) 14.2V(Gel) 14.6V(Flood)
Float charge 13.7V(defaul,adjustable)
Discharge stop 10.7V(defaul,adjustable)
Discharge reconnect 12.6V(defaul,adjustable)
Charge reconnect 13V

2de link, ze spreken wel over een 11,1V regelaar, maar in de specs

Overvoltage protection voltage:13.6V±1.5%
Overpressure recovery voltage: 13.1V±1.5%
Put protection voltage: 9.0V±1.5%
Put the recovery voltage: 11.1V±1.5%
Charge cut-off voltage: 12.6V ±1.5%
Charging return voltage: 11.1V ±1.5%

....

Just working for lead-acid battery‘s charging control
Equipped with the MCU, artificially controlled.
Equipped with device to avoid the overcharge...

3de link

The DC output voltage can be between 13.8 and 14.8 V.

die eerste regelaar heb ik zelf ook (maar zonder display) en werd me verkocht als 'li-ion 3S laad regelaar.
als ik echter test laad die op tot 12,6V en gaat dan in een druppelmodus. maw heeft de chinees gewoon een loodaccu regelchip genomen en die afgeregeld op 12,6V.
nuja, ik misbruik die nu ook als li-ion laadregelaar maar heb die afgeregeld op 12,00V. simpelweg omdat mijn verbruik en accucapaciteit zoveel keer groter is dan mijn zonnepaneel.

ik heb 3 zonnepanelen van 5V 1A in serie staan, daaraan die controller afgeregeld op 12,00V en daar een 3S li-ion accy van 7,5Ah.
Met volle zon perfect op mijn zonnepaneel, kan ik een 0,9A halen (op 11V), dan zou mijn accu van halfvol naar vol geraken in een 4uur. echter staat mijn fiets in een fietsstalling en zit ik na 4uur zowieso in de schaduw. moet de fiets gaan verzetten als ik wil verder laden.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Franssel

Golden Member

ONbegrijpelijk dat er nog steeds gezeurd wordt op ouderwetse lood/zuur accu's met hun max spanning van 14V (veilige spanning van 13,8V , die alleen nog maar in 7 tot 12Ah geleverd worden voor alarm-backups-ed .

de al lang normale accu's uit automobiele toepassing zijn combinaties van loodzuur met cadmium en zilvercadmiummet toegestane spanningen tot 16VOLT .

loop ik vooruit of jullie achter , of overdreven veiligheid .

Fordcapri ik zou ook naar li-ion kijken in deze situatie .

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

Op 28 juni 2019 12:31:10 schreef Franssel:
ONbegrijpelijk dat er nog steeds gezeurd wordt op ouderwetse lood/zuur accu's met hun max spanning van 14V (veilige spanning van 13,8V , die alleen nog maar in 7 tot 12Ah geleverd worden voor alarm-backups-ed .

de al lang normale accu's uit automobiele toepassing zijn combinaties van loodzuur met cadmium en zilvercadmium met toegestane spanningen tot 16VOLT .

loop ik vooruit of jullie achter , of overdreven veiligheid .

hmmmm.... ik denk het niet.
70% van de accu's is nog zonder calcium erin, enkel als je duurdere modellen pakt krijg je de onderhoudsvrije.
ik heb een kleine 7-8 autos nog staan en er is maar 1 calcium silver accu (bosch)hier aanwezig, de rest heeft normale lood batterijen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Franssel

Golden Member

Op 28 juni 2019 12:36:06 schreef fcapri:
[...]

hmmmm.... ik denk het niet.
70% van de accu's is nog zonder cadmium erin, enkel als je duurdere modellen pakt krijg je de onderhoudsvrije.
ik heb een kleine 7-8 autos nog staan en er is maar 1 cadmium silver accu (bosch)hier aanwezig, de rest heeft normale lood batterijen

hoop dat je het niet erg vind dat ik het niet bij je eens ben , mijn ervaring is geheel anders .
mijn buurman had veel problemen met zijn kleine Mercedes uit 2000 met lege accu problemen en heb toen in 2005 veel moeten zoeken naar een loodzuur accu , zijn verkoper HAD er een NIEUWE lood-calcium ingezet , tot ik er een loodzuur in had gezet .

mijn ervaring als 1e auto elektricien sinds 1976 , en ik rij altijd oudere auto's van 1985 tot heden met ford-taunus mitsub-lancer 2x (sinds 1966 tot heden 7 auto's)

[Bericht gewijzigd door Franssel op 28 juni 2019 12:50:02 (11%)]

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

Bedankt voor de antwoorden alvast, al ben ik meer van de elektriciteit dan van de elektronica, ik begrijp een deel van de discussie.

