Leds voeden met 230V ac

Beste lezers,

Poog leds te voeden uit 230V net.
Een probeerseltje om in een voet van een PL lamp een ledverlichting te bouwen. In de bijlage stuur ik de 2 schema's mee.

De 1e is via een brug, gaat goed, alleen de 13K3 weerstand wordt wel warm. Zou even zo gauw niet weten om het anders te doen.

De 2e schakeling is een bekende uit het CoL repertoire nl. de '220V Led'. De weerstandswaarden zijn iets aangepast ivm het aantal leds. Het enige nadeel bij deze (betere qua ruimte) schakeling is dat de ledjes flikkeren.

Heeft misschien iemand ideeën?
Bij voorbaat dank voor de moeite.

Groet,
Hans

Hugo Welther

Moderator

Je moet wel de 220nF opnieuw berekenen aan de hand van de stroom door en de spanning over de LED's.

https://www.circuitsonline.net/download/66/overige/wattless-dropper.ht…

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

1N4007 weg, en vervangen door een brugcel.

Dus 220L -> 1K8 -> 220nF -> Brugcel -> 220N.
Dan 165R met de leds tussen +/- van de brugcel

vergeten

Golden Member

Gewoon combineren die 2 schakelingen, dan knippert het ook niet meer.
Wel de waarden wat aanpassen.

Edit: Elcootje bijgeplaatst en weerstand mag eventueel 0 worden :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Jawel hoor!
Voor het beste resultaat even een elcootje tussen de plus en min van de brug hangen. Weerstand "Aanpassen!" kan weggelaten worden oftewel gewoon nul ohm maken.

Arco

Special Member

Er zijn vele wegen die naar Rome leiden... ;)

Schakeling 1 en 2 in startpost verdienen beide geen schoonheidsprijs, omdat ze onnodig energie verspillen...

[Bericht gewijzigd door Arco op zondag 14 juli 2019 23:35:56 (47%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

De jouwe verspilt geen energie maar geeft ook geen licht ;)

Ik voel het meeste voor de schakeling van vergeten. Ik zou alleen toch een kleine weerstand in serie houden met de LED's i.v.m. de elco.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 15 juli 2019 00:27:12 (54%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

En de bruggelijkrichter, tweede antiparallele schakeling of retourdiode.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 15 juli 2019 01:58:20 (30%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 15 juli 2019 00:51:39 schreef Arco:
Weerstand vergeten... ;)

[bijlage]

Maar dan nog.... Die condensator is door z'n hoge impedantie zo goed als een stroombron. Om dan nog een stroombron in serie te zetten: dat lijkt me geen goed plan.

Als de condensator NET meer stroom wil leveren dan de stroombron-tor zou willen gaat de spanning behoorlijk oplopen en gaat de tor de rest van de energie verstoken.

omdat ze onnodig energie verspillen...

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@Arco, ben je wel zeker dat uw schakeling zal werken met die 1N4007 in serie met de 220nF? die 220nF is een wisselstroomcomponent en in uw schakeling zal die enkel opladen tot Vt (325V).

edit:
@TS koop u een 230Vac ledlamp in Action voor een paar euro en haal er de driver uit, een klein printje met enkele smd componenten en misschien moet je enkel maar 1 weerstand vervangen (stroominstelling), heel leerrijk.

Als je in bovenstaande schema's de componenten op een print moet zetten zul je al een omvangrijke cluster componenten hebben.

[Bericht gewijzigd door MGP op maandag 15 juli 2019 08:46:11 (49%)

LDmicro user.

De veiligheidsweerstand zal zorgen dat er toch een kleine stroom gaat lopen, maar die had ik nog over het hoofd gezien. :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Sine

Moderator

Op 15 juli 2019 00:51:39 schreef Arco:
Weerstand vergeten... ;)

[bijlage]

Als je nou van die enkele diode een brugcel maakt kan het werken, maar dan maak je nog de stroombron niet op die manier, alles wat je in de transistor opstookt is pure verspilling.

Arco

Special Member

Het idee bij de stroombron is dat je niet steeds de zaak hoeft uit te rekenen als je een led meer of minder gebruikt.
Bij juiste dimensionering van de condensator is wat de transistor 'opstookt' erg beperkt.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Maar voor die 'juiste dimensionering' moet je de C dan alsnog berekenen.

Arco

Special Member

Als de stroom die de condensator levert maar hoger is, dan hoeft dat niet exact te zijn.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Eerlijk gezegd ik begrijp niet waarover jullie bezig zijn en vooral niet over welke condensator het gaat, die 220nF doet hier niks.

Het zal wel mijn maandag-mood zijn of mis ik iets ;)

LDmicro user.
vergeten

Golden Member

Op 14 juli 2019 22:25:09 schreef hansmo:
Beste lezers,

knip :)

Heeft misschien iemand ideeën?   Bij voorbaat dank voor de moeite.

Groet, Hans

Als je er veel meer van wilt weten en het engels machtig bent volg dan eens deze link: capacitor-power-supply.

