Deels afwikkelen ringkern trafo

Ha Tidak Ada,

Dat is waar als gewicht een punt is :S het voor stel van @DC2PCC heb ik ook opgetekend zal ik later even uploaden.
Zo,n buck trafo kan afhankelijk van de toepassing door ongewenste koppeling enige nadelen meebrengen maar ook dit kan in de overweging mee ;)

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Tidak Ada

Golden Member

Ook een goed idee en zowaar ook nog met minder gewichtstoename :)

Lekker voer om te experimenteren....

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op donderdag 4 juli 2019 19:14:40 (24%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Als je de primaire van de ringkern meer windingen geeft, zakt de secundaire spanning. Meer windingen erbij leggen lukt meestal wel. Het geheel weer afwerken met een extra isolatielaag.

Sine

Moderator

Dan is de secundaire tegen wikkelen toch zeker veel minder werk.

Op 5 juli 2019 11:43:08 schreef Sine:
Dan is de secundaire tegen wikkelen toch zeker veel minder werk.

Dun draad werkt gemakkelijker om te wikkelen, zeker bij een ringkern, omdat je dan met je draad door het midden gat moet en maar een klein klosje kunt gebruiken. Het aantal toeren per volt is meestal niet zo groot bij een flinke trafo, dus een aantal volts er primair bij is geen "heidens" karwei.

Sine

Moderator

Dat zijn er secundair toch zomaar een factor 7 minder.

Ofwel 3V is iets van 11.5 windingen secundair, of 80 primair, die dan ook nog eens netspanning voeren ... ik wist het wel.

Tidak Ada

Golden Member

‘t Is een forse ringkern let een groot gat, dus dat zal geen moeilijkheden opleveren.
Ik heb wel eens een klein ringkerntje gewikked ( c.a. 15mm Ø) met wirewrapdraad en gebruikte een sateh stokje als klosje, dat ging prima!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ha Tidak Ada,

Hierbij het voorstel om door middel van een shunt wikkeling 5V te reduceren.

Je zal eerst de factor volt/winding moeten weten om het exact aantal wikkelingen secondair te bepalen.
Wikkel eens 5 windingen er bij met 1mm diameter of VD zwart en meet eens welke spanning je heb.
Voordeel is je hoeft de trafo niet open te maken afwikkelen.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
fatbeard

Honourable Member

Ik zou alleen wèl de fase van die 5V wikkeling omkeren, nu maak je het probleem alleen maar groter...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Tidak Ada

Golden Member

@fatbeard:
Inderdaad, zal goed komen ;)

@ Henk:
Zit nu met een bevalling in de naaste omgeving, dus nu even niet experimenteren....
In ieder geval een gorde oplossing!

edit:
Maakt het uit of ik die hulp (tegenwerk|) wikkeling al dan niet over de hele toroïd verspreidt?
/edit

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zaterdag 6 juli 2019 11:14:53 (25%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
vergeten

Golden Member

Op 6 juli 2019 10:47:56 schreef Tidak Ada:

edit:
Maakt het uit of ik die hulp (tegenwerk|) wikkeling al dan niet over de hele toroïd verspreidt?
/edit

Dat maakt niet uit voor de werking, het magnetische veld in de kern is overal gelijk.
Voor de eventuele warmteverdeling scheelt het wel.
Als je het verdeeld zit er in ieder geval niet op een plek een dikkere pukkel die de vlakke montage geweld aandoet. :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Ha Tidak Ada,

Rustig aan doe wat je moet doen ;)
De tekst was de verkeerde of de tekening |:( voor de tekst had ik willen voorstellen kijk welke kant (draai richting) de wikkeling nu loop en wikkel dan de andere kant op.
Gaat zeker lukken ik denk dat tussen de 5 en 10 windingen goed is en dat is maar 10 min werk :)

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 6 juli 2019 08:23:52 schreef electron920:
Hierbij het voorstel om door middel van een shunt wikkeling 5V te reduceren.

Ik dacht eerst dat je twee draden moest wikkelen. Maar, nog voordat je dit postte gewoon zelf bedacht dat dit natuurlijk niet nodig is.

Toch zou ik overwegen om het wel met twee draden te doen. Gebruik draad die even dik of (net) dikker is dan het origineel (35V wikkeling). Terwijl je de draad van je voorraadklos op je wikkelklosje doet, doe je meteen twee draden parallel.

