12VDC naar 5VDC? Beste manier?

Hallo Allemaal,

Ik zou wel eens willen weten wat de beste manier is om van 12VDC naar 5VDC op een print te gaan.

De voeding moet 12VDC zijn omdat deze voor handen is. Op de print moet het 5VDC zijn omdat de sensor zo werkt..

Nu weet ik dat de belasting van belang is en dat weet ik morgen, vandaag komt namelijk 1 zo'n sensor binnen om te gaan testen en te meten hoeveel stroom zo'n sensor vraagt.

Het doel is als volgt:

Ik wil middels een infrarood sensor (3 draads 5vdc) een relais (5vdc) aansturen.
De sensor heeft een voeding van 5vdc en stuurt via de derde draad 5vdc uit. Met deze 5vdc wil ik een relais aansturen. Op deze print komen 10 van deze schakelingen.

Ik zat te denken aan een 7805 bijvoorbeeld

en ben benieuwd naar jullie adviezen..

Dennis.

Beste is afhankelijk van je toepassing.

In veel gevallen is een lineaire regelaar niet meer wenselijk, aangezien je dan aardig vermogen weg staat te stoken.

Maar in sommige gevallen is dat juist weer minder het probleem, en is de schakelfrequentie van een switching power supply weer een uitdaging.

In jouw geval denk ik dat een simpele stepdown converter prima is, en een stuk effectiever is dan 7V wegstoken in een 7805

High met Henk

Special Member

De beste methode....
hangt af van je toepassing
meest bekend is de 7805 idd, maar bedenk wel je verliest vanaf 12V 7V over je regelaar. Bij 1 A is dat 7W wat je gewoon in warmte omzet...

met een switchende regelaar is dat verlies veel lager.

als je echter met 1 mA gaat werken verstook je 0.007 W
Dat is waarsch minder dan de ruststroom van de SMPS...

Dus ook een SMPS is niet heilig....

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Het hangt er helemaal vanaf hoeveel stroom je nodig hebt uit de 5V. Als het maar een paar mA is kun je goed volstaan met een 7805.
En het relais kun je ook op de 12V laten werken via een transistor tussen de uitgang van de sensor en de relaisspoel. Dat scheelt je ook weer stroom en extra verlies in de 7805.

Ik zal eens de stroom gaan meten als ik hem binnen heb, de sensor schakelt het relais maar 1 seconden op ongeveer. en deze schakeling komt dus 10 keer op 1 print..

Lambiek

Special Member

Het kan wel met een 78xxx, als je het daarmee wil doen kun je het beste een 78S05 nemen, die kunnen wat meer stroom aan. Let wel op de koeling, ze kunnen aardig heet worden. En als je vermogen te kort komt, kun je er meerdere op zetten om het over je sensoren te verdelen.

Je kunt ook voor deze gaan, dit zijn geschakelde types. Ze hebben de zelfde aansluiting als de 78xxx.

https://nl.rs-online.com/web/p/switching-regulators/1666063/

Maar ik zou me eigenlijk meer zorgen maken om hoe je de relais aan gaat sturen, je hebt grote kans dat je sensor niet genoeg stroom kan leveren om je relais direct aan te sturen. Dan heb je dus nog een transistor nodig tussen je sensor en je relais.

Maar je zegt dat je 10 van die schakelingen op je print gaat krijgen, dan kun je overwegen om je relais aan te sturen met een ULN2803. Dan heb je er twee nodig, je ontwerp wordt dan ook iets simpeler.

http://www.ti.com/lit/ds/symlink/uln2803a.pdf

EDIT:
Wat voor type sensor krijg je?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 9 juli 2019 14:26:05 schreef Lambiek:
...als je het daarmee wil doen kun je het beste een 78S05 nemen, die kunnen wat meer stroom aan.

Andersom, als het om heel weinig stroom gaat kun je een 78L05 nemen, die is veel kleiner.
Maar goed, je moet eerst weten om hoeveel stroom het echt gaat voordat je een keuze maakt.

Het verbruik van de relais is ook van belang. Ik gebruik 5V relais die ongeveer 70mA gebruiken. Met tien tegelijk is dat 700mA en dan wordt "lineair" minder fijn dan een DCDC converter.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Daarom stelde ik ook voor om relais op 12V te nemen. Die hebben om te beginnen minder stroom nodig en die stroom hoeft ook niet door de spanningsregelaar.

Lambiek

Special Member

Op 9 juli 2019 14:35:10 schreef KlaasZ:
Andersom, als het om heel weinig stroom gaat kun je een 78L05 nemen, die is veel kleiner.

Daarom vroeg ik ook naar het type, er zijn sensoren waar verwarming inzit. Maar het zou kunnen dat een 78L05 voldoet, al denk ik zelf van niet. Maar wie weet. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Inderdaad komt het op de relais op aan. Ook om redenen van stabiliteit lijkt het me interessanter om de relais niet te voeden uit dezelfde regelaar die de sensors bedient. Precies zoals reeds aangegeven kun je beter de relais voeden uit de ongeregelde 12V= en ze aansturen met een transistor of fet of darlington, al dan niet met'n allen in een chipje geprakt.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Arco

Special Member

Alles blijft open zonder nadere info... ;)
(veel sensors kun je ook niet zo maar een relais aanhangen, omdat ze een data uitgang hebben)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Anoniem

Op 9 juli 2019 14:43:24 schreef Lambiek:
[...]
Daarom vroeg ik ook naar het type, er zijn sensoren waar verwarming inzit. Maar het zou kunnen dat een 78L05 voldoet, al denk ik zelf van niet. Maar wie weet. :)

Een IR sensor met ingebouwde verwarmingsweerstand heb ik nog niet van gehoord. Waar zou dat nuttig voor kunnen zijn?
Overigens is het niet zeker dat hier een PIR bedoeld wordt. Er zijn ook
IR detectiesystemen die als lichtsluis werken om bijvoorbeeld passerende voorwerpen te tellen.
Zonder meer detailinfo over de schakeling kun je idd geen advies geven over de meest optimale manier om 5V te maken.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op dinsdag 9 juli 2019 16:12:04 (18%)

Lambiek

Special Member

Op 9 juli 2019 16:11:05 schreef grotedikken:
Een IR sensor met ingebouwde verwarmingsweerstand heb ik nog niet van gehoord. Waar zou dat nuttig voor kunnen zijn?

