Aansluiten LED kabel via voeding

Hi allemaal

Ik ben nieuw hier dus ik hoop dat ik deze vraag in het juiste forum stel. De reden dat ik 'm stel is als volgt Ik maak sinds enige tijd gebruik van Home Assistant en wil in de keuken een LED strip wegwerken. Omdat de voeding die daarvoor nodig is onder het aanrecht komt te liggen, wil ik zeker weten dat ik goede dingen doe, omdat er continue stroom op komt te staan.

De informatie die ik heb opgedaan is afkomstig van https://www.youtube.com/watch?v=B8DQntdtD4E. Dit zijn ook de artikelen die zijn aangeschaft.

De vraag is als volgt. Ik heb een voeding welke 230V omzet naar 24V. Op deze voeding zit een aansluiting voor Line en Neutral (plus en min). Hier heb ik (zie foto) een stekker op aangesloten en dat werkt. De LED strip gaat netjes aan en functioneert naar behoren.

Het enige wat ik me afvraag; hoe kan dat en is dit goed. Immers; als ik de stekker omdraai, dan zijn de plus en min toch ook omgedraaid? Laten we vooropstellen dat ik niet veel kennis heb van elektronica, maar dit lijkt mij gek?

De voeding is de volgende https://nl.aliexpress.com/item/32633454930.html
Ik gebruik daarbij de Shelly RGBW2 https://shelly.cloud/wifi-smart-shelly-rgbw-2/

Aangesloten - volgens mij - via onderstaande schema:
https://i.ibb.co/DLCsCf2/DC-rgbw-led-strip-shelly.png

Mijn situatie zie bijlage.. Ik ben benieuwd :)!

Welkom hier, RickTSD! :)

Op 2 juli 2019 23:12:42 schreef RickTSD:
Op deze voeding zit een aansluiting voor Line en Neutral (plus en min).

De termen "plus" en "min" wordt gebruikt bij gelijkspanning (DC). Dat is: waarbij spanning op de "plus" altijd positief is ten opzichte van spanning op de "min" (spanning is altijd relatief, iets op punt A ten opzichte van punt B). Dit geldt bijvoorbeeld voor de uitgangsspanning van jouw voeding. "COM" is daar de min, "+V" is daar de.. eh ja.. plus.

Die "Line" (NL: "fase") en "Neutral" (NL: "nul") heeft betrekking op de aansluitingen in stopcontacten. Polariteit is daar niet "plus" of "min", maar wisselt aldoor: 50x per seconde 'heen en terug'. Vandaar "50 Hz" wisselspanning (AC). Om die reden is het voor de werking van de voeding niet van belang: hoe je die 2 draden ook aansluit, voeding ziet tussen die 2 aansluitingen altijd een spanning die steeds van polariteit wisselt.

Nu is 1 van de eerste dingen die zo'n voeding doet, die netspanning gelijkrichten. Die 230V wisselspanning (AC) uit het lichtnet levert zo'n 325V gelijkspanning (DC) op.

Maar zelfs dát is voor het verhaal niet belangrijk. Wat wél belangrijk is, is dat de energie die uit het lichtnet gehad wordt, door een trafo heen gaat. Die trafo gebruikt daarvoor magnetische velden, zodat dat er geen elektrische verbinding nodig is tussen wat er in gaat & wat er uit komt.

Samengevat: er kan wisselspanning in zo'n voeding gaan. Of gelijkspanning. Er kan gelijkspanning uit komen. Of wisselspanning. Alle mogelijkheden komen voor, hangt gewoon af van hoe die voeding is ontworpen & voor welke doeleinden. Hoge wisselspanning (AC uit het lichtnet) -> lage gelijkspanning (DC) zoals bij jouw voeding, is wel het meest voorkomend.

Omdat de voeding die daarvoor nodig is onder het aanrecht komt te liggen, wil ik zeker weten dat ik goede dingen doe, omdat er continue stroom op komt te staan.