Wij hebben 2 soorten batterijen, die overigens allebei gebruikt worden voor het schrikdraadapparaat.
Namelijk de kleine, zonder opvuldoppen, en de grote lange met 8 van die opvuldoppen. De laatste worden zoals in het topic beschreven regelmatig opgevuld met water.

Maar als ik nu even mag resumeren; is er geen probleem wanneer ik deze batterijen oplaadt met een zonnepaneel van 5,5 watt, toch?

Franssel

Golden Member

met 5,5W kun je deze accu's niet overladen .
de onderhoudsvrije mag tot 16V laden (op accu staat vaak afgekort Ca ofzo ).

op de grote met 6 ipv 8 vuldoppen meestal gewoon loodzuur en iets van 120Ah , geschikt tot 14V oftewel 13,8V laden .
deze kan makkelijker jou laadstroom verwerken , zo'n grote accu is met het 5 voudige niet te overladen

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

Op 27 juni 2019 11:21:46 schreef Pastinaak:
(...)
Nu zagen we onlangs iemand die zijn batterij contact oplaad d.m.v. een zonnepaneel.
(...)

Dan kijk je toch hoe die "iemand" het doet?
Beter goed gejat dan slecht zelf bedacht.

Op 28 juni 2019 12:44:07 schreef Franssel:
[...]hoop dat je het niet erg vind dat ik het niet bij je eens ben , mijn ervaring is geheel anders .
mijn buurman had veel problemen met zijn kleine Mercedes uit 2000 met lege accu problemen en heb toen in 2005 veel moeten zoeken naar een loodzuur accu , zijn verkoper HAD er een NIEUWE lood-calcium ingezet , tot ik er een loodzuur in had gezet .

mijn ervaring als 1e auto elektricien sinds 1976 , en ik rij altijd oudere auto's van 1985 tot heden met ford-taunus mitsub-lancer 2x (sinds 1966 tot heden 7 auto's)

ben dus even gaan nachecken, mijn volvo heeft 3maand geleden een nieuwe accu gekregen,
daar staat overal in het groot Pb op, maar geen CA. in het boekje staat niks dat er calcium zou inzitten.
deze volvo is de EERSTE auto in 15jaar waar ik mee rijd, die nog geen oldtimer is. ik rijd quasi altijd met oldtimers en heb nog nooit accu problemen gehad.
ik heb ook nog nooit moeten zoeken achter een accu zonder calcium, cadmium....
mijn volvo laad met 13,5V (heb een display waar het op weer gegeven staat) en heb geen accu problemen. mijn golf in de garage heeft ook een andere accu, staat al 3jaar stil en wordt zo een 2-3keer per jaar gestart. ook daar geen calcium accu maar een doodnormale loodaccu. die laag met een 14,2-14,3V op.
mijn escort heeft een silver accu zitten van bosch, simpelweg omdat die 3keer rijd in 5jaar tijd.
mijn vrouw haar mini cooper uit 2008, op het eerste zicht ook geen calcium erin en toch originele accu. (mini logo staat er nog op), mijn golf diesel heeft 9jaar rondgereden met een oude accu, nooit moeten vervangen, geen calcium, onze mercedes uit 2001 had ook een oude accu, 1x leeggelopen na 30dagen op reis te gaan, opgeladen en mee verder gereden (wel foutmeldingen in boordcomputer dat de accu zou dood zijn, gewoon negeren)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 28 juni 2019 17:00:34 schreef fcapri:
[...]

ben dus even gaan nachecken, mijn volvo heeft 3maand geleden een nieuwe accu gekregen,
daar staat overal in het groot Pb op, maar geen CA. in het boekje staat niks dat er cadmium zou inzitten.

