Plaatsbepaling Canting keel zeilboot


Industriële inductieve sensoren lijkt mij ook een prima optie, maar als je in het verlengde van een scharnierpunt kunt meten, kun je ook een magneet met een analoge Hall-effect hoeksensor werken. Als zo'n magneet minimaal 30cm of zo van je kompas vandaan zit, merkt die daar niets van.

Dat lijkt me ook een extreem simpel experiment: pak een magneet (iets realistisch, dus geen enorme Neodymium magneet of zo), en kijkt op welke afstand van het kompas die enige zichtbare invloed heeft.

Een dergelijke sensor lijkt me wel geschikt:
https://nl.rs-online.com/web/p/hall-effect-sensors/7659356/

Als de sensor onder water moet wonen, wordt het iets lastiger; in dat geval zou je een type moeten vinden met aangegoten draden, in plaats van een connector. Als beun-de-haas alternatief zou je een connector met draden en al in kunnen gieten met epoxy of zo.

Met een analoog signaal kun je vervolgens de positie weergeven op een LED balkje of andere meter; waarschijnlijk kun je iets wat van een analoog signaal naar een rij LEDs gaat wel goedkoop in China krijgen, of het zelf maken met een LM3914.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op 14 juli 2019 10:42:23 (39%)]

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
GJ_

Moderator

De Indigo 26 dus.

Ik ben benieuwd of er iets te halen valt als je dat automatiseert. Bij manoeuvres heb je het al druk genoeg natuurlijk en zou het mooi zijn als je één zorg minder hebt, maar dan moet je het wel echt superbetrouwbaar krijgen. En e.e.a. mag niets wegen en het moet snel zijn. Uitdaging!

Hoe werkt het verzetten van die kiel eigenlijk?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
GJ_

Moderator

Ik denk met lijntjes. Dat bootje heeft ruim minder dan een ton waterverplaatsing, dus die kiel weegt ook niet veel. Als het niet geautomatiseerd moet en het dus alleen de indicatie is zou ik het het een lichte bowdenkabel maken uit de modelbouw.

Kiel wordt handmatig hydraulisch bediend. Het systeempje moet kenbaar maken of de kiel voor een koerswijziging in het midden staat en niet door zijn 0 punt is gezakt, want dan wordt het rommelig, heeeel rommelig!!!!

Lambiek

Special Member

Op 14 juli 2019 14:09:36 schreef Pieter Walker:
Kiel wordt handmatig hydraulisch bediend. Het systeempje moet kenbaar maken of de kiel voor een koerswijziging in het midden staat en niet door zijn 0 punt is gezakt, want dan wordt het rommelig, heeeel rommelig!!!!

Als het alleen om het nulpunt gaat heb je aan één sensor toch voldoende? Of wil je een bepaalde hoek ten opzichte van de romp ook zichtbaar maken?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik wil graag ten aller tijden weten waar het ding uithangt, is ook een veiligheidsaspect!!!!

Lambiek

Special Member

Dan zou ik iets maken met een encoder, dan kun je elke denkbare positie in kaart brengen. Maar die moet wel uitgelezen worden, dat kan dan eventueel met een micro-controller. Stand tonen op een display.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
GJ_

Moderator

Dan zou ik altijd een niet-elektrische oplossing kiezen.

..is ook een veiligheidsaspect!!!!

..om daarom ja.

Ik haal nog even mijn bowdenkabel uit mijn vorige post aan. Verkrijgbaar in alle vormen en maten bij iedere modelbouwshop. Gewoon de positie van het uitstekende gedeelte langs een soort van liniaal monteren.

Lambiek

Special Member

Op 14 juli 2019 14:45:33 schreef GJ_:
Dan zou ik altijd een niet-elektrische oplossing kiezen.[...]..om daarom ja.

Dan kun je beter niets meer maken. Moet je ook geen PLC meer gebruiken GJ. :)

Ik haal nog even mijn bowdenkabel uit mijn vorige post aan. Verkrijgbaar in alle vormen en maten bij iedere modelbouwshop. Gewoon de positie van het uitstekende gedeelte langs een soort van liniaal monteren.

Dat kan ook stuk.

Helemaal 100% veilig krijg je het nooit natuurlijk. Of je het nu mechanisch of elektronisch oplost of op een andere manier.

Ik dacht zoiets.