Eigenlijk is dit soort voeding niet veilig om zomaar ergens neer te leggen, je kunt de 230V aansluitingen (te) makkelijk aanraken ook als er zo'n plastic strip boven zit. Om dat wel veilig te maken:

  • Voeding ergens (vast) monteren zodanig dat voeding zelf niet heen & weer kan slingeren of schuiven. En
  • Draden niet los kunnen schieten ook als er hard aan het 230V snoer getrokken wordt. Schroef bijv. eens een stekker los, en kijk hoe het snoer zelf (niet de draden die er uit komen) vastgehouden wordt in de stekker. Zo'n soort constructie kun je best ook maken, dat einde van het snoer bijv. stevig tegen een plank geklemd wordt.
  • Om het netjes te doen: pak een snoer met randaarde. De aarde verbinding (geel/groen gestreepte draad) hoort bij jouw voeding tussen L/N en COM/+V aangesloten te worden (3e schroef van de linkerkant). Stekker moet dan in een geaard stopcontact.
  • Dat je voeding zelf tijdens normaal gebruik niet aan kunt raken. Stel je voor dat je geblinddoekt met je handen gaat voelen, en je kunt dan aan die voeding zitten, aan de 230V draden trekken etc. Kan dat? Zo ja, moet je de situatie aanpassen dat dat niet meer kan. Bijv. voeding ergens achterin een kastje vastschroeven, en dan een plankje ervoor zodanig dat 'grijpgrage handen' er niet meer bij kunnen. Plankje haal je dan alleen los bij 'onderhoud'. Situatie zoals op jouw foto mag wel even tijdens experimenteren (waar je zelf bij bent & kunt opletten wat anderen doen). Maar niet acceptabel voor normaal gebruik (waar jij er niet bij bent als anderen in de buurt van die voeding komen).
  • In dit geval: water. MAG. NIET. IN. JOUW. VOEDING. KOMEN. NOOIT. Dus... denk goed na over hoe je dat gaat regelen.

Te ingewikkeld allemaal? Als je twijfelt: zie ervan af, of LAAT montage van voeding + aansluiting van 230V gebeuren doen door iemand die verstand van deze zaken heeft. In de tussentijd: blijf vragen stellen & af en toe een foto v/d situatie plaatsen. Er zijn hier zat mensen die je kunnen vertellen of 't goed zit of niet (en waarom).

Nog 2 kleinigheidjes (Retrotechie heeft al een heel nette lijst met hints-en-tips neergezet): Het zou verstandig zijn om verschillende (kleuren) draden te gebruiken tussen de 230V kant en de laagspanning. Ik zie bij jou blauwe en bruine draden in de laagspanning die ook aan de 230 kant zitten. Als je zo'n blauwe laagspanningsdraad aan het volgen bent en een keer een foutje maakt dan kan je perongeluk in zo'n 230V kabel grijpen.

Als je de keuze hebt, zou ik de laagspanning zo ver mogelijk van de hoogspanning afhouden. Dus van de drie COM aansluitingen als eerste de meest rechtse gebruiken.

Mijn eerste hint kan betekenen dat je materiaal moet gaan halen. Ik zou denk ik niet mijn project dan een dag stilleggen omdat ik spullen moet gaan halen. Zo belangrijk vind ik dat nu ook weer niet. De tweede is "gratis".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Bedankt voor de tips :)!

De extra kabels waren al besteld, maar nog niet gemonteerd. Ik ben / was zelf op vakantie, maar wilde dit alvast testen qua werking. Vandaar.

Waar ik nog mee zit; het een ander komt onder de keuken gemonteerd, achter de vloerplint. Puur onder de kasten. Daar kan wel eens stof ophopen, levert dat (brand)gevaar op? Er zijn namelijk waterdichte cases te koop die ik puur zou bevestigen als stof-scherm.

Verder ben ik benieuwd of men hier ervaring heeft met deze voeding; zo ja. Hoe ziet deze eruit? Veilig? Er zijn namelijk twee of drie opties.

- De voeding komt direct met een stekker in het stopcontact en heeft 24/7 stroom. De Shelly regelt de schakeling
- De voeding kom op een Sonoff (iTead) schakelaar; die ken ik en hier op het forum las ik dat dat prima apparaatjes zijn. Die Sonoff (iTead) kan ik via Home Assistant puur in de avond voeding door laten geven aan de voeding / Shelly.
- De voeding komt op een traditionele schakelaar (weggewerkt in een kastje); zodat deze geen 24/7 voeding geniet maar puur als ik 'm aanzet.

