Philips 60PFL6008 gaat niet meer aan (LED knippert 2 keer)

Goedendag allemaal,

Wij zitten met een probleem met onze TV. We hebben sinds een jaar of 5 een Philips 60PFL6008 en sinds gister gaat hij niet meer aan en knippert het LED lampje 2 keer om de twee seconden.

Nu zegt Philips op hun website heel simpel dat je de stekker moet loskoppelen en na een minuut weer erin moet steken. Als dat niet werkt moet je alle kabels (HDMI etc.) eruit halen, weer stekker eruit en erin. Als dit niet werkt, contact opnemen met de klantenservice. Heel standaard, heb dit allemaal gedaan (behalve klantenservice contacteren) maar het werkt helaas niet.

Ik heb het uiteraard opgezocht maar ik kan niet tot een concrete conclusie komen. Ik lees verschillende dingen; zekering die doorgebrand is, voeding die aangetast is of main board (moederbord?) dat kapot is.

Hebben jullie enig idee wat hier het probleem is en hoe dit op te lossen is? Is er daadwerkelijk iets kapot?

Ik hoop dat jullie mij uit de brand kunnen helpen :'(

Alvast hartelijk bedankt!

Hartelijke groeten,
Robin

maartenbakker

Golden Member

Voor de zekerheid kun je de level 2 foutcode nog uitlezen, maar het is een epidemie bij deze modellen. 9 van de 10 keer zit de processor (een grote BGA chip) op het mainboard los. De oplossing is om deze te laten reworken. Er is hier op het forum iemand die dat professioneel kan doen. Tips met ovens en van de achterkant verwarmen e.d. zijn verspilde moeite.

Voordeel is wel dat het zeker bij de grotere beeldformaten zoals deze 60", nog wel loont. Er zitten verder geen duidelijke zwakke punten in dus de levensduur kan door zo'n operatie nog zomaar verdubbelen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 13 juli 2019 19:39:03 (22%)]

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hartelijk dank voor je reactie maartenbakker!

Hoe kan ik de level 2 foutcode uitlezen? De TV doet namelijk niks meer en ik heb ook geen uitleesapparatuur.

Hoe zou de processor trouwens los kunnen zitten? De TV hangt namelijk dus de TV wordt nooit aangeraakt (anders dan eens per jaar een kabeltje erin en eruit halen) en er is dus geen sprake van dat de TV stootjes heeft gekregen of iets dergelijks.

Is het met deze kenmerken/symptomen die ik heb trouwens ook mogelijk dat de oorzaak blikseminslag is? Het heeft gister namelijk flink gedonderd en dat is de enige aanwijzing die ik nu heb. Ik neem aan dat een TV namelijk niet zomaar stuk gaat!

Weet je toevallig hoe ik in contact kan komen met degene die dit professioneel kan oplossen?

Alvast bedankt!

Volgens mij door hun goede beeldkwaliteit zijn deze types massaal veel verkocht. Ook daarom had ik er zelf ooit ook eentje.

Nu goed de oorzaak: de grote microprocessor waar Maarten het al over had is 1. heel slecht gekoeld en 2. er is bagger soldeerwerk aan verricht. Loodvrije solduur, ook met lage "kwaliteitsspecificaties" (het heeft een naam in de soldeerwereld, maar die ben ik vergeten) gesoldeerd enz.
Door dan constant warm en koud te worden komt er vroeg of laat wat los te zitten wat resulteert in allerlei gekke fouten. Oa wat jij beschrijft.

Om eerlijk te zijn heb ik in die toestellen (en ik heb er al héééééél veel gezien) nog maar 1 keer een ander defect gehad dan zo'n losse processor (en toen ze nieuw waren software) en dat was vorige week nog: een schroef los op de voedingsprint. Daardoor ging hij spontaan rebooten, maar gaf ook een error op de backlights.

Nu goed: op het gevreesde klein signaalpaneel zitten diverse SMD zekeringetjes. Als je de stekker in het stopcontact steekt heb je een 3 tal minuten tijd voor de boel in protectie gaat (knipperende led). Meet op die zekeringetjes eens wat rond. Je gaat 12V meten, 5V, 3,3V en nog ergens 1,7 ook dacht ik.
Als die er allemaal zijn, wordt het een klusje voor Deusjevoo hier op het forum (want dan is het 9,9/10 de losse BGA achter het witte koelblokje.)
de man met het soldeergereedschap voor jouw module. Hij heeft er voor mij ook al een berg gereballed.

