Toshiba Notebook Adapter & Accu

De accu van mijn Toshiba Tecra R950-159 is er enkele jaren geleden al mee opgehouden, d.w.z. vrij snel nadat ik de Notebook had opgestart, had ik de adapter al nodig om verder te kunnen werken. Dat ging zo jaren goed maar deze week heeft de adapter het begeven. Er komt nul volt uit! Ik sta op het punt een nieuwe adapter te kopen. Vraag: hoe groot achten jullie de kans dat deze nieuwe adapter snel zal sneuvelen i.v.m de lage capaciteit van de batterij? Iemand hier ervaring mee?

maartenbakker

Golden Member

Als het goed is maakt dat niet uit, maar het is nooit verstandig om een defecte batterij in het apparaat te laten zitten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
mel

Golden Member

Grote kans dat de laptop met adapter, zonder accu het gewoon niet doet..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Arco

Special Member

Ik heb een paar Toshiba Satellite pro 4600. Die werken al heeel lang zonder accu op alleen de adapter, geen probleem. (accu is binnen 1 min. leeg)

Dat de adapters zo nu en dan kapot gaan is niet verwonderlijk:
Ze worden vrij heet, en dan zit alles nog opgeloten in een klein huisje zonder koeling... (kan goed dat alleen de elco's 'opgekookt' zijn...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

En bovendien kan er sprake zijn van draadbreuk. Komt ook veel voor.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 4 juli 2019 16:41:36 schreef Arco:
Ik heb een paar Toshiba Satellite pro 4600. Die werken al heeel lang zonder accu op alleen de adapter, geen probleem. (accu is binnen 1 min. leeg)

Als dat nu ook op de Tecra R950 van toepassing is, zou dat voor mij op dit moment acceptabel zijn. Kon daar echter in de handleiding niets over vinden. Er blijft dan niet veel over om dat te gaan proberen. In het ergste geval moet ik er dan die (nogal prijzige) Li-ion accustaaf bij kopen.

Vaak kan je voor "rond de helft" nog een chinees accupack kopen (ebay/aliexpress). Omdat dit niet een "generiek" en "bodemprijzen" product is verwacht ik nog wel enige kwaliteit. Je moet alleen wel de veiligheid vertrouwen. Doe je dat niet moet je toshiba bellen.

Mocht de accu capaciteit tegenvallen: Dat ben je ondertussen gewend, dus kennelijk kan je daarmee werken. (heb ik ook jaren gehad. Ondertussen weer "verwend" met een werkende accu. "effe een uurtje" gaat gewoon prima. En mijn schatting "uurtje" was ook ongeveer goed. Maar dan de volgende keer denk ik nergens aan en dan krijg ik na zoveel uur de deksel op m'n neus... :-) )

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Golden Member

Op 5 juli 2019 08:19:02 schreef herbert116:
[...]
Als dat nu ook op de Tecra R950 van toepassing is, zou dat voor mij op dit moment acceptabel zijn. Kon daar echter in de handleiding niets over vinden.

Dat staat nooit in de handleiding.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 5 juli 2019 10:41:16 schreef rew:
Vaak kan je voor "rond de helft" nog een chinees accupack kopen (ebay/aliexpress). Omdat dit niet een "generiek" en "bodemprijzen" product is verwacht ik nog wel enige kwaliteit. Je moet alleen wel de veiligheid vertrouwen. Doe je dat niet moet je toshiba bellen.

'Chinezen' zijn het bijna allemaal. Alleen die Chinese fabrikant die aan de kwaliteitsnormen van Toshiba voldoet, mag die merknaam erop zetten. En zoals je al zei, dat scheelt een factor twee in de prijs. Blijft natuurlijk altijd de vraag of de non OEM versie ook daadwerkelijk op alle gebied, de helft minder presteert.

maartenbakker

Golden Member

Het is zelfs erger, alleen als Toshiba ze verkoopt of in licentie geeft mag de OEM de naam Toshiba erop zetten.

Dat betekent dus NIET dat batterijen waar de merknaam Toshiba niet opstaat, niet aan de kwaliteitseisen voldoen. Maar wel: hoe goedkoper en hoe obscuurder, des te groter de kans dat ze inderdaad niet aan de eisen voldoen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 4 juli 2019 16:41:36 schreef Arco:
Ik heb een paar Toshiba Satellite pro 4600. Die werken al heeel lang zonder accu op alleen de adapter, geen probleem. (accu is binnen 1 min. leeg)

Na ontvangst van een nieuwe adapter even geprobeerd of de laptop ook zonder batterij op wil starten. En inderdaad, ook een Toshiba Tecra R950 heeft daar geen probleem mee. Slechts ter info en terugkoppeling.

maartenbakker

Golden Member

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."