Opbrengst elektrische hydraulische pomp verkleinen

Hallo, ik ben nieuw op dit forum en heb geen elektronica achtergrond. In mijn boot heb ik een hydraulisch stuursysteem bestaande uit een pomp gekoppeld aan het stuurwiel en een elektrisch hydraulische pomp. De hydraulische druk gaat naar een cilinder die aan het roer gekoppeld is. De elektrisch hydraulische pomp kan op 2 manieren aangestuurd worden:
- Door middel van de stuurcomputer dan stuur ik op de stuurautomaat
- Door middel van een afstandbediening dan stuur ik de boot handmatig.
Dit laatste is nu het probleem. Als ik de boot stuur door middel van aansturing van de pomp met de afstandsbediening dan gaat dit erg abrupt en ruw. Nu wil ik graag de opbrengst van de pomp verkleinen en dit kan volgens mij hydraulisch of elektronisch. Het laatste heeft mijn voorkeur. Zoals gezegd heb ik geen elektronica achtergrond maar wat ik op internet lees kan de opbrengst van de pomp verminderd worden door een PBM voeding. De pomp moet echter wel links om en rechts om kunnen draaien. Wat ik me nu afvraag of ik een PBM controller kan installeren in combinatie met de bestaande Albright SW66-3 ompool relais. Of moet ik een H-brug gebruiken?
Ik zou een beetje hulp op dit gebied wel kunnen gebruiken. Bij voorbaat dank. Ik heb eventueel een schema van de bestaande installatie die ik zelf aangepast heb (en het schema zelf , zo goed en zo kwaad, getekend heb...)[

IK begrijp je verhaal niet goed. Je hebt het over 2 pompen? Welke pomp doet wat en wanneer?

JE kan ook gewoon een flow begrenzer plaatsen. Is een soort van afsluiter die je vaak met een stelschroef nauwkeurig kan instellen.
De kans is erg groot dat deze regelunit al ergens in het systeem zit en gewoon opnieuw moet worden ingeregld.

[Bericht gewijzigd door benleentje op 12 juli 2019 21:16:33 (20%)]

Lambiek

Special Member

Ventiel met een drossel plaatsen een optie?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Hier heb ik liefst eerst het hydraulisch schema van zodat we weten waarom het zo bruusk gaat ;-)

De kans is erg groot dat deze regelunit al ergens in het systeem zit en gewoon opnieuw moet worden ingeregld.

Dan is het opgelost met afstellen...

Er is spanning zonder stroom maar geen stroom zonder spanning
EricP

mét CE

IK begrijp je verhaal niet goed. Je hebt het over 2 pompen? Welke pomp doet wat en wanneer?

Dat staat er toch?

In electronica-land zijn Engelse kreten gebruikelijk. Ik moest ook ff opzoeken wat een PBM-voeding is, maar TS bedoelt een PWM regeling - zodat pompje als het loopt wat minder hard loopt. Ingewikkelder is het niet...

Je moet ff een schetsje maken hoe het electrisch in elkaar zit. Er zijn wel wat mogelijkheden.
Veel stuurautomaten kunnen zelf al PWM doen - dat is een setting (doen ze solenoids, Danfoss klep of een pomp?). Daar is wellicht de oplossing al te vinden.

In bijlage het elektrische schema. Ik heb het zelf zo goed en zo kwaad mogelijk getekend maar ik weet niet of de symbolen kloppen. Het was meer bedoeld als geheugensteuntje voor mij zelf...

Voor de duidelijkheid. Ik kan kiezen uit sturen met de stuurautomaat en sturen met de afstand bediening. In dat laatste geval stuur ik de pomp direct aan. En hier gaat het dus om. Dit gaat te direct en te grof.

OK dat is duidelijk
Pompdebiet moet op handbediening duidelijk elektrisch worden geregeld (begrensd)
Raymarine stuurcomputer doet dat ook elektrisch
Een snelheidsregeling motor (voor handbediening) in de voeding naar je Allbright relais zetten.
Heb je al een sturing in optie?

