Slimme deurautomaat

Voor een buitendeur (draaihoek 180°) ben ik op zoek naar een deurautomaat die de deur helemaal (dus 180°) open kan sturen.
De normale bediening is:
1) "deur openen" na het geven van een "open" commando. De deur opent dan de volle 180°.
2) Pauze ca. 30 seconden.
3) Deur sluit automatisch nadat de pauzetijd is afgelopen.

Als extra wil ik dat ik de deur ook ergens halverwege kan laten stoppen.
D.m.v. een sensor/schakelkontakt of evt. een stopcommando door de gebruiker.
Na het stoppen moet de deur in deze stand blijven staan en pas sluiten na het geven van een sluitcommando door de gebruiker.

Weet iemand of zo'n slimme deurautomaat bestaat?

de meeste deurautomaten kunnen dit wel, hangt van de arm af die je gebruikt, de hoek bepaalt de max open stand ook mede. een stopknop op bepaalde stand is de volgende, dat kom je amper tegen echter. alleen een noodstop werkt ook, want dat is wat je nodig hebt, meteen stoppen op de stand waar de deur in staat op dat moment.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Is 180° niet een beetje overdone? Bij >90° heb je al de volle opening ter beschikking.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

kan zijn omdat de deur in een gangpad zit en dus de gang verspert of de deur is net krap aan, en de dikte van de deur die je kwijt bent in de breedtte in geheel open stand is dan extra gewonnen ruimte met karren die erdoor moeten oid.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Wat is er slim aan een deuropener die je met een start en stopknop moet bedienen?

Damn the torpedoes, full speed ahead!
bprosman

Golden Member

Wat is er slim aan een deuropener die je met een start en stopknop moet bedienen?

Volle handen of handen niet kunnen gebruiken en voet/elleboog bediening ?
OK's werken ook zo.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Het is in mijn ogen ook niet echt slim. Maar... ik heb de indruk dat er op het deurautomaten gebied nog niet volop gebruikt gemaakt wordt van de mogelijkheden die de techniek in het algemeen bied.

Mijn vraag wat nader toegelicht.
Vanwege de beschikbare ruimte wil ik dat de deur 180° open kan.
Bij regen wil ik dat de deur wat korter open is dan normaal. De draaihoek van 180° mag dan ook kleiner (120°) zijn omdat er buiten dan minder spullen in de weg staan.

Er is hier een vertegenwoordiger (met goed technisch inzicht) geweest.
Die verklaarde dat een deurautomaat volgens een vaste cyclus werkt. Na het "deur open" commando van de gebruiker start het riedeltje openen tot 180°, wachten tot de pauze tijd (ca. 30 sec.) voorbij is, deur sluiten.
Volgens hem was het niet mogelijk om met hun bestaande systemen te bereiken dat de deur met start en stop commando's van de gebruiker gestuurd wordt. (Ze kenden wel voor een schuifdeur besturing van een OK een zogenaamde "zuster stand", hierbij opent de schuifdeur zover dat er weleen persoon door kan maar geen bed.)

Ik kan me niet voorstellen dat ik de eerste ben die zoiets wil.
Daarom mijn vraag op CO neergelegd. In de hoop dat er onder jullie zijn die ervaring/kennis hebben op dit gebied.

RAAF12

Golden Member

Deurautomaten met een opening van 180° zijn in de handel verkrijgbaar.
https://www.assaabloyentrance.nl/Other/Besam/Downloads/NL/6.%20Automat…

Als je zelf iets wilt bouwen wat iets anders doet dan gewoon open/dicht zal je de besturing moeten aanpassen. Of laten doen, betaald of vrijwillig.
Een handig persoon kan het zelf in elkaar fabrieken. Dat is van belang om te weten én om verdere adviezen te krijgen.

Heb hier nog een deurautomaat die het een en ander kan.
Mag voor een paar tientjes weg .
Moet alleen de dranger nog opsnorren,als je interesse hebt

Op 6 juli 2019 15:38:47 schreef RAAF12:
Deurautomaten met een opening van 180° zijn in de handel verkrijgbaar...

Die 180° is het probleem niet. Assa Abloy kan die leveren (Verder kon ik trouwens niemand vinden).
Het afbreken van de cyclus met een stop commando en het vervolgens laten sluiten met een sluit commando lijkt moeilijk te zijn. Daar zou ik graag een oplossing voor weten.

Op 6 juli 2019 16:12:14 schreef bc108:
Heb hier nog een deurautomaat die het een en ander kan.
Mag voor een paar tientjes weg .
Moet alleen de dranger nog opsnorren,als je interesse hebt

Dank je voor het aanbod. In de toekomst zoek ik ook nog iets voor de schuurdeur. Wat is de draaihoek van deze automaat?

Als het om ruimte besparing gaat worden meestal schuifdeuren gebruikt.
Een draaihoek van 180 graden met een scharnierende arm wordt traag en levert een zwakkere constructie op.

De draaihoek is instelbaar dat geld voor de meeste automaten,voor een deel ook Af stellen met de arm lengte(nog niet gevonden)
Openhoudtijd is ook instelbaar, maar tussenpauzes weet ik zo niet.
Om dat te realiseren lijkt me niet zo moilijk.
als je het leuk vindt heb ik ook nog wat radar spullen liggen.

Groeten marcel

Op 7 juli 2019 08:28:42 schreef Brainbox:
Als het om ruimte besparing gaat worden meestal schuifdeuren gebruikt.
Een draaihoek van 180 graden met een scharnierende arm wordt traag en levert een zwakkere constructie op.

Is voor een bestaande draaideur, dus schuifdeur is geen optie.

Op 7 juli 2019 08:50:40 schreef bc108:
...
als je het leuk vindt heb ik ook nog wat radar spullen liggen.

Groeten marcel

Bedankt Marcel, momenteel te druk voor dit soort knutsels, dus ik laat het zelfbouwen toch maar even voorbij gaan.

Shiptronic

Overleden

Als je de draaihoek kan instellen met een potmeter?? 180° schakel potmeter 1 in, 95° schakel potmeter 2 in ??

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 8 juli 2019 20:55:40 schreef Shiptronic:
Als je de draaihoek kan instellen met een potmeter?? 180° schakel potmeter 1 in, 95° schakel potmeter 2 in ??

Geen idee of er twee draaihoeken in te geven zijn. De vertegenwoordiger repte daar met geen woord over, terwijl we deze wens om de deur eerder te laten stoppen behoorlijk uitgediept hebben.

Shiptronic

Overleden

Niet standaard, maar als je die aanslag ergens in kan stellen, kan je de boel een beetje verbouwen met een relais en kan je kiezen wat de geldige waarde is op he moment van openen

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik heb een installatiehandleiding gevraagd. Stel dat ik die krijg dan zijn dit soort oplossingen in te passen. Bedankt.