Platenspeler ac toerenregelaar

...

[Bericht gewijzigd door Midassss op woensdag 11 maart 2020 17:23:41 (99%)

Sine

Moderator

Op 15 juli 2019 09:14:31 schreef blackdog:
Hi,

XR2206 wordt hier afgevakkeld, waarom?
Niet stabiel? moet je de schakeling goed opbouwen, voeden uit een stabiele voeding, goede componenten gebruiken die de frequentie bepalen.

Hey Bram,

De datasheet bekijkende moet het ding best netjes kunnen presteren, maar de sinus die uit het bekende elektuur funcgennetje had een erg belabberde sinus, dat had meer weg van een afgeronde blokgolf dan van een sinus.

Yo Sine,

Dit is een topic van mij uit 2013 waar ook een XR2206 in voor komt, geen rare sinus maar mooie golfvormen. :-)
En ja, een simpele opamp met een lampje geeft een lagere vervorming, maar weer met andere eigenschappen die je niet wilt.
Alles heeft voor en nadelen om maar eens een dooddoener te gebruiken.

https://www.circuitsonline.net/forum/view/112672

Later heb ik nog normale decade frequentie stappen toegepast.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
maartenbakker

Golden Member

Als je een bereik van 33-78 toeren wilt hebben dan moet je wel even goed op je motorspanning letten en die standaard mee omschakelen. Ik durf niet te garanderen dat de motor op elke frequentie binnen dat bereik even goed loopt. Daarvan hangt dus ook af op welke stand je het tussenwiel dan vast moet afstellen. Als het haalbaar is. Ik zou het een prettiger idee vinden om een regelbereik van bijvoorbeeld 45-55Hz te hebben, maar dat betekent natuurlijk niet dat het niet zou kunnen. Dat moet berekend of uitgeprobeerd worden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Op 15 juli 2019 20:40:58 schreef Sine:
[...]

Hey Bram,

De datasheet bekijkende moet het ding best netjes kunnen presteren, maar de sinus die uit het bekende elektuur funcgennetje had een erg belabberde sinus, dat had meer weg van een afgeronde blokgolf dan van een sinus.

Vond het wel meevallen met die sinus uit dat Elektuur schema. Ik zie er geen 'blok'golf in. Het was bekend dat er een piekje op de sinus zat. Bij latere schema's werd dat weggewerkt om een nettere sinus uit een XR2206 te krijgen.

Zelfbouw volgens Elektuur, het bouwjaar is me ontschoten....

@maartenbakker

Tussenwiel? Bedoel je daarmee de aandrijving tussen de motoras en het buitenplateau? Volgens mij zat dat alleen in hele goedkope modellen van Dual enzo. De betere merken hadden voor de direct drive tijd vaak een lange rubberen band. Die filterde de rumble goed uit de aandrijving. Voorbeeld bijv. een Thorens TD150 uit die tijd (end sixties)

Ging idd niet om dit IC soms ontsporen draadjes een beetje :-)

maartenbakker

Golden Member

Maarja, het gaat er niet om of de sinus helemaal vervormingsvrij is (een motor doet daar niet zoveel mee), maar hoe nauwkeurig en stabiel de frequentie is. Het lijkt me niet dat je dat met een XR2206 voorelkaar gaat krijgen. Bovendien is het gewenste frequentiebereik wat uitgebreid en moet je dat ook nauwkeurig kunnen instellen (een flink stuk achter de komma, en stabiliteit nog een stuk verder achter de komma als de eis om stabieler te zijn dan de netspanning blijft staan).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hi Maarten,

Dan is het nog steeds mogelijk om het stabiel te maken.
Goed gekozen componenten zoals ik al schreef.
MKP condensatoren en 0.1% weerstanden(voor de 15PPM drift eigenschappen) met een klein trim bereik voor de componenten die de frequentie bepalen.

Zomaar wat nabouwen zonder kennis van zaken voor een precisie schakeling gaat natuurlijk altijd mis. :-)
Dan is een DDS printje voor het genereren van de frequentie een betere basis, maar die verlangt dan weer andere kennis om het tot een goed eind te brengen.

Dat je voldoende achtergrond in electronica moet hebben lijkt mij wel duidelijk, je wilt het namelijk beter hebben dan de 50Hz van de Net frequentie welke normaal gesproken zeer goed is.
Dat je wat afgeplatte toppen van de Net sinus hebt, zal een synchroon motortje worst wezen.
Een schone Netspannings generator maken voor b.v. een Technics SL1200 of zijn familie leden lijkt mij onzin.