Het gaat mij met name om het gegeven dat ik dit rechtstreeks heb geïmporteerd en ik niet zie wat er gebeurt. Mocht er schade ontstaan in de vorm van sluiting / vonkjes / brand, dan is dat onder een set keukenkastjes.

Franssel

Golden Member

ik weet het vermogen niet , als het niet teveel is zou ik voor een netadapter gaan of een laptop voeding

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

De stroomtoevoer ansich is het probleem niet. Mijn vraag is puur of een voeding als deze geschikt is om 24/7 op spanning te staan en/of dat het verstandiger is om er een schakelaar (wifi) tussen te zetten om die te onderbreken als de verlichting (overdag) toch niet gebruikt wordt

https://nl.aliexpress.com/item/32633454930.html

vergeten

Golden Member

Op 15 juli 2019 09:38:10 schreef RickTSD:
De stroomtoevoer ansich is het probleem niet.

Dan heb je het over de 230v lichtnetzijde, dat is meestal geen probleem. :)

Mijn vraag is puur of een voeding als deze geschikt is om 24/7 op spanning te staan en/of dat het verstandiger is om er een schakelaar (wifi) tussen te zetten om die te onderbreken als de verlichting (overdag) toch niet gebruikt wordt

https://nl.aliexpress.com/item/32633454930.html

De voeding van je link is een merkloze "Chinese clone" van een gerennommeerd merk als MeanWell, Power-one, Power-source.
Daar hoort een echte datasheet bij waarin alle technische gegevens staan.   Er staan wel veelbelovende technische gegevens bij die niet slecht zijn.

Het hangt ook af van de mechanische omstandigheden en inbouwplek (ventilatie, stof, water, aanraakbaarheid etc.)  Het lijkt mij (met z'n 240Watt) een voeding die flink wat overcapaciteit heeft als het alleen om de voeding van die ledstrip gaat.

Zoals al eens is aangegeven is misschien een lichtere adapter, (laptop) meer afgestemd op het vermogen van de ledstrip, beter geschikt.
Geheel uitschakelen als hij niet nodig is is altijd het overwegen waard alleen al met het oog op sluipverbruik/energieverspilling.
Ook verleng je daarmee de totale levensduur van de voeding.

Of jouw voeding geschikt is voor 24/7 bedrijf is dus niet met absolute zekerheid te zeggen, maar ik verwacht van wel.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, en toch wordt het wel eens anders begrepen.
Sine

Moderator

Je voeding een beetje ruim nemen is ook niets mis mee, maar heb je die 10A echt nodig?

Die is goed voor 240W aan ledstrip, daar kun je bijna op koken ;)

[Bericht gewijzigd door Sine op 15 juli 2019 11:35:08 (29%)]

Angaben sind wie immer ohne Gewähr.

De 10A is puur op basis van de youtube video. Zover ik kon lezen wordt deze aangepast naar geland gebruik.

De reden dat ik geen laptop voeding gebruik is puur omdat ik - in mijn onwetendheid - denk dat de 230 die in deze voeding gaat, de output heeft die nodig is voor de Shelly RGBW2. Mocht ik dat mis hebben en puur een laptop voeding kunnen gebruiken, dan si dat inderdaad het overwegen waard.

Ventilatie / water en aanraakbaarheid zijn vrijwel nihil. Stof kan ik niet met zekerheid zeggen, maar verwacht ik ook niet.

Als ik de prijsjes van een Meanwell bekijk is dat overigens ook totaal geen issue qua switch. Dan ruil ik de merkloze Chineze in voor een bekender / gevestigder merk. De reden dat ik Aliexpress gekozen heb, is omdat veel verkochte producten tegenwoordig toch daarvan afkomstig zijn en via een omweg in NL verkocht worden.