Nog te pril om definitief uitsluitsel over te geven, maar een print waar nog nooit aan gewerkt is (lees gereflowed oftewel heet gestookt), is volgens mij beter dan nieuw. Hij reballed met loodsolduur wat duurzamer is dan loodvrij zoals het origineel is.

Tot slot een betere koelplaat erop en die tv is weer goed voor jaren.

Ontzettend bedankt voor je uitgebreide reactie Beeldbuisje.

Wij hebben de TV destijds inderdaad aangeschaft vanwege de zeer goede beeldkwaliteit, tezamen met onze goede ervaringen met Philips uit het verleden (is nu een ander verhaal wat betreft TV's). Ik ben daarentegen wel teleurgesteld in de performance, de Smart-TV is dusdanig traag dat je hem gewoon niet wilt gebruiken en we hebben meerdere malen problemen gehad (vastlopen, spontaan uitvallen etc.). Maar goed, dat is een andere discussie.

Ik heb inmiddels contact gehad met een reparateur en hij zegt dat het mainboard stuk is. Helaas kan hij niet aan het mainboard komen en zal ik dus gebruik moeten maken van de Philips service of een andere reparateur. Het ding is wel dat ik het graag aan huis wil laten repareren, dan hoef ik niet bang te zijn om een TV met schade terug te krijgen (hij heeft nu namelijk helemaal geen schade).

Echter, kijkend naar jullie oordelen werkt het mainboard dus nog wel maar moet het een en ander opnieuw gesoldeerd worden. Dit klinkt als een veel goedkopere oplossing, dus ik hoop dat dit het is. Helaas kan ik niks opmeten, ik heb hier geen instrumenten voor en ik heb daarnaast geen expertise om de TV zelf open te maken (als dit nodig is?).

Hartelijk bedankt voor de tip om Deusjevoo te raadplegen! Ik zal hem direct een e-mail sturen.

maartenbakker

Golden Member

Mogelijk kan een forumlid of monteur of repaircafe in jouw omgeving het mainboard demonteren zodat je het naar deusjevoo kunt sturen.

De mainboards of vervangende kits zijn origineel al niet of slecht leverbaar. Philips geeft geloof ik korting op een nieuw toestel tegenwoordig.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 14 juli 2019 14:45:15 (36%)]

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik geloof zelfs dat er van korting tegenwoordig geen sprake meer is (tenminste in België niet meer). Daarom dat men op de zaak destijds mijn oplossing (eerst reflow, nu rebal) beginnen doen is. Eerder ging men ook steeds voor het nieuwe toestel met prijsreductie.

@RobinGS: Geen idee van waar je afkomstig bent, maar Deusjevoo is inderdaad de man die enkel de printen soldeert. Hij is geen tv-hersteller.
Wellicht doet hij het graag voor je, maar de blote, gedemonteerde print is toch het object dat hij verwacht. Zonder tv errond O-)

offtopic: Qua smart-tv zijn het inderdaad steeds rampen geweest. Ik moet de eerste tv waar je aan het "smart" echt een meerwaarde hebt behalve YouTube en Netflix nog tegenkomen hoor. Maar das natuurlijk weer persoonlijk.
Nu Chromecast en Airplay tegenwoordig vaker ondersteund wordt gaat het de goeie kant op.

[Bericht gewijzigd door Beeldbuisje op 14 juli 2019 16:26:24 (23%)]

maartenbakker

Golden Member

Smart is Nederlands voor leed, dat zal een reden hebben :9

Maar het beeld van deze toestellen is nog steeds erg goed.

Wederom bedankt voor de reacties jongens!

De voorheen door mij genoemde expertise was een beetje overschat. Ik heb genoeg ervaring met computers en na wat onderzoek te hebben gedaan moet het niet moeilijk zijn om een TV open te maken en een mainbord los te halen. Ik heb Deusjevoo een e-mail gestuurd. Ik hoop dat hij het voor me kan fixen!