Wil je e.e.a berekenen met leds op gelijkspanning van een netvoeding dan: http://led.linear1.org/led.wiz

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 15 juli 2019 11:21:23 schreef Arco:
Het idee bij de stroombron is dat je niet steeds de zaak hoeft uit te rekenen als je een led meer of minder gebruikt.

Op 15 juli 2019 11:40:00 schreef Arco:
Als de stroom die de condensator levert maar hoger is, dan hoeft dat niet exact te zijn.

Nee. De condensator-voeding gedraagt zich als een stroombron met een hoge uitgangsimpedantie. Stel dat je de stroombron op 10mA instelt en de condensatorvoeding op 20mA.

Dan is de impedantie van de condensator 11.5k Ohm. Als de spanning over de condensator resistief zou zijn, dan heb je met 10V over de leds nog 220V/11.5k = 19.1 mA aan stroom, en met 20V over de leds maar 18.3mA. Niet perfect, maar wel redelijk een stroombron.

De situatie wordt VEEL beter als je je realiseert dat de stroom niet resisitief is en dus onder een hoek over de condensator staat.

Ik kom op 19.92 mA bij 20V over de leds en 19.83 bij 30V over de leds. Echt dat ding gedraagt zich dus als een heel behoorlijke stroombron.

En dan: Wat gebeurt er als je daar een stroombron schakeling als led-bescherming achter zet?

De stroom door een serie-schakeling is gelijk. Dus stel dat we weer de condensator van zojuist hebben, maar nu een stroombron schakeling hebben die maar 10mA afneemt. Dan moet de spanning over de condensator zodanig zakken dat die stroom ook tot 10mA zakt. Als ik de condensator dan als weerstand beschouw komt er rond de 115V over de tor-met-leds te staan. Zo'n 105V over de tor als de leds 10V nemen. Als ik dan de fase-relaties meeneem dan wordt het erger. Ik kom uit op 195V over de led-schakeling, dus ongeveer 185V over de tor. (100mW in de leds, 1.85W in de tor!)

Op 15 juli 2019 11:59:09 schreef MGP:
Eerlijk gezegd ik begrijp niet waarover jullie bezig zijn en vooral niet over welke condensator het gaat, die 220nF doet hier niks.

De impedantie van een condensator is 1/(jΩC) . Bij 50Hz is dat ongeveer 15k, de stroom die daardoorheen loopt is dan ongeveer 15mA.
De parallel weerstand is bedoeld om de condensator te ontladen als ie niet in het stopcontact zit. Een tijdsconstante van zeg 1s is dan prima. (je kan een tik krijgen als je hem binnen 1s op je huid zet.) Je krijgt dan een parallel weerstand van ongeveer 4.7M. De weerstand verstookt dan "onnodig" 11mW. Acceptabel. De serie-22 ohm weerstand beperkt de inschakelstroom tot 10A als je perongeluk op de top van een sinus de boel inschakelt. Misschien wil je die iets groter kiezen, maar de 15mA door die weerstand is in normaal bedrijf ook gewoon verlies. In Arco's schema zal dan de tor de 230V opvangen mits ie snel genoeg kan regelen.

[Bericht gewijzigd door rew op maandag 15 juli 2019 12:27:17 (22%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Peter_dtn

Golden Member

de 220nF condensator heeft bij 50Hz een bepaalde (verlies vrije) weerstand en dat wordt hier gebruikt.. Normaal staat er nog een weerstand mee in serie voor het geval er veel harmonischen op het net zitten, voor die hogere frekwenties gaat de impedantie van de 220nF rap naar beneden..

Op 15 juli 2019 12:22:41 schreef Peter_dtn:
de 220nF condensator heeft bij 50Hz een bepaalde (verlies vrije) weerstand en dat wordt hier gebruikt..

Daar gaat geen wisselspanning door, die 1N4007 verhindert dat.
De R erboven bepaalt hier de stroom... Rew's berekening klopt hier niet.

...die diode staat op de verkeerde plaats >:)

E:/ in onderste schema uit de startpost staat die diode wel goed.

LDmicro user.
Sine

Moderator

Op 15 juli 2019 11:40:00 schreef Arco:
Als de stroom die de condensator levert maar hoger is, dan hoeft dat niet exact te zijn.

Het hoeft uberhaupt niet exact te zijn :)

Op 15 juli 2019 12:29:12 schreef MGP:
...die diode staat op de verkeerde plaats >:)

Zover waren we al, je laad de C 1x op en het is klaar ;)

vergeten

Golden Member

Op 15 juli 2019 12:20:52 schreef rew:

Dan is de impedantie van de condensator 11.5k Ohm.

Die klopt volgens mij niet helemaal, moet volgens mij 14476 Ω zijn. Of heb je met 62,94 Hz gerekend? :)
Gelukkig wordt dat weer deels gecompenseerd omdat we tegenwoordig 230V AC hebben ipv 220v. :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.