Kenwood tuner KT7020 omzetten naar Japan mode

PE9SMS

Special Member

Nee, niet die diodes. De diodes die jij zoekt zitten op de posities van de rechthoekjes links op het schema die aangeduid worden met BAND0 t/m BAND3. Als je een diode plaatst moet dat op de manier zoals aangegeven in het rechthoekje linksboven. De kathode zit aan KEY RETURN 4..7 en de anode zit aan KEY SCAN 5. Via dezelfde matrix als waarmee het keypad gescand wordt, worden deze bandselectie diodes ook gescand. En op basis daarvan stuurt de micro het PLL IC aan.
Ps. Met schema bedoel ik de pagina uit de service manual in de post hier direct boven.

This signature is intentionally left blank.

Die grens wordt bepaald door de oscillator en een paar filters. Er is een onder en bovengrens waarbij de oscillator gewoon stopt met oscilleren en de filters zorgen dat de radio doof wordt. Praktisch gezien zullen de filters en de oscillator nooit bij die grenzen komen omdat de cpu de delers alleen maar zo in kan stellen dat het ontvangst frequentie gebied netjes tussen de 87,5 en de 108 Mhz ligt. De cpu is zo geprogrammeerd dat hij het op deze manier doet en niet anders.

Als jij wilt dat het anders moet zul je de cpu moeten voorzien van ander nieuw programma dat de delers anders aanstuurt. Waarschijnlijk zul je ook in rest van de radio wat dingen moeten aanpassen. De oscillator bijvoorbeeld die niet moet afslaan en waarschijnlijk ook wat filters.

En misschien is er al in voorzien en kan deze radio het gewoon. Maar ik kan me voorstellen dat in de Azie uitvoering behalve een andere deelfactor ook de filters en de oscillator voorzien zijn van andere condensatoren en spoelen.

Het frequentiegebied waarin deze schakelingen werken is vaak toch wel beperkt. In sommige ontvangers die een zeer breed frequentiespectrum zonder omschakelen moeten kunnen ontvangen worden de filters dan ook voorzien van varicapdiodes. Dan kunnen de filters meelopen met de frequentie. Die varicap dioden worden dan ook met de regelspanning uit de PLL gestuurd.

Op 13 juli 2019 23:34:43 schreef TronicFM:
...Mooie uitleg maar ik vind die VCO niet zo probleem. Het is mij echter nog steeds niet duidelijk wat die begrenzing bepaald. Ik heb het dan over wat ik uitlees 87.5-108Mhz....

Zelfs met de uitleg van FET valt het muntje nog steeds niet :?
Op zich staat het toch al tig keer in de diverse antwoorden. Of bedoel je wat anders met "bepaald"? Als je een paar MHz wilt opschuiven moet je of het deeltal van de PLL aanpassen. Dat deeltal moet de PLL wel instelbaar hebben. Daarnaast zal ook de VCO een paar MHz verderop moeten kunnen komen. Het instellen zelf doet "iets", maar in jouw geval zal dat een micro zijn (die ook gelijk het display aanstuurt).
Wat snap je niet in alle uitleg?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
mel

Golden Member

Vergelijk het met een gaspedaal van een auto.Als je harder wilt rijden, trap je het gas verder in.Maar als er nu iets onder het gaspedaal ligt? Dan kan je trappen wat je wil, maar gaat heus niet harder...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

TS bedoelt welk component de begrenzing bepaalt, waardoor de ontvanger nu enkel tussen 87,5 - 108 MHz ingesteld kan worden. Ofwel de uitlezing die hij ziet op het scherm van de ontvanger.

De LM7001 is een PLL die te programmeren is via het Sanyo CCB protocol. Da's een seriële datatrein waarmee je de LM7001 instelt (zie de datasheet van de LM7001, of deze* van CCB).
Met de drukknoppen vertel je aan IC2 (microprocessor) om de ontvanger freq. x te laten ontvangen. De microprocessor berekent voor freq. x de benodigde data voor de display controller en de LM7001. De microprocessor stuurt de display-data naar de display controller (freq. x komt op het scherm) en de LM7001-data naar de LM7001 (PLL stelt zich in op freq. x). In het programma dat draait in de microcontroller is bepaald dat de grenzen van het instelbereik 87,5 - 108 MHz zijn, ook al zal 'ie buiten dat bereik ongetwijfeld een stukje kúnnen doorlopen.

* https://kbiva.files.wordpress.com/2013/03/ccb-datasheet.pdf

En misschien is er al in voorzien en kan deze radio het gewoon.

Dat is nu precies de vraag van TS of deze radio dat nu gewoon wel kan.
In het schema staat naast de kolommen met rondjes nog een kolom met vierkantjes. In de vierkantjes staat band 3 t/m band 0.

