Sparta ION Oplader

Hallo forumleden,

(Schrik niet ik ben redelijk onervaren op het gebied van elektrische fietsen)

Ik beschik sinds kort over een niet werkende Sparta ION elektrische fiets. Het printplaatje in het accu-pakket heeft duidelijk vochtschade opgelopen. Vanwege het software-matig aanmelden en het gebrek aan een nieuw printplaatje heb ik besloten om te gaan proberen de elektrische fiets aan te sturen met een chinese controller (met gashendel).

Nadat het printplaatje volledig verwijderd is blijven er 20 in serie geschakelde NiMH-cellen over, met één plus en één min pool. Het probleem is nu echter dat ik niet weet hoe ik dit pakket veilig kan opladen / ontladen.
Ik heb op dit forum / ergens anders op het internet gelezen dat het printplaatje dat in dit accu-pakket zat het algehele brein van de fiets is en dus zaken als wanneer de motor mag draaien regeld (trapondersteuning). Verzorgd dit printplaatje ook de taak van een PCB (Protection Circuit Module)? Na goed zoeken op internet merk ik namelijk dat er zeer weinig PCB's voor NiMH cellen worden aangeboden (https://www.batteryspace.com/protection-circuit-module-pcb-for-20s-24v… is de enige die ik kon vinden) terwijl PCB's voor Li-ion cellen in overvloed lijken te zijn. Vandaar de vraag in hoeverre voor NiMH-cellen een PCB vereist is?

Vervolgens zat ik te kijken hoe ik de accu zou kunnen opladen zonder PCB. Ik beschik over de volgende oplader (https://img.2dehands.be/f/normal/486380380_2-oplader-ion-lader-sparta-…) en heb daarbij dus de + en de - pool van de accu. Echter heeft de oplader een 3-pin aansluiting. Een pin is +, een pin is - en de laatste pin (pin 3) zou blijkbaar voor een temperatuur sensor moeten zijn. Deze sensor zou zich dan dicht bij de cellen op het (verwijderde) printplaatje moeten bevinden? Klopt het dat deze pin ook echt voor een temperatuur sensor is? Als dat zo is zou ik dan mogelijk een losse temperatuur sensor op deze pin kunnen aansluiten en deze sensor ergens bij de accu plaatsen?

(Sorry voor de velen vragen)

Op 2 juli 2019 19:06:49 schreef RusterBuster:
Hallo forumleden,

(Schrik niet ik ben redelijk onervaren op het gebied van elektrische fietsen)

Ik beschik sinds kort over een niet werkende Sparta ION elektrische fiets. Het printplaatje in het accu-pakket heeft duidelijk vochtschade opgelopen. Vanwege het software-matig aanmelden en het gebrek aan een nieuw printplaatje heb ik besloten om te gaan proberen de elektrische fiets aan te sturen met een chinese controller (met gashendel).

Nadat het printplaatje volledig verwijderd is blijven er 20 in serie geschakelde NiMH-cellen over, met één plus en één min pool. Het probleem is nu echter dat ik niet weet hoe ik dit pakket veilig kan opladen / ontladen.
Ik heb op dit forum / ergens anders op het internet gelezen dat het printplaatje dat in dit accu-pakket zat het algehele brein van de fiets is en dus zaken als wanneer de motor mag draaien regeld (trapondersteuning). Verzorgd dit printplaatje ook de taak van een PCB (Protection Circuit Module)? Na goed zoeken op internet merk ik namelijk dat er zeer weinig PCB's voor NiMH cellen worden aangeboden (https://www.batteryspace.com/protection-circuit-module-pcb-for-20s-24v… is de enige die ik kon vinden) terwijl PCB's voor Li-ion cellen in overvloed lijken te zijn. Vandaar de vraag in hoeverre voor NiMH-cellen een PCB vereist is?

Vervolgens zat ik te kijken hoe ik de accu zou kunnen opladen zonder PCB. Ik beschik over de volgende oplader (https://img.2dehands.be/f/normal/486380380_2-oplader-ion-lader-sparta-…) en heb daarbij dus de + en de - pool van de accu. Echter heeft de oplader een 3-pin aansluiting. Een pin is +, een pin is - en de laatste pin (pin 3) zou blijkbaar voor een temperatuur sensor moeten zijn. Deze sensor zou zich dan dicht bij de cellen op het (verwijderde) printplaatje moeten bevinden? Klopt het dat deze pin ook echt voor een temperatuur sensor is? Als dat zo is zou ik dan mogelijk een losse temperatuur sensor op deze pin kunnen aansluiten en deze sensor ergens bij de accu plaatsen?

(Sorry voor de velen vragen)