Platenspeler ac toerenregelaar

maartenbakker

Golden Member

Op 17 juli 2019 10:24:56 schreef Midassss:
Heb t nog even uitgezocht hoeveel t nu precies uitmaakt.
Als t voltage van 225 naar 235 gaat geeft dat een snelheidsverhoging van +0.3%
Frequentie van 50 naar 50,3hz geeft een verandering van +0.5%

Toch mooi als we t eruit kunnen halen.

Dat is interessant om te weten! 0,3% frequentiewijziging geeft ongeveer 0,3% toerenwijziging. Dat was wel te verwachten. 4,3% spanningswijziging geeft 0,5% toerenwijziging. Dat komt door vermogen versus slip denk ik. Dat kan met ander toerental en andere belasting ook nog anders uitpakken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

...

[Bericht gewijzigd door Midassss op woensdag 11 maart 2020 17:24:28 (98%)

vergeten

Golden Member

Op 17 juli 2019 10:24:56 schreef Midassss:
Heb t nog even uitgezocht hoeveel t nu precies uitmaakt.
Als t voltage van 225 naar 235 gaat geeft dat een snelheidsverhoging van +0.3%

Spanningsverhoging van +4,444% geeft een snelheidsverhoging van 0,3%.
Dat betekend dat 33 toeren + 0,3% dan 33,099 wordt.

Ik interpreteer dat als vrij onafhankelijk voor spanningsvariaties.
(Het kan natuurlijk wel beter)

Frequentie van 50 naar 50,3hz geeft een verandering van +0.5%

Die frequentie verhoging is +6% 0,6% dat geeft maar een toeren verandering van +0,5% ??   Dat zal op het net nooit gebeuren +6%!
We hebben het toch over een synchroonmotor?

Hoe is dat gemeten?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
maartenbakker

Golden Member

De spanningsafhankelijkheid is volgens mij een kwestie van dat hij door toevoer van meer vermogen iets minder slip heeft.

Nog even gecontroleerd: 0,3Hz is 0,6% van 50Hz, dus dat klopt gelukkig gewoon. Het verschil tussen 0,5% en 0,6% kan een meetfout zijn, of anders ook iets met motorrendement.

P.S. 33 toeren hoort 33 1/3 te zijn.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 18 juli 2019 13:13:05 (16%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

...

[Bericht gewijzigd door Midassss op woensdag 11 maart 2020 17:24:37 (98%)

maartenbakker

Golden Member

Dat is de wervelstroomrem die ik al noemde. Die heeft eenzelfde soort effect als het verhogen of verlagen van de netspanning of naalddruk: door harder te remmen neemt de slip van de motor toe en door minder te remmen neemt de slip af.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik wil er mee aangeven dat dit rem systeem nogal wat ruis geeft op de motor.
Dus als t met de frequentie is op te lossen hebben we zeker wat gewonnen

maartenbakker

Golden Member

Wat bedoel je met ruis op de motor? Mechanisch geluid?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

...

[Bericht gewijzigd door Midassss op woensdag 11 maart 2020 17:25:08 (98%)

Maak je maar geen illusie's. Met de stroboscoop er op loopt de TD-160 precies 33tpm of 45tpm.

En met de testplaat en 1000Hz loopt het ook gewoon precies goed.

Mocht de frequentie even iets gaan afwijken, het plateau van een TD-160 is dusdanig zwaar dat als het ding eenmaal draait er niets zomaar gaat veranderen.

Die 16 polige Zwitserse synchroonmotor werkt sinds 1972 nog prima!

High met Henk

Special Member

Zwaar OT.

Zijn er voor een td160 nog scharnieren te krijgen en originele snaren? Ik heb er 1 cadeau gekregen met hele kap, maar snaar is vergaan en scharnieren zijn er niet bij.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Er zitten geen scharnieren op een TD-160 (Mk1). Aan de achterkant zitten twee metalen palletjes waar de kap inschuift.
Snaren zijn te krijgen bij Thakker in Duitsland. Die hebben ook nog de orginele vervangnaald F15-S (Sferisch) of de upgrade F15-E (Elliptisch) van het orginele Ortofon M.M. element.
De schakelaars zijn gemaakt voor de eeuwigheid bij zo'n Thorens. Het enige smeerpunt is het lager van de draaitafel.
Soms moet je de aanloop condensator van de synchroonmotor vervangen: 0,15uF-400V ~. Voor de rest is deze draaitafel volledig mechanisch en handmatig te bedienen. Mk1 gemaakt vanaf 1972-1975 daarna nog 25 jaar in diverse andere versie's. Mk1 heeft de 9" TP-16 arm met taartschep. De head shell is specifiek Thorens. Voor 1972 (en zelfs nu nog) hele nette spec's:
Wow & flutter < 0,06%
Rumble >68dB
Fouthoek <0,2%
16 polige AC synchroonmotor

De dwarskrachtcompensatie werkt met een magneet systeem. Dubbele schaal, Sferisch/Elliptisch en voor nat draaisysteem en voor de platen droog te draaien. Het metalen palletje voor de scharnier is op de laatste foto ook te zien.

Ik wil er mee aangeven dat dit rem systeem nogal wat ruis geeft op de motor.
Dus als t met de frequentie is op te lossen hebben we zeker wat gewonnen

Geloof je dat nou echt? En wat zou die ruis dan beïnvloeden?

En deze video snap ik niet:

https://hackaday.io/project/19836-gingen-ginscope-ginlab/log...es-alre…

Wat bedoelen ze hier nu?

maartenbakker

Golden Member

Ik snap niet precies (of eigenlijk: precies niet) wat er met ruis op de motor bedoeld wordt, dus ik ben ook benieuwd.

Het enige dat voor mij vaststaat is dat een statische wervelstroomrem geen deel van een regellus is en het onder andere daarom een compromis is wat toerenregeling betreft.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 31 juli 2019 23:00:43 (43%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 31 juli 2019 22:37:41 schreef Ex-fietser:
En deze video snap ik niet:

https://hackaday.io/project/19836-gingen-ginscope-ginlab/log...es-alre…

Wat bedoelen ze hier nu?

Dat je met een Arduino en een AD9833 plus nog wat losse onderdelen een functiegenerator kan bouwen.