dompelpomp die ingebouwde swimspa droog moet houden

Beste,

Mijn buren hebben onlangs een swimspa geplaatst. Deze is ingebouwd in de grond. Er is een betonnen "kelder" gemaakt met daarin een sokkel waarop de swimspa staat. De kelder is groter gemaakt dan de swimspa zodat er aan de swimspa kan gewerkt worden indien nodig. Een gravitaire afvoer van water kon echter niet. Om de kelder droog te houden is dus een dompelpomp nodig. Als deze faalt loopt de put vol met water (bij regen) en zijn mogelijks pompen en andere zaken van die swimspa defect.

De swimspa zelf is beveiligd met een 30mA verliesstroomautomaat.
Nu is de vraag hoe ik die dompelpomp beveilig.
Voor de bedrijfszekerheid van de dompelpompen is 300mA aangewezen denk ik. Maar het gaat wel om een omgeving waar personen zich in een "natte toestand" bevinden.

Graag jullie mening aub.

In NL is een verliesstroomschakelaar van (max) 30 mA verplicht.

Eventueel zou je een extra vlotter kunnen hangen, die je laat signaleren als het nivo te hoog wordt.
Dat kan je dan in 24 V maken, dan is de verliesstroomschakelaar niet verplicht voor deze signalering.
Je hebt ook zoemertje die je in een kontaktdoos steekt, en die gaan zoemen als de spanning weg valt.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Ik zou beginnen met die stopcontacten te verplaatsen naar een omgeving die niet overstroomt bij regen en gelijktijdige uitval van de pompen.
De aansluitkabels van de pompen hebben zo te zien toereikende lengte.

Sine

Moderator

Je hebt al redundantie met twee pompen, een ALS of alamat per pomp is geen slecht idee.

Ook wil je gewaarschuwd worden als je redundantie faalt.

Angaben sind wie immer ohne Gewähr.

de constructie mbt riool heeft ook het nadeel dat als het riool het niet aankan met een hoosbui, het water via de pompen de put gaat vullen. ik zou dus checken of er terugslag kleppen zijn gebruikt. anders beter de lus in de slang boven grondniveau halen. de wcd's idd beter niet onder het maaiveld zetten, beter er langs op een paaltje.

gezien ze in de bad omgeving zitten, achter 30ma zetten. de kabels zijn vaak rubber en worden weleens rot met de jaren, wil je niet aan blijven hangen als er water bijkomt..

denk ook aan vorst na het seizoen, die pompen zijn daar niet gelukkig mee..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Lambiek

Special Member

Ik had voor een paar 24VDC pompen gekozen, kan in combinatie met een 24VDC voeding met accu en lader. Dan ben je altijd zeker dat het werkt, ook met stroomuitval. Maar voor nu, aarlek 30mA plaatsen, voor iedere pomp één, WCD's naar een andere plek, Extra vlotter voor alarm water niveau te hoog en terugslagkleppen plaatsen.

Voor een extra alarm zou je dit nog kunnen doen, dan wordt de eigenaar gebeld bij uitval pompen.

https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/52

Ik vind het sowieso een slecht plan van de zwembadbouwer om de pompen en dergelijke onder het maaiveld te plaatsen, maar goed daar heb je nu niets meer aan.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.