Kan ook met een wat duurdere potmeter.

https://www.tsb-bescom.nl/pagina/lineaire_potentiometer.html

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
High met Henk

Special Member

Lineaire glaslineaal van een draaibank nemen..
Veel nauwkeuriger kom je niet...

En die zijn ook zo duur niet...
Kijk eens bij hbm..

to all newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet).

Wat GJ voorstelt, maar mogelijk door de terminologie verloren gaat....

Je kan een fiets-rem-kabel gebruiken. Maak die aan de cylinder (2x, de buitenkant aan het vaste deel, de binnenkabel aan het bewegende deel).

Nu heb je aan de andere kant een bewegende binnenkabel afhankelijk van de positie van de kiel.

Ik zou op het controle paneel waar deze aflezing komt een bootje tekenen en het kiel-deel van het plaatje dan aan de remkabel maken.

Fijn zou zijn als je dan de remkabel niet te veel heen en weer laat gaan. Zoals Lambiek het getekend heeft zou de cylinder misschien een slag hebben van 200mm. Als je zeg een slag van 20mm wil hebben maak je de remkabel vast op 1/10e van de cylinder-aansluiting totaan de as van de kiel zelf. (dichter bij de as van de kiel).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Op 14 juli 2019 15:20:01 schreef High met Henk:
Lineaire glaslineaal van een draaibank nemen..
Veel nauwkeuriger kom je niet...

Dat is ook een optie.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
GJ_

Moderator

Op 14 juli 2019 15:03:28 schreef Lambiek:
[...]
Dan kun je beter niets meer maken. Moet je ook geen PLC meer gebruiken GJ. :)

klopt. Als het niet nodig is/verbeterd/versimpeld niet gebruiken.

Op zo'n open racertje is elektronica onnodig en hopeloos storingsgevoelig. Een massieve nylonkabel smeer je met water en gaat niet kapot, het kost niks, het is superlichtgewicht en betrouwbaar.

De ene kant maak je aan de kiel, de buitenkabel leg je vast en het uiteinde van de kabel monteer je ergens in het zicht. Maak er een schaalverdeling naast en klaar. Weegt een paar gram.

@TS, Leuk bootje en weer wat geleerd. Een draaibare kiel dus.

@GJ,

Dan zou ik altijd een niet-elektrische oplossing kiezen.

GJ heeft zeker een punt. Een zeilboot heeft al de eigenschap dat ze helemaal zonder elektriciteit gewoon kunnen varen. Stroom draaien hoeft dus niet zo nodig en heeft geen prioriteit. Dit in tegenstelling met een gemotoriseerde boot waar altijd stroom wordt gedraaid. Ja ik weet het sommige boten hebben zo'n hulp propeller in het water hangen. Ik weet ook van mensen met een zeilboot en zo'n propeller die die propeller liever niet gebruiken omdat het vervelend en omslachtig is om te gebruiken.

Een mechanische oplossing die gewoon altijd werkt en geen lege batterij kan hebben is helemaal niet zo'n slecht idee.

Kun je de as van de kiel niet verlengen en die boven het dek uit laten steken. Je zet er dan gewoon een wijzer op en iets van een schaal? Dat doet het altijd.

Lambiek

Special Member

Op 14 juli 2019 16:31:49 schreef Ex-fietser:
Een mechanische oplossing die gewoon altijd werkt en geen lege batterij kan hebben is helemaal niet zo'n slecht idee.

Dat zeg ik ook niet, er is niets mis mee. :)

Kun je de as van de kiel niet verlengen en die boven het dek uit laten steken. Je zet er dan gewoon een wijzer op en iets van een schaal? Dat doet het altijd.

Denk dat je dan een erg grote slag gaat krijgen aan de bovenkant. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 14 juli 2019 14:41:36 schreef Lambiek:
Dan zou ik iets maken met een encoder

Als je met een encoder het meest gangbare type bedoeld, een incrementele encoder, lijkt me dat niet handig, daarmee krijg je alleen een verandering van de positie. Wat is er mis met een analoge Hall effect sensor? Dat is, in tegenstelling tot encoders en potmeters, inherent waterdicht en ongevoelig voor vuil te maken, want je kunt gewoon een volledig ingegoten exemplaar gebruiken. Als het moet kan hij zelfs onder water wonen.