Daaronder staat een tabel met frequenties.
Voor bestemming J is dat frequentie band 76 t/m 90Mhz. Daartussen staat dat voor band 0 t/m band 3 4x een 0. Onderaan de tabel staat dat een 1 betekend dat er een diode is geplaatst 4x een 0 is dus dat er geen diode is geplaatst.

Voor bestemming K geld een bereik van 87,5 t/m 108 Mhz en voor de band selectie staar er 1 0 0 0 . Dit betekend dat er op de plaats band 3 1 diode is geplaatst.

Je kan deze diode via een schakelaar laten lopen met de schakelaar in serie met de diode. Zo kan je tussen de 2 banden schakelen. En dan zal je hopelijk tussen 76 en 108Mhz kunnen ontvangen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ha TronicFM,

Nou je heb al veel antwoorden :) volgens mij heb ik al eens zo'n vraag voorbij zien komen.
Wat ik nog kan herinneren was mijn advies maak een voorzet (convertor) en breng je ingangsfrequentie naar de standaard FM band.
Ik denk dat dit in jou situatie ook de beste oplossing is de tuner ombouwen is heel veel werk.

Om jou vraag te beantwoorden de processor bepaald het werkgebied van de tuner.
De tweede vraag deze is in diverse reacties beantwoord dus dat is even lezen en misschien zoeken op PLL maar in het kort nog een keer.

Zoals aangegeven is het de processor die de besturing van de tuner op zich neemt dit gebeurt door invoeren van een paar bedieningen via de rotary knop of toetsen board.
De werking is dan als volgt je kiest een band waar binnen je een frequentie keuze wil maken.
De processor scant het toetsenbord af en leest welke rij en kolom er een toets is geactiveerd.
Deze invoer wordt door de processor gelezen en verwerkt.... en dit is interesant want je kan volgens de fabriek met drie uitvoeringen te maken krijgen.
Ik denk om zoveel mogelijk universeel te blijven moet je aan de processor vertellen welke uitvoering je wil creëren dit doe je met de programmeer diodes.
Deze diodes zitten bij de toetsen in de matrix en zullen aan de processor laten weten welke uitvoering gemaakt is let op hier komt nog hardware en afregel werk aan te pas

Door de processor te laten weten welke uitvoering er is gemaakt zal een andere tabel en berekeningen gebruikt worden.
In deze tabel staan gegevens over band grenzen stap grote middenfrequentie enz.
Er wordt andere data naar de PLL chip gestuurd en dus andere deeltalen gebruikt voor zowel FM als Middengolf.

Tot zover duidelijk denk ik maar nu komt het in de J uitvoering is de middenfrequentie geen 10.7 MHz maar 10.75 MHz.
Nu heb ik op dat punt je schema niet bestudeerd maar je kan verwachten dat er een andere MF strip in zit :(
Ook het afregelen van de diverse filters zal moeten plaats vinden alle filters ook die van de oscillator zijn gekoppeld aan een regelspanning en zullen nominaal in de band moeten staan.
Dit is nog veel uitzoekwerk en dan ga ik er van uit dat de software in de processor doet wat ik denk dat ie moet doen :P maar ja.

Wat te doen in ieder geval plaats de diodes zoals aangegeven en kijk wat er gebeurt.
De andere optie die aangedragen is het kristal veranderen gaat bijna niet op in je PLL systeem is geen swallow counter aanwezig je moet dus altijd een integer verkrijgen en geen fractie.
Het deeltal ligt immers vast in de software (roeien met de bekende riemen) en dan nog de kosten van het laten slijpen van een kristal kost rond de €40,- daar bouw je ook de convertor voor :)
Als je wil kijk wat er gebeurt en laat even weten.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Ha TronicFM,

Hoe wil je dat meten daar staat een puls trein op :?
Daar zou je met een data scope (logic analyzer) op kunnen meten.
Maar met welk nut aan de processor kun je niets veranderen.
Is dit nu de zelfde ontvanger als het andere draadje |:(

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 14 juli 2019 16:23:36 schreef electron920:
Ha TronicFM,

Hoe wil je dat meten daar staat een puls trein op :?
Daar zou je met een data scope (logic analyzer) op kunnen meten.
Maar met welk nut aan de processor kun je niets veranderen.
Is dit nu de zelfde ontvanger als het andere draadje |:(

Groet,
Henk.

Ja dezelfde

All what is in the air can be received but all what can be transmitted should not end up in the air

Ik heb zo beetje alles geprobeerd wat is besproken maar niets veranderde. Ik ga ervan uit dat men net zo als ik dit niet helemaal begrijpt. Zijn er misschien bedrijfjes, ZZP'ers die syntheziser tuner kunnen repareren? Misschien die hebben een idee? Geen probleem om er wat voor te betalen.