De ringkern wordt dan meer "algemeen toepasbaar". Je kan als je het ding ooit nog voor een versterker wil gebruiken dan bijvoorbeeld splitsen in 2x (35+5). Ik zou aanraden na het bijwikkelen uit te gaan van 4.1A spec voor de stroom (zowel de 35V als de 5V wikkelingen, dat laatste vooral onder de voorwaarde dat je even dik of dikker draad hebt gebruikt dan de 35V wikkeling....).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Tidak Ada

Golden Member

Ha rew,
Dat laatste is iets wat ik licht over het hoofd zou kunnen hebben gezien, maar de stroom is dan altijd nog meer dan dat die variac kan verwerken.....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Sine

Moderator

Ik zou een enkele draad doen, dat is:
A. Minder werk dan twee.
B. Geeft zeker geen problemen met ongelijke wikkelingen en parallel schakelen daarvan.

Ha Tidak Ada,

Alles goed denk ik ;) voor het wikkelen een draad is prima zelfde dikte als je trafo denk ik 1mm.
De tekening heb ik niet gewijzigd maar als je tegengesteld wikkelt kan je de nieuwe draad aan het bestaande uiteinde knopen Lenz doet de rest :D
Je trafo blijft in takt en de stroom is gelijk aan een bestaande wikkeling keer twee (secondaire uitgangen parallel).

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 6 juli 2019 23:11:20 schreef Sine:
A. Minder werk dan twee.
B. Geeft zeker geen problemen met ongelijke wikkelingen en parallel schakelen daarvan.

Dan doe je het verkeerd. (Zegt iemand die het nog nooit zelf gedaan heeft. :-))

Je moet toch uitrekenen hoeveel draad je op je klosje moet gaan doen. En de hoeveelheid koper van wat je wilt gaan wikkelen moet toch op je klosje passen.... Nu reken je uit bijvoorbeeld 2x 10m. Wikkel 10m van je voorraad klos af, pak het midden van je 2x10m (het zojuist afgemeten 10m punt!) en begin dit met 2 draden parallel op je wikkelklosje te wikkelen. Zodra je bij het uiteinde van je 10m bent is de andere ook 10m.

Het enige "meer werk" is dat je het afgepaste 10m punt niet afknipt voordat je het op je klosje doet, maar daarna. Geen meer werk dus.

Je moet niet DOM doen door zeg: hmm. we moesten 100 wikkelingen hebben maar m'n eerste draad is na 95 al op, laat ik met die andere nog effe doorwikkelen dat ik wel op 100 zit. Als je dat voorkomt heb je altijd precies evenveel.

Op 6 juli 2019 23:37:33 schreef electron920:
.... de stroom is gelijk aan een bestaande wikkeling keer twee (secondaire uitgangen parallel).

Ik heb even uitgerekend dat het VERMOGEN gelijk blijft. Dit is veiliger: De primaire is door de fabrikant op het originele vermogen uitgerekend, dus als je dat aanhoudt, dan is het safe. Het werkelijke maximum zal er tussenin zitten. Mogelijk helemaal aan "jou" kant als de primaire bijvoorbeeld door discrete stappen in de draaddikte wat dikker dan nodig is uitgevoerd, of behoorlijk aan "mijn" kant als de primaire helemaal op het uiterste zat, en/of bij de origineel opgegeven stroom de secondaire zoveel warmte produceert dat DAT de bepalende factor is.

Ik bedenk me dus nu dat mijn schatting voor de nieuwe specs nog niet eens het uiterste is! Stel de hele trafo mag zeg 10W aan warmte ontwikkelen en dit gebeurt voornamelijk in de secondaire. Als je dan 10% bijwikkelt, Dan zou je nu bij de originele stroom zo'n 11W in de secondaire wikkeling krijgen. Dus 14% bijwikkelen? 14% minder stroom toegestaan!