Dat wordt gedaan om ze sneller stabiel te krijgen. Er zijn types zonder verwarming die 5 tot 10 minuten nodig hebben voordat ze stabiel werken. Een type met verwarming kan in bijv. 30 seconden al stabiel zijn. En van die verwarming moet je je niet teveel van voorstellen, maar je ziet duidelijk dat ze iets meer stroom trekken als de spanning erop komt en dat maal 10 in dit geval. En als je die dan bijv. op een 78L05 zet kan dat net niet goed gaan.

Overigens is het niet zeker dat hier een PIR bedoeld wordt.

Dat is ook zo, daarom vroeg naar het type van de sensor.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

...heb ik nog niet van gehoord...

Tsja. Dat zegt meer over de oren in kwestie (en wat ertussen zit) dan over de sensor.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Bedankt voor alle antwoorden tot nu toe!
Wel zijn de plannen veranderd.. ook moeten de relais 12Volt aangestuurd worden, waarom? omdat deze nu eenmaal al voorhanden zijn!

Lijkt me uit alle antwoorden die ik lees ook wel de beste toepassing.

Dus een voeding van 12VDC, een 7805 voor de sensoren en dan middels een transitor (bc517 is goed?)
het relais schakelen? Wat vinden jullie van dit schema?

De sensor schakelt echt alleen maar gewoon 5volt. Dus zie het als een schakelaar. Het opgenomen vermogen weet ik nog steeds niet helaas...

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Nog maar een keertje: EERST het type/model van de sensor vermelden; DAN PAS kan er iets gezegd worden.

In principe ziet dat schemaatje er wel goed uit, behalve dat er wat C's ontbreken maar dat wist je misschien wel. Maar of het echt ok is voor jouw toepassing kan voorlopig niemand zeggen.

En als de relais dan toch al voorhanden zijn, mogen we daarvan dan het type weten, aub, of de specificaties? Waarom doe je toch zo geheimzinnig?? Die BC517 is vermoedelijk wel goed, maar zou best stevige overkill kunnen zijn.

Ook zul je, alnaargelang de sensor (alweer!) de bc517 een seriebasisweerstand moeten geven, hetzij naar de voeding toe (als de sensor open collector doet) of anders in serie.

@hieronder: serieweerstand als de sensor een totem-pole uitgang heeft of zoiets; maar als de sensor een open-collectoruitgang heeft dan wordt het echt een pull-upweerstand.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op dinsdag 9 juli 2019 20:30:22 (11%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
fatbeard

Honourable Member

... en een serieweerstandje in de basis kan ook geen kwaad ...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op 9 juli 2019 20:08:52 schreef big_fat_mama:
Nog maar een keertje: EERST het type/model van de sensor vermelden; DAN PAS kan er iets gezegd worden.

In principe ziet dat schemaatje er wel goed uit, behalve dat er wat C's ontbreken maar dat wist je misschien wel. Maar of het echt ok is voor jouw toepassing kan voorlopig niemand zeggen.

En als de relais dan toch al voorhanden zijn, mogen we daarvan dan het type weten, aub, of de specificaties? Waarom doe je toch zo geheimzinnig?? Die BC517 is vermoedelijk wel goed, maar zou best stevige overkill kunnen zijn.

Ook zul je, alnaargelang de sensor (alweer!) de bc517 een serieweerstand moeten geven, hetzij naar de voeding toe (als de sensor open collector doet) of anders in serie.

Je hebt gelijk.. sorry.. hierbij een link naar de sensor:

https://www.nemrot.nl/sanitair/rada-outlook-infrarood-bedieningssensor…

Ik heb hem nog niet binnen dus ik kan zelf nog niet veel nu helaas. Zie nu ook dat in deze handleiding de voeding 12Volt is dus wellicht kan alles de prullenbak in en kan alles gewoon rechtstreeks op 12VDC inplaats van 5VDC

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Zucht. En de relais??

Enne, heb je dat goed gelezen? Voeding 12V AC? WISSELSPANNING, dus?! Ik begin een beetje te vrezen dat dit misschien wel eens een miskoop zou kunnen geweest zijn; een behoorlijk dure, dan.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op dinsdag 9 juli 2019 20:34:01 (42%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Sensor werkt op 12V AC, dus niet op 12V dc.
Over de uitgang wordt niets gezegd.

Lambiek

Special Member

O, nu zie ik het jij bent het Dennis. Zal morgen op je mail reageren.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 9 juli 2019 20:28:49 schreef big_fat_mama:
Zucht. En de relais??

Enne, heb je dat goed gelezen? Voeding 12V AC? WISSELSPANNING, dus?! Ik begin een beetje te vrezen dat dit misschien wel eens een miskoop zou kunnen geweest zijn; een behoorlijk dure, dan.

Het relais vraagt ongeveer 0,07A meet ik net, en geloof me die sensor werkt niet op AC.

Op 9 juli 2019 20:47:11 schreef Lambiek:
O, nu zie ik het jij bent het Dennis. Zal morgen op je mail reageren.

Super Lambiek!