Heb je een oude Torens TD160 dan kan ik mij voorstellen dat het misschien zit heeft om hem precies op snelheid te zetten al je een perfect gehoor hebt. :-)
Heb je weer zoiets als een oude Garrard draaitafel uitgerust met tussenwiel, tja dan is het in mijn ogen tijd en geld weggooien als je de electronica bouwen niet intressant vind en de kennis die je er mee op doet.
De oudere draaitafels met hun zware plateau's zijn ongevoelig voor de korte termijn jitter van de 50Hz net jitter.

Maaaaar ik ga niemand tegenhouden om toch iets te maken, ga vooral bouwen leverde mij regelmatig meer plezier op dan het luisteren naar slecht geproduceerde muziek. :-)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

...

[Bericht gewijzigd door Midassss op woensdag 11 maart 2020 17:24:14 (98%)

Hi Midassss,

Ik zou zeggen begin te bouwen, hieronder een voorbeeld schakeling voor een 15-Watt model versterker.
Het komt uit de Art Of Electronic boek, en als je het boek nog niet hebt zo ik zeggen kopen!
En dat niet alleen voor deze schakeling en ja 50 Hz doet de schakeling ook.

http://www.bramcam.nl/Diversen/230V-Generator-15Watt.png

De darlingtons zijn ook hier te koop en kunnen vervangen worden door de bekende TIP140 series.
De opamp zou ik wel het zelfde type voor kiezen daar je de extra compensatie nodig hebt en de lage offsett.
Deze opamp heeft zonder de extra compensatie condensator al wat meer fase ruimte welke 70 graden is en de meeste opams zitten rond de 55 a 65 graden.
Dit komt het stabiel houden van deze schakeling ten goede, ook is de opamp een +-20V voeding model en dat is nodig als je hem ook aan de -+16V voeding van de eindtransistoren knoopt.

Wat ik al eerder zij, trafo's zijn geen probleem, beide 230V typen nemen.
Oja, zeg dat je ook 15-Watt aan de uitgang gaat trekken hou rekening met een rendament dat niet boven de 50% uit komt.
De versterker is een klasse-B en hierbij is het rendament iets boven de 70% dan nog het verlies van T1 i het schema en het rendament van de voeding.
In mijn eerdere opmerkingen had ik al aangegeven trafo's te nemen die flink horger waren in vermogen, dit om het rendament te verhogen.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
maartenbakker

Golden Member

Op 17 juli 2019 10:24:56 schreef Midassss:
Heb t nog even uitgezocht hoeveel t nu precies uitmaakt.
Als t voltage van 225 naar 235 gaat geeft dat een snelheidsverhoging van +0.3%
Frequentie van 50 naar 50,3hz geeft een verandering van +0.5%

Toch mooi als we t eruit kunnen halen.

Dat is interessant om te weten! 0,3% frequentiewijziging geeft ongeveer 0,3% toerenwijziging. Dat was wel te verwachten. 4,3% spanningswijziging geeft 0,5% toerenwijziging. Dat komt door vermogen versus slip denk ik. Dat kan met ander toerental en andere belasting ook nog anders uitpakken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

...

[Bericht gewijzigd door Midassss op woensdag 11 maart 2020 17:24:28 (98%)

vergeten

Golden Member

Op 17 juli 2019 10:24:56 schreef Midassss:
Heb t nog even uitgezocht hoeveel t nu precies uitmaakt.
Als t voltage van 225 naar 235 gaat geeft dat een snelheidsverhoging van +0.3%

Spanningsverhoging van +4,444% geeft een snelheidsverhoging van 0,3%.
Dat betekend dat 33 toeren + 0,3% dan 33,099 wordt.

Ik interpreteer dat als vrij onafhankelijk voor spanningsvariaties.
(Het kan natuurlijk wel beter)

Frequentie van 50 naar 50,3hz geeft een verandering van +0.5%

Die frequentie verhoging is +6% 0,6% dat geeft maar een toeren verandering van +0,5% ??   Dat zal op het net nooit gebeuren +6%!
We hebben het toch over een synchroonmotor?

Hoe is dat gemeten?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
maartenbakker

Golden Member

De spanningsafhankelijkheid is volgens mij een kwestie van dat hij door toevoer van meer vermogen iets minder slip heeft.