In de praktijk heeft de fabrikant allerlei "worst case" scenarios meegenomen. 35 graden buiten, dus 55 graden in de kast dan het max vermogen er op voor langer dan een uur. DAN moet de isolatie nog niet smelten. De overbelasting door mijn eerste-richtlijn, of jou richtlijn is zodanig klein dat die wegvalt in de marges die de fabrikant heeft moeten nemen om het onder extreme omstandigheden ook nog goed te laten gaan....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ha rew,

Daar heb je gelijk aan vandaar mijn voorstel aan @TS om 5 windingen er op te leggen en de klemspanning te meten.
Je weet op dat moment het aantal windingen/Volt.
Als je voor de draad diameter het zelfde aanhoud als nu gebruikt wordt is prima :)
De trafo van @TS is 2X35V 4.7A parallel is dit 1X35V 9.4A maar de autotransformator die @Tidak Ada gebruiken wil is maar 7A de 9.4A mag nooit gevraagd woeden hier zit de marge.
De dissipatie zit aan de veilige kant incl. shunt wikkeling.
Hierbij een voorstel als je de shunt in tegenfase wikkelt.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Tidak Ada

Golden Member

Op 7 juli 2019 09:26:32 schreef rew:
[...]Dan doe je het verkeerd. (Zegt iemand die het nog nooit zelf gedaan heeft. :-))

Je moet toch uitrekenen hoeveel draad je op je klosje moet gaan doen. En de hoeveelheid koper van wat je wilt gaan wikkelen moet toch op je klosje passen.... Nu reken je uit bijvoorbeeld 2x 10m. Wikkel 10m van je voorraad klos af, pak het midden van je 2x10m (het zojuist afgemeten 10m punt!) en begin dit met 2 draden parallel op je wikkelklosje te wikkelen. Zodra je bij het uiteinde van je 10m bent is de andere ook 10m.

Het enige "meer werk" is dat je het afgepaste 10m punt niet afknipt voordat je het op je klosje doet, maar daarna. Geen meer werk dus.

Je moet niet DOM doen door zeg: hmm. we moesten 100 wikkelingen hebben maar m'n eerste draad is na 95 al op, laat ik met die andere nog effe doorwikkelen dat ik wel op 100 zit. Als je dat voorkomt heb je altijd precies evenveel.
[...]

Ik denk zelfs dat je bij en ringkern nog niet helemaal gelijk uitkomt. Bij een gewone ijzerkern zal dat makkelijker zijn.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Tidak Ada

Golden Member

Wat metingen gedaan:

  • Onbelaste uitgangsspanning 38,7 en 39V
  • Spanningsverschil tussen de beide Laagsp. wikkelingen: c.a 140mV
  • Dat resulteert in een stroom tussen de wikkelingen van 375 mAeff als ik beide wikkelingen parallel schakel.

Is dit tolerabel of moet ik dat nog corrigeren?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fatbeard

Honourable Member

Dat spanningsverschil is te verklaren door de afwijkende magnetische koppeling.
Het is de verschilstroom tussen de beide wikkelingen, of 375mA tolerabel is hangt af van je nullast (lees: magnetiseringsstroom van de variac).
Compenseren zou kunnen met een kleine weerstand, maar daar heb je bij grotere stroomafname dan weer last van...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Ha Tidak Ada,

Beide wikkelingen gemeten is prima spanning verschil is zo klein geen probleem :D
Als je het zeker wil weten een trafo dat zijn twee gekoppelde spoelen altijd met een gedefinieerde ingang weerstand voeden en de secondaire in verhouding afsluiten met de vervangingsweerstand.
Zolang je er voor zorgt dat je in het lineaire gebied van de B/H karakteristiek zit (kern niet verzadigd) gaat het goed.

Groet,
Henk

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Tidak Ada

Golden Member

Ha, Dat spaart dus weer werk :)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ha Tidak Ada,

Maar meten is weten dus daar is niets mis mee en uit voorzorg is nooit een probleem.
Nu kijken welke verhouding je heb anders weet je niet hoeveel wikkelingen je uiteindelijk nodig heb.
Daarom stelde ik voor om 5 windingen er op te leggen kijk welke spanning je meet.
Dan kan je simpel de verhouding windingen/volt hanteren.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 7 juli 2019 19:50:51 schreef Tidak Ada:
[*]Dat resulteert in een stroom tussen de wikkelingen van 375 mAeff als ik beide wikkelingen parallel schakel.

Hoe heb je dat gemeten? Met de multimeter? Die heeft een VEEL hogere meet-weerstand dan wanneer je de boel kortsluit. De stroom kan zomaar 10x groter zijn als je de boel aansluit...

Ik gok op "1 wikkeling verschil" tussen de twee laagspannings-spoelen. Dan zou je met je meetsnoer door het gat van de ringkern het spanningsverschil kunnen meten. Eens kijken of je <veel minder> en ongeveer 280mV kunt meten....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/