Leds voeden met 230V ac

Sine

Moderator

Dat wordt hem ook niet, Vak is iets van 30V max.

Daarnaast is shunten bij zo'n voeding economischer dan serie regelen.

Lambiek

Special Member

Op 15 juli 2019 15:12:34 schreef Sine:
Dat wordt hem ook niet, Vak is iets van 30V max.

De VAK is 50V max. Maar er komt toch nooit meer dan de led spanning over de diode te staan?, of mis ik nu iets?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Thevel

Golden Member

Toch wel, 325V min de ledspanning..

Lambiek

Special Member

O ja, natuurlijk. Zo even een dipje zeker. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

@Lambiek,

Mooie component maar ik zou nog wel een condensator over de led en de stroombegrenzingsdiode zetten. Daarmee kom je ook nooit aan die spanning van 325V - ledspanning. Tenminste zolang de gemiddelde stroom door de seriecondensator lager is dan de 20mA van de begrenzingsdiode.

Die extra stroombron van Arco vind ik wel een goed idee. Ben even aan het simuleren geslagen. Meestal gaan de leds kapot door de te steile flanken, met een beetje dempen gaan ze hopelijk langer mee.
In de grafiek is de ledstroom groen, het gedissipeerde vermogen van de transistor rood. Overigens de spanning op C2 komt niet boven de 30V.

reading can seriously damage your ignorance
Sine

Moderator

Als we dan toch onpraktische schakelingen gaan bedenken ...

Anoniem

Zeer informatief volgens https://www.circuitsonline.net/forum/view/48944/2 is
Lees het Elektuurartikel "Een LED aan het net" uit 01/2006 er eens op na (N060173.pdf op de Elektor 2006 CD).

Op 15 juli 2019 16:03:31 schreef Sine:
Als we dan toch onpraktische schakelingen gaan bedenken ...

Ah! Veel beter dan die van Arco: De condensator bepaalt de afgenomen stroom, de tor stookt op wat er volgens de stroombronschakeling niet nodig is.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Sine

Moderator

Beter weet ik niet (beter in dat deze werkt misschien wel ;) )

Maar gewoon de correcte C gebruiken scheelt wat geneuzel.

Ik heb al jaren een nachtlampje in gebruik met 2 ledjes. Origineel zat hier een neonlampje in, maar ik heb er witte ledjes in gezet, met de bijbehorende schakeling (schema ongeveer volgens Vergeten). De condensator is een X-class type. De 470 Ohm is een 2 watt weerstandje, de 220k weerstanden zijn 0,6 watt.

Piet

Beste onderwijzers,

Dat het zo'n raadgevende discussie zou worden had ik niet vermoed.
Toch weer veel geleerd, er leiden vele wegen naar Rome.

Dank aan allen voor de genomen moeite.

Ik heb verder geborduurd op het schema van 'Vergeet' en ben uiteindelijk op bijgevoegd schema terecht gekomen.
De C verhoogd naar 330p om aan de gewenste stroom te komen.
Nu is de totale stroom 15,4mA.
390p gaf 23mA en met 220pF kwam ik niet verder dan 5,7mA

De led's specs zijn max 3 - 3,4V en 20mA met piek van 75mA.
Lichtopbrengst bij 20mA is 15.000mcd en zal bij 15mA rond de 80% liggen vermoed ik. Maar 180.000 mcd met 3½ W is niet verkeerd.

Wat ik niet begrijp is dat over die 1K8 26V staat met 15,4mA.
1/4W R gebruikt en die wordt na 2 uur nauwelijks warm.

De elco er nog bij gehad, maakt in verlichting of stroom niets uit, alleen de spanning over 1K8 en leds werd 2 V hoger zonder elco en natuurlijk geen 'nagloei'effect.

Ik had geen 47uF 100V liggen dus even geprobeerd met een van 25V(!) heeft het toch nog 3 uur uitgehouden.

Nu nog even in een voet van een PL spaarlamp bouwen.
Missie geslaagd mede dankzij CoL-leden.

maartenbakker

Golden Member

26/1800=0,0144 dus dat je meting scheelt maar 1mA met de berekening.

Wat wel vreemd is, is dat hij nauwelijks warm wordt. Er wordt 0,38W in verstookt.

Oh wacht, dat is pulserende gelijkstroom. Met elco zal hij wel heet worden maar zonder valt het nog mee.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Beste Maarten,

Het is niet een berekende stroom maar een gemeten.
Het is me al meerdere keren opgevallen dat de berekening niet klopt met de gemeten warden. Het enige wat ik kan bedenken is dat de meters invloed hebben. Ik heb nl. niet van die dure. haha.

vergeten

Golden Member

Je zou een   true-RMS   meter moeten hebben (is meestal wel duurder) die compenseert voor afwijkende golfvormen dan meet je wel goed.