Er is spanning zonder stroom maar geen stroom zonder spanning
Henk H.

Golden Member

Hoe stuurt het op de piloot (stuurautomaat) Zijn de roercommando's dan goed (niet te ruw/abrupt) of heb je dat nog niet kunnen testen? Als dat goed gaat dan zit het vermoedelijk hydraulisch wel goed en is het misschien een instelling.

Het systeem van aansturen van de pomp ken ik niet, ik zit meer in de zeevaart. Daar draait/draaien de pomp/pompen altijd en worden de roercommando's uitgevoerd door het schakelen van ventielen.

Wellicht helpt het als je merk en type stuurautomaat kunt geven.

Wie heeft de afstandsbediening geïnstalleerd?

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl

Ik heb de afstandsbediening zelf geïnstalleerd. Gewoon een bakje met 2 knopjes links en recht. Ik moet wel als ik ietsje stuurboord geef, direct ietsje minder bakboord geven. Dit omdat het erg direct en abrupt gaat.

Shiptronic

Golden Member

Lijkt mij de verkeerde weg? laat de stuurautomaat sturen, zit daar niet gewoon een ingang op ?? heb je iets van merk en type? en een link naar de manauals?

[edit] snel even gekeken maar moet je daar niet iets van {seatalk} mee babbelen : http://www.raymarine.nl/view/?id=1264 ??

Ik zie net dat ze er al een AB voor hebben ?? link : http://www.raymarine.nl/view/?id=848

http://www.raymarine.nl/uploadedImages/S100%20Remote%20Front%20Pilot.jpg

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op 13 juli 2019 00:43:42 (25%)]

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik mis ook een 5/2 weg ventiel in de hydraulic. Een pomp ompolen helpt niet om het roer de andere kant op te laten gaan!

Jacques van Montfort
Shiptronic

Golden Member

Met een tandwiel pompje gaat dat prima ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
EricP

mét CE

Op 13 juli 2019 00:39:08 schreef Jacques1956:
Ik mis ook een 5/2 weg ventiel in de hydraulic. Een pomp ompolen helpt niet om het roer de andere kant op te laten gaan!

Goh... dus jij staat hier te verkondigen dat zo'n beetje alles wat vaart onder de 50m met een hydraulisch stuurwerk een niet-werkend concept aan boord heeft... Het zou een hoop rare manouvres van jachten verklaren!

Naast een tandrad pompje (dat heeft nog wat nadelen), doet een Hele Shaw pomp dat prima.

Ik heb de afstandsbediening zelf geïnstalleerd. Gewoon een bakje met 2 knopjes links en recht. Ik moet wel als ik ietsje stuurboord geef, direct ietsje minder bakboord geven. Dit omdat het erg direct en abrupt gaat.

Als ik het schema zo zie, dan doet het precies wat het moet doen: zodra jij een commando geeft gelijk op vol toerental olie verpompen.

Ik ken die constructie wel van wat grotere schepen waar de hydrauliek pomp gewoon loopt en met een solenoid een klep bediend wordt (alleen maar open / dicht, meer niet). Maar daar doet het ding een seconde over 20-25 van boord tot boord (en als dat te lang duurt, dan zet je de 2de pomp bij :+).

Iets in je schema klopt niet. Zoals het nu getekend is, loopt de pomp in rust altijd. Tevens maak je een volle sluiting in dat ompoolrelais als je een commando geeft. Ik gok erop dat de motor aan beide commons zit en in rust beide motor veters bijvoorbeeld aan de - zitten. Laat je dan 1 relais opkomen, dan gaat 1 motor veter naar de +, de andere zit nog aan de -, motortje loopt. En andersom.
Nadeel is dat je de motor gelijk kort sluit als je je commando stopt (ja, staat wel snel stil en vonkt ook goed!).
Je zou eens een forse PWM schakeling kunnen bouwen en de uitgang daarvan op A en D zetten. Daarmee los je een deel van het probleem op.

