Stekkerblok in stekkerblok.

fred101

Golden Member

Die foto met al die dozen komt in de richting hoe het bij mij vroeger zat.
Ik heb weinig vertrouwen in die dozen. De schakelaartjes zijn vaak gammel en de contacten ook. Mijn duurste dozen waren vrij beroerd. De gene waar meer stroom door moet heb ik "verbeterd" (schakelaar weg, of bv doorsolderen van de blik-strips bij langere dozen Die uit drie korte strips achter elkaar in serie bestonden die gewoon door wat plastic alleen contact druk maakte en bloed heet werden nadat ik er een stofzuiger op aansloot.

Je kunt natuurlijk de overgang weerstanden en draadweerstand meten. Dat is, lijkt mij, de belangrijkste parameter qua veiligheid. Ik heb wel eens een doos met aangegoten geaarde stekker en geaarde WCD uitgangen gezien waar er geen aarde draad was gebruikt (China zooi waar een vertegenwoordiger mee langs kwam)

www.pa4tim.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch

Die schakelaars heb ik ook nooit begrepen. Iemand enig idee waarom je een stekerdoos zou willen hebben met een knop er op? Zeker als die de stroom die je kan trekken niet kan schakelen omdat de schakelaar niet toereikend is. Er zijn toch ook geen wandcontactdozen met een schakelaar? Wat mij betreft moet een stekkerdoos geen schakelaar hebben en minstens 6 (liever 8) gaten hebben en minstens 2,5m lange draad met minstens 1,5mm2 aders. Het meeste spul voldoet meestal aan niet meer dan één van deze eisen.

Op 1 juli 2019 12:40:04 schreef mvdk:
Je hebt kennelijk te weinig wandcontactdozen. (Ik schrijf het woord maar even voluit). Het moet gewoon niet nodig zijn dat je verlengsnoeren moet gebruiken.

Onzin. Ik woon zelf op kamers, met exact één (2-voudige) contactdoos aan de muur. Stel je plugt daar een 10-voudige verlengdoos in (waar geen schakelaars inzitten), wat is dan in essentie het verschil tussen dat, of 9 stuks wandcontacten (laten) bijklussen?

Die ene stekker? Ok. Goeie gebruiken dus. ;)
De extra meters draad? Nope, die extra meters hadden net zo goed tussen meterkast & wanddoos kunnen zitten.
Aantal mm2? Degelijk verlengsnoer = 2,5 mm2. Installatiedraad = 2,5 mm2 (gangbaar).
Los snoer over de vloer? Natuurlijk, maar dat heb je ook voor alle apparaten die er in gestoken worden.
Totaal verbruik? Nope. Je kunt 10x 5W apparatuur in die verlengdoos stoppen, maar ook een 2000W waterkoker in de muur pluggen. Draden zullen toch echt warmer worden in het laatste 'nette' geval.

Dus zoals TinusTech al zei: gewoon fatsoenlijk materiaal gebruiken & gezond verstand.

Voor mij is er geen harde regel van verlengdoos-in-verlengdoos, maar de voorste die in het stopcontact gaat, is er een zonder schakelaar, bedrading zelf gemonteerd / gecheckt, vaste plek, snoer langs de plint, en voor de rest gaat alles met zo min mogelijk overgangen daar naar toe. Voor slapen gaan of als ik van huis ben gaat het meeste fysiek los v/h lichtnet.

Op 1 juli 2019 16:30:27 schreef fred101:
Ik heb wel eens een doos met aangegoten geaarde stekker en geaarde WCD uitgangen gezien waar er geen aarde draad was gebruikt (China zooi waar een vertegenwoordiger mee langs kwam)

Zoiets zou je bijv. aan de ACM kunnen melden. Die kunnen dan misschien zo'n hele partij van de markt af halen.

Heb in een studentenhuis wel eens een wanddoos gezien, die op een overloop geplaatst was om bijv. af & toe een stofzuiger in te pluggen. Wanddoos was van het geaarde type. Maar ondergetekende kwam er spoedig achter dat er geen aarddraad naar die doos liep. Okee, een beunhaas bezig geweest, kan gebeuren? 8)7

Maar vervolgens wilde een huisgenoot een koelkast op die overloop zetten. Die dacht "handig, stopcontact zit er naast". Dát heb ik hem stevig uit het hoofd gepraat, en ook uitgelegd waarom. Vond mij vast een irritante zeurpiet. Maar d'r werd géén koelkast in die wanddoos geplugd, en dat bleef zo zolang ik er woonde.

