Storend grappig

Op 16 juli 2019 08:50:01 schreef Tidak Ada:
[...]

[...] Dat heet toch "De hand in eigen boezem steken"? >:)

Niet helemaal.
GD is een Belg en eSe is een Antwerpenaar. Antwerpenaren zijn volgens GD geen Belgen. Is België toch kleiner dan ik dacht.

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl

AB's van auto's zijn toch wat beter gemaakt dan de brol van ome Ali.
Meestal zit er zelfs een SAW filter aan de ingang. Dus toch wat selectiviteit aan de antenneingang..
En een signaal in dezelfde grootorde van het normale te verwachten signaal is volstrekt onvoldoende. Om een 2e graadsvervorming te krijgen
moet de ingang compleet overstuurd worden.

Dus ongeacht of de blokkering nu komt door harmonischen uit de zender of in de ontvanger geproduceerd wordt, kan dit enkel bij erg sterke velden, dus dichtbij de zendantenne.

De bewering dat een filter goed resultaat geeft is een sterk argument van FET, maar wat is de waarde van een kranten artikel daaromtrent.?
Blijkbaar is dat ganse artikel gebaseerd op een klein aantal gevallen. En hoeveel zullen daarvan een filter hebben laten monteren?
Zeker in het geval van een auto.
Voor iets dat zo zelden voorkomt zullen de garagisten vast geen filters kant en klaar liggen hebben en gezien het geen radiotechnici zijn zullen ze zo'n filter volgens mij niet correct kunnen plaatsen gewoon omdat het geen standaardonderdeel is of het zal veel tijd en geld kosten...
En de autoeigenaarskunnen vaak niet eens een nieuw batterijtje in hun afstandsbedieniautosleutel stoppen of olie verversen,laat staan zo'n filter monteren.
Dus als de garagist het al kan, zal het de eigenaar géén 15Eu kosten, maar een pak meer.

@Ohmpi: uit je reactie op mijn opmerking over de titel kon ik enkel opmaken dat eSe een Antwarpenaar is. Omdat Antwerpen bij de laatste verkiezingen massaal voor separatistische partijen heeft gestemd en de Antwerpse politica tijdens haar eedaflegging als minister-president de Belgische vlag een vod noemde dacht ik dat je daarop doelde.
Maar laar ons niet afdwalen van de technische discussie.

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl
Frederick E. Terman

Golden Member

Op 16 juli 2019 23:26:21 schreef grotedikken:
AB's van auto's zijn toch wat beter gemaakt dan de brol van ome Ali.
Meestal zit er zelfs een SAW filter aan de ingang. Dus toch wat selectiviteit aan de antenne-ingang.

Meestal wel natuurlijk. De ontvanger is immers vrijwel altijd een standaardonderdeel, en inmiddels wel uit-ontwikkeld: door massaproductie niet te duur, maar bestand tegen de normale 'elektronische' buitenwereld.
Maar er zijn dan ook bijna geen auto's die last van dit probleem hebben. In Amsterdam bijvoorbeeld hadden we er anders wel een keer van moeten horen; daar rijden veel auto's en de 217 MHz wordt daar ook gebruikt.

Maar Jaguar en Landrover, typisch 'eigenwijze' merken, zullen ongetwijfeld hun eigen, niet-standaard, minder doordachte ontvangertjes gebruiken, gewoon omdat deze merken hierin minder ontwikkelervaring hebben. Deze merken kenden het probleem eenvoudig niet: er rijden er in verhouding maar weinig van rond, en deze parkeren gewoonlijk niet in de stad.

Ik kan me voorstellen dat er nu een garage-update komt ('te plaatsen bij het volgende onderhoud of wanneer de klant dit verzoekt'), bestaande uit een klein blikje met een stukje coax eraan en een SAW erin.
Blikje met klittenband op de ontvanger, antennecoax uit de ontvanger nemen en in het blikje steken, kort coaxje van het blikje in de ontvanger, klaar. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
MAH

Golden Member

Zou het kunnen dat de ramen open gaan doordat de bedrading werkt als een antenne en dat hetzelfde signaal geeft als een ingedrukte schakelaar? Wat op zijn beurt weer een canbusmodule kan activeren waardoor de boordcomputer het raam open gaat sturen?

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

De EMC eisen in de automotive branche liggen erg hoog. En de auto biedt alleen al door zijn metalen omhulsel weliswaar geen perfecte, maar toch wel aanzienlijke afscherming.Al zijn er tegenwoordig ook heel wat wagens met een deels kunststof carrosserie.
Bovendien zijn die systemen gecodeerd en een verstoring blokkeert de
werking wel, maar geeft doorgaans geen ongewenste acties.

Alles kan natuurlijk, zoals het rechtstreeks in de war sturen van de processoren zonder via de ontvanger te gaan, maar enkel als het gaat om zeer sterke velden gecombineerd een mogelijk zwak punt qua immuniteit in sommige ontwerpen.

In elk geval blijft het standpunt voorlopig overeind dat het weer eens gaat om een door de media opgeklopt lokaal voorval met relatief weinig gedupeerden.

Nergens heb ik bevestigd gezien dat er een ongewenst opengaan van deuren en/of ramen gerelateerd aan de DAB+ zender zou zijn.
Moest dat wél het geval zijn dan is er natuurlijk een urgent beveiligingsprobleem.

Waar ik in dit topic een beetje moeite mee heb is de stelling dat de problemen goedkoop en eenvoudig kunnen opgelost worden met een simpel hoogdoorlaatfiltertje.

Dat klopt op zich wel, maar is natuurlijk bekeken vanuit het standpunt van de tv technicus of radioamateur.

Tranceivers, tv's, marifoons hebben allen netjes een 50 of 75 Ohm coax aansluiting met standaard pluggen. Daar kun je makkelijk zelf een filtertje tussen plaatsen.

Sommige garagepoortopeners hebben een op de printplaat geintegreerde lusantenne waar je niks kunt tussenzetten. Andere hebben een klein gaatje in de gesloten doos waar een draadantennetje als een muizenstaartje uithangt. Dit draadje is ergens binnenin op de print gesoldeerd. Ook hier is het niet voor een leek weggelegd om daar iets te proberen tussen te foefelen. Vooral omdat de ontvanger moet gedemonteerd en geopend worden. Ongetwijfeld zijn er ook met een coax aansluiting,maar dat zal voor 433MHz, en 868MHz wel een minderheid zijn. Voor de oude 27 MHz systemen was er vaker een coaxplug of klemmetjes.

Hetzelfde zal gelden voorde autodeuropener. Ik zou zelf bij mn eigen wagen goed moeten zoeken om tweten waar de ontvanger van mijn AB zit en waar de antenne zich bevindt.En hoe je er bij kan om iets tussen te zetten. En ik betwijfel of alles aangesloten is met standaard coaxpluggetjes.

De conclusie is dat een doorsnee wagenbezitter als technische noob niet zomaar zelf een filtertje van toch wel 15Eu kan plaatsen.
Als hij al zou weten hoe er aan te komen.

Het inschakelen van een vakman, hetzij garagist , hetzij monteur of radiotechnieker kan aardig in de papieren lopen.

Het moeilijkst van al is nog de autoeigenaar te overtuigen dat het zijn eigen schuld is dat ie gestoord wordt door een nieuwe zender terwijl hij voorheen nooit last had.En zelf voor de kosten moet opdraaien.

Stel dat ik niet kan slapen door de café rechtover, en men vertelt me dat het mijn eigen fout is omdat ik geen driedubbel geluidswerend glas in mijn ramen heb, ik zou ook niet vrolijk worden.