Nog even gecontroleerd: 0,3Hz is 0,6% van 50Hz, dus dat klopt gelukkig gewoon. Het verschil tussen 0,5% en 0,6% kan een meetfout zijn, of anders ook iets met motorrendement.

P.S. 33 toeren hoort 33 1/3 te zijn.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 18 juli 2019 13:13:05 (16%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

...

[Bericht gewijzigd door Midassss op woensdag 11 maart 2020 17:24:37 (98%)

maartenbakker

Golden Member

Dat is de wervelstroomrem die ik al noemde. Die heeft eenzelfde soort effect als het verhogen of verlagen van de netspanning of naalddruk: door harder te remmen neemt de slip van de motor toe en door minder te remmen neemt de slip af.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik wil er mee aangeven dat dit rem systeem nogal wat ruis geeft op de motor.
Dus als t met de frequentie is op te lossen hebben we zeker wat gewonnen

maartenbakker

Golden Member

Wat bedoel je met ruis op de motor? Mechanisch geluid?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

...

[Bericht gewijzigd door Midassss op woensdag 11 maart 2020 17:25:08 (98%)

Maak je maar geen illusie's. Met de stroboscoop er op loopt de TD-160 precies 33tpm of 45tpm.

En met de testplaat en 1000Hz loopt het ook gewoon precies goed.

Mocht de frequentie even iets gaan afwijken, het plateau van een TD-160 is dusdanig zwaar dat als het ding eenmaal draait er niets zomaar gaat veranderen.

Die 16 polige Zwitserse synchroonmotor werkt sinds 1972 nog prima!

High met Henk

Special Member

Zwaar OT.

Zijn er voor een td160 nog scharnieren te krijgen en originele snaren? Ik heb er 1 cadeau gekregen met hele kap, maar snaar is vergaan en scharnieren zijn er niet bij.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Er zitten geen scharnieren op een TD-160 (Mk1). Aan de achterkant zitten twee metalen palletjes waar de kap inschuift.
Snaren zijn te krijgen bij Thakker in Duitsland. Die hebben ook nog de orginele vervangnaald F15-S (Sferisch) of de upgrade F15-E (Elliptisch) van het orginele Ortofon M.M. element.
De schakelaars zijn gemaakt voor de eeuwigheid bij zo'n Thorens. Het enige smeerpunt is het lager van de draaitafel.
Soms moet je de aanloop condensator van de synchroonmotor vervangen: 0,15uF-400V ~. Voor de rest is deze draaitafel volledig mechanisch en handmatig te bedienen. Mk1 gemaakt vanaf 1972-1975 daarna nog 25 jaar in diverse andere versie's. Mk1 heeft de 9" TP-16 arm met taartschep. De head shell is specifiek Thorens. Voor 1972 (en zelfs nu nog) hele nette spec's:
Wow & flutter < 0,06%
Rumble >68dB
Fouthoek <0,2%
16 polige AC synchroonmotor

De dwarskrachtcompensatie werkt met een magneet systeem. Dubbele schaal, Sferisch/Elliptisch en voor nat draaisysteem en voor de platen droog te draaien. Het metalen palletje voor de scharnier is op de laatste foto ook te zien.

Ik wil er mee aangeven dat dit rem systeem nogal wat ruis geeft op de motor.
Dus als t met de frequentie is op te lossen hebben we zeker wat gewonnen

Geloof je dat nou echt? En wat zou die ruis dan beïnvloeden?

En deze video snap ik niet:

https://hackaday.io/project/19836-gingen-ginscope-ginlab/log...es-alre…

Wat bedoelen ze hier nu?

maartenbakker

Golden Member

Ik snap niet precies (of eigenlijk: precies niet) wat er met ruis op de motor bedoeld wordt, dus ik ben ook benieuwd.

Het enige dat voor mij vaststaat is dat een statische wervelstroomrem geen deel van een regellus is en het onder andere daarom een compromis is wat toerenregeling betreft.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 31 juli 2019 23:00:43 (43%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 31 juli 2019 22:37:41 schreef Ex-fietser:
En deze video snap ik niet:

https://hackaday.io/project/19836-gingen-ginscope-ginlab/log...es-alre…

Wat bedoelen ze hier nu?

Dat je met een Arduino en een AD9833 plus nog wat losse onderdelen een functiegenerator kan bouwen.