Als ik de overige ook op 1mm2 inschat, en even er van uitga dat er drie achter mekaar zitten, dan zit ik op 2x3*1.5 = 9 meter a 16 mOhm per meter. Totaal afgerond 200mOhm. Tel dat op bij de 80 meter 2.5mm2 en ik zit op 750mOhm. Dan zit ik met ongeveer 300A kortsluitstroom: Dat zou bij een directe kortsluiting de 16A stop toch wel moeten triggeren. Doe nog eens een paar keer 100mOhm contactweerstand er bij en... Nog steeds gaat de stop er onmiddelijk uit en zie ik geen probleem. Gezond verstand zegt: er is geen probleem.

Ik maak me eigenlijk nooit druk over een kortsluiting. Als de apparaten gewoon 230V krijgen dan is weerstand voor een kortsluiting nooit een probleem. HEt word wat anders als je maar bv 110V meet maar dan werken de meeste apparaten niet en had je dat al snel opgemerkt.

Het feit waar je nu even overheen stapt heet (over)belasting. Heb je een slecht stopcontact dan kunnen de contacten ook bij een continu belasting van 5A al heel warm worden. Een contact wat warm word verliest uiteindelijk zijn veerdruk waardoor de contact weerstand nog groter word en er ook meer warmte word ontwikkeld

Hoe meer Stopcontacten in een serie keten bij een grote belastingstroom geeft dan ook meer foutkansen. Het ik vaak nog niet eens zo erg dat er dun draad aan de stopcontacten zit maar eerder dat de klemkracht van de goedkoper stopcontacten gewoon te wensen overlaat.

Op 1 juli 2019 16:09:41 schreef TinusTech:
Aantal is minder belangrijk als kwaliteit en gezond verstand. Heb ooit eens een winkel in de binnenstad van mijn geboortestad van brand gered. Daar was de stroom uitgevallen door een oververhit stekkerblok in een keukenkastje. Een bouwmarktkwaliteit stekkerblok met daarin een geforceerd verkeerd dubbelgevouwen contactlipje, gecombineerd met drie stevige verbruikers. Een close-inboiler, een waterkoker (1900 watt) en een magnetron. 'Ja het rook de laatste tijd soms wel wat vreemd'.

Precies dit, is de rede dat het soms niet mag.
@ Ts, je bent er zelf normaal bij en je weet precies wat je doet. Nu ben je er een keer niet en komt de secretaresse bij je collega op bezoek (want jij kijkt niet mee ;)) en neemt haar waterkoker mee. Prik maar in hoor! Daar moet men voor waken.

Een putdeksel openleggen zonder bordje erbij want 'gezond verstand' is ook niet handig, want vroeg op laat loopt er iemand in.

maartenbakker

Golden Member

Op 1 juli 2019 17:39:41 schreef RetroTechie:
[...]
Aantal mm2? Degelijk verlengsnoer = 2,5 mm2. Installatiedraad = 2,5 mm2 (gangbaar).

Is dat verlengsnoer niet per ongeluk 1,5mm^2?

Maar d'r werd géén koelkast in die wanddoos geplugd, en dat bleef zo zolang ik er woonde.

Maar er werd ook geen aarde getrokken kennelijk. Aan de ene kant misschien maar goed ook, straks zet de koelkast de douche onder spanning.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 1 juli 2019 23:27:04 (31%)]

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

heb hier ook een 85+ wcd's bijgemaakt met dozen, maar wel allen fatsoenlijk spul, met losse wcd's erin. die witte gammele 3-4-5-6 voudige dingen met netschakelaar heb ik een bloedhekel aan, kom je wel achter met een zware last inschakelen, de schakelaar heeft teveel spanningsval. hier zit voormalig 19inch serverrack spul van oa kaiser. de evt netschakelaar eruit gehaald en netsnoeren zijn 3x 2,5mm2 geworden. geen 15 blokken doorgelust, maar een aantal aparte groepen die vanuit 1 degelijke alu blok met 3x 2,5mm2 worden uitverdeeld naar andere blokken.

[Bericht gewijzigd door testman op 20 juli 2019 11:44:40 (28%)]

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 1 juli 2019 23:25:12 schreef maartenbakker:
Is dat verlengsnoer niet per ongeluk 1,5mm^2?

Verhip, daar zou je wel eens gelijk kunnen hebben! :+

Hoe dan ook, niet die dunne meuk die mensen kopen om een paar € te besparen. En méér dan zat voor hier aanwezige apparatuur.

Op 1 juli 2019 14:47:14 schreef Sine:
Bij "ons" mag het ook niet, stekkerblok in stekkerblok is verboten.

Correctie "ist verboten"? :-)

Toen ik bij Philips zat had je ook die stekkerblok gestapo's rondlopen.
Die deden dat altijd na werktijd en trokken gewoon alles eruit wat na de eerste zat.
Of er nu een werkende computer of testopstelling in duurtest aan hing, dan had je gewoon pech.

