Telefooncentrale met nummerherkenning

Sinds kort is mijn isdn aansluiting vervangen door een modem van KPN, Experiabox V10. Deze heeft voor telefoon twee analoge poorten, waarvan ik er een gebruik. Als ik mijn dect telefoons er op aansluit werkt nummerherkenning als vanouds.
Evenwel had ik bij ISDN een quattrovox 5. Daarop zaten op een poort de DECT telefoons en op de andere drie poorten gewone analoge telefoons. Ook daarmee werkt nummer herkenning goed op de DECT telefoons. De analoge gewone bedrade toestellen hebben geen nummerherkenning.
Ik heb een test gedaan met een antieke Profoon TP14 die ik voor ISDN had en die werkt uitstekend, helaas werkt achter die centrale de nummerherkenning niet.
Ik zocht op nieuw en/of gebruikte centrales, maar wordt niet veel wijzer of nummerherkenning wel of niet wordt ondersteund.
Wie is er thuis in deze materie? Welke voldoen aan mijn wens? Vier uitgangen is voldoende.

Dat nummerherkenning niet werkt achter de Profoon TP14, dat klopt. Die centrale is er helemaal nooit op gemaakt om nummerherkenning door te geven.

Is het de bedoeling dat alle vier de telefoons gewoon overgaan op hetzelfde nummer? Of moet er ook nog de mogelijkheid zijn om intern te bellen van toestel naar toestel? Als er geen behoefte is aan intern bellen / doorverbinden, dan is een telefooncentrale wellicht helemaal niet nodig.
De Experiabox heeft 2 aansluitingen en op iedere aansluiting kunnen mogelijk prima 2 toestellen worden aangesloten. Dat geeft voldoende voor de 4 toestellen die er zijn. Voorwaarde is dan wel dat de aansluitwaarde van de toestellen niet te hoog is. De aansluitwaarde staat mogelijk op het type-sticker op de onderzijde van het toestel weergegeven.

Evengoed komen analoge telefooncentrales niet heel veel meer voor. Mogelijk dat Tiptel er nog een of een paar typen in het assortiment heeft.

ik meen dat de 2 aansluitingen voor 2 verschillende netlijnen zijn, heb je maar 1 nummer dan werkt er maar 1 poort dus.

en tja, wie heeft de centrale in huis nog nodig, soms zit er een intercom bij de voordeur op via een interne lijn, maar verder niet echt nodig meer. zeker als je dect toestellen hebt, kun je ook intern mee bellen.

analoog en isdn gaan eruit in de komende maanden, dus centrales zullen er zat loskomen, wrs ook alarmsytemen uit de tijd van ben hur die niet rendabel meer om te bouwen zijn naar ip of gsm..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Tiptel 1/8 clip kan dit bijvoorbeeld.
Je kunt bij de experiabox opgeven naar welke poort een lijn moet (kan ook 1 nummer naar beide poorten)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Een Fritz!Box met S0 poort kan nog overwogen worden.
KPN modem/router - tel-aansluiting - S0 FB - ISDN apparatuur

Op 16 juli 2019 16:19:07 schreef RoelP:
Een Fritz!Box met S0 poort kan nog overwogen worden.
KPN modem/router - tel-aansluiting - S0 FB - ISDN apparatuur

FRITZ!Box 7272?

pola

Golden Member

Bijvoorbeeld. Veel Fritz! modems hebben een Fon S0 - aansluiting. Heb hier al enige tijd, jaren, een Fritz! 7490 waarvan die S0-poort geweldig werkt. Wel direct de Fritz!box aan de inkomende lijn aansluiten en het KPN-modem vergeten anders helpt het niet.

Al mijn voedingen worden geschakeld. Dubbelpolig

Op 16 juli 2019 19:25:59 schreef pola:
Bijvoorbeeld. Veel Fritz! modems hebben een Fon S0 - aansluiting. Heb hier al enige tijd, jaren, een Fritz! 7490 waarvan die S0-poort geweldig werkt. Wel direct de Fritz!box aan de inkomende lijn aansluiten en het KPN-modem vergeten anders helpt het niet.

Ik lees dat nummerweegaven niet gaat werken, omdat Nederland TDK gebruikt en de rest van Europa FSK....... Helaas ben ik niet goed ingevoerd in de materie, dus ik weet het gewoon niet.

Ziggo, mijn provider, werkt met FSK *) en ik heb ISDN apparatuur in gebruik met nummerherkenning gebruikmakend van een Fritz!Box met s0-bus. Kijken bij de kringloopwinkel?
*) Frequency Shift Keying