[Bericht gewijzigd door vergeten op dinsdag 16 juli 2019 23:01:32 (11%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 15 juli 2019 13:24:36 schreef vergeten:
moet volgens mij 14476 Ω zijn.

Eehh... Ik reken altijd met 2 * pi * 50 = 300. Verklaart dat het? Nee: de afwijking is groter. Hmm. Dan weet ik het ook niet wat ik verkeerd heb gedaan.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 16 juli 2019 22:17:13 schreef hansmo:
Wat ik niet begrijp is dat over die 1K8 26V staat
...
Ik had geen 47uF 100V liggen dus even geprobeerd met een van 25V(!) heeft het toch nog 3 uur uitgehouden.

Je kan de 1K8 verlagen naar bijv 1K0. Dan is de spanning over de elco lager. De stroom door de led blijft vrijwel hetzelfde.

Anoniem

Het is geen goed idee om 15 leds van 3,13V in serie te zetten
Als je sinus onder de 47V is zijn al de leds uit :S

Op 17 juli 2019 00:17:30 schreef Sine:
Vandaar de toegevoegde elco.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op woensdag 17 juli 2019 10:57:30 (36%)

Volgens mij maakt die elco niet veel uit, daarvoor is de RC tijd met de 330nF = (Z=9k6) te groot.
Gezien die 1k8 1/4W weerstand nog niet warm krijgt wil dat zeggen dat die geen gaten kan opvullen en dat je op die metingen zonder RMS meter niet veel kunt zeggen.

LDmicro user.
Anoniem

Die 22Ω zie ik liever 47Ω a 100Ω (en zelfs nog groter) om de inschakelpiek te begrenzen.
En draadgewonden 3W a 5W

Ook graag een weerstand 10k a 20k parallel over 47µF om deze te ontladen.
Dit voorkomt dat bij inschakelen de ledstroom tot 150mA kan bedragen

vergeten

Golden Member

Op 16 juli 2019 23:08:13 schreef rew:
[...]Eehh... Ik reken altijd met 2 * pi * 50 = 300. Verklaart dat het? Nee: de afwijking is groter. Hmm. Dan weet ik het ook niet wat ik verkeerd heb gedaan.

2 * pi * 50 = toch 314 :)

Het ombouwen van formules is niet mijn sterkste punt. :)

Maar deze is juist!

Xc = \frac{1000}{2\pi \cdot f \cdot C}

Xc = in KΩ
 pi = 3,14 (afgerond)
   f = in Hz
  C = in µF
 

Dan nu met enkele waarden die in dit topic spelen.

Xc = \frac{1000}{6,28 \cdot 50Hz \cdot 0,1uF} = 31,85 KΩ

Xc = \frac{1000}{6,28 \cdot 50Hz \cdot 0,22uF} = 14,475 KΩ

Xc = \frac{1000}{6,28 \cdot 50Hz \cdot 0,33uF} = 9,650 KΩ

Xc = \frac{1000}{6,28 \cdot 50Hz \cdot 0,47uF} = 6,775 KΩ  met 0,47µF de bekende senseo syndroom capaciteit . :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 17 juli 2019 11:08:21 schreef anoniem015:
Die 22Ω zie ik liever 47Ω a 100Ω (en zelfs nog groter) om de inschakelpiek te begrenzen.
En draadgewonden 3W a 5W

Ook graag een weerstand 10k a 20k parallel over 47µF om deze te ontladen.

Dit is m.i. onnodig. Leds gaan niet kapot van een kort piekje. En dat zo'n weerstand kort een enorm vermogen moet disspieren gaat ook goed.

De totale "inschakelenergie" is gewoon 330uF + 325V. te weten 0.5 C U2, Hmm. 11J: toch best wel veel. 11mJ, dat is best te behappen. Zeker als je dat over een zwik leds en/of weerstand verdeelt. Dit verdeelt zich dan over de weerstand en (worst case, zonder condensator) de leds.

Doordat er nu een condensator over de leds staat, krijg je charge-sharing tussen die twee. 47uF is 250 maal meer dan de 220nF. Dus waar de 330nF 325V voor z'n kiezen krijgt gaat de 47uF 1.5V omhoog. De leds krijgen dus helemaal geen klap voor hun kiezen. En omdat de 220nF al als stroombron fungeert is naast de kleine inschakel-stroom-begrenzings-weerstand geen extra weerstand nodig.

Maar als de "300mW" weerstand niet warm wordt gaat er nog steeds wat verkeerd: 15mA, 1k8 en 26V zijn met mekaar consistent. En dan verwacht je 0.4W in de weerstand die dan te heet wordt om vast te pakken. (dat is ie toch al omdat ie aan het net zit... :-) )

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Beste mensen,
Nog even dank voor de hele discussie en antwoorden. Vond het leuk om even het resultaat te laten zien dmv 2 foto'tjes. Heeft al uren gebrand en flink aantal keren ingeschakeld.