Te hoge stroom

Beste Forumleden,

Momenteel ben ik voor mijn stage bezig met een Redlight systeem. (ik loop stage bij een muziekstudio). Zij hebben dit een tijdje in gebruik gehad maar is gesneuveld binnen een paar weken. Het werkt op basis van een peer to peer systeem waarbij netwerk informatie wordt uitgewisseld. Men drukt in de regie op een knop en aan de andere kant gaat een lamp branden. Omdat het hele opname systeem via ethernet werkt wil men dat ook zo houden. De bordjes worden gevoed vanuit POE. Dit wordt er gebruikt:
https://www.brickelectric.com/io-system-c-2/bem401-lanintern...S2IkS2iGL_

Inmiddels weet ik ook waar het mis gaat. De directe voeding vanuit POE is gekoppeld aan de knop en de doorschakeling is gekoppeld aan de input connector (links onder). Zodra hier stroom wordt gemeten wordt er een signaal naar de andere kant gestuurd en wordt daar een relais omgezet. Echter is aan de input zijde de weerstand gesneuveld. Na meten kwam ik erachter dat er hier 12v op 1,6A max naar binnen gaat. Logisch dat de weerstand sneuvelt. Maar nu de vraag hoe kan ik dit oplossen? Is dit door een dc-dc converter erin te stoppen en dan een laag voltage uit te sturen? Of moet hier echt een 12v voeding aan te pas komen?

Ik hoor het graag.

Op 16 juli 2019 10:28:56 schreef mandrova:
Echter is aan de input zijde de weerstand gesneuveld. Na meten kwam ik erachter dat er hier 12v op 1,6A max naar binnen gaat. Logisch dat de weerstand sneuvelt.

Op je link scroll je naar beneden naar een plaatje van een schakelvoorbeeld (helaas te groot om te linken).
Hier is duidelijk dat er een schakelaar tussen twee aansluitingen moet.

Als je daar een spanning op aan gaat bieden, heeft degene die het systeem heeft geïnstalleerd het duidelijk niet begrepen.

Of ik begrijp het niet... (het systeem of hoe jullie het nu hebben aangesloten).

Volgens mij werkt het zo:
Het systeem maakt zelf een spanning op connector 2 en via een schakelaar bepaal je of die spanning op connector 3 aankomt ("aan" dan is 2 met 3 doorverbonden, "uit" dan is 2 NIET met 3 doorverbonden). De betreffende weerstand die je noemt is misschien een 'pull down' weerstandje voor 5 volt of zo geweest. Nu zou die er met 12V niet zomaar uit moeten fikken, maar ik ken het schema verder niet (nog los of mijn aanname van de pull-down weerstand wel klopt).
https://www.brickelectric.com/images/BEM401-2.png
Het relais schakelt in of uit afhankelijk van de schakelaar (dus of 2 met 3 verbonden is). Het printje verderop, verbonden met de ethernetkabel, doet precies hetzelfde. Aansluiting 4, 5 en 6 werken dan als een schakelaar: 4 met 5 als een schakelaar die een spanning kan doorverbinden als je de oorspronkelijke schakelaar in de andere ruimte op "aan" zet: dus +12V op 4, een 12V lampje met zijn PLUSpool aan 5 en de MINpool van het lampje aan de massa van de 12V spanningsbron.
De oombinatie tussen 5 en 6 kun je gebruiken om een lampje juist UIT te zetten als je de schakelaar in de andere ruimte "aan" zet.
NO betekent Normally Open, NC betekent Normally Closed en COM is de gemeenschappelijke aansluiting. Dit beschrijft de toestand van een relais als het los, zonder spanning, op je werkbank ligt. Dus een diodetest tussen NC en COM zal piepen en 0,00 geven. Een diodetest tussen NO en COM zal OL (overload) of iets dergelijks geven, hetzelfde als wanneer je de meetpennen nergens tegenaan drukt.

Overigens is het plaatje wat ik niet kon linken gemaakt door een oetlul: de lamp gaat niet branden als je hem aansluit zoals getoond: er is geen spanningsbron bij getekend.

vergeten

Golden Member

Helemaal eens @r-p, voor wat die oetlul betreft!
Onvolledig en minimale info geven is waardeloos.

@mandrova
Niet nooit gaan klooien met spanning op de RJ-45 connector.

De RJ-45 met POE is voor de aangesloten communicatie apparatuur bedoeld niet om iets te schakelen of iets een anders dan communicatie apparatuur te voeden.

Zo sluit je dat aan aan de "groene" connector kant aan beide zijden van de "verbinding" anders.
Hieronder heb ik getracht een totaalplaatje te maken.

