Elektraprobleem Mercury 15PK 2 takt

We hebben met de mercury 15PK een elektraprobleem.
Carburateur en benzine pomp zijn inmiddels uitgesloten.

Het gaat om een 2 cilinder.
De bougie's geven geen vonk.

Ik heb inmiddels het volgende doorgemeten:

bobine's: de weerstand tussen de + en - in bij beide bobine's tussen de 0 en 1 ohm.
Vervolgens heb ik de 2 connectors vanaf de statorplate en de trigger losgekoppeld.

Meeting op de statorplate/trigger:
Tussen 3 en 4 onderling meet ik 40ohm.
Tussen 1 en 2 meet in oneindig.

Hoe ik de CDI moet meten weet ik niet exact.
Hoe kan ik verder uitsluiten of de statorplate / spoelen of de CDI het begeven heeft?
bijgevoegd wat foto's en een schema.

Als je tussen 1/2 oneindig meet lijkt me die betreffende bobine overleden.

De waarde 40 Ohm tussen 3/4 lijkt me redelijk te kloppen.

Er moet nog wat meer aan de hand zijn, omdat beide bougies geen vonk geven.

Wat je ook nog kunt nameten is de weerstand van de stator coil (zw/wt en zw/gl). Die moet heel dicht tegen 0 ohm zijn.
Wel de draad even losnemen dat je nergens anders doorheen meet.

Hetzelfde kun je doen voor de trigger spoel, ik verwacht dat die wat hoger in weerstandswaarde is.

Wat betreft die switch box: Je zou de diode kunnen meten via zw/wt en zw/gl.

Weet je of de kill switch geen sluiting maakt naar massa?

P.S.: Ik vind die kill switch een beetje op een rare plaats zitten, die sluit nu de voeding domweg kort. Ik zou verwachten dat die het stuursignaal kortsluit (trigger dus). Maarja die botenboeren door ook maar wat.

[Bericht gewijzigd door henri62 op 30 juni 2019 13:35:01 (14%)]

Henri's Law 1: De wet van behoud van ellende. Law 2: Ellende komt nooit alleen.

het ding hangt altijd boven water, de draden op de bobines zou ik met wat vaseline insmeren eerst. anders gaat corrosie op die bouten toch ellende geven. de aanhechting van de bobine aansluiting op de bouten kan ook de reden zijn dat deze niet meer werkt. soms draait de bus waar de koperdraad op zit gelast intern mee, en breekt de koperwikkeling af.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Allereerst heb ik de waarde's op internet gevonden en bijgevoegd:

Als je tussen 1/2 oneindig meet lijkt me die betreffende bobine overleden.

Bij beide bobine's meet ik tussen de 0 en 1 ohm weerstand. Dit lijkt goed te zijn.

Wat je ook nog kunt nameten is de weerstand van de stator coil (zw/wt en zw/gl). Die moet heel dicht tegen 0 ohm zijn.
Wel de draad even losnemen dat je nergens anders doorheen meet.

Deze draden zijn losgenomen en de weerstand is 40ohm
Volgens het bijgevoegde bestand zou dit volgens mij 225-300 OHM moeten zijn.

De weerstand tussen de 2 draden van de trigger is oneindig. terwijl dit volgens mij 750-1400 OHM moet zijn.

De killswitch heb ik al uit elkaar gehaald, en ziet er prima uit. Ondanks de vreemde manier van aansluiten.

Het lijkt erop dat de statorplate/trigger het begeven hebben.
Vorig jaar liep de motor prima, dit is na de winterstop pas opgemerkt. Kan zoiets bij stilstand voorkomen??

Vandaag het vliegwiel gedemonteerd.
Nogmaals de trigger gemeten:

Stand op meter: 20 of 200K: Meting --> oneindige weerstand.
fabrieksopgave: 650-850 ohm

Stator meting:

Stand op meter: 20K: Meting: 0.39
Fabrieksopgave: 370-450 ohm

Wil dit zeggen dat de stator goed is en de trigger kapot?
Zie bijgevoegde foto's voor de meterstand en de meting.

De meting is rechtstreeks op de draden van de componenten.

Lijkt er op dat er een draadbreuk in zit.
Je kan je meter ook 2K zetten, meter geeft dan waardes aan tot 2000 Ohm

Stator lijkt dus ok, 0.39 op een 20k schaal is 390ohm.

De trigger lijkt dus defect, je kan de draadjes vlakbij de ingang van de spoel bloot maken en daar meten dan sluit je een draadbreuk uit.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl
dijkmane

Golden Member

moet die trigger niet alleen goed doormeten als de activator langskomt ?
dus is t niet een soort van reed contact o.i.d.

ik zou m nog eens meten en t wiel een rondje laten maken om te zien of er niet ergens een punt zit waarop ie contact geeft.
anders lijkt ie inderdaad stuk.

In no Sense, Nonsense

Op 1 juli 2019 22:12:34 schreef dijkmane:
moet die trigger niet alleen goed doormeten als de activator langskomt ?
dus is t niet een soort van reed contact o.i.d.

ik zou m nog eens meten en t wiel een rondje laten maken om te zien of er niet ergens een punt zit waarop ie contact geeft.
anders lijkt ie inderdaad stuk.

Kijk even in de start post staat een mooi diagrammetje, lijkt me geen reedcontact.

dijkmane

Golden Member

dan moet je inderdaad een redelijk constante ohmse waarde hebben van rond de 700 ohm.

In no Sense, Nonsense

Op 1 juli 2019 21:56:37 schreef Paul Welther:
De trigger lijkt dus defect, je kan de draadjes vlakbij de ingang van de spoel bloot maken en daar meten dan sluit je een draadbreuk uit.

Dat zou ik ook doen, ook vaak rotten draadjes vlak bij de aansluiting weg. Soms is dat met wat creatief soldeerwerk en vastlijmen met 2-componentenlijm nog te repareren.

Zo niet is het helaas de trigger spoel vervangen.

Die ene bobine was dat een meet foutje?

Henri's Law 1: De wet van behoud van ellende. Law 2: Ellende komt nooit alleen.