Die is goed voor 240W aan ledstrip, daar kun je bijna op koken ;)

Hier moest ik even hardop om lachen op het vliegveld momenteel... Wat zou jij adviseren qua voeding?
Excuses voor de vele - waarschijnlijk Noob - vragen...

Franssel

Golden Member

mijn eierkoker vraagt 400W , ik heb 2 bouwlampen á 10W (led) waarmee ik de tuin vol in het licht zet .

Een oude HP printervoeding (30V) stuur ik een 50W led met ventilator mee aan continu .

zomaar om wat verhoudingen weer te geven .

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
vergeten

Golden Member

Op 15 juli 2019 11:40:42 schreef RickTSD:
De 10A is puur op basis van de youtube video. Zover ik kon lezen wordt deze aangepast naar geland gebruik.

Het verbruik van de ledstrip icm de Shelly RGBW2 is vooral afhankelijk van de ledstrip lengte.
Ik las ergens dat het tussen de 15 en 20 watt per meter zit.

De reden dat ik geen laptop voeding gebruik is puur omdat ik - in mijn onwetendheid - denk dat de 230 die in deze voeding gaat, de output heeft die nodig is voor de Shelly RGBW2. Mocht ik dat mis hebben en puur een laptop voeding kunnen gebruiken, dan is dat inderdaad het overwegen waard.

Een (gebruikte)laptopvoeding is meestal 19 of 19,5 volt DC (DC=gelijkspanning) of dat genoeg is voor de led-controller en de ledstrip heb ik tot noch toe niet kunnen vinden.

Excuses voor de vele - waarschijnlijk Noob - vragen...

Vragen staat vrij, als je niks vraagt wordt je nooit wijzer! :)

Er bestaan bijvoorbeeld geen domme vragen behalve dan de vraag of water nat is :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, en toch wordt het wel eens anders begrepen.

Voor de volledigheid gaat het om 5M van deze LED strip
https://nl.aliexpress.com/item/32357409186.html

Is het niet zo dat een 30V voeding mijn Shelly op zou blazen? Daar kan (max) 24V in als ik dit zie, toch?
"DC Power Input 12-24V" (https://shelly.cloud/product/smart-wifi-shelly-rgbw-switch-dimmer/)

Vandaar - denk ik - in de YouTube video de voeding die ik nu heb, die 230 omzet naar 12/24V.
Althans... zo dacht ik =)

Mocht een rechtstreekse voeding / kabel (a - la laptop voeding) ook afdoende zijn, dan scheelt dat denk ik altijd een schakel en in mijn optiek is dat altijd beter? Minder schakels, minder kans op ruis?

Franssel

Golden Member

Op 16 juli 2019 02:42:58 schreef RickTSD:
Voor de volledigheid gaat het om 5M van deze LED strip
https://nl.aliexpress.com/item/32357409186.html

Is het niet zo dat een 30V voeding mijn Shelly op zou blazen? Daar kan (max) 24V in als ik dit zie, toch?
"DC Power Input 12-24V" (https://shelly.cloud/product/smart-wifi-shelly-rgbw-switch-dimmer/)

was ter indicatie qua verhoudingen .

in jou geval :
8. voltage: RGB + CW + WW 5 in 1 LED (DC 12 V), RGB + CW/WW 4 in 1 LED (DC12V/24 V), RGB + CW/WW (DC 12 V)
9. strip breedte: 10mm PCB Board (RGB + W); 12mm PCB Board (4IN1, 5IN1)
10. PCB Kleur: Wit/Zwart
11. Power: 14.4 w/m, 72 w/5 m
12. raden power adapter: DC12V8A/DC24V4A

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

Op 16 juli 2019 11:37:40 schreef Franssel:
[...]was ter indicatie qua verhoudingen .

in jou geval :
8. voltage: RGB + CW + WW 5 in 1 LED (DC 12 V), RGB + CW/WW 4 in 1 LED (DC12V/24 V), RGB + CW/WW (DC 12 V)
9. strip breedte: 10mm PCB Board (RGB + W); 12mm PCB Board (4IN1, 5IN1)
10. PCB Kleur: Wit/Zwart
11. Power: 14.4 w/m, 72 w/5 m
12. raden power adapter: DC12V8A/DC24V4A

Snap de berekening / het lijstje niet helemaal, als ik het goed begrijp adviseren jullie dus puur de Raden power adapter: DC12V8A/DC24V4A (met name omdat dit een bekend(er) merk is met goede historie?