Volgens mij moeten er aan de drukknopkant op de plek van de gele letters A B C in de gele cirkel nog weerstanden geplaatst worden om het te kunnen laten werken.

Als ik het mis heb hoor ik het wel :)
(eventueel van anderen, dan pas ik het plaatje aan, of zet er een streep door :) )

Klik op het plaatje voor grotere afbeelding!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, en toch wordt het wel eens anders begrepen.

Op 16 juli 2019 14:47:58 schreef r-p:
[...]

Op je link scroll je naar beneden naar een plaatje van een schakelvoorbeeld (helaas te groot om te linken).
Hier is duidelijk dat er een schakelaar tussen twee aansluitingen moet.

Als je daar een spanning op aan gaat bieden, heeft degene die het systeem heeft geïnstalleerd het duidelijk niet begrepen.

Of ik begrijp het niet... (het systeem of hoe jullie het nu hebben aangesloten).

Volgens mij werkt het zo:
Het systeem maakt zelf een spanning op connector 2 en via een schakelaar bepaal je of die spanning op connector 3 aankomt ("aan" dan is 2 met 3 doorverbonden, "uit" dan is 2 NIET met 3 doorverbonden). De betreffende weerstand die je noemt is misschien een 'pull down' weerstandje voor 5 volt of zo geweest. Nu zou die er met 12V niet zomaar uit moeten fikken, maar ik ken het schema verder niet (nog los of mijn aanname van de pull-down weerstand wel klopt).
[afbeelding]
Het relais schakelt in of uit afhankelijk van de schakelaar (dus of 2 met 3 verbonden is). Het printje verderop, verbonden met de ethernetkabel, doet precies hetzelfde. Aansluiting 4, 5 en 6 werken dan als een schakelaar: 4 met 5 als een schakelaar die een spanning kan doorverbinden als je de oorspronkelijke schakelaar in de andere ruimte op "aan" zet: dus +12V op 4, een 12V lampje met zijn PLUSpool aan 5 en de MINpool van het lampje aan de massa van de 12V spanningsbron.
De oombinatie tussen 5 en 6 kun je gebruiken om een lampje juist UIT te zetten als je de schakelaar in de andere ruimte "aan" zet.
NO betekent Normally Open, NC betekent Normally Closed en COM is de gemeenschappelijke aansluiting. Dit beschrijft de toestand van een relais als het los, zonder spanning, op je werkbank ligt. Dus een diodetest tussen NC en COM zal piepen en 0,00 geven. Een diodetest tussen NO en COM zal OL (overload) of iets dergelijks geven, hetzelfde als wanneer je de meetpennen nergens tegenaan drukt.

Overigens is het plaatje wat ik niet kon linken gemaakt door een oetlul: de lamp gaat niet branden als je hem aansluit zoals getoond: er is geen spanningsbron bij getekend.

Dank voor de uitleg. Het bleek inderdaad totaal verkeerd aangesloten te zijn. Je uitleg aan de andere zijde zal dan ook verkeerd zitten. Want dat zit op 5 en 6. Terwijl als je de schakelaar aanzet het lampje ook gaat branden. Maar duidelijk. De server zijde werkt nu prima zonder dat er weerstanden doorbranden.

Op 16 juli 2019 16:27:47 schreef vergeten:
Helemaal eens @r-p, voor wat die oetlul betreft!
Onvolledig en minimale info geven is waardeloos.

@mandrova
Niet nooit gaan klooien met spanning op de RJ-45 connector.

De RJ-45 met POE is voor de aangesloten communicatie apparatuur bedoeld niet om iets te schakelen of iets een anders dan communicatie apparatuur te voeden.

Zo sluit je dat aan aan de "groene" connector kant aan beide zijden van de "verbinding" anders.
Hieronder heb ik getracht een totaalplaatje te maken.

Volgens mij moeten er aan de drukknopkant op de plek van de gele letters A B C in de gele cirkel nog weerstanden geplaatst worden om het te kunnen laten werken.

Als ik het mis heb hoor ik het wel :)
(eventueel van anderen, dan pas ik het plaatje aan, of zet er een streep door :) )

Klik op het plaatje voor grotere afbeelding!

We hebben een Ethernet conversie erin zitten dat de POE split van Ethernet zodat je een aparte voeding hebt. De weerstanden zaten er al in. Viel me overigens ook al op dat deze niet in het plaatje zitten.
Het blijven Chinezen :P. Maar goed het lijkt nu allemaal normaal te functioneren.