En we hadden echt wel goede kwaliteit stekkerblokken, aangegoten stekers en 2.5 mm2 kabels met dekseltjes op de WCD's. Kon prima want daar hing niet zo veel aan.

Oh ja: de &!(@%^!@ schakelaars. Een keer een paar blokken in Rosmalen gekocht, ik wilde er een in een 19" rack bouwen en die schakelaar wilde ik er al zowiezo uithalen (om te voorkomen dat je die per ongeluk uitzet). Nou niet echt nodig, toen ik er een pakte en de schoevendraaier er in wilde zetten viel die al uit elkaar. De rest van de balk zag er trouwens wel goed uit.

Henri's Law 1: De wet van behoud van ellende. Law 2: Ellende komt nooit alleen.

Tja die vuistregel is bedacht voor leken. De brandweer schrijft ook dat dit niet aangeraden is, want dat kan 'kortsluiting' veroorzaken. Ik heb ooit dezelfde discussie gehad met een keurder voor brandveiligheid in een studentenhuis. Die vond het niet goed dat er een draden wirwar was rondom onze router / tv / radio. Er werd daar niet eens doorgelust en de wirwar werd veroorzaakt door datakabels, maar er werd al meteen me termen als kortsluiting gegooid.

Over doorlussen, ik doe het gewoon mits het verbruik niet te hoog wordt. Als de contactdruk te laag zou zijn o.i.d, dan komt dat niet door het doorlussen, maar was het inpluggen in eerste instantie al het probleem. Als het echt een probleem zou zijn, moeten ze het maar verplichten dat de stekkerdozen individueel zijn afgezekerd, zoals bijv in Engeland gebeurd.

Spanning staat en stroom gaat!

Ik huur deze ruimte. het pand is afgelopen dec van eigenaar gewisseld. De nieuwe eigenaar heeft deze elektra-controle-figuur ingehuurd.

[Bericht gewijzigd door rew op 2 juli 2019 08:25:32 (32%)]

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Jinny

Golden Member

Ik kwam enige tijd terug in een telefooncentrale van een bedrijf met iets van 15 werkplekken, alle met pc, monitor enz..
Die waren uit een wcd doorgelust via een keur aan Action, bouwmarkt, Hema, enz stekkerdoosjes.
Daar heb ik dan een praatje gemaakt met meneer de directeur en het zaakje aangepast met bij iedere plek een Wieland tafelwcd en een 2.5 qmm doorluskabel waar die Wielands uit gevoed werden.
Iedereen gelukkig. (er was een brandveiligheidskeuring in aantocht, en die zouden geheid zeuren over die spaghetti aan doosjes)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

Als ze weten dat die keuring er aan komt, halen ze die zooi gewoon weg...Is de keuring achter de rug, is het weer precies dezelfde zooi...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

onlangs een bar storing gehad waar heel de rommel met verlengkabels zat, stuk of 6 koelingen, 3 min vaatwas, 2 koffiemachines, boiler enz. sommige kabels degelijk 1,5mm2 spul, maar waar het vermogen zat had men het dunste frutkabeltje met schakelaar gebruikt.

Op veel verdeeldozen staat het wel op de onderkant: Niet doorkoppelen.
Of in het Duits: nicht hintereinander stecken.

nou, op duits spul staak vaker de term "nur fur wechselstrom "

Sine

Moderator

Ook wel eens "Made in Germany" 8)7

Angaben sind wie immer ohne Gewähr.

nee, juist made in china, t merk is al duits :)

'Hier' ook 'gered' van zo een onveilige situatie met wat doorgeluste verlengkabels/dozen door een facilitair manager. Onder het mom van 'geen van de voorzieningen was gekeurd / het meeste was zelf gemaakt / voldoet niet aan de NEN3140 / doorlussen van verlengkabels en dozen is onveilig / etc.' moest eea maar aangepast worden. Nu wordt er in kantoor niets gekeurd (is voor gekozen), is wel zelf gemaakt (maar niets mis mee), NEN3140 niet echt iets kunnen vinden, onveilig valt ook te betwisten. Vervolgens worden er ook nog wazige verdeelblokken met schakelaar besteld en voorzien van een NEN3140 sticker. Rest van kantoor wordt dan weer niets mee gedaan, overal grote kluwen voedingskabels en netwerkkabels onder- en achteraan de bureau's...

Voor de schakelaars die je niet wilt heb ik een oplossing: Zet hem "aan" en doe er wat van die brede pak-tape over. Dan is het ineens helemaal niet makkelijk om hem uit te zetten.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

weg met die nooit gebruikte schakelaars, ellende dingen zijn dat. blok ligt jaren op de vloer, schakelaar komt vol stof te zitten, want afsluiten doen ze niet. 1x schakelen en t vuil spolt over de contacten heen. gewoon blokken nemen zonder schakelaar.

poetsers hebben ook een hekel aan die snoeren onder een bureau, poetsen ze omheen, wordt een vuile berg snoeren. even met wat tyraps onder t bureau hangen en weg is die toestand. soms kom je er nog opladers van gsm's in tegen die men al 8 jaar niet meer heeft..

