Nieuwe 12V stekker aan elektrische koelbox

Ik heb een Electrolux (= Dometic) electrische koelbox type RC 1600. Hiervan is de 12V stekker voor in de auto kapot gegaan (het puntje is gesmolten (?) waardoor het contact er scheef in staat.

De originele stekker heeft geen zekering, maar in de handleiding staat wel dat er een zekering geplaatst moet worden in een kabel tussen de accu en de koelbox:
Bij max. 12V max. 15A, bij 24V max. 7,5A

Verder staat er een tabel over kabeldiameters en kabellengte:
Bij 2,5 mm2: 2,5 meter bij 12V of 5 meter bij 24V
Bij 4,0 mm2: 4,0 meter bij 12V of 8 meter bij 24V
Bij 6,0 mm2: 6,0 meter bij 12V of 12 meter bij 24V

Het typeplaatje vermeldt 12V/ 230V 75 watt

Ik heb al 2 nieuwe stekkers geprobeerd, maar beide zijn qua montage geen succes: de eerste had een soldeeraansluiting en de tweede een schroefaansluiting, maar het snoer van de koelbox is hier te dik voor. De aansluitingen zelf zitten te dicht op elkaar in de stekker of er is in de stekker geen ruimte voor deze draden. De originele stekker was veel “ruimer” van binnen.

Ik heb daarom gedacht om een kant en klare stekker met snoer te kopen, maar hiervan is het snoer veel dunner dan wat voorgeschreven wordt (gek want de stekkers zijn allemaal 8A afgezekerd dat lijkt me dan te hoog voor een 0,75 mm2 snoertje).

Mijn vragen:

- Met hoeveel A moet ik de stekker afzekeren?
- Hoe dik moet de draad zijn?

Ga je hem op 12 of op 24V gebruiken?

12V stekkers zijn notoire risico factoren: vele hebben een spitse punt en daardoor wordt vervolgens een flinke stroom gejast. Dit is vragen om problemen.

Bij 75W zit je op 6A of zo. 1mm^2 zou ik dan te krap vinden. Ik zou minimaal 1,5mm^2 gebruiken tot maximaal 2 meter.

10A afzekeren zou denk ik wel goed gaan. Bij een 8A zekering heb je wellicht kans dat het opstarten teveel stroom trekt.

Dat van die spitse punt is denk ik dan de oorzaak van het probleem. Alleen aan het puntje is de stekker iets gesmolten door de warmte.

Is het daarom beter om alleen stekkers te kiezen met een platte punt? Zodat er meer contactoppervlak is waar de stroom doorheen gaat?

Overigens kent de koelbox een standaard "autostand" zodra de voeding 12V/24V is: de koeling is dan goed maar minder dan bij gebruikt van 230V. Tevens wordt de koelbox altijd "koud" (dus voorgekoeld via 230V) in de auto gezet, zoals dit aanbevolen wordt in de handleiding. Wellicht is er dan een minder grote opstart stroomvraag?

Tidak Ada

Golden Member

Ik heb het opglost door een goede connector te nemen. In mijn geval tweepolige Russische legerconnectors Type à la Amphenol of Cannon.
Maar er zijn ook in de botenaccessoires handel mooie 2-polige laagspanningsconnectoren te krijgen met deksel. Afgedicht zijn ze IP68 of hoger.
Die auto connectoren zijn allemaal naadje en alleen geschikt voor kortdurend gebruik of lage stromen.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op 16 juli 2019 14:20:32 (16%)]

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----------------------> TUBECOLLECTORSASSOCIATION@yahoogroups.com

Dit is gewoon beter, maar je compatibiliteit met andere auto's ben je kwijt*.

Als je iets vindt waar er meer contactoppervlak is, is dit m.i. al snel beter.

Maar een ander heikel punt is de contactovergangen bij de zekering.
Als deze niet OM de zekering valt of met een dun veertje tegen de zekering drukt (waar vervolgens die 10A weer door een 0,3mm^2 veertje moet...), is dat weer een risico factor.

Ik heb een paar van deze, 15A (ahum...) maar wel redelijk wat contact oppervlak tussen zekering en punt. Ik meen dat de veer in de punt zit, en aan de onderkant van de zekering dus ook aardig wat oppervlak raakt. Gematigd positief, nog geen gesmolten punten gehad.
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/41l2OqIpsGL.jpg

(*) ik heb vorige zomer met een zonnepaneel op de auto rondgereden om koelboxen op te laten draaien. Maar tijdens rijden vielen de koelboxen steeds uit als ik door de schaduw van een boom reed. Daarom was ik blij dat ik het zonnepaneel had laten eindigen in een 3voudige sigaretten-aansteker-contactdoos, zodat ik mijn plan makkelijk kon aanpassen: tijdens het kijken van kastelen gingen de koelboxen aan het zonnepaneel, tijdens het rijden in de sigaretten-contactdozen.
De aansluiting tussen 20A inverter (strikt gesproken geen solarinverter maar een gewone DC-DC) en de 3-voudige contactdoos was wel een ander systeem waar ik toevallig eens wat stekkers en chassisdelen van op de kop getikt heb.

Dank allemaal voor de reacties.

@R-P: Waar kan ik bovenstaande stekker kopen? Deze ziet er wel robuust uit. Waarom ben ik met deze stekker de compatibiliteit kwijt met andere auto's?

[Bericht gewijzigd door BertPleizier op 17 juli 2019 16:13:47 (30%)]

https://www.conrad.nl/p/procar-67722202-universele-veilighei...p;vat=true
Die autostekers blijft een gammele boel. Als je ze er niet goed in steekt, gaat de zaak knetteren en smelten...

[Bericht gewijzigd door Arco op 17 juli 2019 16:29:19 (27%)]

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com

@ Arco: dat is niet de stekker uit de post van R-P.

Nee,

Da's een iets andere, maar ook 16A met zekering.

Of de punt spits of plat is maakt weinig uit, er maakt toch meestal maar een klein deel kontakt en niet het hele oppervlak.
Een spitse punt heeft zelfs voordelen; de kontaktdruk is hoger daardoor...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com

ik zou die stekker eraf knippen en iets geheel anders maken, dat ding is niet voor stromen van 5A en meer. er is idd nada contactdruk en contact oppervlakte. zo'n koelkast heeft een peltier, die trekt constant stroom. lagere werkspanning door verliezen en de koeltemp wordt niet meer gehaald.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

zo'n koelkast heeft een peltier, die trekt constant stroom.

Naar mijn weten is de RC1600 een absorptiekoelkast.
Na de compressorkoelkast het beste rendement, die Peltierprullen zijn om te huilen...

Dit verandert niets aan het feit dat 75W op 12V niet min is voor zo'n flutconnector.
Mijn Electrolux RC160 uit 1985 verbruikt 100W (thermostatisch geregeld) op 230V, 75W (ongeregeld) op 12V, en max. 240gr gas/24u op euh...gas (regelbaar in 4 standen).

In al mijn wagens tot nu toe heb ik op de achterruitverwarmingsbekabeling een aftakking gemaakt met AMP connectoren voor de koelkast.
Voordeel is dat de voeding automatisch onderbroken wordt als het contact uitgeschakeld wordt, en dat je de koelkast op ieder gewenst moment kan schakelen met de achterruitverwarmingsschakelaar op het dashboard.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

de achterruit verwarming schakelaar heeft toch een timer erin zitten? wel afdoende vermogen en draaddiameter, daar zit doorgaans een 25A zekering in..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Nooit een timer opgemerkt op de achterruitverwarming...

[Bericht gewijzigd door Turbokeu op 17 juli 2019 20:29:55 (82%)]

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Meeste auto's die ik gehad heb hadden dat toch echt...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com

EDIT: vergeten de vraag te beantwoorden... Mijn stekker waar ik gematigd tevreden over ben is van AliExpress. 'mijn' verkoper is er niet meer maar zoek op 180W en 15A en dan vind je hem hopelijk. Let wel dat ik gematigd tevreden ben. Niet lyrisch...

Op 17 juli 2019 16:28:01 schreef Arco:
https://www.conrad.nl/p/procar-67722202-universele-veilighei...p;vat=true
Die autostekers blijft een gammele boel. Als je ze er niet goed in steekt, gaat de zaak knetteren en smelten...

Zo een had ik ook bij Conrad Boekelo gehaald, en zonder de rode dop in een BMW stopcontact werkt die prima. Maar ik heb hem weg moeten gooien vanwege gesmolten zijn... (bij gebruik van de rode dop...)

Wordt veel op BMW motoren gebruikt, zal niet de officiële naam zijn, maar zo ken ik de stekker. De punt wordt aan de zijkanten ingeklemd, meer contactoppervlak en zit gewoon steviger vast. In tegenstelling tot mijn Chinese USB laders die het vaak niet doen omdat ze zichzelf uit het sigaretten-stopcontact wurmen door hun verende PLUS-pen.
https://www.picclickimg.com/d/l400/pict/123790911691_/12V-Motorrad-Europ%C3%A4ischen-Zigarettenanz%C3%BCnder-DIN-Stecker-Steckdose-Power.jpg
http://thumbs.ebaystatic.com/d/l480/pict/263990843986.jpg

die stekkers zijn al langer bij oa renault gebruikt achterin de wagen. voorin wl nog een sigarenaanstekerplug, mede omdat die krengen ingeburgerd zijn.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Golden Member

Rick verkoopt die wel : https://www.rdae.nl/multistekkers/sigarenaansteker-stekkers-etc/ , die eert voor de gewoon sigaretten aansteker is ook redelijk, maar hangt ook sterk van in welke auto ze je gebruikt, die dingen zijn som ook gewon ruk, welke stekker je erin propt.

Beter een eigen puntje geven idd.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
buckfast_beekeeper

Golden Member

https://www.ebay.de/itm/2-poliger-Steckdose-Stecker-Sparset-...3281189183 of zoeken op THW steckdose of Fuerwerh steckdose. Gegarandeerd geen gezeik. Maar uiteraard geen compatibiliteit met andere aansluitingen.

Honing kan je importeren, bestuiving niet.

Na lang zoeken heb ik een andere stekker gevonden die geschikt is voor een dikke draad (zoals deze aan mijn koelbox zit). Ik hoop hem vandaag of anders dinsdag per post te ontvangen.

En wat voor steker heb je dan gevonden?