DC Motor begrenzen met potmeter?

Beste techneuten,

Op internet kwam ik een leuk project tegen.
Het was een Wake up-system dat een glas water over je heen gooit als de wekker gaat.
Nu wilde ik deze graag na gaan maken, en een belangrijk onderdeel wat je ervoor nodig hebt, is een DC Motor.
In het filmpje gebruikten ze een 12V DC Motor met een snelheid van 30 RPM.
Deze heb ik nergens in de winkels kunnen vinden, en echte elektronicazaken heb je hier in Emmen ook niet helaas ;(.
Nu had ik nog wel een ander motortje in een elektronicakoffer zitten, waarmee ik het wil gaan proberen.
Deze draaide echter veel te snel rond, dus bedacht ik dat ik hem misschien kon begrenzen met een potmeter.
Ik heb een circuitje ontworpen met een potmeter van 10KΩ:

Om uit te testen of het werkt, heb ik hem zonder schakelaar klein eventjes nagebouwd, alleen hij doet niks! Zo ziet het circuit er nu uit:

Alleen bij direct contact wil het motortje dus werken en niet als er een potmeter (of een klein weerstandje) tussen zit. Zelfs als ik de potmeter helemaal op 0Ω zet, is er geen teken van actie.

Heeft iemand een verklaring of een oplossing hiervoor? (ik ben nog maar een beginner trouwens ;) )
Alvast heel hartelijk bedankt!

Groetjes van Bram

Zolang het probleem niet duidelijk is, is het zinloos om naar een oplossing te zoeken.

Bedankt voor de snelle reactie Hunter!
Ik heb het forum bekeken, echter is daar het probleem dat de potmeter doorbrandt. Bij mij gebeurt er werkelijk helemaal niks.
Het lijkt inderdaad wel op mijn probleem, dus misschien zou de tip die ze daar geven mij ook kunnen helpen, namelijk om een FET aan te sluiten die 1 motordraad onderbreekt. Maar waar en met welke uitgangen moet ik die transistor dan aansluiten?

De waarde van de potmeter is veel te hoog, en is ook ongeschikt hiervoor.
(als je 'm helemaal dicht hebt gehad is de potmeter waarschijnlijk al verbrand)

Motortje is hiervoor ook niet geschikt, dat heeft totaal geen kracht meer op zulke lage toerentallen.
(je moet er een hebben met een mechanische vertraging)

Ik zie er toch genoeg: https://www.google.com/search?safe=off&q=motor+30rpm&&...mp;bih=928

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com

Bedankt voor je reactie Arco!
Dus je denkt dat het vertragen met dit motortje niet gaat werken? Dan ga ik een andere oplossing proberen te vinden!
Ik bedoelde trouwens dat ik er geen in een zaak in Emmen kon vinden, want op internet hebben ze van die extreem lange levertijden...

Stappenmotor of servo is waarschijnlijk een betere oplossing...

Yup, Motor is ongeschikt en schakelidee is eveneens ongeschikt.

Kijk hier eens naar:

https://www.circuitsonline.net/schakelingen/17/modelbouw/mot...eling.html

Waarschijnlijk is het stappenmotor idee van Arco goed bruikbaar. Maar dat gaat niet met de beschreven motorregeling. Voor een stappenmotor is weer iets anders nodig.

Belangrijker is wat een hoe je e.e.a. gaat aansturen. Aan de hand daarvan kun je een motor kiezen.

Misschien kan het ook wel anders. Een op scherp gezette bak water ergens op een randje ofzo, en dan met een touwtje omkwakken? Ik heb het zien gebeuren en het werkte uitstekend. Geen motoren of niets nodig. >:)

Of solenoid/electromagneet.
Kiepbaar platform vasthouden met magneet. Spanning weg -> omkiepen...

Lambiek

Special Member

Op 5 juli 2019 14:07:17 schreef Brammiddendorp:
Het was een Wake up-system dat een glas water over je heen gooit als de wekker gaat.

Ja leuk, vooral als je bed lekker nat wordt of als je het op moet ruimen. :)

Maar even zonder gekheid, dit gaat niet werken op deze manier.
Hier heb je een paar artikelen één over stappenmotoren en één over servo's die je er voor kunt gebruiken. Lees dit eens op je gemak door.

https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/48

https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/47

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Beste techneuten,

Nu wilde ik deze graag na gaan maken, en een belangrijk onderdeel wat je ervoor nodig hebt, is een DC Motor.
Deze heb ik nergens in de winkels kunnen vinden, en echte elektronicazaken heb je hier in Emmen ook niet helaas ;(.
Nu had ik nog wel een ander motortje in een elektronicakoffer zitten, waarmee ik het wil gaan proberen.
Deze draaide echter veel te snel rond, dus bedacht ik dat ik hem misschien kon begrenzen met een potmeter.
Ik heb een circuitje ontworpen met een potmeter van 10KΩ:
[bijlage]

Om uit te testen of het werkt, heb ik hem zonder schakelaar klein eventjes nagebouwd, alleen hij doet niks! Zo ziet het circuit er nu uit:
[bijlage]

Alleen bij direct contact wil het motortje dus werken en niet als er een potmeter (of een klein weerstandje) tussen zit. Zelfs als ik de potmeter helemaal op 0Ω zet, is er geen teken van actie.

