BJT als gevoelige diodedetector.

Op "Using a base-collector strapped transistor as AM detector, sharper knee for better weak signal demodulation" over een AM-detector met een BJT waarbij de basis en de collector met elkaar doorverbonden zijn. Het schijnt een gevoelige detector te zijn om daarmee zwakke AM-zenders te kunnen ontvangen.

In het onderstaande schema heb ik zo'n detector getekend als een spanningsverdubbelende detector (schema linksonder). Ik merk dat de versie met BJT's waarbij de basis-en de collector aan elkaar geknoopt zijn, gevoeliger is dan de detector met twee 1N4141-silicium diodes (schema rechtsonder), ook al loopt er door deze twee diodes al een biasstroompje van een aantal uA's.

Het belangrijkste effect van een collector-basis gekoppelde transistor is dat de drempelspanning iets lager is dan van een gewone diode.

blackdog

Golden Member

Hi dawmast,

Deze versie heb ik zo nog nooit gezien, zegt nix, ik weet helemaal niet alles :-)

Maar dacht direct na het zien van je schema aan de emittor volger detector, die is altijd in geleiding en heeft een zeer lage vervorming en lage uitgangs impedantie.
Natuurlijk goed mogelijk dat dit voor jou niet goed toepasbaar is.

Hij bestat uit een normaal ingestelde emittor volger waar je via een koppelcondensator het signaal op de basis zet.
De emittor ontkoppel je aleen voor het HF signaal met een condensator naar massa.
En je koppeld dan het audio met een elco en zeg 1K in serie uit naar je versterker.

Als je nog meer wilt weten over "HiFi" AM detectors dan is dit een leuke pagina: http://g3ynh.info/circuits/hi-fi_am.htmlhttp://

7 a 8 jaar geleden ben ik ook bezig geweest met een zeer goede AM detector, ik kwam aan een paar hondersten van vervorming door zeer snelle opamps
te gebruiken die als dubbelzijdig gelijkrichter stonden ingesteld.
Onzin voor radio ontvangst maar leuk om te maken.

Groet,
Bram

Waarheden zijn "Illusies waarvan men vergeten is dat het illusies zijn"
Henry S.

Moderator

Probeer het maar eens met twee AA143's of BAT85's.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Dat een spanningsverdubbelende AM-detector met twee BJT's waarbij van elk de basis en de collector zijn kortgesloten, gevoeliger is dan zo'n detector met twee 1N4148-silicium diodes. Zou dat er mee te maken hebben dat een 1N4148 wellicht een minder gekromde doorlaatkarakteristiek rondom de drempelspanning heeft dan de Ube-Ib karakteristiek van een BC'tje? De 1N4148 wordt voorzien van een biasstroompje van ongeveer 20 à 50 uA, qua drempelspanning t.o.v. een BJT als diode geschakeld, moet dat niet veel uitmaken.

Wel zorgt een krommere doorlaatkarakteristiek voor een betere detectie, omdat AM-detectie een niet-linear proces is, waarbij de draaggolf wordt gemengd met de twee zijbanden, als verschilfrequentie heb je dan het AF-signaal.

[Bericht gewijzigd door dawmast op 14 augustus 2019 20:12:29 (30%)]

Een infinite impedance detector met een J-Fet geschakeld als een source volger is een hele goede detector zonder de vervorming welke een diode detector heeft.
Je zou ook nog een precision peak detector kunnen maken uit een diode en een opamp.
De opamp geeft hier nét voldoende spanning aan de diode om deze te laten geleiden.
De diode zou je ook kunnen vervangen door een transistor en de BE overgang als een diode te gebruiken (je heb dan een emittervolger gemaakt).
Dave Jones verteld hier over.

"tijd is relatief"