Mee eens, ik heb nog nooit een stekkerblok gekocht om iets mee aan of uit te schakelen, maar zit wel met het gezeik als zo een ding dan defect raakt.

Dit lijkt me te veel... :)

Hahaha!
Doet me denken aan de situatie in bepaalde burelen op onze vorige locatie...
Dit was een jaren '60 gebouw met WCD's, telefoon- en netwerkaansluitingen langs de buitengevels.
Door de toendertijd nogal explosieve personeelsuitbreiding in bepaalde diensten werden er steeds maar meer bureau's bijgeplaatst langs de binnenmuren en onstonden er ook dergelijke situaties.
Alle snoeren op de grond tussen burelen onderling waren wel verwerkt in daarvoor voorziene zelfklevende rubberen goten die al snel niet meer zelfklevend werden en dat werdt dan meestal amateuristisch met kleefband opgelost.
Ook waren er wegens nijpend tekort aan netwerkaansluitingen overal kleine 4 tot 8-poorts netwerkswitches onder de burelen bevestigd (met elk hun netadaptertje).
Je ziet het al komen...
Als we dan een telefoontje kregen dat er in een bepaald bureel bepaalde gebruikers geen netwerkverbinding meer hadden wisten we het al: Ofwel (ongewild) de netadapter uit het stekkerblok onder het bureau getrapt, ofwel vrijwillig de netadapter verwijderd om "toch maar zijn smartphone te kunnen opladen"...|:-(

Is een beetje hetzelfde als het je-moet-de-haspel-uitrollen gerucht. Het is inderdaad een issue dat een opgerolde haspel met zware verbruiker afgerold dient te worden ivm opwarming.

Ik bezat vroeger een zware Karcher K520MX (tot 200 bar en 3kW) hogedrukreiniger.
Wegens ongebruik (en het feit dat 1 keer op 2 de 16A groepsautomaat er bij het inschakelen door vloog) heb ik deze maar doorverkocht aan een zoon die er juist ééntje zocht.
Een paar dagen later belt mijn zoon mij op: "Pa, ik ben mijn terras aan het hogedrukreinigen en de Karcher is er opeens mee gestopt. Ik krijg hem niet meer aan de gang..."
Na eventjes nadenken vraag ik mijn zoon: "Heb je de Karcher aangesloten via een haspel? Probeer eens direct in een WCD."
Na een paar minuten later belt mijn zoon me terug: "Pa, ik heb het gevonden! Direct in een WCD werkt de Karcher, heb dan naar de (20m lange) kabelhaspel gekeken. Ik had die maar een paar meter afgerold en nu is die aan het roken en half gesmolten!"
Zo zie je maar...

In mijn oud huurhuisje heb ik ook een chronisch gebrek aan WCD's.
Twee WCD's in eetkamer en woonkamer, drie in de keuken, één in de badkamer en de twee slaapkamers.
Ik ben dus verplicht bijna overal stekkerblokken met snoer en (tweevoudige "domino's") zonder snoer te gebruiken.
Ik heb wel het geluk dat ik, na de stopzetting van mijn BVBA in 2010, veel materiaal geërfd heb waaronder goede kwaliteit stekkerblokken zoals de volgende:

Oorspronkelijk verkocht onder de merknaam Vynckier, nu ABB (heb er een vijftal).
Met een platte schroevendraaier te openen (2 schroeven) en binnenin zeer goed opgebouwd. Het snoer is vervangbaar en voorzien van een goede trekontlasting. De kinderbeveiliging is totaal niet van het "bouwmarkt/Aldi/Action" type die je er "met de voet moet instampen".
https://w3.cebeo.eu/images/artimage/all/5232.jpg

Nog beter zijn de Legrand aluminium stekkerblokken met de gekende Mosaic modules (daarvan bezit ik er een 10-tal, niet allemaal in gebruik):
https://www.legrandservices.nl/product/073422
https://media.legrandservices.nl//2018/1/20180118_176120_2.jpg
Deze worden geleverd zonder snoer (de mijne zijn daarbij nog doorlusbaar (symmetrisch aan beide zijden) en voorzien van 90° WCD's, geen 45° die het moeilijk maken met inpluggen van bvb. netadapters en klik aan/klik uit modules).
Spijtig genoeg niet goedkoop...

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Die laatste link werkt bij mij nie... ;(

Tijd voor een nieuwe computer.
Of je provider netjes betalen.
https://www.legrandservices.nl/product/073422 werkt gewoon bij mij.

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl