27v AC naar 24v AC

Hallo, ik heb een 27.5V AC 9.8A trafo en ik wil van die 27.5V AC naar 24V AC Hoe kan ik dat het beste doen?
Onbelast geeft de trafo +- 30v ac.

Trafo is van Block 270VA
input(Primary): 230V - 1.4A AC 50-60Hz
output(Secondary): 27,5V - 9.8A AC

High met Henk

Special Member

Makkelijkste is secundaire afwikkelen..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Arco

Special Member

Dat dacht ik ook ja...
Geeft in ieder geval de minste verliezen. Je kunt ook 2 zware brugcellen in serie ertussen zetten (beide met +/- doorverbonden, alleen de ~ ~ gebruiken.
Je raakt dan 3 a 4 volt kwijt. Bij 10A moeten de brugcellen dan wel gekoeld worden, want ze moeten elk 20W aan warmte afvoeren...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Wat ga je eraan hangen?
Als je iets hebt zoals 24vac+- 20% hoef je helemaal niks te doen
Zijn genoeg dingen die die 27vac gewoon kunnen hebben, industriedingen hebben vaak een ruime marge
Verder is 24vac niet een heel gebruikelijke spanning?

@Henk dacht ik ook al aan kan ik dat zomaar doen. Kan je hem gewoon afwikkelen tot dat ik 24V heb?

@DK het is voor een 2.1 amp board met 4x een TDA7293, 2x voor de subwoofer en 1x links 1x rechts en die 27V word hem teveel. Ik heb een ringkerntrafo van 2x22v ac 2.5A parrallel geschakeld maar naar 5-10 min in gebruik begint ie al aardig warm te worden.

High met Henk

Special Member

Je kunt gewoon afwikkelen mits je bij de secundaire kunt komen. Tot je bij 24v zit idd.

Maar hoeveel A heb je nodig??

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Arco

Special Member

Kan je hem gewoon afwikkelen tot dat ik 24V heb?

Ja.
Die 24v is dan wel volbelast. Onbelast zul je eerder op iets van 27v komen denk ik...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

Een TDA7293 mag ruim 50V DC hebben, 27V AC is dus geen probleem.
Wel kijken of de condensatoren deze spanning kan hebben...

@Thevel Ja het klopt dat de TDA7292 het kunnen hebben maar er zit meer op zoals 2x 24v relais en 2 spanning regelaars die een +12V -12V maken voor een preamplifier en ik heb al een relais doorgebrand met die 27.5v.

@Henk @Arco Dat ga ik morgen proberen als ik bij de secundaire kan komen en als dat niet gaat ga ik het proberen wat @Arco zij met die 2 brugcellen, koeling gaat denk ik wel lukken ik gebruik een aluminium blok van 30cm x 15cm met een 120mm fan.

Dan nog is het toch veel simpeler om die paar honderd mA's richting die 12V regelaars weg te stoken. Of er zijn vast genoeg 12v regelaars die niet wegbranden
En ook om relais is gewoon iets te bedenken
En gewoon de 27vac op je vermogensdeel te houden?
Gewoon bruut 40w weg stoken is wel de lompste oplossing
Je voeding geeft zo meer hitte dan de versterker zelf, dan is afwikkelen een veel betere oplossing idd

Als het een klein relais kun je er een weerstand mee in serie zetten, de meeste relais werken ook gewoon op 27v ac. Als je merk en type weet van een merk relais is het meestal ook terug te vinden in datasheets.

Een AC relais lijkt onwaarschijnlijk, dus dan is het mogelijk kapot gegaan op de gelijkgerichte en afgevlakte onbelaste spanning van 30VAC, dat zou iets van 40VDC geweest zjn.

De al genoemde weerstand is dan een handige oplossing.
Voor de preamp voeding zijn zeners vrij gebruikelijk, de maximale stroom is laag en men kan het vermogen dan eenvoudig wegstoken in weerstanden in plaats van halfgeleiders.

Het ruist wat meer, maar heeft bij voorversterkers met een normale PSRR geen meetbare invloed. Ik heb precies deze opzet ooit gebruikt in een hifi product met TDA7293's.

Let wel op, de TDA7292 is gespecificeerd op 35V sy, dus een symmetrische voeding van 40V kan niet.

De mute van deze IC's werkte prima, als dat bij de -92 ook zo is zou ik die voor enkel in- en uitschakelen liever gebruiken in plaats van een luidsprekerrelais.

Op 12 juli 2019 20:26:46 schreef PROgameZ:
@Henk dacht ik ook al aan kan ik dat zomaar doen. Kan je hem gewoon afwikkelen tot dat ik 24V heb?

@DK het is voor een 2.1 amp board met 4x een TDA7293, 2x voor de subwoofer en 1x links 1x rechts en die 27V word hem teveel. Ik heb een ringkerntrafo van 2x22v ac 2.5A parrallel geschakeld maar naar 5-10 min in gebruik begint ie al aardig warm te worden.

Gaat er met het parrallel schakelen niet iets fout?. Blijft de trafo onbelast wel koud ?

Ik ben ongeveer een uurtje bezig met afwikkelen gelukkig zit de secondaire niet helemaal in de trafo gewerkt ben wel ff bezig omdat het nogal een dikke koperen draad is dat door krappe stukjes moet. Maar ik zit nu op 27.4V onbelast zal dit genoeg zijn?

@DK ja klopt maar heb nog ff snel gemeenten met 27V en bij de TDA's krijg ik ongeveer 36-40V en op de 12V rail krijg ik rond de 16V. De TDA's worden snel heel warm met die spanning.

@Peter112 Het zijn 2x 24V DC relais die al in serie staan en met 27V AC op de input meet ik 25-26V DC bij de relais en die worden warm wat bij de andere trafo niet gebeurt met een spanning rond de 23-24V.

@BenI2C Nee onbelast blijft ie koel en meet ik 23V de trafo is van Amplimo en op de website staat hoe je ze het beste kan schakelen en ik heb hem parallel geschakeld zoals op de website staat. Zie link https://www.amplimo.nl/images/downloads/ds%20standardrange/48015.pdf