De Shelly RGBW2 heb ik nodig; de Raden zorgt ervoor dat de 230 wordt omgezet naar 12/24V voor de Shelly en die regelt de rest. De Raden wordt voorzien van een geaarde stekker

Dan moet e.e.a. in orde zijn, lijkt mij?

Maakt de dikte van de draden overigens ook nog uit? Met name ná de Raden, naar de Shelly?

Thanks so far allemaal trouwens! Ik kan de uitgebreide informatie en antwoorden enorm waarderen. Fijn om te zien hoe serieus er op - in dit geval - mijn vraag wordt ingegaan.

Na wat speurwerk stuit ik op de

MeanWell LRS-75-24
https://www.dertronics.nl/mean-well-lrs-75-24-schakelende-vo...gLhqvD_BwE

Als ik nog eens door de antwoorden blader moet dat het apparaat zijn dat ik zoek, toch?
75Watt komt in de buurt van de 72 Watt die de strip neemt.

vergeten

Golden Member

Dan zou ik voor deze gaan, voor die € 1,90 meer zou ik dat niet laten.

https://www.dertronics.nl/mean-well-lrs-100-24-schakelende-v...bruik.html
Beetje reserve is prettig voor o.a. de levensduur van de voeding.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, en toch wordt het wel eens anders begrepen.

Thanks =) Dan wordt het die.

Ik denk dat ik dan de voeding, bekabeling, Shelly en strip op orde heb. Komt een nieuwe vraag =)

Ik wil toch kunnen schakelen - bijvoorbeeld vanaf het moment dat ik op bed ga (dat wordt aangegeven in mijn automatisering systeem) tot zonsondergang de volgende avond (voor het gemak vanaf 01.00 tot en met 18.00) dat er geen stroom op de voeding (MeanWell) staat.

Dat kan een aantal manieren

- Ouderwetse schakelaar (wil ik niet)
- Sonoff
- Shelly 1

Ik zag zojuist deze (oude) video waarin hij op 3.23 min. aangeeft dat het verschil in Sonoff en Shelly het aantal ampere met name is (10 vs 16): https://youtu.be/J20hxfUTP9I?t=203

Hij geeft aan dat, omdat de meeste zekeringen in een meterkast 15 ampère zijn, de 16A van de Shelly veiliger is (tegen brand). Althans; als ik hem goed begrijp.

In een comment onder de video zie ik dat dat niet helemaal zo hoeft te zijn, maar ik ben niet thuis genoeg in electra om dit helemaal te begrijpen

Over current has nothing to do with the 16A rating on the relay. The relay can for a short period handle many times its rating, as long as it's in a steady state - i.e. not switching. The rating has to do with arching.

Mijn vraag is dan ook; wat is hier het verhaal / wat is waar en wat is "beter"? + heeft de LED strip zelf ook nog iets te doen met dit verhaal (die is 4,5 Amp).

Alvast weer bedankt voor alle info!!

Als je van plan bent de complete voeding uit te schakelen, kun je hoogstwaarschijnlijk vast investeren in een beter relais.
De relais in de gemiddelde 'afstandsbediende' schakelaar, op welke manier de bediening op afstand dan ook gebeurd, zijn vaak niet bestand tegen de enorme piekstromen die schakelende voedingen zoals de geadviseerde Meanwell trekken en zullen dus relatief snel het loodje leggen.

De maximaalstroomverschillen tussen Sonoff en Shelly maken verder weinig uit: de zekering in je meterkast zal echt niet anders reageren bij overbelasting van het ene (lichtere) relais dan wanneer het relais met een hogere maximaalstroom gebruikt wordt.

Degene die het schrijft heeft gelijk: vrijwel elke schakelaar kun je overbelasten zolang er niet geschakeld wordt. De meeste schakelaars (waaronder relais) kunnen echter niet elke maximaalstroom zonder meer uitschakelen. De opgedrukte maximaalstroom op een relais is vaak bij een zogenaamd 'Ohmse' belasting, puur een weerstand. Zodra er capaciteiten (condensatoren) en inductiviteiten (spoelen/transformatoren) bij komen kijken, gaat de maximaalstroom snel omlaag.

