Klopt dat 1 fet minder verliezen geeft (maar dat is zeer weinig) heb ik wel degelijk gelezen.
Maar het relais kost ook best wat vermogen vandaar het lood om oud ijzer verhaal. Je hebt het over koeling blijkbaar (stond niet in je verhaal).
Duh... Bij dergelijke vermogens is een paar W aan energie weggooien het punt niet. Wel waar laat je het...
Maar ook die FET moet je met een driver oid aansturen dat moet ook gemaakt worden. Als je zelf de electronica zou willen maken is dat niet helemaal triviaal om een FET te pwm-men en goed aan te sturen (zeker niet voor de TS want die heeft er geen ervaring mee).
Ik kan me niet herrinnen dat er een complete losse FET + driver te koop is.
Er zijn prima FET drivers te koop. Die doen het uitstekend met eender welk PWM signaal op 3V3 of 5V. Een 555 kan desnoods 'de was' doen...
Wat dat betreft is een H-brug makkelijker want die zijn er genoeg en doen het gewoon want de driver zit in zo'n brug. Hierbij kun je dus het omschakel relais weglaten.
Yep. En dan heb je dus een zender waar 2 veters uit komen. En dat moet je dan aan je full brigde gaan klussen. Alles kan hoor... Maar simpeler wordt het er allemaal niet op.
Mechanische onderdelen zijn nooit fijn, zeker niet in een boot. Dat rot uiteindelijk allemaal weg hoe goed je het ook probeerd te maken. Vooral in de winter met condens is dat funest.
Mechanische delen zijn veel fijner. Het is niet voor niets dat noodstuurwerken indien mogelijk volledig mechanisch worden uitgevoerd: dat doet het tenminste altijd. En een beetje condens... ach, 'verf' of 'RVS' kunnen daar prima mee overweg...
Kijk er zijn wel 10 wegen naar Rome. Als ik die boot had gehad, dan sloopte ik de autopilot uit elkaar en pikte ik het signaal intern gewoon op en knoopte ik daar de besturing aan vast. Meest elegante en minste componenten.
Mijn idee. Zal waarschijnlijk niet eens zo spannend zijn.
Een probleem: De TS heeft de kennnis niet omdat zo te doen. Dus moet je pragmatische keuzes maken.
Dus het vooral niet ingewikkeld gaan maken...
Ik dit geval is een combinatie van relais + losse ingegoten PWM achtige module waarschijnlijk de meest kansvolle oplossing.
Dat was dus precies wat ik voorstelde...
Nog een andere oplossing: Kijk of je een regelbare voedingsmodule kunt vinden (geschakeld) van bijvoorbeeld 6V of iets in die koers.
Zet die er gewoon tussen in de voeding van die extra relais.
(Misschien is zoiets wel in de old-timer hoek te vinden.)
Dat idee vind ik wat minder, met name omdat dat koppel kost.
Een moderne MOSFET voor dergelijke spanningen heeft een Rdson van ongeveer 3-5 milliohm; bij 10A geeft dat een verlies van maar liefst 0.5W!
Foei, Sparky. Jij zou toch moeten weten dat de verliezen vooral in het schakelen zitten.
Als je een enkele MOSFET wilt gebruiken, zal daar een vrijloopdiode bij moeten, en waar bij 10A al snel 0.5V over valt, zo niet meer, en keer 10A is dat dus 5W. Nu jij weer.
Je bedoelt dat je met een full-bridge dat niet doet... Yep...
Als je nog een relais of schakelaar parallel zet met de MOSFET om die te kunnen overbruggen, heb je een mogelijkheid om het roer te bedienen als de schakeling faalt.
Jij gaat er blijkbaar al vanuit dat je brouwsel faalt... Kan.
Maar joh... stel dat die PWM regeling het niet doet... Dan is er nog een autopilot die wat kan. En dan is er ook nog een handstuurwerk wat wat kan. Zelfs SOLAS gaat maar van 1 probleem tegelijk uit hoor...