DC Motor begrenzen met potmeter?

GJ_

Moderator

Klopt, zonder vertraging is het prutswerk. Voti heeft genoeg goedkope motortjes met vertraging.

https://www.voti.nl/winkel/p/motor.html

Thevel

Golden Member

Op 7 juli 2019 11:04:54 schreef Lambiek:
De regelaar van de site hier bouw je voor een paar Euro.

Vorige week nog gebouwd voor een projectje.
Werkt prima!

Lambiek

Special Member

Op 7 juli 2019 11:22:57 schreef Thevel:
Vorige week nog gebouwd voor een projectje. Werkt prima!

Ik weet het niet zeker, maar dacht dat je hem niet helemaal naar nul kon regelen. Of heb ik dat mis.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Thevel

Golden Member

Jawel, hij gaat helemaal naar nul en ook helemaal naar max.

Lambiek

Special Member

Oké, dan ben ik waarschijnlijk met iets anders in de war. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 7 juli 2019 08:53:16 schreef rew:
[...]Dat is niet helemaal compleet. Ouderwetse motoren mag je compleet tegenhouden. De stroom is dan zodanig dat de motor niet verbrand. In dat geval is de stroom maximaal bij 0 RPM en omdat koppel en stroom lineair verband hebben is dus ook het koppel uistluitend bij 0 RPM maximaal!
Modernere motoren kunnen een opgegeven max stroom hebben die onder de blokkeringsstroom bij 0 RPM ligt. In dat geval is er een max stroom, max koppel stuk wat tot een hoger toerental gaat.

Is niet helemaal compleet! Ook "ouderwetse" motoren mag je niet zonder meer tegenhouden totdat ze blokkeren. Wanneer je een toerenregeling hebt zonder stroombegrenzing, zal de stroom in dat geval zo hoog oplopen dat deze de nominale waarde overschrijdt en wanneer dit te lang duurt, is de isolatie daar niet meer tegen bestand. En zelfs bij een toerenregeling met stroombegrenzing (op nominaal) kan men dat niet voor onbeperkte duur doen omdat bij een "stall condition" de totale ankerstroom gedurende die tijd door slechts enkele collector lamellen stroomt, met als gevolg dat deze daardoor zodanig verhit worden dat ze omhoog kunnen komen. En dat laatste wil je te allen tijde vermijden. Soms moet men wel eens een "stall test" uitvoeren o.a. om aan te tonen dat de stroombegrenzing werkt maar deze test wordt dan beperkt tot 1 a 2 seconden. Lang genoeg om een acceptabele stroom grafiek te maken en kort genoeg om geen schade te veroorzaken. En daarna de collector 90 gr. verdraaien voor een eventuele volgende test, mocht die nodig zijn.

Hee,
Dank jullie wel voor de hulp allemaal! Ik heb het inmiddels op een andere manier opgelost, namelijk door het plankje met een satéprikker tegen te houden. :)
Als jullie geïnteresseerd zijn, hierbij een filmpje van het apparaat in actie:
https://photos.app.goo.gl/tztykpagmUsvaLau5

Thevel

Golden Member

Ik weet wel fijnere manieren om wakker te worden.. :)

Hahaha, ik ga hem denk ik ook niet serieus in gebruik nemen. Je zou ‘s nachts slaapdronken maar eens tegen dat ding aan stoten... ;)