Een schakelende voeding is een mix van capacitieve en inductieve belasting, met daarnaast een hoge inschakelstroom.

De stroom van de LEDstrip doet niet ter zake, want dat is de stroom bij de nominale laagspanning. Aan de hoogspanningskant is daar 'niets' van over.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Dus als ik het goed begrijp is de voeding een reden (na de schakelaar), waardoor de schakelaar het zou kunnen begeven? Als dit de volgorden is:

  1. Stekker stopcontact
  2. Schakelaar
  3. Voeding
  4. Shelly RGBW2
  5. LED strip

Puur door de werking van de MeanWell. Correct? Is het dan verstandig(er) om de MeanWell continu op spanning te laten staan (ook voor de vele uren dat 'ie geen stroom afgeeft via de Shelly) of is het juist verstandig om 'm wel te schakelen met een in dit geval goed relais? En dan de vervolgvraag; wat is in dit geval een goede schakelaar voor deze MeanWell?

Voila; over naar de andere voeding. Moet zo goed zijn, toch?

https://i.ibb.co/v4hc3HY/IMG-9875.jpg
https://i.ibb.co/NTGsndK/IMG-9874.jpg

Een en ander wordt nog gemonteerd op een kastje voor onder een aanrechtkast.

Ben nog wel benieuwd naar de vraag uit mijn vorige reactie;

Dus als ik het goed begrijp is de voeding een reden (na de schakelaar), waardoor de schakelaar het zou kunnen begeven? Als dit de volgorden is:

Stekker stopcontact
Schakelaar
Voeding
Shelly RGBW2
LED strip
Puur door de werking van de MeanWell. Correct? Is het dan verstandig(er) om de MeanWell continu op spanning te laten staan (ook voor de vele uren dat 'ie geen stroom afgeeft via de Shelly) of is het juist verstandig om 'm wel te schakelen met een in dit geval goed relais? En dan de vervolgvraag; wat is in dit geval een goede schakelaar voor deze MeanWell?

Relais vervangen door een solidstate relais ?

Het nadeel van een SSR (Solid State Relay) is dat wanneer die stukgaat hij meestal 'aan' blijft. In dit geval is dat niet een groot drama.

Ik heb gisteren direct een aantal items gelezen en filmpjes bekeken over een SSR.

Als ik het goed begrijp heb je een in- en uitgang. Logisch denk ik. Afhankelijk van de minimale spanning op de uitgang (ofwel als ik het goed begrijp in dit geval de LED strip staat aan of uit) wordt de spanning door de SSR geleid.

Het lastige is denk ik dat ik hem tussen het stopcontact en de voeding van 230 naar 24V zou willen hebben, waar de spanning mijn inziens altijd gelijk is (230V). Immers vraagt die voeding altijd stroom, om om te zetten. Pas na de Shelly wordt er bepaald of er wel of geen stroom gegeven moet worden aan de LED strip. Ik moet dit overigens nog nameten, maar ik kan me niet anders voorstellen (als leek :9 )

Tijdens mijn snelle zoekopdracht kwam ik overigens ook dit tegen
https://www.youtube.com/watch?v=FV9t1GFVbhU

Vraag me dan ook hardop af of - helemaal nu er in mijn gedachte een goede voeding is geplaatst - de SSR voor extra veiligheid gaat zorgen qua belasting of niet. Maar dat zal alles te maken hebben met aansluiten ;)

Voila

Enigszins een kickje, omdat ik nog steeds benieuwd ben hoe ik de voeding kan schakelen ( :7 ) , anderszijds het resultaat van luisteren naar het forum

De voeding gemonteerd zodat deze iets van de vloer los komt en niet rommelig onder de kastjes ligt
https://i.ibb.co/x641Mp1/IMG-9900.jpg

De strip in werking =)
https://i.ibb.co/pxLvP5H/IMG-9929.jpg