Uit ervaring weet ik dat dat nog steeds niet lekker stuurt. Mijn keuze zou zijn (als de autopilot de mogelijkheden niet heeft) om iets PWM achtigs te maken wat ramp-up doet als je stuurt. Het begint rustig en hoe langer jij vast houdt, hoe sneller het gaat.

Mijn eerste insteek zou ook zijn om de autopilot het werk te laten doen. Hoogst waarschijnlijk zit daar alles al in wat je nodig hebt.

mel

Golden Member

Wat de TS nodig heeft is een proportionele regeling van de roerstand.
Nu gaat het roer gelijk vol naar de ene of de andere kant.
Die zijn gewoon in de handel te krijgen, en dan wel een regelbare aansturing erbij(potmeter of joystick).en het zou helemaal mooi zijn als er een terugmelding op de roerstand bij zat.
Het is jammer dat ik er al weer een aantal jaren uit ben, maar ik heb die regelingen nog wel gerepareerd.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Hallo mel, en waar zet ik die regelbare aansturing dan op? Op de voeding naar het Albright ompool relais?Op A en D? Bedankt voor het meedenken.

Overigens stuur ik op open water met de stuur automaat en dat gaat prima. Ik wil op binnen water het roer handmatig kunnen bedienen vandaar deze aanpassing. Ik zal de tekening wel niet goed opgezet hebben maar het werkt goed alleen, zoals gezegd erg abrupt en grof.

Hallo cj-tronics: Vanwaar de vraag wie de afstandsbediening geïnstalleerd heeft?

GJ_

Moderator

Op 13 juli 2019 00:39:08 schreef Jacques1956:
Ik mis ook een 5/2 weg ventiel in de hydraulic. Een pomp ompolen helpt niet om het roer de andere kant op te laten gaan!

Dat word toch gedaan met 4/2, 4/3 of 6/2 of 63 ventielen? Ik geloof dat 5 poorts niet echt gebruikelijk is in de hydrauliek.

Op 13 juli 2019 00:20:59 schreef Shiptronic:
Lijkt mij de verkeerde weg? laat de stuurautomaat sturen, zit daar niet gewoon een ingang op ?? heb je iets van merk en type? en een link naar de manauals?

Mijn eerste gedachte ook. Ik gebruik zelf bij voorkeur gewoon een hulpje die ik aanwijzingen geef :-)

Op 12 juli 2019 23:05:46 schreef ohm pi:
Wie heeft de afstandsbediening geïnstalleerd?

cj-tronics vroeg dat niet. :-)
Bij dit soort problemen moet je in beginsel bij de installateur zijn, maar je hebt het zelf geïnstalleerd. Ik heb geen idee hoe dat veiligheidstechnisch en verzekeringstechnisch in elkaar steekt. Je grijpt in in de besturing van de boot.
Normaal zou ik zeggen moet je het advies van @Shiptronic opvolgen en kijken of er een afstandsbediening voor jouw stuurautomaat te verkrijgen is. Dat is het veiligst, betrouwbaarst en het meest netjes.

Als je er zelf aan gaat knutselen, dan zou je om de snelheid uit de pomp te halen in serie met de handbediening (rode lijnen) een paar (n) halogeen autolampen kunnen opnemen volgens onderstaand schema. Bij een 12V systeem kies je 12V halogeenlampen. Bij een 24V systeem 24V halogeenlampen.

code:


                                                         87a Wisselrelais
                                                          |
                +------------------+----------------------+
                |                  |                      |
               1e Halogeenlamp    2e Halogeenlamp         n-de Halogeenlamp
                |                  |                      |
     "C" -------+------------------+----------------------+ 
Albright SW66-3 ompool
relais  
 

Voor een 'mooie' werking moet het aantal n lampen proefondervindelijk vastgesteld worden.
Bij weinig lampen (n=1) zal het systeem traag of niet werken.
Bij veel lampen (n>100) zal er vrijwel geen verschil zijn met de huidige situatie.