Ik heb op dit forum een beetje verder gezocht en er blijken meerdere mensen te zijn die dit probleem hebben met deze TV (weliswaar andere grootte, maar wel hetzelfde type). Ik een van deze topics heb ik gelezen dat je de processor kunt verwarmen zodat deze wat uitzet met hopelijk als resultaat dat de TV weer aangaat. Ook al is dit een tijdelijke oplossing, op deze manier weet je wel dat de processor het probleem is. Dit wil ik nu dus gaan proberen. Voor mensen met dit probleem, onderstaand een linkje naar de topics:

https://www.circuitsonline.net/forum/view/132229
https://www.circuitsonline.net/forum/view/136041

Ik zit absoluut niet te wachten op een andere TV van Philips. Wij hebben jarenlang een TV van Philips gehad (toen ze nog wél zelf TV's maakte) en waren zo tevreden dat we nogmaals een Philips (de huidige) hebben aangeschaft maar zoals ik al eerder aangaf simpelweg te vaak gezeik. Ik ga dan liever voor Samsung, die staan wat meer bekend om hun betrouwbaarheid tegenwoordig.

Offtopic: ja, het beeld is en blijft geweldig (vooral voor een Full HD scherm i.t.t. 4K) maar de rest van de TV verpest dat weer. Zoals ik al aangaf; performance is slecht, YouTube is out-of-support en de TV heeft veel kuren gehad (uitvallen, crashen van scherm etc.). Uiteindelijk heb ik dit tot op heden (gelukkig) allemaal kunnen oplossen middels harde resets, maar het blijft irritant en het hoort niet.

Natuurlijk is het jouw tv en doe jij je zin, maar de oplossingen à la heet stoken zou ik niet doen als je graag hebt dat het toestel nog langere tijd door kan gaan.

Vroeger heb ik dat ook vaak geprobeerd, maar je bent nooit zeker van succes. Een aantal borden die ik zo verhit heb en later weer defect gegaan zijn, heb ik toevertrouwd aan Deusjevoo. Hij heeft me uitgelegd waarom je dat reflowen beter niet doet (tenzij je daar geschikt apparatuur voor hebt en een goed soldeerprofiel enz.).
Mislukt het reflowen, is de kans dat je hem ooit nog goed krijgt door reballen veel kleiner heb ik al ondervonden.
De "maagdelijke" printen die gereballed zijn blijven het tot nu toe allemaal perfect doen, van de anderen heb ik op 1 na (en dan nog van een Vestel Loewe, of Loewe Vestel hoe je het noemt; het MB180 chassis) alles al terug kapot zien gaan.
Ik kan enkel maar mijn ervaringen delen, verder heb ik er zeker geen belang bij hoor :)

Nu nog eens even wat anders...
Ik begrijp niet wat men tegenwoordig zo in Samsung ziet... |:( .

Ik werk 15 jaar in een bedrijf waar men altijd Philips en Panasonic verdeeld heeft en dat ook altijd zelf herstelt. Verder doe ik natuurlijk hobbymatig ook heel veel tv.
Als ik Philips de laatste 15 jaar bekijk, hebben ze hardwarematig 1 keer een échte kemel geschoten en dat was met de QFU zoals jij ook hebt. De eerste generatie Android's waren, tot ze met Android 6 uitkwamen, complete software-disasters.
De meesten hebben gelukkig updates gehad naar Android 6 en hoger. Als ik zie welke massa daarvan verkocht geweest is bij ons, hebben we daar eigenlijk amper nog defecten aan.

Toegegeven: ik ben ook afgehaakt na het QFU verhaal en met die softwaredingen bij Android, maar ze doen het bij Philips terug heel goed sinds hun software-ontwikkeling naar Gent verhuisd is.

Van Samsung kan ik ook gelijke verhalen opsommen: 2011,2012 signaalborden (geheugens) die kapot gingen door software-issues. Vele kapotte LCD panelen, backlight problemen in hun kromme schermen (wie komt er daar nu op om zo'n hol scherm te maken). Nu men er eindelijk in slaagt alle elektronica in 1 plat scherm te steken gaan zij weer een aparte ontvanger maken,.... Roodachtige kleuren,...
Na 2 à 3 jaar gedaan met software-updates?

Onze zaak is 2 jaar geleden overgenomen door een zelfstandige die voorheen Samsung tv verdeelde. Krijgen we nu ook allemaal te slikken. Ja man...

Ze hebben allemaal wel iets zeker, maar om nu te zeggen dat Samsung zo significant beter is dan Philips dezer dagen :?

maartenbakker

Golden Member

De losse ontvanger vind ik opzich geen slecht plan, o.a. voor het wat makkelijker aansluiten. Verder ben ik er ook niet zo juichend over.