All what is in the air can be received but all what can be transmitted should not end up in the air

Hoi allemaal! Erg bedankt voor de nuttige info.

Ik heb dus die 4 diodes weggehaald maar ik zag geen verandering behalve dat alle toetsen het niet meer deden. Kon het enkel bedienen via de rotary knop. Ik heb het allemaal terug gezet maar bedacht me later moet de processor niet worden gereset??

Een voorzet convertor lijkt me niet erg handig en een nogo voor mij!

In Japan wordt deze tuner verkocht met VHF en UHF ontvangst. Misschien daarvoor de reden voor 10.75Mhz midden frequentie.

De band voltages liggen tussen de 3 en 25V. Ik denk dat je daar niets aan hoeft te doen behalve dan de oscillator aanpassen. Geen enkele VCO die precies tussen de 87.5 en 108Mhz werkt zonder PLL dan. Ik hebt er genoeg gebouwd! :-)

Volgens mij staat er info wat anders is in de filters voor de verschillende regios. Maar moet dit nog even beter bekijken.

En ja als de PLL IC geprogrammeerd is dan wordt het dus wel heel erg moeilijk. In de part lijst is maar een bestelnummer opgenomen voor alle regios. Misschien zegt dat niets maar als dat nodig is houdt het nu wel op denk ik.

ps sorry moderators maar mijn twee draadjes zijn naar elkaar toegekomen in onderwerp. Ik zal enkel verder gaan met deze draad!

All what is in the air can be received but all what can be transmitted should not end up in the air

Ha TronicFM,

Nauw ja alles geprobeerd je kan alleen drie diodes plaatsen hoe heb je dat gedaan ?
Ik heb in je andere draadje geprobeerd duidelijk te maken hoe een en ander zou kunnen werken.
Het is simpeler om een convertor als voorzet te gebruiken of een nieuwe tuner te bouwen die het frequentie gebied bestrijkt.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
RAAF12

Golden Member

Je ziet aan het minteken dat er ook aan ondermenging wordt gedaan (-10.75MHz) in de Japanse uitvoering terwijl de Europese uitvoering +10.7 MHz middenfrequent is. Blijkbaar kan het allemaal met die 4 switches in het IC.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op dinsdag 16 juli 2019 01:36:16 (15%)

maartenbakker

Golden Member

Op 15 juli 2019 22:52:18 schreef TronicFM:
In Japan wordt deze tuner verkocht met VHF en UHF ontvangst. Misschien daarvoor de reden voor 10.75Mhz midden frequentie.

De Japan-uitvoering gebruikt een los tunerblikje voor de televisiebanden. Geen idee waar dat ingemixt wordt en op welke middenfrequentie. 10,75MHz kan ook gewoon gunstiger zijn voor onder/bovenmenging.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
PE9SMS

Special Member

Op 15 juli 2019 22:52:18 schreef TronicFM:Ik heb dus die 4 diodes weggehaald maar ik zag geen verandering behalve dat alle toetsen het niet meer deden. Kon het enkel bedienen via de rotary knop.

Ja duh. Ik schreef al: niet die diodes...

This signature is intentionally left blank.

Op 16 juli 2019 07:23:02 schreef PE9SMS:
[...]Ja duh. Ik schreef al: niet die diodes...

Sorry was even weg op reis!

Aha LOL ik had dat dus niet goed begrepen dus ik ga opzoek naar die andere diodes. Dat kleine blokje wat je vermelde met een diode was me niet opgevallen. Er is weer hoop! :-)

....uurtje later.....

Ik kan dus geen diodes vinden ook niet achter de keypad. Ook het schema laat dit niet zien. Er zitten op 12-14 wel weerstanden en een ceramic filter. Zie bijgevoegd snapshot van het schema.

Weer een beetje later......

Goed ik ben dus vanaf pin 27 vertrokken en kwam onderweg een Diode tegen D9. Ik heb deze toen verwijdert en kijk daar de Japanse mode laat zich zien. Hij is nogwel doof dus moet nog even verder afregelen etc. Een volgende studie! :-)

Bedankt iedereen voor deel 1 !

All what is in the air can be received but all what can be transmitted should not end up in the air
maartenbakker

Golden Member

Op pagina 10 van de servicemanual kun je boven het tabelletje zien dat ze qua schema wel in de keymatrix zitten.

In het schema en op de print kun je het beste vanaf de micrcontroller (IC2) zoeken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Goed deel 2 kan beginnen!