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl
Shiptronic

Golden Member

Op 13 juli 2019 13:44:33 schreef GJ_:
[...]Mijn eerste gedachte ook. Ik gebruik zelf bij voorkeur gewoon een hulpje die ik aanwijzingen geef :-)

Meestal van het vrouwelijke typ ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
mel

Golden Member

Op 13 juli 2019 09:20:00 schreef JohanD:
Hallo mel, en waar zet ik die regelbare aansturing dan op? Op de voeding naar het Albright ompool relais?Op A en D? Bedankt voor het meedenken.

Overigens stuur ik op open water met de stuur automaat en dat gaat prima. Ik wil op binnen water het roer handmatig kunnen bedienen vandaar deze aanpassing. Ik zal de tekening wel niet goed opgezet hebben maar het werkt goed alleen, zoals gezegd erg abrupt en grof.

het proprtionele ventiel zet je op de stuurcilinders, en de andere kant de voeding en retour.
relais moet je niet gebruiken. die zijn of "volgas" of "uit" heb je niks aan.je moet gewoon het roer in iedere stand kunnen zetten, dit KAN met een joystick, of een stuurautomaat.
Het simpelste is om een roerstand terugmelding te gebruiken, zodat je zelf , en de automaat ook, kan zien waar het roer staat.
Je wil niet weten hoeveel schepen er op de klippen zijn gelopen omdat dit systeem niet goed werkte...Het is wel zo, de meeste schepen hebben overal een dubbel systeem voor, maar ze hebben maar 1 roer....

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Als ik zo het schema bekijk (afgezien van een paar kleine foutjes die al opgemerkt zijn) is het goed te verklaren waarom de stuurautomaat het wel "netjes" doet en je eigen gemaakte afstandsbediening niet.

Als je de afstandsbediening niet gebruikt is de stuurautomaat aangesloten en die regelt zeer waarschijnlijk met een PWM signaal de pomp traploos.

Als je de afstandsbediening gebruikt wordt de pomp op vol vermogen ingeschakeld, en daar gaat het dus mis want dat gaat met een ruk alle kanten op.

De mooiste oplossing zou kunnen zijn als je stuurautomaat extern kunt aansturen. (Waar krijgt de huidige stuurautomaat zijn signaal vandaan?)

Kan dat niet, zou een oplossing kunnen zijn om een PWM schakeling te maken met een H-brug (met tristate functie) zodat je de pomp op een lagere snelheid links en rechtsom kunt sturen.(Of de oplossing van ohm pi, die is nog simpeler)

Je hebt nog wel het omschakel relais nodig (de twee wissel relais in jouw tekening, kan ook een 2-polig relais zijn) om de automaat af te kunnen schakelen.

Alle goede bedoelingen met proportionele ventielen is leuk maar ook de kostbaarste en meest ruimtevullende oplossing want je moet er dan ook nog en 6/2 ventiel tussen zetten hydrauliekslangen toevoegen etc.

Henri's Law 1: De wet van behoud van ellende. Law 2: Ellende komt nooit alleen.

Hallo Henri62: De huidige stuurautomaat of eigenlijk de stuurcomputer heeft een 24V voeding en verder krijgt hij een te varen koers op vanaf een bedieningsunit op het dashboard of met een afstandsbediening zoals op de foto eerder in de discussie. Je geeft een koers in en die wordt vergeleken met de gevaren koers (kompas koers) en dan berekend de stuur computer de koers correctie.
Als ik je voorstel goed begrijp moet ik naast een PWM voeding ook een H-brug voor de ompoling gebruiken. Dat kan niet met het huidige ompool relais. Ik zal nog even zoeken wat een Tristate functie is...

Shiptronic

Golden Member

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.