Toch heeft GJ wel een goed punt: mechanisch is misschien wel een beter idee. Alleen die Nylon kabel lijkt me niet zo'n fantastisch plan, aangezien Nylon verschrikkelijk hygroscopisch is, en bij het opnemen van water flink uitzet. Een ijzeren/gegalvaniseerde bowdenkabel roest natuurlijk waar je bij staat, maar als je een kunststof type kunt vinden dat waterbestendig is, of echt RVS, zou het goed moeten gaan denk ik.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Denk dat je dan een erg grote slag gaat krijgen aan de bovenkant. :)

Geeft toch gewoon dezelfde slag aan als de kiel. Als de kiel rechtuit staat wijst de pijl recht vooruit. Staat de kiel 90 graden naar bakboord (Kan dat eigenlijk wel?)dan wijst de pijl ook naar bakboord.

Welke slag denk jij dan aan lambiek?

Lambiek

Special Member

Op 14 juli 2019 17:00:37 schreef SparkyGSX:
Als je met een encoder het meest gangbare type bedoeld, een incrementele encoder, lijkt me dat niet handig....

10 bit grey code.

Wat is er mis met een analoge Hall effect sensor?

Daar is op zich niets mis mee, maar omdat de TS liever iedere positie wil weten kwam ik op een encoder. je kunt zoiets ook met een hall sensor doen, maar dan moet je het zelf maken.

Dat is, in tegenstelling tot encoders en potmeters, inherent waterdicht en ongevoelig voor vuil te maken, want je kunt gewoon een volledig ingegoten exemplaar gebruiken. Als het moet kan hij zelfs onder water wonen.

Dat is ook zo.

Toch heeft GJ wel een goed punt: mechanisch is misschien wel een beter idee. Alleen die Nylon kabel lijkt me niet zo'n fantastisch plan, aangezien Nylon verschrikkelijk hygroscopisch is, en bij het opnemen van water flink uitzet.

Als er speling genoeg opzit valt dat misschien nog mee.

Op 14 juli 2019 17:29:13 schreef Ex-fietser:
Geeft toch gewoon dezelfde slag aan als de kiel.

Welke slag denk jij dan aan lambiek?

Ligt aan de lengte van je aanwijzer ten opzichte van het draaipunt, weet niet hoelang dat gaat worden.

Als de kiel rechtuit staat wijst de pijl recht vooruit. Staat de kiel 90 graden naar bakboord dan wijst de pijl ook naar bakboord.

Stuurboord zeker.

(Kan dat eigenlijk wel?)

Geen flauw idee hoever dat kan.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

In een eerder berichtje had ik een link geplaatst naar een automotive-stijl analoge Hall sensor; als je de datasheet daarvan opent, zie je de andere varianten, inclusief aangegoten kabels, 45/90/180/360 graden varianten, redundante uitgangen (intern volledige gescheiden circuits), etc.

Daar kun je direct een metertje met LEDs o.i.d. aan maken, dus je hoeft zelf geen electronica te fabrieken, in tegenstelling tot de constructie met een encoder, tenzij jij een geschikt display kent dat direct met het signaal van een encoder overweg kan.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lambiek

Special Member

Op 14 juli 2019 17:45:32 schreef SparkyGSX:
In een eerder berichtje had ik een link geplaatst naar een automotive-stijl analoge Hall sensor; als je de datasheet daarvan opent, zie je de andere varianten, inclusief aangegoten kabels, 45/90/180/360 graden varianten, redundante uitgangen (intern volledige gescheiden circuits), etc.

Een soort gasklep sensor.

..., tenzij jij een geschikt display kent dat direct met het signaal van een encoder overweg kan.

Nee, dat zou ik zo één twee drie niet weten.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Een gasklep sensor is geen slecht idee, wellicht is dat goedkoper te krijgen op de sloop of zo, ik vind die Cherry sensor bij RS nog wel een beetje aan de prijs.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lambiek

Special Member

..., ik vind die Cherry sensor bij RS nog wel een beetje aan de prijs.

Nou ja, als je er mee gered bent valt dat ook nog mee toch.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Gents,
Ga iets proberen met 5 waterbestendige hall sensoren, 5 voorschakel weerstandjes, een magneetje en 5 ledjes. Ga de hall sensoren op een carbonnen plaatje positioneren zodat ze het beweegbare deel aan de bovenkant van de kiel volgen. Magneet plak ik op draadeind waarmee de hydrauliek vastzit. Te bouwen sturing komt droog te hangen. Wish me luck. Bedankt voor het meedenken!!!

Groet

Pieter Walker