Zo zie je maar hoe een simpele verschrijving (cadmium versus calcium) een hoop verwarring kan zaaien. Franssel bedoelde volgens mij gewoon calcium maar schreef perongeluk cadmium (hetgeen zodanig giftig is dat het nauwelijks meer gebruikt mag worden).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Franssel

Golden Member

Op 28 juni 2019 17:06:40 schreef rew:
[...]Zo zie je maar hoe een simpele verschrijving (cadmium versus calcium) een hoop verwarring kan zaaien. Franssel bedoelde volgens mij gewoon calcium maar schreef perongeluk cadmium (hetgeen zodanig giftig is dat het nauwelijks meer gebruikt mag worden).

Oww waar schrijf ik cadmium ? verwarring compleet .

Oke toch gevonden haha en onderstreept

calcium hoeft er ook niet op te staan ook al zit het erin , omdat het algemeen is sinds begin 2005 , daarom laden moderne auto's ook hoger dan met 14V

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

Maar als ik nu even mag resumeren; is er geen probleem wanneer ik deze batterijen oplaadt met een zonnepaneel van 5,5 watt, toch?

Dat werd nmbm reeds duidelijk beantwoord:

* een zo klein paneeltje kan zondermeer op een stevige loodbatterij worden aangesloten zonder regelaar of wat dan ook; het vermogen is te klein om enige schade te kunnen aanrichten. Wel het vochtniveau opvolgen.

* wel een mogelijk probleem dat het vermogen onvoldoende is voor de toepassing: alnaargelang hoe vaak er een tik wordt uitgedeeld zou de afname groter kunnen zijn dan wat dit kleine paneeltje kan leveren. Dat geldt dan vooral in de winter, als de lucht vochtiger is zodat er al eens meer een onbedoelde tik kan gebeuren; en er bovendien veel minder zonlicht is om mee op te laden.

* onderspanningsbeveiliging zou een meerwaarde betekenen, door de batterij nooit te diep te laten ontladen.

Daarom zou mijn idee zijn om een groter paneel te gebruiken, EN een laadregelaar, liefst met ingebouwde onderspanningsbeveiliging.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Oké duidelijk, bedankt voor de vele antwoorden!

Bedenk wel dat al die antwoorden - de mijne inbegrepen - zoveel waard zijn als ervoor betaald werd!

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Een calcium accu heeft andere laadeigenschappen. Alleen geschikt voor een auto met speciaal laadcircuit. Dit is bij b.v. de meeste Ford's sinds 2000. Deze zijn dan niet geschikt meer voor gewone lood-zuur accu's.

Kun je hierover uitweiden?

Ik hoor wel eens hoge laadspanningen (>16V) voor Calcium accu's maar ik geloof er geen fluit van dat auto's dat gebruiken: veel externe apparatuur zou serieus in de gevarenzone terecht komen.

(En los daarvan heb ik een 100Ah niet-calcium en een 100Ah calcium accu om mee te rommelen. Ga ik in serie zetten om op 24V vanuit een zonnepaneel te laden. Maar heb een zelfde paneel ook omgebouwd naar 12V, dus kan ze ook parallel zetten...)

Edit: nog even verder gezocht en o.a. dit gevonden:

De laadstroom bedraagt 5A +/- 10% tot de spanning 14,7V +/- 0,25V wordt bereikt. Nu wordt de laadstroom voor 30 min. uitgeschakeld. Aansluitend schakelt het apparaat terug in, en laadt nu met een laadstroom van 1,5A verder tot de spanning van de accu 16,5V +/- 0,35V bedraagt.
Als de laad-stopspanning bereikt is, schakelt het apparaat over naar onderhoudsladen

(door iemand anders gequote uit een handleiding voor een Ca lader). Verandert niets aan mijn stelling dat een auto dit niet kan maken en dat dit ook voor bv. een camper niet kan omdat dit domweg de halogeenlampjes binnen de kortste keren om zeep zal helpen.

En dit:

Als een calcium/calcium batterij eenmaal volledig leeg is geweest is hij niet meer te gebruiken!

Hier gevonden.
Mijn (volgens mij zilver-)calcium accu was leeg bij aankoop auto en heeft nog jaren gewerkt (dus wellicht gewoon een andere accu dan Ca/Ca). Wel was hij nog niet vol na ruim een uur rijden (100Ah accu en 140A dynamo, kon er weer de auto niet mee starten de volgende ochtend).