Ik heb dus de synthesizer op de Japanese mode gekregen. Echter nu moet de oscillator worden aangepast. Er is geen regelspanning momenteel en PLL locked dus niet.

De Oscillator bestaat uit D9 en L14. Om nu in frequentie omlaag te gaan zou ik het aantal windingen moeten vermeerderen.

Maar misschien makkelijker is om wat pico's erbij of eraf te halen? Wat denken jullie?

All what is in the air can be received but all what can be transmitted should not end up in the air
mel

Golden Member

Een condensatortje ERBIJ zetten..Of de kern van de oscillatorspoel opnieuw afregelen.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 20 juli 2019 03:19:04 schreef mel:
Een condensatortje ERBIJ zetten..Of de kern van de oscillatorspoel opnieuw afregelen.

Ik heb een varicap erbij gezet en ik kan de midden freguentie tussen de 86.7 en 100.7 mhz regelen als de PLL los ligt. Met de PLL locked hij niet en kan regelen wat ik wil.

Ik vraag me dan af wat heeft de PLL nodig om een goede referentie signaal te zien waardoor hij wel locked. Maw heeft de PLL circuit nog een aanpassing nodig?

Misschien moetik toch aan die ondermenging denken dus 10.75Mhz lager gaan zitten. Dus 65.25mhz tot 79.25Mhz. Ik heb dat nog niet geprobeerd!

Wat denken jullie?

All what is in the air can be received but all what can be transmitted should not end up in the air
mel

Golden Member

Je regelt niet de MF, maar de ontvangstoscillator.
En die moet 10,7 MHz hoger (of lager, naargelang het boven of ondermenging is)zijn.en je moet er geen varicap bijzetten, maar een vaste condensator.
Je kan het gewoon meten , met een dc metertje, als je het deeltal van de PLL ingesteld hebt, dan draai je de oscillator zover bij dat de regelspanning gaat reageren,dan zit je in het regelbereik.
Er is wel een beetje handigheid voor nodig.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 21 juli 2019 05:00:36 schreef mel:
Je regelt niet de MF, maar de ontvangstoscillator.
En die moet 10,7 MHz hoger (of lager, naargelang het boven of ondermenging is)zijn.en je moet er geen varicap bijzetten, maar een vaste condensator.
Je kan het gewoon meten , met een dc metertje, als je het deeltal van de PLL ingesteld hebt, dan draai je de oscillator zover bij dat de regelspanning gaat reageren,dan zit je in het regelbereik.
Er is wel een beetje handigheid voor nodig.

Hij moet dus 10.75Mhz lager. Ik heb dus de oscillator in het vanggebied tussn 66-80mhz zonder PLL, dus je zou zeggen dat hij moet locken met PLL. Er zit al een 7pf trimmer in die overigens niet in het schema staat, wel die van de Kenwood 990D schema. Ik zie overigens dat in de japanse mode er wel een varicap zit als ik kijk naar de board layout. Ik meet DC welke mormaal tussen de 3 en 25volt ligt maar zelfs met verschillende C waardes doet hij nog maar weinig. :-(

All what is in the air can be received but all what can be transmitted should not end up in the air

Hoi ik kom niet verder hiermee! Zijn hier mensen die hier meer verstand van hebben en serious naar het schema willen kijken met mij?

All what is in the air can be received but all what can be transmitted should not end up in the air

Ha TronicFM,

Wauw je ben al wel opgeschoten goed gevonden ;) ik denk alleen dat D4 ook nog weg moet.
Nu klopt de beschrijving niet helemaal met de uitvoering maar als je alles kan bedienen.

Maar nu verder tja..... dat is nog best heel veel werk en dat is niet erg als je over de juiste gegevens beschikt.
Ik begrijp dat je eerst de oscillator in orde wil maken dat is een stap in de goede richting.
De oscillator zoals al eerder opgemerkt is -10.75 MHz dus ondermengen.
Maar eerst een en ander controleren.

Kan je eens kijken als je aan de knop draait een tikje wat er dan met de display gebeurt gaat deze gelijk op :?
Dan kunnen we daarna verder maar dit is van belang voor de werking van de synthesizer.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Ha TronicFM
Is het je gelukt om de tuner af te stemmen op het Japanse bereik? Mijn taak is om het tegenovergestelde te doen - er is een tuner met Japanse instellingen, ik heb Europese frequenties nodig. Door twee diodes aan de microprocessor toe te voegen (volgens het schema is dit D4 en D9) is de indicatie veranderd in 87-108 MHz, maar het uitgangssignaal is verdwenen ... Wat moet er nog meer worden gedaan in het PLL-systeem? Of de invoertrappen en een oscillator opnieuw opbouwen?