Heeft iemand een verklaring of een oplossing hiervoor? (ik ben nog maar een beginner trouwens ;) )
Alvast heel hartelijk bedankt!

Groetjes van Bram

Ik kan in het schemaatje niet precies zien hoe de potmeter is bedraad. Het lijkt meer op een serieweerstand, die de stroom begrenst. Daar zou het probleem al kunnen zitten. Hoe heb je die drie pinnetjes precies met de rest verbonden? Zit er ook nog een bruggetje op de potmeter? Probeer het anders eens met de potmeter als spanningsdeler. De waarde van de potmeter doet er ook toe om een goede regeling te krijgen.

Is dat een motortje van 12 Volt en een batterij van 1.5 Volt?

Op 5 juli 2019 15:30:48 schreef Arco:
Of solenoid/electromagneet.
Kiepbaar platform vasthouden met magneet. Spanning weg -> omkiepen...

Dan moet je 't de hele tijd bekrachtigen (sluipverbruik), en wat tijdens stroomuitval? Okee zelden maar komt voor. Zelfde als een snoertje los raakt.

Handiger: knutsel iets waarbij zwaartekracht, een veer oid. voor de (on- ;) )gewenste actie zorgt. Dan een kleine clip die die actie tegenhoudt. Die clip trek je vervolgens los met een elektromagneet (en hup, veer/zwaartekracht of wat ook doet z'n werk).

Sluipverbruik 0, en stroomuitval ook geen punt. Aansturing is simpel aan/uit.

je zou ook bij onze vrienden van de ali een pwm regelaartje voor een paar centen kunnen bestellen

Als je niet echt het toerental van het motortje wilt regelen van nul naar nominaal maar slechts een (vaste) lagere waarde ervan wilt instellen zou je ook kunnen denken aan een mechanische reductie.

Op 5 juli 2019 14:39:04 schreef Arco:
Motortje is hiervoor ook niet geschikt, dat heeft totaal geen kracht meer op zulke lage toerentallen.
(je moet er een hebben met een mechanische vertraging)

Wanneer je met "kracht" het ontwikkelde koppel bedoelt, is je redenering onjuist. Een van de kenmerken van een gelijkstroommotor is juist dat deze het maximale koppel reeds bij nul t.p.m. levert.

Meeste BDC motortjes hebben een vrij grove collector, die vinden ronddraaien bij 1 omwenteling iedere 2 sec zeker niet fijn...

en wat tijdens stroomuitval?

Extra optie. Bij stroomuitval krijg je dan ook een melding d.m.v. een glas water over je heen... ;)

Thevel

Golden Member

Ik heb een heel grote wekker naast me in bed liggen :)
Geen water nodig...

Het kan wel met een potmeter, maar dan moet je wel een stevige pakken, en met lage weerstand, zoals deze bijvoorbeeld:
https://www.eijlander.nl/60w/potmeter-draadgewondn-50w-47e.html

Thevel

Golden Member

Voor de prijs hoef je het niet te laten...

Op 6 juli 2019 22:48:43 schreef Arco:
Meeste BDC motortjes hebben een vrij grove collector, die vinden ronddraaien bij 1 omwenteling iedere 2 sec zeker niet fijn...

Laag toerental "vinden" ze juist heel fijn (om in die terminologie te blijven) omdat eventuele vonkvorming wordt uitgesloten.

Op 6 juli 2019 22:12:42 schreef herbert116:
Een van de kenmerken van een gelijkstroommotor is juist dat deze het maximale koppel reeds bij nul t.p.m. levert.

Dat is niet helemaal compleet. Ouderwetse motoren mag je compleet tegenhouden. De stroom is dan zodanig dat de motor niet verbrand. In dat geval is de stroom maximaal bij 0 RPM en omdat koppel en stroom lineair verband hebben is dus ook het koppel uistluitend bij 0 RPM maximaal!

Modernere motoren kunnen een opgegeven max stroom hebben die onder de blokkeringsstroom bij 0 RPM ligt. In dat geval is er een max stroom, max koppel stuk wat tot een hoger toerental gaat.

(Ik heb ze eigenlijk nog weinig gezien, maar dit soort motoren worden in BLDC en STEPPER uitvoeringen gemaakt, dus waarom brushed niet zou kunnen zie ik niet in).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Kijk eens naar een RB35, kun je hier kopen.

https://www.conrad.nl/p/modelcraft-rb350100-0a101r-transmiss...st=product

GJ_

Moderator

Op 6 juli 2019 23:33:21 schreef deKees:
Het kan wel met een potmeter, maar dan moet je wel een stevige pakken...

Sterker nog, vroeger was dat heel gebruikelijk. Toen werden geen complete potmeters gebruikt, maar slechts de helft er van: een reostaat. Zitten ook bij iedere goedkope slotracebaan.

Lambiek

Special Member

Op 7 juli 2019 10:54:42 schreef GJ_:
Sterker nog, vroeger was dat heel gebruikelijk. Toen werden geen complete potmeters gebruikt, maar slechts de helft er van: een reostaat.

Ja, dat is waar. Maar voor de TS gaat dit niet werken, tenminste niet zonder vertraging. En buiten dat, de prijs is ook aan de hoge kant om het toerental te regelen. De regelaar van de site hier bouw je voor een paar Euro.

En volgens het getekende schema van de TS gaat het sowieso niet werken.