Franssel

Golden Member

Op 29 juni 2019 13:42:42 schreef markce:
Een calcium accu heeft andere laadeigenschappen. Alleen geschikt voor een auto met speciaal laadcircuit. Dit is bij b.v. de meeste Ford's sinds 2000. Deze zijn dan niet geschikt meer voor gewone lood-zuur accu's.

de laadspanning wordt geregeld door de boordcomputer (stekker met 2 dunne draadjes op de dynamo vanaf de ecu) .

loodzuur in die auto kan wel als er veel uren mee gereden wordt (laden gaat zeer langzaam) .

en die 16V laadspanning die ik gebruik komt uit een oude acculader met een 367 diode lamp , kan ik dagenlang aangesloten laten tot 16V .

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
Jinny

Golden Member

Volgens mij heb ik een paar weken terug nog drie loodaccu's gekocht, 230 Amp/hr per stuk.
Zijn nog volop te verkrijgen.
(disclaimer, semitraxie)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

@Jinny, semi tractie is in wezen hetzelfde als de standaard autobatterij, met het grote verschil : de loodplaten zijn veel dikker, dus in het zelfde volume minder platen , vandaar de lagere maximum startstromen gewoon omdat er minder oppervlakte aan platen beschikbaar is. Voor een woonbatterij zou ik voor een calcium-calcium batterij opteren. Deze gaan een stuk langer mee.

Wat je in alle loodaccu's tegenkomt is antimoon, is eigenlijk een soort vervuiling van lood. Dit is het zwarte goedje dat wel eens de onderzijde van de doppen vuil maakt, zeker bij de oudere batterijen. Is mee bepalend voor de kostprijs van de batterij.

Loodaccu's kun je opladen tot er 17V wordt bereikt, zo wordt sulfatering teniet gedaan, en dan nog liefst met een gepulseerde stroom om de batterij koel te houden. Nadeel: je verliest een hoop water, dus veel zorg.

@TS opladen met een klein vermogen is voor een loodaccu eigenlijk niet goed. De cellen geraken daar door uit evenwicht. Bvb elke maand de batterij meenemen en thuis opladen met een stevig lader zou een veel langere levensduur van de batterij kunnen opleveren.
Tijdens de winter zou ik zelfs een paneel van 100W piek met een open klemspanning van 20V zonder regelaar aansluiten . Zelf hang ik er een paneel aan van 190W piek met een open klemspanning van 39V aan een batterij van 70 Ah zonder regelaar , de spanning komt zelden boven de 13V uit.

Een calcium accu is een loodaccu met een klein percentage (1%) calcium.
Waarom zou je een calcium accu gebruiken?
De voordelen:
- onderhoudsvrij (gesloten ssyteem)
- lage zelfontlading (na 1 jaar stand nog starten)
- lagere inwendige weerstand
- beter bij lage temperaturen

Door de lagere weerstand kun je met grotere stromen laden/ontladen. Voor een lange levensduur is temperatuurmanagement in de lader aan te raden. Als met grote stromen geladen wordt is spanningssensing op de aansluiting ook nuttig, ook om overladen te voorkomen.

De calcium accu heeft een wat hogere laadspanning: 14.8V Het is belangrijk voor de levensduur dat je deze spanning ook haalt met je lader om de accu vol te krijgen. Bij statisch laden (stilstand) is volladen ook voor de levensduur aan te raden. Gasvorming in het laatste deel van het laadtraject zorgt ook voor goede menging ban de accuvloeistof wat regeneratie bevorderd.
Ook in verband met levensduur is het aan te raden de calcium accu zo nu en dan volledig vol te laden.

Een calcium accu kan niet goed tegen diep ontladen.
Ik heb onlangs een calciumaccu van 8 jaar moeten vervangen. Dit schijnt normaal te zijn. De vorige vervanging, een loodzuur accu in een andere auto, was na 15 jaar.

De mitsen en maren zorgen ervoor dat een calcium accu in een gewoon laadcircuit een korte levensduur heeft.

Lijkt me dat een calcium accu door de beperkte laadcapaciteit niet de eerste keus is voor een zonne-laad systeem.