signal generator

Ben voornemens mijn instrumentarium uit te breiden met een signaalgenerator met een bereik van, –17 to –125 dBm (32 mV to 0.13 µV en een frequentiemeter met een bereik van 0 - 500 MHz. Wat kan ik beste kopen.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Dat zal ervan afhangen wat je wilt besteden en wat voor metingen je wilt doen. Hoe moet het signaal gemoduleerd kunnen worden? Hoe 'schoon' moet het signaal zijn?

De frequentie-eis vanaf 0 zal een probleem worden. Je moet echt een onderwaarde bepalen, want een generator vanaf, zeg, 9 kHz is duurder dan eentje vanaf 50 MHz. En vanaf 0 kan niet.

Een uitgangsspanning van 0,13 uV (en enigszins nauwkeurig) vraagt ook nogal veel van de generator: de uitgangsverzwakker moet van prima kwaliteit zijn. De afscherming van de generator zelf moet ook vreselijk goed zijn, omdat er anders meer signaal uit de kast 'lekt' dan je via de uitgang krijgt. :)

Hier zie je een overzicht van nieuwe generatoren; misschien brengt dat je op ideeën qua eisen die je wilt stellen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
rbeckers

Overleden

Wat ook telt is de vraag hoe groot het budget is.

Er zijn nog wat extra vragen mogelijk. ;)
Hoeveel digits moet de frequentiemeter hebben?
Wat voor een tijdbasis, kristal, TCXO, OCXO of GPSDO?

flash2b

Special Member

De goedkoopste die ik kon vinden die aan al jouw specs voldoet is de Rigol DSG3030 ongeveer €6500 incl. btw.

https://www.batronix.com/shop/waveform-generator/Rigol-DSG3030.html

rbeckers

Overleden

Voor een keuze mis ik nog teveel gegevens.

Bijvoorbeeld de vraag of dat uitgangsbereik ook met een externe verzwakker, (20dB ?), mag gerealiseerd worden.