Volgorde tone control opamp en DS1669

Beste CO'ers. Weer tijd voor een consult.

Weet iemand even de 1 2 3 gemarkeerde volgorde te defineren. Hoe ik deze boards aan 1 plaat door riggel?

Nu is het:
1 - 2 - 3

1 = groen tone control
2 = geel opampje
3 = blauw DS1669 volume control

Moet ik een andere volgorde aanhouden als getekend? Groet, Wouter

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
blackdog

Golden Member

Hi Wouter,

Ik kan niet achterhalen waar je het over hebt...

Que? => Hoe ik deze boards aan 1 plaat door riggel?
Voor mij zou deze regel Jappans kunnen zijn, het is door mij niet te begrijpen.

Tip
Zorg er voor als je een vraag steld, dat je zo goed mogelijk je best doet dat de gene die luisterd/leest het maximaal kan begrijpen wat jij bedoeld.
Dus doe wat meer je best je vagen hier begrijpelijk te stellen
Zomaar wat gedachten hier neerzetten omdat je iets niet begrijpt waar je mee bezig bent, is zeer inefficient.

Natuurlijk lees ik vaak je vragen hier op CO, maar ik denk dat je het veel beter kan dan je vraag in dit topic. :-)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ik wou gewoon de volgorde weten. Welke 3x SCH op 1 board te tekenen.

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
blackdog

Golden Member

Hi,

Wat is dit: Welke 3x SCH op 1 board te tekenen?

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Gewoon deze grote print.

Gaat van audio in signal naar audio out sinal.

Daartussen een opampje een tone control en een volume IC.

Nu weet ik de volgorde van aansluiten niet.

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
Arco

Special Member

Zoals gebruikelijk weer eens een onbegrijpelijke vraag... ;)
Schema van het geheel zou helpen om er nog iets van te begrijpen.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mel

Golden Member

Volgorde van aansluiten van wat? Een schema zou idd zeer verhelderend kunnen zijn.
Vragen stellen in duidelijke taal, dit voorkomt ook vergissingen en paginalange discussies.
En "straattaal" daar begrijpen we niks van..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
fatbeard

Honourable Member

Klassiek: er wordt iets gezegd waarvan de toehoorder zegt het niet te begrijpen, waarop niet het oorspronkelijke in andere bewoordingen wordt gezegd maar iets (totaal) anders. Schijnt besmettelijk te zijn, ik ken meerdere mensen die eraan lijden.

Dat gezegd hebbende (en Hoe ik deze boards aan 1 plaat door riggel? negerende) heb ik toch maar even gekeken naar die layout...
Zo'n beetje alles wat je fout kan doen in een audio-print is hier fout gedaan: parallel lopende signaallijnen van in- en output van één trap, foutieve aardpuntkeuzes waardoor eerder mee- dan ontkoppeling ontstaat, niet-aangesloten opamp ingangen en ga zo maar door. Een wonder als het brtrouwbaar zou werken...

Los dáárvan: de volgorde maakt weinig uit, het opampje lijkt 1.2 maal te versterken en lijkt ingezet te zijn om de verzwakking van de toonregeling (op het oog in Baxandall-topologie) te compenseren.
Wel vreemd: er worden dubbele opamps gebruikt waarvan maar één helft gebruikt wordt.
Ook vreemd: een kwaliteits opamp volgen met een run-of-the-mill opamp.
Definite nono: van een niet gebruikte opamp alle pennen open laten (dat gaat een heleboel ellende veroorzaken)...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Arco

Special Member

Schijnt besmettelijk te zijn, ik ken meerdere mensen die eraan lijden.

Ik lijdt daar (nu) niet aan, maar een print lay-out reverse engineeren omdat TS te beroerd is om het schema te posten gaat me te ver...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fatbeard

Honourable Member

Ach... 't Is weer ff wat anders, en zó moeilijk is het nou ook weer niet (mede dankzij het niet gebruiken van de helft van alle opamps).
Bovendien denk ik dat TS het schema niet heeft, alleen de layout...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

ff matsen?

[Bericht gewijzigd door pascalbythree op woensdag 3 juli 2019 14:28:27 (22%)

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /