Schemerschakelaar bij ander vermogen te gebruiken?

Ik heb een schemerschakelaar van een nachtlampje, zie ook foto.
Merk Selectlight 7 watt. Kan ik dat gebruiken voor bijvoorbeeld met een (gloei)lamp van 60 watt?
Op het zwarte drie pootje staat de tekst mcr100 -6 p86. Vast bedankt.

Sine

Moderator

In principe zou dat moeten kunnen.

Maar ik zou met zo'n dingetje niet spannends willen aansturen, het schakelingetje is zodanig simpel dat je wat onverwachte effecten kunt krijgen.

Ofwel, nee, ga voor wat beters.

Overigens, gloeilampen van 60W .. wil je die nog gebruiken?

Angaben sind wie immer ohne Gewähr.
RAAF12

Golden Member

Wat staat er op Q1? Dat onderdeel, waarschijnlijk een triac, schakelt de lampstroom. Is gemeld....thyristor 0.8A

@Sine. Nee, gloeilamp van 60 watt was als voorbeeld omdat ik wilde weten moet ik mij tot 7 watt beperken, maar dat hoeft dus niet. Ik heb vrijheid.

Wat bedoelt je met onverwachte effecten? Het is inderdaad simpel, simpeler dan dan schemerschakelaar in de buitenlamp van de SOX18E.

Thevel

Golden Member

Mogelijk beïnvloed een andere lamp de LDR waardoor de lamp niet meer uitgaat of gaat knipperen.

maartenbakker

Golden Member

In theorie mag het triacje 800mA schakelen, maar uit de losse pols vind ik 60W al erg op het randje. Ten eerste de inschakelstroom (grootste probleem bij een gloeilamp, niet per definitie bij andere belastingen). Ten tweede de koeling in ingeschakelde toestand.

En los daarvan is een 400V triac best wel krap voor nettoepassingen. Je moet maar niet proberen om er een inductieve last mee te schakelen.

EDIT: oh wacht, het is een thyristor. Geen triac. Je belasting zal dus automatisch op half vermogen draaien (als het een lamp is) of op pulserende gelijkspanning met eventuele bijbehorende effecten in andere gevallen. En 400V is dan wel extreem krap gedimensioneerd!

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
vergeten

Golden Member

Er is GEEN netscheiding, nou is dat ook niet direct belangrijk, maar dat zou het kunnen worden als je eraan gaat knutselen.
Zodra je draden "naar buiten de behuizing leidt" wordt het al een stuk linker.

Als je het voor elkaar krijgt om er i.p.v. het 7 watt lampje een (230v) relais in te bouwen (die wordt dan geschakeld door de Thyristor.)
Met die relaiscontacten kan je wat zwaarders schakelen.

Dan zou het kunnen.

Maar het is wel een heel gedoe!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel eens anders begrepen.
Sine

Moderator

Op 16 juli 2019 17:53:50 schreef RoelP:
@Sine. Nee, gloeilamp van 60 watt was als voorbeeld omdat ik wilde weten moet ik mij tot 7 watt beperken, maar dat hoeft dus niet. Ik heb vrijheid.

Wat bedoelt je met onverwachte effecten? Het is inderdaad simpel, simpeler dan dan schemerschakelaar in de buitenlamp van de SOX18E.

Een SOX18E kun je vergeten bijvoorbeeld, het ding schakelt slechts de halve golf, vandaar dat die lampjes ook zichtbaar flikkeren, de meeste belastingen zullen dit niet leuk vinden.

Daarnaast zit er geen enkele vorm van hysterese in, dus het ding zal random gaan ontsteken op bepaalde niveaus van schemering.

Ofwel: Nasty, vies, smerig, goedkoop in elkaar geflanst.

*Net* toereikend voor het nachtlampje, verder eigenlijk totaal onbruikbaar.
Neem voor een 'echte' toepassing een geschikte schemerschakelaar.

Begrepen, in deze staat niet gebruiken.

Nu zie ik op YouTube en Printerest ook voorbeelden 230v met een BT136IC, weerstand 220 ohm en een LDR is die dan betrouwbaarder/ veiliger?

Nog een met meer, niet voor mij herkende onderdelen:
https://m.youtube.com/watch?v=xrA5LyYgCPo

[Bericht gewijzigd door RoelP op 17 juli 2019 20:20:11 (21%)]

Sine

Moderator

Nop, nog steeds geen hystrese en geen enkele vorm van vertraging.